Planering projekt till våren -16

123456 ... 14

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Fick inte ihop det, den säger bara att det blir "error kan inte bla bla bla, välj en annan inverter eller solpanel". Jag provade med 12, 16 och 20st 270W paneler :(

Re: Planering projekt till våren -16

Fronius 10.0-3-M, enl. databladet,
skall tydligen starta då den får en spänning på 200 Volt.
Så det stämmer det.

Den modulen, du tydligen baserar din beräkning på, Axitec 270 M Black, den har:
märkspänning= 30,94 Volt.
tomgångsspänning=39,26 Volt.
OBS, detta är vid bestrålningsstyrkan 1000 W/m2. När har du den bestrålningsstyrkan?
den har du troligen endast kring midsommar kl. 11:00 till kl. 13:00.

Man skall därför inte räkna med att anläggningen kommer att ha bestrålningsstyrkan 1000 W/m2.
Jag har sett på vår egen anläggning, som är på 9,2 kWp, att maxeffekten i juli kring kl. 12:00 har varit ca 6 kW. Man kan då räkna baklänges och säga att bestrålningstyrkan då var 667 W/m2, jämt fördelat över alla moduler.

Titta på diagrammet längst ner i högra hörnet på databladet.
Där ser du för olika bestrålningsstyrkor(W/m2) hur modulens utspänningen varierar med olika uttagen strömstyrka. När du tar ut 0 Amp, då har du tomgångsspänningen.
Kanske skall du välja bestrålningsstyrkan 300 - 500 W/m2, för din utläggning med få moduler, inte högre,
för att se när växelriktaren startar.

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Tackar.

Nu räknade den iaf, hade missat %en - satte den till 30% och räknade på 12st 270W monokristall totalt 3,24kWp (http://www.photovoltaik4all.de/pv4all-netz/solarmodule/axitec-solar/3460/axitec-axiworldblackpremium-ac-270m-mono-black).
Beräkningen gick igenom, betyder det då att jag kan köra med den konfigurationen utan problem?

Nu blev jag iofs inte klokare på hur få paneler den klarar sig med, men jag tror att den behöver 200V för att starta, hittade detta i databladet:
Min. input voltage (Udc min) 200 V
Feed-in start voltage (Udc start) 200 V

Nominal input voltage (Udc,r) 600 V
Max. input voltage
(Udc max) 1,000 V
Jag antar att dom två översta beskriver lägsta ström för start?
Om jag tittar på den panelen som jag räknade på så hittar jag:
Typ Nennleistung Nennspannung Nennstrom Kurzschlussstrom Leerlaufspannung Modul Wirkungsgrad
AC-270M/156-60S 270 Wp 30,94 V 8,80 A 9,41 A 39,26 V 16,60 %

Det där blev stökigt, men det ser i mina ögon ut som om den ger 39,26V(?), om det stämmer så måste jag ha 5,09st paneler, dvs 6st för att det ska fungera alls. För att ha lite marginal så säg 9st (så blir det symetri på taket också), det borde ge 353,34V.

Re: Planering projekt till våren -16

Växelriktaren startat givetvis på sammanlagda tomgångsspänningen,
men så fort växelriktaren börjar ta ut ström, sjunker spänningen på modulsträngen.
Alltså, precis så som modulens diagram spänning-ström anger.

Växelriktarens max. effekt punkt-letare, dvs MPP-tracker (MPPT),
den söker ständigt den spänning och ström, som ger maximal effekt från modulsträngen.
alltså den punkt på kurvan som ger max för = modulsträngspänning x modulsträngström.
För 1000 W/m2, är den punkten 30,94 V och 8,8 Amp. ger 272,3 W.
Det kan alltså hända att växelriktaren startar på tomgångsspänningen,
men slockarna när den börjar söka bästa punkten.

Det är synd att Fronius inte ännu har årsskördsberäkning.
I ditt fall är det nämligen speciellt viktigt.
Men gör beräkningen med SMAs program.
Välj SMA STP 10000 TL, som startar på 188 Volt.
Då får du en uppfattning hur många kWh/år din anläggning ger med 8 moduler.
kWh redovisas för varje månad, alltså bra.

sunnydesignweb.com som är ett s.k. online-program

Man måste ha användarnamn och lösenord, men det anger du.

Innan du köper något, ring och tala med dem.
Om de inte svarar på telefon, kan du räkna med stora problem,
vid felleverans eller leveransförseningar.
Eller rent av bli bestulen på inbetalda pengar.
Det verkar vara en privatperson, pga inget företagsnamn.
Kanske en egenföretagare. det ligger ca 6 km söder om Kassel,
Tyskland, verkar det. Troligen har han inget lager,
utan är bara en ren firma som kränger andras prylar.
Det gör att det blir dyr frakt att köpa en hel anläggning där,
pga alla separat fraktade paket. Men så är det på de flesta firmor,
idag att de inte har eget varulager utan bara säljer
varor de inte äger eller själva har.

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Panelerna är väldigt obestämda fortfarande. Jag valde att lägga in 270Wp monokristall för att dom var svarta och såg fina ut :-)
Dyker det inte upp något annat intressant, så blir mest troligt en Fronius vxl-rikare. Den låter som precis det jag vill ha.

Ett annat problem med en fysiskt större panel (förutom snö och is) är att det ryms färre på mitt tak.
Jag har en yta som är 7,1m * 8,2m
Med 310Wp så får jag plats med
3st på höjden och 8st på bredden = 7,44Wp (5,9m*7,9m)
Med slumpvalet 270Wp får jag in
4st på höjden och 8st på bredden = 8,64Wp (6,6m*7,9m)
(270Wp har måtten 1640 x 992 x 35)
Jag har en yta till som är 7,1m*3,1m, där ryms det 4*3 paneler, minus en för skorstenen  (~3Wp), hm det blir nästan 12Wp totalt.
Ytorna är delade av en takstege, så jag kan dra panelerna från kanten och mot stegen. Om det krisar så kan jag eventuellt flytta stegen till andra sidan taket och få någon decimeter till att spela med.

Men å andra sidan, med min begränsade budget, så kanske jag inte kommer köpa så många paneler ändå och då känns det bättre med större.

Jag har några offerter på anläggningar, enligt dom så är årsskörden på vårt tak ca 850kWh / kWp.
Problemet med mina offerter är att dom är beräknade på max utbyggt direkt och så kommer det tyvärr inte bli - om inte Lottoguden är snäll mot mig.

Dagens arbets idé är iaf:
Fronius 10kW
12st 270Wp paneler (3,2kWp)
Om jag köper dom från photovoltaik4all.de så kostar det 4791€, med google så beräknas det till 44,700kr + frakt = inom budget.
Kom just på att jag kanske borde köpa 11st paneler och sätta upp dom på den mindre takytan, så är den färdigbyggd.
Sen behövs såklart allt annat också.

Re: Planering projekt till våren -16

Vi flyttade vår takstege till andra sidan taket.
Vi valde faktiskt små Heckert NeMo 230 P, som har måtten 1481 x 992 x 38.
Det var för att det då gick att få in fler på våra 8 tak och ändock ha marginaler
vid kanterna, så vattenavrinning blir bra och hamnar i hängrännan.

Tysken väljer till 90 % alu-färgade modulramar, pga de är billigare.
Väljer du svarta, så måste du punga ut med 15 till 20 % mer slantar.
Svarta ger inte en enda kWh mer, snarare färre pga orsakar högre
modultemperatur och därmed lägre effekt. Svart får du lägga på kosmetika-kontot.
Tänk på det! Man skall därför fråga sig, måste jag ha svarta?

När det gäller vad man får betala för en Euro, så tittar vi oftast på Nordea och "betalkurser".det är den kursen man får betala om man via konto på Nordea gör banköverföring i Euro till tyskt konto, se här:
http://www.nordea.se/foretag/utland/valutahantering/valutakurser.html#tab=Betalningskurs

Det är "säljkursen" du skall titta på. Dvs banken säljer Euro till dig.

Re: Planering projekt till våren -16

Nej det måste jag inte :-) Tog dom bara för att ha något att räkna på. Sen tror jag att det blir snyggt på taket, men om det är värt det? Förmodligen inte.

Kursen är inte så på öret än. För nu så går det bra med Google, jag räknade ändå på det och med Nordeas kurs (9,4084) så skulle det kosta 45.076kr mot Googles (9,3299) 44.700kr, diffar i det här fallet bara 376kr. Med tanke på att ett ev köp är ett par månader bort, så blir det cirka ändå.
Det går så fort att slå in 4791 eur och trycka Enter i Google :-)

Har inte fått svar på min offert förfrågan från dom än.

Re: Planering projekt till våren -16

Nedan bild hittade jag hos Garo, den förklarar kanske adapterkabelns koppling. Om det är så det ska kopplas så blir nästa fråga vilka av SolarEdge L4, G, V motsvarar bildens GND, Out1, VDC, samt vad har SolarEdge för spänning motsvarande VDC? Detta för att kunna dimensionera Rc. Lite för mycket gissningar, kanske bäst att köpa kabeln.

161206 Edit:
Kontakten i växelriktaren som adapterkabeln skall anslutas till kallas "Power Reduction Interface (PRI) Connector" och där är L4 en input, G är GND samt V är 5VDC Voltage Supply.
Råkade på denna info när jag letade efter annan info. Men förutom adapterkabeln så behövs en uppdatering av mjukvara. Själv köpte jag adapterkabeln.

Re: Planering projekt till våren -16

Monowafer,

Jag tror du är inne på rätt spår.
Tydligen får strömmen genom transistorn vara max. 100 mA
Enl. bruksanvisningen för vår(eg elnätsägaren) nya 2-vägs-elmätare,
så är spänningen max 27 Volt på S0-impulsutgången.

Motståndet Rc skulle kunna väljas till 27/0,100 = 270 Ohm.
Eller kanske 500 Ohm, för att få ner strömmen bra under 100 mA.
(enl. U = I x R)

Men, effekten i motståndet Rc blir om 500 Ohm:
P = I  x  I  x  R = 0,054 x 0,054 x 500 = 1,46 W.
Det är ju inte så litet, därför borde man välja ännu större motstånd Rc.
Men å andra sidan, är pulsernas varaktighet kort, sett över längre tid.
I medeltal blir det inte alls så hög effekt.

Men, SolarEdge kanske kan ha synpunkter på garantin om växelriktaren brakar ihop,
om man har snickrat ihop och satt dit en egen adapterkabel.

Men det är inte det som gäller här, utan det är vi som försöker förstå hur det fungerar.
Man vill ju inte gärna koppla in något, även om det är växelriktartillverkarens prylar,
som man inte förstår hur det fungerar.

Kan det vara så att beteckningen på SolarEdge adapterkabels växelriktarsida betyder:
V = V för volt, spänning?
G = G för ground, alltså jord?
L4= signalen?

Och andra ändan av adapterkabeln, som ansluts till S0-impuls-utgång på energimätaren:
S0+ = motsvarar punkt 42 på Monowafers bild ovan.
S0- = motsvarar punk5 41.

Jag hittade detta över Garo energimätare:

Hur man kopplar det (enligt 5 eller 6) har att göra med om
man vill ha korta positiva pulser eller korta negativa pulser.
Det står i Garos bruksanvisning att impulsutgången är isolerad med optokopplare.
Den där transistorn Fig. 5 och 6, är alltså en optisk-transistor.
Den har alltså ingen galvanisk kontakt med andra elektriska ledare i energimätaren

Observera att i det jag hittade ovan,
säger Garo tvärt om vad som är referens för 5 och 6,
jämfört med det som Monowafer hittat.
Monowafers stämmer tycker jag.
I min bild, har de förväxlat texten för 5 med 6.
"Öppen kollektor" betyder att transistorn inte leder ström,
utan har mycket högt motstånd, dvs avbrott mellan 41 och 42.

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Tror att vi tappat spåret rätt så rejält nu

Men i vilket fall, så vetefåglarna varför det ska behövas ett motstånd. Det är ju växelriktaren som matar ström till S0 och det är växelriktaren som tar tillbaks strömmen från S0. Om S0 klarar 27 eller 10000 volt har ingen betydelse annat än om växelriktaren skickar ut mer ström än vad S0 klarar av. Det är alltså inte bra om växelriktaren skickar ut 40V till S0 då den bara klarar 27V. Det går däremot alldeles utmärkt att skicka ut 3V.

Fick offerten från photovoltaik4all.de och dom är ca 100€ dyrare ink frakt :(

Re: Planering projekt till våren -16

Motståndet Rc är väl till för att begränsa strömmen genom opto-transistorn.
Dessutom kommer spänningsmatningen från växelriktaren,
och vi vet inte hur många Ampère den kan belastas med innan den knäcks.

Tar man helt bort motståndet Rc, så matar växelriktarens spänningskälla
via opto-transistorn, direkt till växelriktarens jord. Kan ju inte vara hälsosamt.

Se upp, det finns en Symo 10.0-3-M light och den är utan kommunikationskort.
Men sådant behöver du.

Här har du en beräkning för 12 st Heckert 260 Wp moduler, dvs totalt 3,12 kWp,
och växelriktare SMA STP 10000 TL-20,
takuppvinkling 45 grader, modulerna tittar rakt åt söder.
Kiruna_3,12_kWp.pdf
Jag fick välja Stockholm (Kiruna finns ej att välja)
Det ger årsskörden 3111 kWh.
Programmet säger att växelriktaren är överdimensionerad, men han räknar ändå.
Men jag fick tvinga honom att använda en 10 kW växelriktare, annars väljer han en mindre.
Tar man Bergen, Norge som stad istället, blir det ca 2500 kWh/år.
Tar du andra solcellsmoduler, men med samma kWp, så blir det samma resultat.
Tar du Fronius 10.0-3-M växelriktare, så blir det ungefär samma årsskörd kWh,
skulle jag tro. Verkningsgraderna är ganska lika på växelriktare, nämligen.

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Jag släpper S0 diskussionen nu, jag har inte det "problemet" med den vxl-riktare som jag tittar på och jag har inget bra svar på SolarEdges heller :-)

Det är inte light versionen som jag fått offert på, så där är jag lugn.

En monterings fråga.
Jag var upp på kallvinden idag och mätte lite.
Våra takstolar sitter med cc 120cm, dom är gjorda av 190*45mm virke. Spikreglarna som takplåten sitter i är 45*45mm, duger det att sätta fast solpanelerna i spikreglarna, eller måste jag skruva dra ner dom i takstolarna?

Jag har skickat iväg en offertförfrågan på hela paketet från mg-solar. Jag bad om 11 paneler, med option på 22st. Jag bad honom räkna på både med aluminium ram och på svarta.

//Tommy

Re: Planering projekt till våren -16

Jag släpper också diskussion om energimätare, vi skall inte ha sådan nu.

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Svar på fråga i annan tråd.

Jag tar hela paketet här så slipper du skrolla fram och tillbaka.
Takbeklädnad: aluminiumplåt i trapetsprofil
Spikreglar 45mm*45mm cc? mätt med ögonmått 60cm
Takstolar: 190mm*45mm, cc120cm
Solpaneler monteras stående i 4 rader på höjden. Vi börjar med 4*3 rader på höger sida om skorstenen, då är det fullt på den sidan, sedan bygger vi på tills att det till slut även är 4*8st till vänster om skorstenen (tot 43 paneler).
Skorstenen tar en solpanels plats, så det blir 11st totalt på höger sida.
Solpanelernas storlek kan bli: i mm: 1639 x 983 x 40, jag har som sagt inte bestämt exakt vilka paneler det blir, så det kan diffa lite.
Landskapet är relativt platt och öppet, så det blåser ibland hårt - ibland blåser det hårt i flera dagar i sträck (kanske tom veckor). Det har blåst såpass att jag i mina funderingar tänkt på att sätta en hålad aluminiumplåt längst ner för att trycka upp vinden över panelerna, men ändå med såpass mycket hål att ventilationen inte störs för mycket. Tror att den tanken faller med att plåten då också kommer fungera som snörasskydd och det blir nog inte bra.

//Tommy

Re: Planering projekt till våren -16

Kirunasol

Här är en beräkning för 8 st moduler 1956x1012 i en horisontell rad.
Det blir bara 2,4 kWp. Egentligen får det inte plats 8, utan endast 7 i rad.
Har du 8 i rad, kanske vattenavrinningen inte funkar vid vindskenorna.
Varje modulklämma bygger 20 mm, glöm ej det!!
dvs 8 moduler i rad, innebär 8 x 992 + 7 x 20 = 8076 mm.

SchletterKiruna.pdf

Det behövs 2 st  8,2 meter långa alu-profiler.
De röda punkterna i beläggningsplanen, är fästpunkterna i taket för alu-profilerna.
Det behövs 8 st fästpunkter på varje alu-profil.
Belastningen kommer upp i max 72 %, alltså marginal till 100%.

Som framgår, så blir det en takstolsbult i varje takstol.
Skulle du välja 1 takstolsbult i varannan takstol,
blir det alltför långt mellan fästpunkterna, och det håller nog inte.

Modulklämmorna Rapid2+, är proffsklämmor, och litet dyrare än vanliga standardklämmor.
Alltså du kan komma ner några kronor till i pris.

Du måste ha minimum ca 3 à 5 mm mellan moduler,
pga att de skall kunna utvidga sig vid temperaturändringar.
Detta är inget nu för dig, pga endast en rad.

Beräkningen ovan gjorde jag för ett trapetsblecktak(alltså inte korrugerad takplåt).
Detta för att programmet envisas med att välja
fäst-systemet Fix W1876 om man anger korrugerat plåttak.

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Tack så mkt.

Jag hoppas att det kan rymmas 8 ändå, på höger sida om detta block har jag ju takstegen, så där behövs förhoppningsvis ingen marginal.
Om jag räknar rätt så blir det.
8,26m / 0,992m = ca 8,3st
0,992m / 0,3 = 0,33m marginal på vänstersida (mot takkanten).

Det är iofs den obehagliga kanten, den mot väst. Jag har en känsla av att det oftast blåser från nord eller väst när det blåser hårt. Kanske behövs mer marginal för att undvika de värsta vindarna där?

Annars får det bli 7st :-)

Re: Planering projekt till våren -16

Om du lägger modulerna ner(dvs landskap) och gör 2 rader med 4 st i varje rad:

modulfältbredd= 4 x 1956 + 3 x 20 = 7884 mm
Men ändklämmorna måste ha några millimeter plats, säg 2 x 50 mm.
modulfältbredd= 7984 mm
Marginal till takkant till modul på varje sida = ca 108 mm. (det räcker nog med 150 mm)

modulfälthöjd = 2 x 992 + ca 5 mm = 1989 mm

Kan du dock få plats med 1 rad med 8 moduler (porträtt),
så är det bättre pga åtgår färre meter alu-profiler.
Mot stegen behöver du inte ha många mm marginal.

Re: Planering projekt till våren -16

Det börjar närma sig vår (även om det är 1-2 månader kvar).

Jag har diskuterat en hel del med Solcellsproffsen och jag har äntligen bestämt mig för hur jag ska göra, iaf till 99% :)

Jag kommer att köpa:
1st Fronius Symo 5.0-M (5kW)
8st JA Solar 290W mono.
Monteringssystem Renusol Metasol
Ev köper jag även Fronius Smart Meter.
Plus allt annat som behövs för en installation.

Det blir inte så många W solpaneler (2,3kW), men det blir en bra utgångspunkt att bygga på. Sen räknar jag med att köpa 4 paneler till när/om bidraget kommer, vi landar då på nästan 3,5kW. Sen är det bara att fortsätta köpa när lust och ekonomi är överens om att det är läge för det.
Jag måste verifiera plåttjockleken på taket innan jag köper monteringssystemet, det vi tittar på monteras direkt i plåten och kräver att den är minst 0,5mm tjockt.

Om vi bygger mer än vad 5kW växelriktaren klarar, så köper jag en till och kör den parallellt.
Jag uppmärksammade i höstas att vi visst får skugga från grannens hus, solen går lägre och lägre på hösten, så då skuggar grannens hus mitt tak mer och mer. Det motsatte sker såklart på våren.
För att motverka skuggningen så mkt som möjligt så är planen just nu att ha en MPPT per rad på taket (tot 4st).

Vad tycker Ni om den planen? Den är fortf förändringsbar men inte länge till. Jag tänker beställa antingen nästa vecka (v5), eller veckan därpå.

Ps:
Jag beställer från Sverige, jag gjorde en jämförelse mellan priset jag fick här med de Tyska sidor som vi tidigare pratat om i tråden och det skiljer inte så många kronor.
Ds:

Re: Planering projekt till våren -16

De där JA Solar modulerna på hela 290 Wp/styck, är nog inte billiga.
8 st sådana kostar säkert, inkl. moms, ca 3000 kr/styck.,
dvs för 8 blir det hela 24000 kr och du får installerad effekt 2,32 kWp.

Men du kanske har ont om takyta att lägga solcellsmoduler på,
och därför är tvingad att välja moduler med hög Wp, och därmed dyra moduler?

Varför beställa redan nu? Om du får upp anläggningen i slutet av mars,
ja till och med mitten av april uppe i era trakter, så räcker det.

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Nja ont om plats, det beror på hur mkt som ska upp till slut.
Vi har plats för 43 paneler med de här måtten.
43*250W = 10.750W (ger 9,2MWh /år)
43*290W = 12.470W (ger 10,8MWh /år)

Vi förbrukar mellan 11 och 12MWh /år, så att tillverka nästan allt som vi förbrukar lockar lite :)

Jag vill beställa nu, börjar montera så fort det går. Vi har faktiskt redan sol för en rad uppe vid nocken i någon timme per dag. Snart kommer rad 2 också att få sol.
123456 ... 14