Planering projekt till våren -16

1 ... 7891011121314

Re: Planering projekt till våren -16

CONTENTS DELETED
The author has deleted this message.

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Vågar jag mig på en veckosammanställning här?

Det produceras fortfarande lite och vi missade någon timme produktion på måndag morgon. Men det får vara så. Det rör sig inte om så många Watt.

Vädret?
Måndag till torsdag heltäckande moln.
Fredag till söndag stackmoln.
Beräknad produktion är 308kWh för månaden, så 308/31*7 = 69,5kWh för veckan.

Hur har det då gått? Jo tackar som frågar, det har gått riktigt bra måste jag säga.
Vi har producerat 90,9kWh (131% mot beräknat).
Vi har sålt 31,7kWh

Max dygnsproduktion 17,52Kwh (177%), lite surt att rekordet är 17,55 och det gjordes söndagen innan start :-)
Min dygnsproduktion 8,2kWh (83%)
Max sålt blev idag (söndag) 8,1kWh (av 15,6 producerat).

Markerade den 9e, då det är måndag.

Min egen beräknade Köp och sälj sak. Den ska tas med en rejäl nypa salt.
Den 8e är inte med i beräkningen ovan. Siffrorna stämmer inte med de som solarweb rapporterar och jag vet varför, men kan inte åtgärda det.

Re: Planering projekt till våren -16

Planeringsstart: Jättelänge sedan.
Beställt: 2016-02-09 (leverans: 2016-02-22).
Montage: 2016-03-24 - 2016-03-30. 4 dygns väntetid på elektrikern.
Prodstart: 2016-05-09. Byte elmätare 40 dagar!
2016-05-25: Sista insats: Vattenfall uppdaterar mina abonnemang så att jag kan se köp och sälj på "Mina sidor". Dom "hotade" med att all historik skulle raderas vid abb bytet, det gjorde den tack och lov inte. Nu kan jag fortfarande jämföra utfallet mot tidigare utfall.

Totaltid mellan beställning och klar: 3 månader och 16 dagar.
Av tiden som det tog för att byta elmätaren, kan ca 7-10 dagar skyllas på oss, för vi fyllde i färdiganmälan fel.

Givetvis så väntar jag på utbetalning av solcellsstödet och jag räknar med att få vänta länge på det, kanske så länge att jag kommer glömma bort att jag väntar

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Bara en sak till...
Det har undrats om midnattssolen kan ge någon energi alls? Svaret fick jag i natt och det är Ja.
Det har inte gett spec mycket, men vi har nu mer än 24h kontinuerlig produktion.

Egen snickrad special uppföljning, en mätpunkt varje minut ser ut så här.

Produktionen ligger på ca 40W mest hela natten, men den är så låg som 5W i enstaka punkter.

Re: Planering projekt till våren -16

magneten
Mycket trevligt må jag säga!
40W räcker ju iaf till lite utebelyssning iaf.

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Jepps :)

Re: Planering projekt till våren -16

Henrik.L
Du har säkert skrivit det ordentligt i denna långa tråd, men vad hade du för vinkel och azimut på panelerna?
11,97 kW (38 * 315W ECSolar) 76 m2
15 paneler syd, 12 väst, 11 öst, alla 17graders lutning
SolarEdge med optimerare på varje panel
Länk till produktionsdata - SolarEdge
Länk till produktionsdata - PVoutput

Re: Planering projekt till våren -16

Henrik.L wrote
Du har säkert skrivit det ordentligt i denna långa tråd, men vad hade du för vinkel och azimut på panelerna?
Jag tror att jag skrivit det någonstans, men hittar inte heller nu.
<edit>Nej det har jag inte, får editera första inlägget och beskriva bättre.</edit>

Taklutning 45°
Azimut 190° (med 180° söder)
(står i min signatur)

Ps: anläggningen producerade hela natten igen Ds:

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Första inlägget uppdaterat med hus och anläggningsinfo.

Re: Planering projekt till våren -16

Idag får vi testat om montagesystemet håller måttet. Herre jösses vad det stormar. Än så länge får vi ström, så än så länge sitter det kvar.

<edit>
Nu har det mojnat och jag kan inte se och jag har inte hört något från panelerna, så dom glappar inte det minsta i hård vind, känns tryggt att fått det testat.
</eidt>

Re: Planering projekt till våren -16

Första fakturan från Vattenfall har ramlat in.
Vet inte om jag kan skriva det här, eller om jag bör skriva det någon annanstans - men här kommer det ändå

Att tänka på är att på sälj sidan så är det 3/4 månad, dom bytte elmätaren den 9e så dom räknar såklart från den 9e.

Vi har
- köpt: 557kWh
- sålt 157kWh
- producerat 363kWh
Totalförbrukningen i huset blev då: 557+363-157=763kWh.

Om det är bra? Jag tycker det, vi hade en plan på 308kWh och fick ut 363kWh = 118% mot plan. kWh/kWp = 5,7 enligt PVOutput.org, det känns som ett bra tal, men är det det?

Det var också skönt att få svart på vitt vilket pris jag får för sålt, det landade på 64öre (köper för 59) på det kommer då skattelättnaden på 60öre till. Totalt köp för 59öre (inkl moms och skatt), sälj för 124öre, exkl moms såklart. Elcert och ursprungsgarantier, räknar jag inte med just nu, då det kommer ta lång tid innan jag får dom utbetalda (om jag inte är felinformerad så får vi 1 el-cert och 1 UG per 1000kWh sålt).
Den här månaden har vi sänkt månadskostnaden med 645kr inkl skattelättnaden. Jag har räknat med att spara ca 2000kr/år. Jag tror att vi kommer klara det och förmodligen lite till också.

SV: Re: Planering projekt till våren -16

Ansök om elcertifikaten direkt. Det tar bara en vecka och bli registrerad. Du får certifikat för allt du säljer och du kan spara dem i många år innan du måste sälja dem.
Att strunta i dem är som att skänka staten 20öre/kWh......

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- TommyE [via Solcellforum] skrev ----

[...]

Det var också skönt att få svart på vitt vilket pris jag får för sålt, det landade på 64öre (köper för 59) på det kommer då skattelättnaden på 60öre till. Totalt köp för 59öre (inkl moms och skatt), sälj för 124öre, exkl moms såklart. Elcert och ursprungsgarantier, struntar jag i då det kommer ta lång tid innan jag får dom.
Den här månaden har vi sänkt månadskostnaden med 645kr inkl skattelättnaden. Jag har räknat med att spara ca 2000kr/år. Jag tror att vi kommer klara det och förmodligen lite till också.
2,3kWp: 8 st JA-Solar 290W. Fronius Symo 5.0-3-M + Smart Meter 63A-3. Taklutning 45°. Azimut 190°.
https://www.solarweb.com/Account/GuestLogOn?pvSystemid=17c0efea-989b-4348-903a-ddb5fbeccbaf
http://pvoutput.org/list.jsp?id=50351&sid=45811

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Planering-projekt-till-v-ren-16-tp5009134p5010699.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: SV: Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Hej.

Nej jag struntar inte i dom "så" :-) Jag är godkänd för elcert och UG och jag har cesarkonto.

Men då det kommer ta lång tid innan jag får utbetalt några (visst måste jag sälja 1000kWh först?), så räknar jag inte in värdet för dom än.

Jag ändrar i ursprungsinlägget, så att det blir klarare vad jag menade.

Re: SV: Re: Planering projekt till våren -16

Grattis till oss, vi fyllde precis 1MWh, det tog ganska precis 3 månader, det är någon dag kvar av Juli och vi har kört lite strötimmar/ dagar i April. I em blir det en tårtbit :-)

Av det har vi sålt 425kWh, dvs 42,5%

Re: SV: Re: Planering projekt till våren -16

magneten
Grattis och njut av tårtan! Nästa kalas blir väl på 10 MWh vilket jag firade tidigare i sommar

Re: SV: Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Tack.
Antingen det, eller första el-certet, vad som nu kommer först :-)

Vad firar du nästa gång?

Re: Planering projekt till våren -16

Och idag bestämde jag mig, med fruns godkännande  jag har nu skapat ett nytt sparkonto för att spara pengar till 13st nya paneler. Det kommer mest troligt att bli likadana som vi redan har, dvs JA-Solar 290W.

Kostnaden för dessa inkl montage system beräknas bli 38.000kr (solcellsgrossen.se, som är ca 500kr per panel billigare än solcellsproffsen.se som jag köpte av förra gången).
Totalt kommer det då att sitta 21st paneler på taket med en effekt på 6,09kWp, förväntat utbyte 5,3MWh. Detta bör då täcka upp i stort sett all hushålls el. Vet inte hur mycket växelriktarens kapacitet kan påverka, men det bör inte vara många kWh / år.

Beställning går iväg när pengarna finns på kontot - må det inte ta alltför länge.

Re: Planering projekt till våren -16

magneten
Kul med mera solceller, Grattis!

Se till att skicka in en ny bidragsansökan som täcker de nya modulerna oxå, alternativt uppdatera din redan inskickade ansökan om du ännu inte fått något stöd utbetalt så behåller du din köplats!

Re: Planering projekt till våren -16

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Jepps, dom tar ganska precis 2500kr/st.
Min Tyska är tyvärr helt värdelös, så jag skulle inte våga köpa från en sida som inte är översatt till Engelska
Sen är jag som bekant hemkär så jag köper helst från Sverige om det är möjligt. Jag funderar på om jag ska tjata på "min" elektriker om inte han ska bli ÅF så att jag kan köpa av honom.

Men nu kommer inte det här att hända i brådrasket, jag måste spara ihop pengarna först :-) så det är för tidigt att bestämma varifrån jag kommer köpa, det är även för tidigt att ens bestämma vad jag ska köpa, kanske inte alls blir JA-Solar, även om jag är 90% säker på JA, dom har producerat bra under denna skräpsommar.
Men det är iaf bestämt att jag ska köpa
1 ... 7891011121314