Planering projekt till våren -16

1 ... 6789101112 ... 14

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
På måndag ska det tydligen bli av ändå. Dvs en månad och en dag efter att dom fått in färdiganmälan, eller en månad och nio dagar efter att elektrikern var klar, så mycket för det löftet om 2 veckor efter att dom fått in färdiganmälan :-(

Nu frågade jag vad Vattenfall säger om jag kör anläggningen innan dom bytt mätaren. Det har dom såklart inget emot, bara jag är medveten om att jag får betala för allt som går ut på nätet på samma sätt som jag får betala för det som vi tar in från nätet. Nu har jag dragit igång anläggningen och den får gå till på söndag, sen slår jag på den igen på måndag med en förhoppningsvis ny mätare.

Re: Planering projekt till våren -16

Nu när jag nu i april 2016 hjälpte en bekant med en solcellsanläggning(12 kW), så tog det en hel vecka(5 arbetsdagar) efter det att elektrikern färdiganmält anläggningen, innan EON behagade byta ut elmätaren mot en ny. Vi tyckte det var lågt tid. Det finns tydligen värre syndare. Din elnätsägare Vattenplask, eller vad de  heter, ser nog dig som en elproduktionskonkurrent, och skulle nog helst vilja röja dig ur vägen.
12 kW-anläggningen har nu i kväll gått 19 dagar, och har nu kl. 19:45 på växelriktar-mätaren 1,0 MWh.
Det var den första MWh och det skall bli fler.

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Det finns dom som har haft det värre.
nelos skrev detta okt 13, 2013
citat:
Jag tänkte dokumentera Vattenfalls process för mätarbyte här, för alla andra som tvingas genomlida Vattefalls obefintliga kundengagemang.

Steg ett är för- och färdiganmälan, som skall utföras av behörig elektriker.
Färdiganmälan skall skickas in när anläggningen är färdig, precis som namnet antyder.
Men när föranmälan ska skickas in är tyvärr mycket oklart.

Nästa steg är att det skall skapas ett ärende hos Vattenfall med ett 6-siffrigt ärendenummer.
Detta skall även finnas läsbart när man loggar in på vattenfalls webb-sidor.

Detta återfinns under "Mina sidor->nätärenden"
I mitt fall tog det ca två månader innan det dök up där.

Nästa steg är att man skall få ett utskick med en orderbekräftelse om mätarbytet.
Tog ca tre månader i mitt fall. Tre månader. För en orderbekräftelse.
Där finns även anläggnings-id och ediel-id, så teoretiskt skall det vara möjligt att ansöka om elcertifikat när man får detta utskick.
Men mätaren är ju ännu inte bytt, så någon större brådska är det inte.

Nästa steg är själva mätarbytet. Fyra och en halv månad hade passerat sedan elektrikerns installation av växelriktaren.
Vattenfall kommer helt utan förvarning, när som helst.
Inget försök till kontakt görs innan besöket, de bryter helt glatt strömmen.

Sista steget är sedan att få en bekräftelse på att anläggningen är nätansluten.
För att man skall kunna få det statliga stödet för anläggningen måste man ha denna bekräftelse,
så den är mycket viktig. Efter drygt fem månader kom så äntligen bekräftelsebrevet.
slut citat:

Jag får nog vara nöjd att det "bara" tar drygt 1 månad. Men jag ska kanske vara försiktigt optimistisk, mätaren är ju inte bytt än.

Re: Planering projekt till våren -16

Mats Gustavsson
Hej tråkigt att det skall ta så lång tid när jag installera min anläggning för tre år sen kom Fortum en vecka innan jag skickat fördiganmälan och bytte mätaren helt otroligt

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Vi fick installationsmedgivande den 29 feb, så dom har haft lång tid på sig att förbereda sig också.

Re: Planering projekt till våren -16

Hur löste du det med loggningen? Jag har en vanlig avsatt hushållselmätare med blinkdiod, och köpte Ikeas energimätare med touchskärm, faktiskt den bästa jag provat! Stor tydligt skärm och klart bäst pris, 595kr.

Samt att jag bad elbolaget aktivera en blinkdiod för import av el, och en för export av el..

Men energimätarna krockade ihop med flera av samma fabrikat och började bråka med varann...

Re: Planering projekt till våren -16

Fronius har en trevlig sida som jag använder:
https://www.solarweb.com/Account/GuestLogOn?pvSystemid=17c0efea-989b-4348-903a-ddb5fbeccbaf
Funkar den inte, så prova igen efter måndag - då har jag stängt av i väntan på mätarbytet. Vill inte ge bort alltför mycket fri ström till elverket (dom hotar med soligt på söndag).

Sen är jag nyfiken av mig så jag har labbat runt med växelriktarens API och hittat en hel del intressant. Nu läser jag av det och sparar i MySQL och använder php och javascript för att göra egna sidor.

Senaste är köp/sålt summerat per timme, på det sätt som jag förstått att elbolagen gör.

Rött för sålt känns som en dålig färg, så den ska jag ändra någon dag :-)
Peakenl vid kl 23.00 är värmepumpen som fick för sig att bränna legionella bakterier.

Disclaimer.
För att klargöra, jag är inte programmerare. Jag kan klippa och klistra ihop sånt som andra gjort och få det att fungera ca som jag vill, men jag kan inte göra spec mkt själv - det blir med andra ord inte spec bra heller.

Re: Planering projekt till våren -16

En lite reflektion. Jag har sedan senaste samtalet med elnätsägaren bestämt mig för att köra över helgen. Den har nu gått i två dagar (till). Nu har jag inte gjort något för att påverka resultatet (de andra gångerna jag kört har jag gjort vad jag kunnat för att hindra export).
Två dagar gör ingen sommar och går naturligtvis inte att använda till något annat än en kort reflektion, så här kommer den.
Jag har varit lite besviken på utfallet, 13kWh dag 1 och 10,7kWh idag, ursäkten är att det varit halvklart till mulet båda dagarna, direkt solljus har det bara varit under korta stunder.
Men, så råkade jag se min egna "beräknad produktion per månad" och enligt den ska vi göra 308kWh den här månaden. Det blir 308kWh/31dagar=9,9kWh/dag, vi har ju en väldigt liten anläggning. Den producerar med andra ord en bit över beräknat medel med relativt mulet väder - helt plötligt ser det bra ut i mina ögon :-)

Momentan kapaciteten ser riktigt bra ut.
Även när det är riktigt mulet och dant så får vi ut några 100W. Tidigare i tråden finns en bild då panelerna är täckta av snö och klockan var runt 19.30 då gav den 40W. Det känns som om panelerna är ljuskänsliga.
De få gången solen har fått fri passage mot panelerna i bra vinkel (mellan kl 12 och kl 14), så får vi ut över Wp, det högsta som finns registrerat i växelriktaren är 2805W (120% mot Wp), idag fick vi ut max 2619W (113%). Tror att det var något liknande igår (växelriktaren sparar idag, i år och totalt)

Det är såklart ingen vetenskap i detta, men det är skoj när det ser ut som att det fungerar som det är planerat.
Som du ser på bilderna så finns det mer att få ut ur anläggningen. Jag ser verkligen fram mot soliga dagar under försommaren och sommaren (vi har fortf vår här).
I bilderna så är det 5 minuters medelvärden, så topparna syns inte.

Edit:
Nu har lördagen också passerat, idag var det riktigt mulet och tråkigt. Jag ville inte skriva det igår för jag var osäker, men vi har fått ut mellan 400W och 500W mest hela dagen, totalt 8kWh på dygnet.
Slut edit.

Re: Planering projekt till våren -16

magneten
Ser lovande ut!

Kul med en anläggning att följa lite längre norrut, tror definitivt att läget har sina fördelar med bla. lägre omgivnings/paneltemperatur vilket höjer verkningsgraden samt förlänger livslängden på panelerna.

Re: Planering projekt till våren -16

Jag tror att vi har ett långt produktionsdygn också. Igår stannade anläggningen ca kl 21:30 och den startade i morse ca kl 03:45. Men å andra sidan så har vi väldigt kort tid på vintern.

Jag är väldigt nyfiken på hur det kommer gå när vi har midnattssol, solen står då helt fel, men kanske kan vi få ut några W ändå?

Re: Planering projekt till våren -16

Varför använder du ej solenergi på dagen? Nu får du ändå tom betala för att bli av med den! Eftersom de flesta elmätare ej förstår om strömmen går ut eller in..

Om du har golvvärme, kör värmepumpen på dagen, samt att ladda VV, och stäng av legionellafunktionen, gör ingen nytta, tvätta och diska dagtid.

Men sen när du får rätt elmätare, precis tvärtom! Kör värmepump på natten, och tvätta/diska när solen går ned..

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Jo vi använder såklart energin även på dagen
Vi har varit lediga och hemma hela helgen, så det mesta har gått till egenförbrukning. Men jag har inte lagt ner någon kraft på att det ska bli så, utan vi har levt som "vanligt". Jo förresten idag efter lunchen så triggade jag en varmvattenkörning, tänkte att det var lika att göra det när solen låg på så bra.

Annars vete fåglarna hur jag skulle ha gjort idag, kört eller stängt av? - solen har strålat från en klarblå himmel och det riskerade att bli ganska mycket export. Men det räddades av att det blev lunchbjudning, så spisen har varit igång nästan hela tiden som anläggningen producerat som mest.
Någon kWh smet ut ändå, men jag är rätt säker på att vi sparat lite pengar.

Legionella bränningen får vara på, det är en låg kostnad för tryggheten i att veta.

Re: Planering projekt till våren -16

Nu tog en solig och fin söndag slut, det blev ett nytt produktionsrekord.

Det är ett litet hack på morgon, det kom sig av att jag uppdaterade mjukvaran i växelriktaren och den startade då om.
Vid 15 passerade ett stort moln, så det blev en grop och en groop, men det var inte under lång tid. Sen kom det ett moln till efter 18.

Jag kan inte låta bli att fundera på hur det skulle sett ut om vi gick för fullt utbyggt på en gång.
Kan jag räkna så här? eller blir det bara helt fel.
Vi får plats med 10 paneler på översta raden och 3 rader med 11st = 43 paneler.
43 * 290W = 12.470Wp delat med dagens 2320Wp  = 5,3 gånger större.
17.55kWh * 5,3 = 93kWh
Det låter för mycket, det är ca så mycket vi gör av med ett kallt januari dygn.

Det är också lite intressant att vi inte nådda upp till Wp idag, max var 2260W. Det får mig att misstänka att de högsta värdena vi fått är fel. Eller så är det helt enkelt så att panelerna var varmare idag, de höga värdena har kommit när solen kikat igenom molntäcket mitt på dagen.

Jaja nu är det Off som gäller igen. Få se om jag får köra officiellt från i morgon.

Re: Planering projekt till våren -16

magneten
Du tänker helt rätt och riktigt angående dina beräknade 93kwh med full utbyggnad!

Anledningen till att du inte når nominella ell effekt beror mest på att din paneltemperatur ligger en bra bit över 25 grader celsius som paneleffekt en anges vid. De är troligen mellan 40-60 grader varma beroende på vind och utomhustempertur. Enkelt att kolla med en IR termometer!

Effekten brukar reduceras med runt 0,3% för varje grad över 25. Så vid 45 graders paneltemperatur ger de typ 6% lägre produktion. (Beror även på hur stark solinstrålningen är och tätheten på luften i atmosfären)

De höga värdena du fått tidigare beror på kalla paneler, vid temperaturer under 25 grader så ökar istället effekten! Detta gynnar ju oss på nordligare breddgrader!

Re: Planering projekt till våren -16

Tack igen :-)
Det var ganska kallt igår, gissar på ca +11 och det blåste elaka vindar. Men då panelerna var under sol hela tiden så blev dom säkert varma ändå.

Idag hände då det som jag väntat och väntat på.

Den här:

Ha bytts ut mot

Så nu är vi äntligen klara och är i "full" produktion. Just nu får vi in 1687W, använder 262W och säljer 1423W som vi dessutom får betalt för *weeeee*

Re: Planering projekt till våren -16

Det var bra att de efter sin enormt långa planering
inför det krävande stora projektet att byta din elmätare, nu har lyckats.
De är klart ovana vid sådana jätte-projekt.

Det tog säkert minst 5 minuter att byta den?

Jag undrar, fick du bruksanvisningen till den nya elmätaren?,
vilket jag anser att man skall få i samband med bytet.
Man vill klart veta hur den fungerar,
en apparat som man tvingas ha i sitt hus.
Man kan nog knappa fram olika menyer,
och då skall man veta vad de betyder.
Man måste ha möjlighet att kontrollera sina elräkningar
mot vad elmätaren på plats anger.

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Hej.

Elaren lämnade över nå papper, men jag har inte hunnit titta på dom än.
Mätarbytet tog inte många minuter alls.
Jag hittade mätaren här: http://www.tillquist.com/kraftautomation/kategorier/energimatare/precisionsmatare/lzqj-xc
Här finns två PDFer men det står inte mkt i dom.

Jag är nyfiken på hur LEDen blinkar i den här, är det för all ström (imp+exp) eller bara det ena eller det andra. Om det inte imp+exp, går det då att ställa om den till att bara visa ex det vi köper.
Lättast är nog att flytta över Eliq läsaren och se vad den visar.

Och till Er alla - tack för all hjälp och vägledning under projektet. Det har underlättat massor.

Re: Planering projekt till våren -16

Arne
Men nu är det väl hög tid att tänka på att börja bygga ut anläggningen?

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Haha, ja det är det. Men jag ska försöka avvakta lite till

Re: Planering projekt till våren -16

Vi har svårt att nå maxeffekt i början av Maj, brukar bli som bäst i mitten av Maj.

På vår elmätare är vänster lampa import och den höger om denna är export, men dessa går att programmera hursom, prata med elbolaget..

1 ... 6789101112 ... 14