Planering projekt till våren -16

1 ... 45678910 ... 14

Re: Planering projekt till våren -16

 Titta på solvinkeln i www.rl.se och se hur mycket det stör i maj/juni när bladverket har kommit

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Tack. Men jag förstod just inte nått av den sidan

Slarvigt skrivet av mig (igen).
Problemet med skuggning från grannens hus finns bara tidigt på våren, nu har jag inte exakt koll, men från att solen börjar visa sig i februari, till mitten av mars. Sedan går solen såpass högt att skuggningen inte är något problem. Till hösten så händer såklart samma sak.

När jag tänker på det, så tror jag inte att det kan ge så mkt "problem" solen står väldigt lågt under dessa tider och ger nog inte så mkt ändå. Men jag har ingen aning.

Re: Planering projekt till våren -16

Kände mig tvungen att mäta DC strömmen igen, nu i strålande sol. Då ger dom 304V eller 38V / panel.

Gu vad det är länge kvar innan det blir helt klart.

Re: Planering projekt till våren -16

Jag har det precis som du, det får bli som det blir.

www.rl.se  gå till himlen och välj soluppgång.
Där kan du sedan välja ort, datum dagstabell etc. Lek lite där så förstår du hur du kan använda informationen

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Idag har elektrikern varit på besök.
Det blev en ny undercentral som anslutits mot växelriktaren.
I morgon ska han komma tillbaks och ansluta undercentralen till inkommande matning till huset.
I och med att jag köpte Fronius Smart Metern så blir inkopplingen lite besvärligare. Men han löser det.
Förhoppningsvis så får jag provköra lite i morgon

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
I väntan på att elektrikern ska komma och göra klart, så försöker jag snygga till lite - tycker själv att det gick ganska bra.

Re: Planering projekt till våren -16

Så blev AC sidan klar idag. I morgon skickas färdiganmälan till Vattenfall. Nu börjar väntan på byte av elmätaren.
I morgon blir det ett startförsök

Få se om jag känner mig tvingad att snygga till lite mer sen, eller om det får vara som det är nu.

Re: Planering projekt till våren -16

Första "gratis" kaffet, smakar *underbart*
Tyvärr hittade inte växelriktaren sin elmätare, förmodligen lossnade det en kabel (eller så har jag kopplat modbusen fel?). Måste pilla lite på det någon dag. Men nu väntar jag nog på byte av elmätare innan jag provar igen... eller?

Känns ok med 1948W, från klarblå himmel cirka kl 15:00 (ca 80% av kWp)

Den hann göra nästan 0,5kWh på den lilla stunden den var igång :-)

Re: Planering projekt till våren -16

Dagens produktion 1,2kWh, blev "tvungen" att starta upp igen för elaren kom förbi och ville titta.

Men jag får inte kontakt med Smart Metern, alla kablar sitter fast, så jag tror att jag har kopplat något fel :( Ska försöka få hjälp av leverantören.

<edit>
Jepps, felkopplat var det - nu åtgärdat och allt fungerar som det ska. Hittade faktiskt felet själv :-)
</edit>

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Hej.

En fråga.
Är det någon som vet?

Vi väntar på att Vattenfall ska komma och byta elmätaren, men jag är väldigt nyfiken på att köra igång anläggningen under ett dygn - för att se hur mycket den faktiskt ger.

Men är det lagligt att köra den innan Vattenfall fått in färdiganmälan? Att det inte är smart det vet jag redan, men jag är beredd att ta det om det bara är tillåtet för att stilla min nyfikenhet.
Vi skickade in färdiganmälan under lunchen på fredag, så den har knappast hunnit in till VF än.

Re: Planering projekt till våren -16

magneten
Då du ju redan kört och sett så att allt fungerar så lär det ju inte bli några problem om du så att säga behöver testköra lite till för att kolla av installationen ☺

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Mm, det blir inte riktigt samma sak. Jag har inte matat ut något på nätet än, jo det smet nog ut en liten aning under första starten. Kör jag ett helt dygn så kommer det nog smita ut en del.
Iofs så borde Vattenfall bara bli glad om dom får lite gratis kWh (som dom dessutom får betalt för).

Nu har jag iaf sovit för länge, så jag får inte ett helt dygn. I morgon har dom lovat mulet och trist, så jag får inte ut max då heller. Jag lägger nog huvudet under armen och väntar snällt - lite eftermiddagstester kommer det nog bli.

Jag är värdelös på att vänta :(

Re: Planering projekt till våren -16

callec
En mulen dag är bättre att prova, sannolikt kommer du då att förbruka all el själv.
Det finns risk för att äldre elmätare tror att det du producerar ut på nätet är förbrukning så att du får betala för all export.

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Jo det är det med att jag får betala för exporten som känns "osmart", sen vet jag inte om Vattenfall blir kinkiga om jag matar ut ström innan allt är helt klart.

Det ser iaf ut som om momentant max är runt 1890W, jag drog igång den en stund nu strax före 12, då var bergvärmen igång så inget gick ut på nätet den gången heller.
Jag är väldigt nyfiken på hur mycket kWh den kan ge under ett bra dygn, men jag får ge mig till tåls. Dom kommer ju och byter elmätaren antingen nästa vecka eller veckan därpå. Jag har för mig att dom sa "inom 14 dagar".
Väder prognosen säger sol idag (och det är det), från i morgon och framåt så ser det ut att bli mulet.

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
12:00 är inte peak timmen :)
Frun lagade lunch och bergvärmen var igång, så jag drog igång anläggningen igen. 2034W maxade den nu vid 13:00, tänkte köra en stund till, men både fru och värme blev klara så jag stängde av. Den kan nog komma än lite högre.

Re: Planering projekt till våren -16

magneten
Du behöver inte ora dig för att släppa ut ström på nätet, när det handlar om en liten solcellsanläggning så är dessa små mängder inget som vattenfall kan se eller registrera, vet flera som kört sina anläggningar före mätarbytet.

Re: Planering projekt till våren -16

Oki, tack. Då får den gå i morgon.
Med tanke på att jag inte skulle köra den alls, så har den fått gå en hel del idag ändå. Jag hittade en funktion i Smart Metern som begränsar hur mycket som får gå ut på elnätet, ställde den på lägsta värdet som är 10% av kWp. Produktionen har hoppat upp och ner allt eftersom vi förbrukat :)

Vi har lyckats göra 3,8kWh idag

Men nu är det nästan stopp för idag, just nu gör den 39W.

Hoppig kurva

<edit>
Tog bort länk till solarweb, vi är inte igång så det finns ändå inget att se där just nu. Återkommer när vi är igång. Länk till en exempel anläggning så länge:
https://www.solarweb.com/Account/GuestLogOn?pvSystemid=d182dd45-05bd-4b10-a0b0-11eddbf202e2
Den är betydligt större än min :-)
</edit>

Re: Planering projekt till våren -16

magneten
Grymt snygg visualisering! Får bli en fronius med smartmeter om min sma går sönder nån gång ☺

Re: Planering projekt till våren -16

Det var visualiseringen som "tvingade" mig att köpa Smart Metern ;-)

Men dom har någon bugg som gör att bollarna försvinner ibland. Jag trodde att det kanske berodde på att jag hade glapp i modbus kabeln. Men när jag tittar i Smart Meter API:t så ser jag de saknade siffrorna, så dom finns där.

Det är väldigt grått idag, till och med faller lite snö, så det blir nog inte många kWh gjorda.

Re: Planering projekt till våren -16

Nu har produktionsdygnet tagit slut. Det har vart ett massivt molntäcke över staden hela dagen, det har snöat lite på förmiddan.
Vet inte om det är något att prata om, men jag gör det ändå.

Produktionen startade kl: 05:45 och slutade kl 19:00, så totalt gick den i 13h15min.
Totalt fick vi ut 4kWh, inte så imponerande kanske, men med tanke på molnen så känns det ändå helt ok. Det gick endast några få W på export.

Produktion i blått och förbrukning i rött. Nu får det stå still tills att mätaren är bytt.

1 ... 45678910 ... 14