Planering projekt till våren -16

1 ... 3456789 ... 14

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
KirunaSol wrote
Frågade vad det kostar att hyra en arbetsställning över en helg, inkl montage och demontage - väntar på svar.
Fick svar till slut och det kostar för mycket pengar, får leta en annan lösning. Förhoppningen just nu är CRAMO och ev en vikbomslyft, eller en skylift.

Planerat montage datum 25-mars, dvs om 2 veckor :-)

Re: Planering projekt till våren -16

Vi hyrde aluminium-byggställning Flexy på Ramirent 3 dagar, och det kostade 595 kr, inkl. moms.
Vi hämtade den själva på depån och lämnade den också. Diagonalstagen är ca 3,3 meter långa. Vi använde ett hästsläp(utan häst) för att transportera. Vi har nämligen ett sådant. Vi monterade ihop den också själva, vilket dock är enkelt. Plattformen var 70 cm bred och 3 meter lång. Har hjul, så man kan förflytta den.

Den syns på sidan 3 i vår tråd: http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ny-9-2-till-16-3-kWp-solcellsanlaggning-td5008649i40.html
Marken var litet ojämn, och ställningen riskerade att välta, så vi ställde en stege diagonalt mot den och surra fast. Som ett stödben. Gick utmärkt.

Fortfarande gäller: Själv är bäste och billigaste dräng.

Vi hade ca 2,5 meter upp till takfot, och taket lutar ca 30 grader och takfallslängd(takfot till nock) är ca 3,3 m. Alltså enklare uppgift än vad ni har.

När ni skall lägga upp modulerna, så bör ni vara 2 man. På en man går det knappast, pga man riskerar att skada modulerna. Man skall hålla modulen och samtidigt koppla solarkabel. 4 händer är bra då.

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Vi har 12 mil till Ramirent, men Cramo hyr ut även byggställningar och till dom har vi nära.
Jag ska prata med dom (Cramo) vid lunch idag och höra om dom har några ideer.
Problemet (i mitt huvud) är att jag ska upp ca 5m på ett tak som lutar 45grader. Jag måste ha en ställning som går från marken upp till takfoten (ca 3m), sen måste den vinklas i 45grader och fortsätta ca 5 meter och där behöver jag en plattform. Modulfältet blir cirka 8m långt.
Dessutom så behöver jag ändå en skylift för att dra DC kabeln från nocken ner till "nästan" marknivå, nocken är 9m upp från marken så jag vägrar jobba på stege :) Jag klarar ca 4-5m på stegen, sen börjar knäna spela maracas.

Om några timmar vet jag mer...

Re: Planering projekt till våren -16

Det blir en vikbomslyft, hyra 2200kr/dygn (inkl moms). Dom skulle återkomma med hur mycket dom ska ha om jag hyr den under hela påskhelgen. De har stängt under hela påsken, så jag kan inte lämna tillbaks den när jag är klar. Om vi inte kommer överens om priset, så får jag flytta fram jobbet 1v till *suck*
http://www.cramo.se/Web/Core/Pages/WebDepotProduct.aspx?id=32234&epslanguage=SV

-- Edit --
Fick inget pris alls av Cramo, så jag vände mig till HYRSE och fick ett helt ok pris av dom, det blir antingen en bilmonterad lift, eller en släpvagnslift från dom istället.
https://www.hyreslandslaget.se/sv/e-handel-produktsida/mobila_arbetsplattformar/bilmonterad-lift--/

Kanske en sån här släpvagnslift (är osäker på exakt modell).
https://www.hyreslandslaget.se/sv/e-handel-produktsida/mobila_arbetsplattformar/slapvagnslift---pfh---ca-13m--ex-dino-160-xt/
Jag bokade precis den här släpvagnen, hoppas att det går någorlunda smidigt att montera från den.

-- Edit --

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE

kWh / kWp = 0

Re: Planering projekt till våren -16

Arne
Vad är det för strålkastare, där bakom husen?

Re: Planering projekt till våren -16

Jag vet inte riktigt, tror att det är nått nytt dom börjat med.
Nå dom släckte den där och drog igång fläktarna istället. Har legat vaken nästan hela natten och lyssnat när takplåtarna har spelat. Nu har dom tänt lampan igen, men dom glömde stänga av fläktarna :(

Jag blev nervös för hur solpanelerna ska lyckas hålla sig kvar på taket när det stormar så som det gjorde i natt.
Händer det att paneler lossnar från taket? Mina ska som sagt bara sitta i plåten, inte i takstolarna (http://www.metasole.com/se)

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Idag har jag börjat dra upp kabeln mot nocken. Får skyliften i morgon, så då kommer den hela vägen upp. Men jag tänkte att det vore skönt att få ut kabeln från garaget så att det är förberett inför att maskinen och min hjälpare är här.

Lägg huvudet på sned åt vänster, så blir bilden rätt.
Rör ut från garaget.

Gjorde en liten "knix" på kabeln/röret så att vattnet inte kan leta sig in i garaget.
Vattenfälla.

Jag funderar på att sätta en OneWire tempmätare under en solpanel, är dock lite fundersam på hur jag ska göra. Det kommer förmodligen att bli rätt varmt under panelen, så jag funderar på vad jag ska använda för "givarhus". Det kanske fungerar med bara krympslang över kopplingarna mellan kabel och givare och ett buntband för att hålla kvar givaren under panelen? Eller så blir det ingen givare

Re: Planering projekt till våren -16

thomas_blekinge
Jag vet inte exakt vilken typ av givare du vill ha men dom flesta vill ha regnskydd. Det finns krymphättor, dvs krympslangar med en försluten ände. I värsta fall kan du bara ta en ölburk uppochner och sätta givaren inuti.
Jag tänkte också sätta en tempgivare under modulerna och jag har en Pt100-givare över. Sådana är mycket nogranna men rätt dyra och kräver särskild läsutrustning.
Förresten har jag beställt 6 mm2 kabel istället för standard 4 mm2. Man har lägre förluster och merpriset betalar sig efter 1-2 år.
Lycka till!
21 st 260 W moduler

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Jag har beställt mina tempgivare från Kina (DS18B20), dom ser ut att mäta helt ok (och var mkt billiga).
Jag har tre sådana utomhus just nu och dom sitter i vanliga "kulodosor" där jag öppnat lite hål för att få luft genomströmning. Det ser ut att fungera bra.

Jag kommer nog göra det väldigt lätt för mig vid panelerna. Jag sätter den med buntband och tejp i ramen på en panel, förmodligen en liten bit in på strängen. Där bör den vara skyddad från regn och rusk. Funkar det så är det bra, funkar det inte så gör det inte så mkt. Signalkabeln drar jag tillsamman med DC kabeln.

Jag fick 4mm2 kabel, jag tror och hoppas att det är nog, vi ska bara ha 2,3 till 2,9kWp per sträng.

Re: Planering projekt till våren -16

Mono Wafer
Jag har tänkt beställa tempgivare från Kina (DS18B20), finns många leverantörer att välja på, vilken valde du, höll de leveranstiden?

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Oj. Jag beställde från AliExpress, kommer inte ihåg hur lång tid det tog att få hem dom, men det brukar ta någon vecka.

Nu blev det ingen temp-givare, det blev för trångt i röret så jag fick inte igenom signalkabeln :(

Annars gick det helt ok idag. Hämtade skyliften vid 11 tiden, men vi fick inte igång före kl 13 tror jag att det var. Den ville inte gå igång, så jag fick ringa till Hyrse och dom kom och joxade lite med stödbenen, sen gick den.
Vi fick upp DC kablarna till taket och jag har anslutit dom i vxl-riktaren, det tog hela dagen. Det beror lite på nyfikna grannar som kom och pratade och tittade. Vi konstaterade att om anläggningen ger de 2000kWh / år som vi räknat med, så tar det 2 år innan hyran av skyliften är återbetald

Kabeln kommer in i garaget.

Ansluten i växelriktaren.

I morgon börjar vi med panelerna.

Re: Planering projekt till våren -16

Nu är panelerna på taket.
Lite el jobb kvar, sen är det klart.

Själva jobbet gick fortare än jag trodde att det skulle göra och det var även lättare, första montage bitarna sattes upp kl 13:00 och det var helt klart kl 19:00 (cirka tider), då hade det dessutom hunnits med lunch och två kafferaster.

Första panelen uppe.

Sista på väg upp.

Nu är det bara hoppas att dom inte blåser ner under höst och vår stormarna.
<edit efter ca 2 timmar>
Fick just värsta nojan att dom ska blåsa ner, kan jag ångra mig?
</edit>

Re: Planering projekt till våren -16

magneten
snyggt jobbat smidigt med liften :)
Nu återstår bara att planera för resten av taket! (solceller är starkt beroendeframkallande)

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Jag funderar redan på det :)
Det får plats 2 till höger om skorstenen på översta raden.
Rad 2, 3 och 4 får jag in 8+3 per rad på. Om jag fortsätter med 290W paneler så blir det nästan 12.500kWp.

Men först ska jag se vad utbytet blir på riktigt.
Jag köpte en ju en 5kW växelriktare, så jag kan bygga 2 rader med den, sen måste jag köpa en till om jag ska fortsätta.

Liften var riktigt smidig. Vi satte 45*90mm reglar i botten på korgen, dessa stack ut en bit utanför korgen och användes som stöd för panelerna vid lyftet (ca som en gaffeltruck). Blev mkt lättare att ha panelerna på utsidan av korgen än att lyfta ur dom uppe på höjden. Reglarna la vi an mot taket så dom fungerade som stöd medan panelerna skruvades fast.
Lite svårt att förklara, men det blev riktigt bra.

Re: Planering projekt till våren -16

magneten
Då blir det alltså totalt 10 paneler på rad 1 och 11 st på rad 2. Alltså 6090 Wp, vilket ju blir perfekt till din 5kw Fronius ☺

skönt med ej rejäl takyta! Känns dock som att skorstenen/ventilarionen kan skugga en del på de närmsta panelerna,  den går inte att korta av den eller flytta den till andra sidan?

Re: Planering projekt till våren -16

Nej tyvärr skorsten sitter där den sitter. Den sitter i toppen på kaminen och den går inte att flytta.
Jag tror att jag klarar skuggningen från den, förutom tidigt på morgon och sent på kvällen. Vad kan jag ha för azimut? kanske 185 - 190grader.
Nåja det återstår att se när loggningen kommer igång.
Men finns det något att göra åt om den påverkar? Eller är det bara att gilla läget som det är nu?

Hmm, nu måste jag stiga upp tidigt i morgon och titta hur det ser ut

Det jag tänker göra idag är.
1. Vänta på att solen slutar gassa så mkt.
2. Koppla ihop + och - från vxl-riktaren med panelerna. Sen är DC sidan klar.
3. Återställa de hål jag tagit upp i huset för att dra kablarna. - <edit>Klart</edit>.

Förmodligen börjar jag med 3.

Grannen var på mig idag och sa att det blev riktigt fint och han hade ett antal frågor om funktionen igen - skoj.

Vilken skön känsla det här ger :-)

Ps: magneten, jag plankade din signatur Ds:

Re: Planering projekt till våren -16

magneten
om det skulle visa sig att de panelen närmast skorstenen skuggas onödigt mycket så är kan det ju vara ett alternativ att flytta ner den till "rad 2" istället (dock behålla den i din befintliga "sträng 1") och på så vis helt enkelt lämna platsen närmast skorstenen tom så att säga.

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
magneten: Det är nog det bästa alternativet.

Nu är iaf DC sidan helt klar och det jag hade rivit för att kunna dra kabelrören är återställt.
Jag mätte DC kretsen och den gav 291V i jämn grått väder.
Om jag förstår det rätt så kan panelerna ge 316V som max (på tomgång). Open circut voltage (Voc) 39.46 * 8. Lite förvånande att dom ger såpass när det är så grått att luften känns blåaktig. Men det kanske är normalt?

Nästa vecka kommer AC elektrikern och kopplar den sidan, sedan bara vänta på ny elmätare från Vattenfall.

Är det "lagligt" att provköra anläggningen innan elnätsägaren fått färdiganmälan? Jag skulle kunna tänka mig att sätta igång anläggningen om vi förbrukar mkt mitt under dagen.
Jag känner till att jag får betala för min egen produktion om jag inte förbrukar hela själv, för att elmätaren bara mäter flöde - inte åt vilket håll flödet går. Men för att testa kan jag ta det.

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Kan någon bedöma om skuggan från trädet kommer skapa några problem? Hustaket kan jag inte göra något åt, men björken kan jag tjuvkapa någon nnatt :)

1 ... 3456789 ... 14