Planering projekt till våren -16

1 ... 91011121314

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
BTW vilka certifikat ska solpanelerna ha? TÜV känner jag till, något annat?

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Hittade den här tråden från 2012.
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/N-gra-tips-for-att-valja-solceller-tp5001130.html
Där nämns
CE
TÜV
UL
Är dom jag ska fråga efter, UL vet jag inte ens vad det är :)

Re: Planering projekt till våren -16

callec
CE måste du ha.
Resten är frivilligt, det är faktiskt mycket bättre att läsa om paneler på nätet och tester från oberoende.

Re: Planering projekt till våren -16

Jag kände att jag iaf måste fråga "gamla" leverantören, så jag drog iväg en offert förfrågan. Få se om dom har några bra ideer.

Edit:
Jag frågade även solcellsgrossen om priser och certifikat.

Nu är det bara att vänta på svar.

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Hittade detta i databladet.
http://www.co2pro.se/custom/media/Fabrikater/Trina/Co2Pro_TSM_DD05A.08_II_plus_datasheet_2016_B_web.pdf
Eller
http://www.co2pro.se/custom/media/Fabrikater/Trina/Co2Pro_TSM_DD05A_05_datasheet_2016_B_web.pdf
Jag vet inte vilken panel det är, men båda har samma certifikat.

Re: Planering projekt till våren -16

Arne
Se här, jag skrev i den tråden litet om certifikat.

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/12kw-innan-2016-12-31-tp5011380.html

TÜV är en provningsanstalt som utför provning och testning av fabrikanters produkter. Det kan t.ex. vara solcellsmoduler. Fabrikanten beställer av TÜV att TÜV skall testa deras modul huruvida den uppfyller krav enligt en standardtestmetod, kan vara standardtest IEC/EN 62716 för ammoniakbeständighet. En sådan test tar säkert ett par månader att få utförd och kostar mycket. TÜV utfärdar sedan ett TÜV-intyg, kan var 2 à 3 sidor, ansvarig ingenjör signerar. Det är detta intyg man skall fråga efter och också få. Många solcellsmodultillverkare kan ha TÜV-intyg för deras gamla moduler, de inte ens säljer, och TÜV-intyg som löpt ut, alltså inte gäller längre. Men skryter fortfarande på sina databladet att de innehar TÜV-intyg för sina nya moduler. En djungel, alltså att hålla reda på som kund.

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Toppen, tack Arne.

Jag väntar på offertsvar från solcellsproffsen, sen tror jag att jag beställer i slutet av februari, eller något senare.
Solcellsgrossen svarade iaf snabbt på mail och dom har nu lagt in produktblad (samma som jag länkade till) på deras sida. Det känns bra.

Nu är det dags att börja spara pengar till 8 nya paneler och en ny växelriktare

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE,  vad står stjärnan för bakom några märkningar  på trina panelen?

Har för mig jag läst någonstans att de ej var certifierade på bla amoniakbeständighet och några grejer till men de angav att detta ev var på gång i framtiden,  vilket ju känns aningens tveksamt... sen kan det ju mycket väl vara en väldigt bra panel iaf! Men det definitiva svaret lär tyvärr dröja 10-30 år...

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Har för mig att jag såg någonstans "pending", men hittar inte den sidan nu. Pending låter som att det inte är klart men tester pågår.

Jag sökte lite och kom fram till att:
iec 61701 Korrosionsbeständighet mot salt - vi har ingen salt i luften här.
pfg 1917/05.11 Ammoniak resistens.... - varför? när råkar dom ut för ammoniak?
din en 60068-2-68 lc2 Desert dust. Eller Blowing sand test. - Borde inte vara något problem här.
Dom har annars samma tålighet mot vind, snö och hagel som JA-solar.
Känns som om dom certifikaten inte ska behöva påverka här i norra Lappland, eller?  Det har faktiskt hänt att vi haft stormar i Norge som rivit med sig saltvatten hela vägen hit. Ammoniak, kan inte komma på var den skulle komma ifrån.

Finns det förslag på någon annan svensk leverantör som har JA-solar i sitt sortiment? Vill gärna ha iaf 2 offerter innan jag beställer.

Re: Planering projekt till våren -16

Arne
Bönder som monterar solcellsmoduler på stall-tak, där utsätts modulerna för ammoniak.
Är väl från gödsel. Eller ladugårdskatten pinkar på modulerna. Saltdimma är om man monterar solcellsmoduler på tak, nära havet, men det kan vara km ifrån. Saltdroppar driver med vinden.

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Ok, inget som påverkar mig med andra ord :-)
Vi har ca 30-40mil till närmaste hav och cirka det samma till närmaste bonde.

Men bra uppfattat magneten, jag är nästan helt övertygad om att det är en bra panel. När jag läst runt lite så har det kommit fram att det är en stor leverantör .
Ex står det:
Trina Solar är en av världens största tillverkare av solpaneler
http://www.co2pro.se/solceller/trina-solar
Co2Pro är distributör av Trina Solar i Skandinavien
Känns som falsk marknadsföring om det inte är så.

Men på riktigt så vill jag fortfarande få ett bättre pris på JA290W, så jag kan köpa dom istället och då veta vad jag får.

Re: Planering projekt till våren -16

magneten
Står längst ner på databladet en stjärna för dessa som anger  "uppdating".

En till anledning till att man testar mot/med amoniakbeständighet och saltvatten mfl. är  att dessa tester även påskyndar åldringsprocessen på paneler/ramar/kablage!

Då ju våra moduler i praktiken EJ kan/hinner långtidstestas i 25år innan de börjar att säljas så får man nog anse att även dessa tester är av relativt stor vikt för panelerna förväntade livslängd (även om de EJ kommer att utsättas för saltvatten och amoniak)

Just Trina ser ju för övrigt ut att vara en väldigt stor tillverkare. Vet dock inte hur vanligt det är för de olika stora  tillverkarna att inte ha sina gällande certifikat uppdaterade?  Känns ju inte som att det kan handla om jättestora pengar för en STOR fabrikör?

Re: Planering projekt till våren -16

Hepps, å nu bytte jag spår igen. Fast inte helt, det är tydligen på gång JA280 och JA285 och dom kostar mindre än JA290, dock var det inte spikat vilket pris dom får, så jag kan inte "tjalla" det här - för jag vet inte exakt.
Jag har i vilket fall förbokat 13st JA285, leverans någon gång under våren
Hoppas bara att priset inte drar iväg för mkt, så jag måste avboka.

Jag tog upp "risken" med att blanda olika paneltyper (290W resp 285W) svar kommer. Finns en risk så blir det återigen 2st 290W

Re: Planering projekt till våren -16

Nu har jag lagt beställningen på 13st JA-285W, monteras någon gång i slutet av april, eller när snön har försvunnit.
Ny anläggning blir då 21*285Wp = 5985Wp, men jag kommer nog få lite mer pga mina 8st JA-290W, så jag kommer avrunda det till 6kWp. Utbytet i år ser ut att bli 870kWh/kWp alltså bör jag kunna göra 5220kWh, eller i princip hela hushålls elen. Vi har då sänkt inköpt el från 27000kWh till ca 6000kWh.

Alla 21 monteras på samma sträng, vi har lite skugga från skorstenen morgon och kväll, men jag räknar med att den ökade strömmen kompenserar det som tappas under de få timmarna. Leverantören kommer göra en säkerhetskontroll så att jag inte överbelastar växelriktaren på DC sidan.
Jag känner mig rätt så nöjd just nu

Re: Planering projekt till våren -16

magneten
Gött, kommer att bli en bra anläggning,  kul att du får så bra årsutbyte i norra Sverige!

Re: Planering projekt till våren -16

Och vi har haft en riktigt tråkig grå sommar, det finns mer att plocka ur om molnen slutar tjura hela tiden :-)
Om jag inte minns fel så var vi på plats 11 av 14 i solligan 2016, så det finns utrymme för förbättring.

Priset på panelerna är 7,50kr / W = 2137,50kr /st. Jag hade fått ett lite lägre förhandspris och fick behålla det lägre priset.

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Jag tror att jag lyckades få till en beräkning med Fronius beräkningsprogram, kan någon hjälpa mig att tolka rapporten? Vad jag förstår så tycker Fronius att det är ok med 21 paneler.
Jag tog i och satte lägsta temp till minus 25C, risken att det blir någon produktion att tala om vid -25 är minimal för solen står då så lågt på himlen, men vem vet?

2017-03-10_1258_159_AB1x21_0x0.pdf

Ps: Jag fick leveransbesked idag ds:

Re: Planering projekt till våren -16

magneten
Jepp det ser jättebra ut! Max öppen spänning blir som sagt 964 v vilket inte är några problem! Och överdimensionerinran blir +17% (power ratio 117%) vilket oxå är inom rekomendationen från Fronius :)

Blir en optimalt maxad anläggning!

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Gött att höra, tack så mkt för hjälpen. Nu bara vänta på att snön försvinner så vi kommer åt med skyliften. En annan sak som är riktigt roligt i år och det är att nu är frun nästan mer drivande än vad jag är - hon har bytt sida

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Jag har ställt frågan någonstans på forumet, men hittar det inte nu och hinner inte leta heller för vi ska iväg på en liten stund.
Jag frågade vad betyder "Usable MPP Voltage range 150V-800V"
Nu har jag fått svar och det är den spänning som hanteras av MPP under produktion. I mitt fall blir det "Umpp at STC = 668,85V" (om jag inte missuppfattat något igen) dvs också inom gränsen på 800V.
1 ... 91011121314