Planering projekt till våren -16

1 ... 891011121314

Re: Planering projekt till våren -16

magneten
De nya panelerna skulle du ju även kunna dra av momsen på vilket sänker priset ytterligare! Ty all el från de nya panelerna kommer ju uteslutande att säljas då du ju redan har en befintlig anläggning vars el går till egenkonsumstion!  Vilket torde berättiga dig till momsavdrag på den nya anläggningen.

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Intressant, men kan jag som privatperson dra av moms?

Vad jag tror kommer hända:
Jag tror inte att allt som de nya ger kommer att säljas, men gissningsvis 80-90% Vi säljer idag ca 40%, men det är ett antal timmar under dygnet som vi producerar mindre än vi förbrukar, under dessa timmar kommer de nyas produktion att gå helt eller delvis direkt in i huset.

Vi kommer med de nya panelerna producera ca 50% av årsförbrukningen.

Tror du att det finns möjlighet att dra av moms ändå?

Re: Planering projekt till våren -16

Stefan här i forumet, han har 2 st solcellsanläggningar på sitt hus. Tydligen en liten på ca 1 kWp, som förser hushållet med ström den tid den stora producerar solström,  och en större som uteslutande säljer all solström. På så vis kunde han dra av momsen vid inköpet av den stora anläggningen och får också skattereduktionen 0,60 kr/kWh, och även solcellstödet(han fick 35 % tror jag). Båda anläggningarna sitter på samma elmätare.
Han har 2 växelriktare. Läs hans tråd.
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Yrka-moms-avdrag-p-anlaggning-tp5005403.html

Re: Planering projekt till våren -16

magneten
Men din utbyggda anläggning så kommer ju din egenförbrulning mätt i  % att minska. Och exakt vilka kwh som går vart har ju inte skatteverket koll på heller för den delen.

Jag skall efter årskiftet begära tillbaka momsen på min utbyggnad på 1.6 kWp! Då min egenkonsumstion ju kommer från min första anläggning på 4.1kwp (egenkonsumerar endast runt 1100kwh)

Mikroväxelriktaren som jag nyss köpte från Tyskland handlade jag utan den tyska momsen på 19%. Vid köp från annat EU land så uppger man bara sitt momsregnr, Även kallat för VAT nr,  så slipper man betala momsen direkt vid köp istället för att få tillbaka den via deklarationen ett år senare. (Gäller alltid vid import från annat EU land) smidigt och bra då man vid en större affär slipper ligga ute med momspengarna,  vilket borde vara ett + för dig Tommy E då du inte behöver spara ihop ett lika stort belopp!

Re: Planering projekt till våren -16

Arne
Magneten,
Frågan är vilket momsregistreringsnummer du uppgav till den den tyska firman när du köpte mikroväxelriktaren?
Ditt personliga(som du ansökte om att få enbart för solcellsanläggningen) eller ditt företags(lantbrukets)?

Du anger en egenkonsumtion(som privatperson, antar jag) på 1000 kWh, men anger ingen tidrymd för den? Per månad?

Re: Planering projekt till våren -16

Nu har jag läst den (igen), men jag hänger inte riktigt med på vad jag ska göra för att lyckas.
1. Måste jag starta företag?
2. Om jag drar momsen, så borde jag även kunna få 30% i solcellsstöd, eller?
3. De 60öre i skattelättnad får jag tydligen ändå.

Jag kommer köra de nya panelerna på samma växelriktare som jag kör dom gamla, kan tänka att det blir väldigt svårt att säga om de gamla panelerna täcker upp hela behovet, eller ej. Vad händer om jag ökar effekt uttaget? Säg att vi ex köper ett SPA bad, eller att vi bastar oftare.

Iden är intressant, men jag vill inte sitta där om ett antal år med en momsskuld för att jag missat någon parameter :-)

På 40Kkr så blir momsen 8000kr.

Re: Planering projekt till våren -16

Tommy,

Stefan hade redan ett företag. Lättare för honom.
Att grunda ett företag enbart för att få anläggningen 8000 kr, billigare, är nog inte värt besväret.

Vi funderade även när vi skulle skaffa solcellsanläggning på en uppläggning för att kunna dra av den oerhört dyra svenska momsen. Men, det skulle bli en massa juridiska slagsmål med den allsmäktiga svenska skattemyndigheten, som tar kraft. Vi avstod därför.

Stefan har dessutom just 2 st växelriktare och då är anläggningarna klart avgränsade jämfört med om man endast har en enda växelriktare och skall hävda att just de där 4 st modulerna i den strängen är för vårt hushåll, och de där 20 st i samma sträng är uteslutande för försäljning av solström. Men, man kan säga att varje solcellsmodul är en egen klart avgränsad elgenerator, dvs en egen separat anläggning, och växelriktaren endast ändrar spänningen på elgeneratorns utmatade effekt. Så att det går nog eventuellt juridiskt att komma fram på den vägen. Kräver dock sin man.

Bevisligen är varje solcellsmodul ett eget kraftverk. Ansluter man en lampa till den, så lyser den nämligen. Man kan alltså bevisa för skattemyndigheten att så är fallet.

Man skulle kunna jämföra solcellsmodulerna med vattenkällor, och växelriktaren med en gemensam vattenpump för dessa vattenkällor. Det privata hushåller förbrukar endast vatten från Vattenkällorna A, B, och C, medan vatten från Vattenkällorna D, E, F, G .. tom P, uteslutande säljs och ger intäkter i företaget(det som har momsregistreringsnumret, dvs med 01 på slutet).

Tommy det som skiljer dig som privatperson och dig som solcellsanläggningsägare, är:
ditt personnummer och
ditt momsregistreringsnummer.

Momsregistreringsnummret är nog samma som ditt personnummer,
men med tillägget 01, är det inte så?

Re: Planering projekt till våren -16

Har handlat från Tyskland med mitt personliga momsregnr. såsom solcells ägare.  Kommer även att återkräva momsen på utbyggnaden på mitt privata nr. Både jag och min revisor tyckte det var solklart att göra så här då det stämmer väl med skatteverkets uttalande att avdragsrätt finns om uteslutande all el som produceras kommer att exporteras ut på elnätet,  vilket ju kommer att ske från de nya modulerna då vi antager att min första anläggning genererar minst lika mycket som min egenkonsumstion.

Min egenförbrukning är drygt 1000kwh/år medan min första anläggning genererar ca 3500kwh/år.

Re: Planering projekt till våren -16

Hej.

Kanske borde starta en ny tråd?: "Planering utbyggnad till våren -17".

Vi har bestämt oss för ett tag sedan att det ska byggas ut, vi ska fylla upp 2 rader på taket. Dvs totalt 21 paneler (+13st).
Nu är jag i valet och kvalet vilken panel jag ska välja, kravet är att den ska likna dom jag redan har. Jag har eg inget emot att köpa likadana som jag redan har, men dom är som bekant lite dyra.

Nu har jag tittat på först då samma som vi redan har.
Ja Solar 290W som jag vet ger i alla fall lite ström i solsnåla installationer, typ midnattssol.
http://www.solcellsgrossen.se/solceller/JA-Solar-290W-mono

Ett alternativ, som blir mkt billigare är Trina Solar 275W
http://www.solcellsgrossen.se/solceller/Trina_275W_mono_allblack
Den totala skillnaden blir inte speciellt stor 21*290W=6,09kWp, 21*275W=5,8kWp. Men priset skiljer nästan 10.000kr

Finns det någon riktigt orsak till att välja 290W panelerna jämfört med 275W:arna?

Re: Planering projekt till våren -16

Vilken panel som är bäst av dessa vet vi tyvärr först om 5-25 år när vi ser hur de har presterat/producerat och degraderats över tid samt om det kommit in fukt i panelerna (hur bra de är sammanfogade)

Blir det en helt ny sträng med de nya panelerna? i så fall hade jag definitivt kikat på en lite prisvärdare "standardpanel" på 260-270Wp, då du ju har ett stort tak att fylla :)

(Ska du blanda de nya och gamla panelerna i samma sträng så hade jag definitivt valt exakt samma panel om det var möjligt)

Betänk även att du torde kunna dra av momsen på de nya panelerna då du ju "uteslutande kommer att sälja all el" från de nya panelerna, vilket är skatteverkets definition för att man skall vara berättigad att dra av den ingående momsen för inköp av material.
(din egenförbrukning kommer ju att täckas av din befintliga momsade anläggning på drygt 2,3kWp, alltså kommer du att sälja hela den mängden kWh som de nya panelerna kommer att producera!)

Väljer du att köpa dina nya prylar från ex Tyskland så uppger du bara ditt momsregnr. så får du köpa panelerna med 0% moms, vilket gör att du slipper ligga ute med momspengarna i ett helt år :)

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Jag har redan avreggat min moms, så den dörren är stängd :-) Att köpa från Tyskland har jag också redan valt bort. Jag vill stödja de Svenska företagen.

Planen är att jag ska förlänga min 8 panelers sträng till 10 paneler. Jag har som velat fram och tillbaks om jag ska sätta JA-Solar även de två sista. Det är antagligen det klokaste, men om jag inte minns fel / förstått fel så kommer inget annat hända än att alla paneler blir 275W om jag sätter in två sånna. Dvs effekten sjunker från 2,9kWp till 2,75kWp (-150Wp) i den strängen. Nu är inte prisskillnaden mellan 2 paneler direkt avskräckande, så det lutar åt JA-solar även där.

De övriga 11 kommer jag mest troligt sätta på en egen sträng, jag har skuggor runt skorstenen som bara påverkar översta raden, så jag tänker mig att det är bra att skilja ut den.
Den nya strängen kan jag då sätta vad som helst på? Kravet är att det ska vara monoceller, för att säkerställa skydd mot skumma bygglovsregler och för att jag inte vill ha några mörka och några blåa.

Hoff det blir velande fram och tillbaks känner jag. Jag vet ju att JA-solar har fungerat överraskande bra, så jag är sugen på att köpa dom - men samtidigt så är 10Kkr mycket pengar - även om jag har finansieringen klar nu.
Å för Trina talar priset, det som talar mot är att jag inte har en aning om hur dom producerar när det är ljussvagt.

Re: Planering projekt till våren -16

magneten
Köp 2 JA290 till din första sträng! Att blanda paneler med olika elektriska prestanda är som bäddat för att få framtida problem. Det är ju som sagt inte bara Wp som skiljer panelerna åt, de har även olika spänning V och ström A kurvor, kanske kan det innebära att skadliga långtidseffekter uppstår för hela strängen....

I sträng nummer 2 kan du sätta precis vad du vill dock :) så vill du komma lite billigare undan kan du ju handla 2 st JA290 och resten monopaneler av något annat valfritt fabrikat!

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Mmm, har inte tänkt på de elektriska egenskaperna - tack för det  . Då blev det bestämt att 2st JA290 får fylla ut "gamla" strängen.

Finns det någon här som har erfarenhet av Trina solar som jag länkade till tidigare?
Eller någon som har förslag på/erfarenhet av andra mono-paneler i 260W eller större? Som jag kan tänkas köpa.
De fysiska måtten måste vara nära "standard"  1650*991mm och ej högre än JA Solars 40mm.

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Ok, då ingen har något bra/ dåligt att säga, så får det bli så. Jag har fått lite input från en på Facebook och han är nöjd med sina Trina Solar.
Nu bara invänta våren, så blir det att shoppa loss lite

Re: Planering projekt till våren -16

Vi har tysktillverkade Heckert polykristallina. Då vi köpte 2015 hade de inga monokristallina,
men de tillverkar numer. 280 Wp monokristallina och är de starkaste verkar det,
men de är dyrare än polykristallina. Verkar kosta ca 2200 kr/st, inkl. moms.
Ramtjocklek 38 mm.
Om man skall ha ut så mycket kWh för pengarna som möjligt, så är det inte monokristallina man skall ha.

Re: Planering projekt till våren -16

Tack Arne.

Nej jag är inte bara intresserad av kr/kWp, det måste se bra ut också (och naturligtvis fungera bra).
Kan tänka mig att det skulle se konstigt ut med 1 rad svarta följt av 1 rad blå. Och så var det problemet med bygglov om jag ändrar takets karaktär, så mörka passar mig bäst.

De Trina solar 275W som jag tittar på kostar 1790kr/st och är helsvarta. Tycker att det känns billigt, kanske för billigt?
Jag lärde mig iaf något från förra gången, jag måste inte köpa det dyraste :-) Kanske lär jag min import från Tyskland nästa gång?

Jag googlade lite efter Heckert, men hittade inget på svenska, har du förslag på någon svensk leverantör?

Re: Planering projekt till våren -16

Arne
Bekanten handlade på rofoto.se Heckert moduler se:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ny-solcellsanlaggning-12-kWp-april-2016-blev-18-1-kWp-beskrivn-foton-m-m-tp5010267.html
Till ganska bra pris. Jag vet att Heckert har monokristallina även i svart utförande, men då litet dyrare.
Vi köpte i Tyskland 2015, eftersom det inte fanns moduler i Sverige till överkomligt pris.

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Dom är inte så mkt dyrare
"Heckert NeMo 60M 275 Wp, pris: ca 1995 kr, inkl. moms" (2075kr för 280Wp).
Mot 1790kr för Trina Solar.

Det tål att tänka på

Re: Planering projekt till våren -16

magneten
Men den lilla prisskillnaden hade jag definitivt valt de tyska Heckert modulerna!!

Kollade efter lite info om Trina panelerna för ett tag sedan när man kunde köpa trina poly för typ 1300 kr på solcellsgeossen tror jag det va.. Har för mig att de inte hade alla de vanliga certifieringarna utan de var lite på gång med dessa, vilket fick mig att tveka, priset på 1300 verkade dessutom misstänkt lågt...

Angående solcellsgrosen så saknade de både telefonnummer och fysisk adress vid tillfället jag kollade....

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Enligt allabolag.se så befinner dom sig i ett hus i Järfälla.
http://www.allabolag.se/5569696023/verksamhet

Dom heter även senergia ab

Enligt merinfo.se har dom inga registrerade ekonomiska anmärkningar. "Ingen anmärkning, ansökan, skuldsaldo, utmätning eller konkursbeslut registrerat."

Jag vet vilken adress dom har och jag har deras telefonnr, så jag känner mig rätt trygg. Det är dåligt att dom inte har den infon på hemsidan, men det är inte svårt att hitta :-)

Trina Solars certifikat ska jag söka efter en stund.

Det som talar för solcellsgrossen är att priserna är bra. Om jag ska köpa 2st JA290W, så tror jag inte att Rofoto har dom - såg dom iaf inte. Jag skulle kunna beställa JA290W från solcellsgrossen och Heckert modulerna från Rofoto, men då får jag en extra frakt - grossen tar 2500kr, Rofoto ?kr.

Jag vet faktiskt inte hur jag ska göra nu. Ett till alternativ som jag funderar på är om jag ska köpa 13st Heckert och sätta dom på samma sträng och låta sträng 1 innehålla de 8 JA290W som jag har. Då kommer 2st på sträng 2 få skugga från skorstenen, men jag vet inte om det "skadar" så mkt, det är kvälls sol då.

Hoff får ont i huvudet.

Alt 1: Köpa 13st JA290W och ha 2 strängar med 10 resp 11 paneler.
Alt 2: Köpa 2st JA290W och sätta dom tillsammans med de 8 "gamla". Köpa 11st Trina Solar till sträng 2
Alt 3. Köpa 2st JA290W till sträng 1. Köpa 11st Heckert till sträng 2 och få en extra frakt.
Alt 4. Köpa 13st Heckert till sträng 2, 2st kommer då att påverkas av skugga från skorstenen, kvällstid
Alt 5. Hitta en lösning från Solcellsproffsen, deras hemsida ser inte ut att vara uppdaterad, så det är svårt att få en uppfattning om pris där. Kanske dax att dra iväg ett mail.

Nog för idag.
1 ... 891011121314