Planering projekt till våren -16

1 ... 567891011 ... 14

Re: Planering projekt till våren -16

magneten
Bra att du även på att enkelt sätt kan få upp grafer över husets elförbrukningen utan att logga in hos elbolaget ☺

Re: Planering projekt till våren -16

Jo. Jag känner att Smart Metern är ett riktigt bra/roligt tillbehör. Ångrar inte att jag köpte den.

Den är dessutom mkt snabb att uppdatera värdena också. Den längsta fördröjning som jag räknat i huvudet är ca 6 sekunder. Snabbaste uppdateringen var igår morse då brödrosten blev klar, i princip innan skivorna hade lagt sig till rätt, så var värdena uppdaterade.

Jag saknar bara 1 sak och det är möjligheten att läsa in förbrukningen från bergvärmepumpen. Det finns S0 ingång i växelriktaren och S0 utgång på värmepumpens elmätare, så det går att koppla ihop dom mekaniskt, men jag tror inte att S0 i växelriktaren fungerar på så sätt.

Om det funkat så hade jag kunnat få ut:
1. Total förbrukning
2. Produktion
3. Köp / sälj.
4. Värmepump förbrukning
5. Övrig hushålls-el

Måste nog skriva ett förslag till Fronius om det :-)
<edit> Jag är inte så blyg, så jag mailade till dom </edit>

Iofs så kan jag göra en egen sida som tar fram dessa värden, då jag kan få fram aktuella värden från växelriktaren via API anrop (får tillbaks JSON filer), det kan jag även få från bergvärmen via ELIQ. Problemet är att ELIQ APIt är betydligt långsammare att uppdatera än vad Froniusen är, jag tror att ELIQ har 6 minuters intervall.

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Hm, pvoutput.org ser ut att kunna göra exakt det jag vill. Måste titta närmare på det när vi kommit igång. Det är ingen ide att uppfinna hjulet igen :)

Ingen ny elmätare än och dom har inte gjort klart abonnemanget heller, 12 dagar (av 14) till deadline.

Re: Planering projekt till våren -16

Jag har forf inte fått elmätaren bytt, så jag kör fortf inte anläggningen mer än sporadiskt lite då och då.

Idag kände jag mig tvingad att testa starta den igen.
Det är tjocka moln, med ymnigt snöfall. Panelerna är delvis täckta med snö även om en del hade rasat ner redan. Det har kommit ca 2dm blötsnö under natten och förmiddagen, klockan var strax efter 12:00.

Förhållandena var med andra ord allt annat än bra för solel produktion. Ändå ger anläggningen nästan 100W. Jag tycker att det känns förvånandsvärt att dom ger något alls under dessa förhållanden.

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Inom två veckor från idag ska mätarbytet ske, dom fick in pappret rätt ifyllt den 8e så totalt blir det inom tre veckor från att dom fått in färdiganmälan :-(
Inom betyder i och för sig att dom kan komma när som helst, men jag tvivlar på att dom kommer tidigare än absolut nödvändigt - dom tjänar inte något på det. Jaja, abonnemanget görs om den 1/5 så eg har jag väll inte så mycket att förlora på att vänta heller.

Re: Planering projekt till våren -16

Som sagt, jag är värdelös på att vänta...
Nu har jag råkat köra anläggningen hela helgen. I lördags var det åter rejält mulet och det snöade nästan hela dagen - fick ut 5,6kWh ändå.

Men idag (söndag) så har det varit halvklart iaf, solen har lyckas visa sig under "bar" himmel vid några tillfällen. Vi har producerat 11,3kWh och jag har lyckats hålla egenförbrukningen väl timad hela dagen, så att bara ca 1,5kWh har gått ut på nätet (fick köra vattenkokaren några ggr för att lyckas).
Panelerna ger bra med ström. Dom låg under ganska lång tid (runt kl 13) på över 2320W (vilket är Wp), dagens max var 2663W, värdet syns inte i diagrammet men det finns i växelriktaren.

Vad säger Ni, låter det bra och ser det bra ut?

Nu är det avstängt igen *suck*

<edit>
Just ja en liten notering, jag var inne i garaget och donade lite, blev glad att vi satte växelriktaren i garaget och inte i huset. Det sitter fläktar i den och jag är nog extremt känslig för just fläktljud, jag hade blivit tokig om den satt så att jag hörde dom hela tiden.
</edit>

Re: Planering projekt till våren -16

magneten
Ser ju ut att vara i sin ordning,  dock är det svårt att jämföra enstaka dagar,  kommer bli lättare att jämföra med andra anläggningar när du får se utbytet kwh/kwp för en hel månad.

Gött att ha växelriktaren i garaget, har ingen fläkt i min men den håller sig alltid relativt sval då den sitter i kallgarage med bra luftcirkulation, blir sällan varmare än max 50 grader har jag för mig (loggar även växelriktarens temperatur på pvoutput)

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Det låter bra.
Det var riktigt skoj att få köra ett helt ganska bra dygn iaf, jag tycker att det ser lovande ut inför de dagar då det är sol hela dagen :-)

Jag reagerade nog mest på att panelerna gav 2663W som mest, jag tänker bygga ut med fler paneler mot den växelriktaren (vad det lider). Det ska bli total 21st. Med max 290W per panel ger det 6,1kWp och enligt vad jag trodde så kommer panelerna "aldrig" ge sitt max, så det borde vara lugnt att bygga så. Men med 333W ut från varje panel så blir det nästan 7kWp och det försvinner ett antal kWh i överproduktion mot min 5kW växelriktare.

Om det sedan spelar någon roll är en annan historia som jag inte ens tittat på än :-)
Prisskillnaden mellan en 5kW och en 6kW är iaf bara 500kr, mellan en 5kW och 7kW skiljer det 2000kr.

Men som du säger, det är för tidigt att dra några direkta slutsatser, annat än att det ser lovande ut.

Hur mäter du växelriktar tempen? Jag hittade något i dokumentationen som heter "Ambient temperature", undrans om det är den jag ska titta på?

Re: Planering projekt till våren -16

magneten
Det är bara under korta perioder då panelerna är kalla under +25 typ som de kommer att prestera över sin nominella effekt,  och undrar några fina kalla blåsiga vårdag ar med bra kylning... inget att oroa sig över.

 Med din färdigutbyggda utökade anläggning så kommer det förmodligen inte vara under mer än max 0,5-1% av den totala drifttiden som du gårmiste av några enstaka kwh.

Min SMA har en inbyggd temperatur givare som loggas med övriga värden till pvoutput, undrar fliken "extended"
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=44984&dt=20160413&gs=0&da=1&m=0

Hacket nedåt på den lila spänningskurvan mitt på dagen är då min växelriktare maxar på 3680W, det verkar då som att effekten begränsas genom att riktaren justerar ner strängspänningen. (Blir under några timmar på riktigt fina dagar då jag har 54% överdimension på DC sidan)

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Tackar.
Det visar återigen att jag inte ska tänka så mycket  Ibland är det bra att bara vänta och se.
Jag ska slå på växelriktaren i em/kväll och se om jag kan hitta och läsa ut temperaturen i den någonstans.

Re: Planering projekt till våren -16

Nope, "Ambient Temperature" får jag inte ut, så det blir ingen loggning av växelriktar temp.

Ändrade mig igen, har lusläst APIt och det finns något som heter "Temperature_Powerstage" men den finns bara som historik och jag har inte lyckats lista ut hur jag ska läsa ut/ tolka värdet (än).
Jag förstår inte vad första värdet betyder.
"Data" : {
"Temperature_Powerstage" : {
        "_comment" : "channelId=65795",
                "Unit" : "\u00C2\u00B0C",
                        "Values" : {
                                "50100" : 14,
                                "50400" : 18,
                                "50700" : 20,
                                "51000" : 21,
<klipp>
Jag förstår att andra värdet är temp i C (14, 18...) men vad är det första "50100", "50400". Det känns som om det borde vara en tidsstämpel, men vad räknar den ifrån? Den börjar på negativa värden och räknar upp med +300. Efter midnatt (tror jag) så börjar den om på negativa värden igen. API dokumentationen nämner inte den kolumnen alls :(
Nå jag ska dra igång i morgon igen och logga minutvärden till MySQL, då borde det gå att räkna ut vad som menas. Om inte någon redan vet?

Re: Planering projekt till våren -16

Nu förstår jag, det är sekunder sedan midnatt utan tidzon. Det fanns inga negativa värden som jag trodde (det var ett annat anrop som hade - för att täcka in tidzon). Värdet uppdateras var 5e minut = 300sek. Den uppdateras dessutom bara när det är elproduktion igång.

Ett ex från dagenslogg (nu värdet):
"61200" : 23
Den har 23C
Tidpunkten är: 61200 sek efter midnatt. Eller 61200/60 = 1020 minuter, eller 1020/60 = 17 timmar dvs kl17:00, men vi har +2 timmar så då blir det kl19:00 och det stämmer med aktuell tid :)

Nu är bara frågan hur jag ska lyckas hitta det senaste värdet med php, men det löser väll sig det också.

Hur varm får en växelriktare bli innan den är för varmt?

Re: Planering projekt till våren -16

magneten
Min utan fläkt ligger som sagt runt max 50-55 har dock för mig att en del större sma riktare kan bli typ 70-80 grader varma..större riktare ger ju ett större antal watt i förlust som ju blir till värme...

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Problemet löst - och som vanligt är det pinsamt enkelt när svaret är känt.

Just nu ligger min på 37C men det är inte mkt till produktion och det är bara ca 11C i garaget.

Nu är det 14 dagar sedan en korrekt ifylld blankett inkom hos elnätsägaren och fortfarande har jag den gamla mätaren i fasadskåpet. På deras sida "lovar" dom byte inom 14 dagar från att färdiganmälan kommit in. Blir väll 14 dagar till innan det är gjort.

Re: Planering projekt till våren -16

Och det ger 40W

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Idag fick vi godkännande för elcertifikat och ursprungsgaratier - fort väntar vi på mätarbyte.
Blir till och ansöka om cesarkonto senare idag.

Re: Planering projekt till våren -16

Svennis
Axitec prisvärd?! Stor och ful är den i alla fall.
Köper mycket hellre t.ex. en LG och betalar några kronor extra.

En solpanel är mer en bara Wp tycker jag.

Re: Planering projekt till våren -16

Hm, ansökan om cesarkonto behövdes inte, fick mail om att det redan är klart för en stund sedan.
Elnätsägaren lyser med sin frånvaro, 3 dagar kvar innan utlovat sista datum.

Re: Planering projekt till våren -16

Svennis wrote
Axitec prisvärd?! Stor och ful är den i alla fall.
Köper mycket hellre t.ex. en LG och betalar några kronor extra.

En solpanel är mer en bara Wp tycker jag.
Det är nog med detta som med allt annat, smaken är som baken - delad :-)

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Nu har det gått en dryg månad sedan installationen var "klar", men fortfarande saknas Vattenfall med elmätarbytet. Enligt deras "kundlöfte" så ska det ske inom två veckor från att dom fått in färdiganmälan. Nu svarar dom inte mail heller.

Börjar vara smått irriterad kan jag säga. Har börjat spana efter en annan elleverantör, elnätsägaren kan jag inte byta utan att flytta. Men den rörliga delen kan jag ge till någon annan.
1 ... 567891011 ... 14