Planering projekt till våren -16

12345 ... 14

Re: Planering projekt till våren -16

Tack för tipsen om läsning av blinkdiod. Men, jag avvaktar med det ett tag.

Det finns ett sätt att få ner kostnaden på en solcellsanläggning,
som Stefan här i forumet framgångsrikt har tillämpat, se tråd:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Yrka-moms-avdrag-p-anlaggning-tp5005403.html

Principen är följande:

Du anmäler till skattemyndigheten enskilt företag. Detta företag ansöker om
solcellsstöd (är hela 30 % för företag) och köper in en solcellsanläggning på säg 8 kWp.
Pga att det är ett företag, som köper solcellsanläggningen, så kan den svenska
momsen helt dras av. Det är många slantar.
Solcellsanläggningen monteras på ditt privata tak.

Nu är det så här, för att ditt enskilda företag skall få dra av momsen,
måste du säkerställa att du privat inte tullar något från solströmmen
från denna 8 kWp-anläggning. Detta kan du göra genom att helt enkelt
montera ytterligare en solcellsanläggning på ditt privata tak,
på säg 2 kW, eller så. För denna mindre anläggning kan du även söka solcellsstöd(20 %),
men du måste betala momsen. Alltså momsen kan ej dras av för denna lilla anläggning.
Just för att den köpt av dig som privatperson. Men, den kostar inte så mycket,
så det är inte mycket pengar förloras i moms.

När solen är tänd, endast då producerar 8 kWp-anläggningen solström,
som matas ut på allmänna elnätet. Men, det gör ju även den lilla på 2 kW,
och den är fullt tillräcklig för att täcka ditt privata behov av ström under dagtid,
när den stora matar ut allt. På dagtid då solen lyser är ofta ingen heller hemma,
och det finns inget som drar ström. Möjligen apparater, som är i viloläge.

Detta upplägg godkände skattemyndigheten för Stefan, och det är helt oantastligt.
Skulle skattemyndigheten bråka, så kan du bara konfrontera dem med Stefan fall.
Stefan konfronterade skattemyndigheten med ett rättsfall i Bryssel-domstolen,
där en tysk medborgare fick rätt.

Ovan förfarande kan passa dig, pga du avser ju att bygga i flera etapper,
och är ute efter prisvärd anläggning, som snabbt betalar av sig.

Har du något som skuggar ditt södertak, på vilket du avser att lägga solcellsmoduler på?

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Hej igen.

Jag har läst den tråden - men jag tror inte att jag kommer gå den vägen, vet inte varför men det känns "tjorvigt".

Vi har en skorsten högst uppe i nocken som ger lite skugga. Den skuggar tidigt på morgon och sent på kvällen. Den kommer inte vara ett problem till att börja med, jag undviker bara de få m2 som den skuggar. Om/när det blir ett problem, går det att sätta optimizers på bara dom paneler som skuggas, eller är det allt eller inget som gäller?

Jag har försökt titta på de Tyska sidorna, men mina tyska kunskaper är helt obefintliga, så det går dåligt för mig :-/
Jag kommer med 90% säkerhet köpa ett paket från en svensk leverantör. Som det ser ut just nu så har jag 2 eller 3 alternativ att välja mellan. Det jag lärt mig från värmepumps köpet är att det är väldigt viktigt att ha en leverantör som är känns engagerad och kunnig - även om det är svårt att veta vem som är kunnig och vem som bara snackar när man inte kan något själv. Om det då kostar någon krona extra så får det göra det, det har man tillbaks när/om det händer något.
Att jag gillar att spendera pengar så lokalt som möjligt, för att behålla arbetstillfällen i närområdet påverkar också det beslutet. Men blir det alltför stor prisskillnad så omvärderar jag såklart.

Jaja, det börjar vara dags att övertyga frun om solens förträfflighet - önska mig lycka till

Re: Planering projekt till våren -16

När det gäller effektoptimerare, så måste du ha effektoptimerare på alla
solcellsmodulerna för en och samma växelriktare. Det går inte att
ha t.ex. 15 solcellsmoduler utan effektoptimerare och t.ex.
3 st med effektoptimerare. Det är alla eller ingen, som gäller.
I alla fall, är det så för det system vi har, SolarEdge. Det finns även fabrikatet
Tigo effektoptimerare, men jag tror att det är samma där.
Det är nämligen, så att växelriktaren dirigerar, likt en dirigent,
samtliga effektoptimerare att ge växelriktaren optimal spänning,
för att kunna uppnå högsta effekt. Styrsignalerna skickas då för
SolarEdge-system listigt via de befintliga solarkablarna. Tigo tror jag
har däremot en trådlös kommunikation(alltså måste kan köpa till en sådan låda).

Om du endast har en skorsten som skuggar, så monterar du helt
enkelt inga modulera där uppe på den raden. Men, då kanske du inte
kan få plats med så många du vill. Har du verkligen inga träd eller grannhus,
som skuggar. Det brukar man alltid tyvärr ha. Helt ensligt hus,
med all skog och träd nedhuggna runtom, och alla kullar, bergknaller jämnade
med marken ända till horisonten?

När det gäller årsskörden, och om du skulle ha tveksamhet vad den kan bli:
Du har ju en mätstation i Kiruna, som heter Kiruna Sol, där mäts timmedelvärde
för globalstrålningen, som den heter. Globalstrålningen är den som ger upphov
till att det skapas ström i solcellerna. På smhi.se och välj "Data", utforskaren
för data", "Globalstrålning"  och litet till, så kan du ladda ner dessa timmedelvärde.
men, lättförståeligare är kanske Sverigekarta med angiven globalstrålning för hela året,
som också finns där.

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Engelska är betydligt lättare, ska titta lite mer där sen, tack.

Nej vi har ingenting som skuggar huset åt söder. Vi bor mitt i ett villakvarter och grannen har valt att inte ha några träd, dom träd som finns är för långt bort för att ge skugga. Väljer grannen att plantera träd nu, så tar det åtskilliga år innan dom vuxit sig höga nog för att skapa problem - det växer långsamt här. Hela området är byggt på gammal myrmark, så det är nästan helt platt så långt ögat når.

Om jag nu ska vara helt ärlig med skuggningen, så har vi liten skuggning från skorstenen, skuggan är helt uppe i nocken så det är inte alls säkert att det blir något problem alls. Eventuellt så kommer hela den övre raden med paneler under skuggkanten ändå.
Vi får också nu på hösten och förmodligen också tidigt på våren, skugga från ett grannhus till väster om oss, men det är sent på kvällen med lågt stående sol, så jag tror inte att panelerna ger speciellt mycket då ändå. Under sommaren går solen över deras tak.
Jag skulle nästan vilja säga att taket är helt skuggfritt, eller som en offerand sa "Ert tak har bra förutsättningar för en solcellsanläggning"

//Tommy

Re: Planering projekt till våren -16

Tommy,

På vår växelriktare SolarEdge SE12.5k TL finns en kontakt på kretskortet
för att ansluta impulser från en energimätare. Detta enligt SolarEdges
bruksanvisning. SolarEdge säljer sådan adapterkabel, ca 20 cm kort,
för det, se nedan.

Denna korta adapterkabel, kommer att helt ligga inne i växelriktaren.

Adapterkabeln verkar vara en 2-ledarkabel(eller 3-ledare). Mycket enkel, alltså. Den ansluts alltså
i ena ändan på växelriktaren och i andra ändan på en kabel(CATS, minst 2-ledare).
CATS-kabelns( i vårt fall CATS-kabellängd ca 15 m) andra ända ansluts till S0-impulsutgång på energimätaren(i vårt fall på impulsutgången på vår nya 2-vägs-elmätare, som ägs av elnätsägarens).
2-vägs-elmätaren, enligt dess datablad, har 1000 pulser per kWh,
och spänningsmax. på pulserna är 27 Volt, och enligt elnätsägaren,
så är det då endast energi vi köper som pulsas.

Får man in dessa energi-köp-impulser på växelriktaren, och ställer
in på växelriktaren (bl.a. hur många pulser per kWh, och om det är
energiförbrukning eller utmatning av solström impulserna avser.),
då läggs dessa data upp på SolarEdges server, och man får tydligen då
en energiförbrukningskurva utöver växelriktarens solströmsproduktionskurva.

Kanske kan man bända upp plasten på kåpan på 2-vägs-elmätaren för
att komma åt S0-impulsutgången. Det är verkligen idiotisk
att den skall vara så svåråtkomlig.

Ett annat mer komplicerat sätt är att omvandla blinkningarna
på dioden på elnätsägarens 2-vägs-elmätare till pulser. Denna blinkande diod,
anger energin(kWh) vi köper av elhandlaren.
(alltså samma som den elektriska S0-impulsutgången,
och blinkar också i takt med den).
Elnätsägarens 2-vägs-elmätare ser ut så här:

Jag vill inte ha något vid 2-vägs-energimätaren, som skall ha strömförsörjning
(eller går med batteri), t.ex. en omvandlare av blinkning till elektriska impulser.

Re: Planering projekt till våren -16

Coolt :)
Frågan är hur du ska komma åt S0 utgången?
Jag undrar om det inte går med en ljussensor i stället?
Om jag inte har fel, så är S0 en brytare som bryter i takt med blinkningarna, för att läsa antal pulser så matas den med X volt, så räknas varje gång kretsen sluts (jag använde en usb laddare).
Jag är nästan säker på att en ljussensor jobbar på samma sätt.

Två exempel på ljussensorer som jag tycker borde fungera.
http://www.energibutiken.se/sv/diverse/48-elmatarsensor-logger-2020.html <- löjligt billig
https://www.m.nu/ljussensor-analog-version-p-186.html

Kolla vilken utspänning vxlriktaren ger och kolla med den du köper sensorn av att den klarar den spänningen, så att du inte bränner sensorn :)

Om du har en blinkdiod som mäter såld el, så kan du läsa den istället

---------------------------
Jag vill inte ha något vid elmätaren, som skall ha strömförsörjning (eller går med batteri),
t.ex. en omvandlare av blinkning till elektriska impulser
---------------------------
S+ på adaptern är en strömmatning, så den får du på köpet oberoende om du kopplar mot en ljussensor eller direkt på S0 utgången.

Bild på min gamla blinksensor.
Blinksensor.jpg

Lycka till.

SV: Re: Planering projekt till våren -16

Jag köpte till min solaredge anläggning en Modbus elmätare som mäter båda riktningarna.
Kostade dock lite mer. Numera så får jag grafer med produktion, konsumtion och egenanvändning.
Sök efter sjokarby hos solaredge.com

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- KirunaSol [via Solcellforum] skrev ----

Coolt :)
Frågan är hur du ska komma åt S0 utgången?
Jag undrar om det inte går med en ljussensor i stället?
Om jag inte har fel, så är S0 en brytare som bryter i takt med blinkningarna, för att läsa antal pulser så matas den med X volt (jag har använt 5V från en USB laddare).
En ljussensor är jag nästan säker på att den jobbar på samma sätt.

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Planering-projekt-till-v-ren-16-tp5009134p5009170.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: Planering projekt till våren -16

Calle du har alltså köpt SolarEdges energimätare "CCS WattNode Modbus"
och  3 st SolarEdge strömsensorer(en för varje fas) och en S0-adapterkabel?
Se nedan:

Du mäter alltså med detta vad ditt hus förbrukar.

Det är så enligt elnätsägaren att S0-utgången(och även blinkdioden)
på elmätaren endast gäller energiförbrukning, dvs ström som köps.

När istället solström matas ut på allmänna elnätet, alltså då vi säljer solström,
då registrerar tydligen inte S0-utgången på elmätaren detta.

Detta gör att det, vid alla driftsfall, inte går att få fram hur
mycket elenergi vi totalt förbrukar.

T.ex. fallet då solcellsanläggningen producerar mer elström än vi förbrukar,
då registrerar S0-utgången inte det som går ut på elnätet.

Alltså måste jag nog köpa en separat energimätare för
att mäta hur mycket energi vi förbrukar, och koppla den till växelriktaren.
Såvida jag vill ha upp vår strömförbrukning på SolarEdges server.

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Hm, det är ju lite surt.
Jag har ingen dubbelriktad el-mätare så jag vet inte alls hur dom ser ut. Men en S0 + blink för köp och en S0 + blink för sälj trodde jag att det fanns. Det blir ju stört omöjligt att logga hur mycket huset förbrukar om vi inte vet alla tre parametrar, eller?
Produktion + Köp - Sälj = Förbrukning

Jag väntar iaf på två offerter just nu.
Jag har bett båda räkna på tre alternativ.
1st 3 fas 3kW vxl-riktare med så lite paneler som den behöver för att fungera.
Eller
1st 10kW vxl-riktare med så lite paneler som den behöver.
Eller
1st 10kW vxl-riktare med så mycket paneler som vi har råd med.
Alla offerter ska innehålla allt runt omkring som krävs ex monteringssystem, kablar och vad som nu behövs.

Re: Planering projekt till våren -16

Arne, har du hittat en svensk leverantör för adapterkabeln?

Re: Planering projekt till våren -16

Monowafer,

Jag vet inte om det finns någon svensk firma som säljer den.
Det kanske finns.

Jag kan säga att jag såg i infobladet
"Application Note-connecting an electricity meter to SolarEdge device" att Watt Nod Modbus-energimätaren(kostar ca 2500 kr, inkl. moms, tillkommer 3 st strömsensorer à ca 390 kr, inkl. moms), som SolarEdge säljer, att den via RS485 kontakten faktiskt mäter energin på båda hållen, dvs både såld och köpt. Man kan alltså sätta den mot elnätet, och sedan räkna ut vad man förbrukar.

Re: SV: Re: Planering projekt till våren -16

Calle, jag loggade in som gäst på sjokarby hos solaredge.com, men jag hittar inte din konsumtion och egenanvändning. Där visas också bara Dashboardläget, inte Layout, som däremot visas på min anläggning Solsidan. Men det går kanske att välja vad som visas för gäster?
Vet du hur många dagars produktionsloggning som SE växelriktare kan lagra internt? Har nämligen förlorat kontakten med internet vid uppgradering av hastigheten på mitt Telia ADSL bredband!

Re: Planering projekt till våren -16

Vi har förlorat internetkontakten under, som mest ca 3 à 4 dagar,
men det har växelriktaren haft i minnet.

Om man betänker vad SolarEdge-ingenjören meddelade oss vid vår fråga: så skickar växelriktaren data till SolarEdges server för själva växelriktaren ca 8,5 Mb/månad + 0,4 Mb/per effektoptimerare, dvs för vår del med 40 effektoptimerare totalt 24,5 Mb/månad. Så data som den behöver spara borde inte vara mycket större. Och 25 Mb minneskapacitet är inte mycket idag, och det finns det säkert i växelriktaren.
Du kan ju fråga SolarEdge! Vore nämligen intressant att veta.

Det går att ställa in vad som skall visas offentligt(eller publikt, tror jag det kallas).
Det måste göras av den som har den så kallad installatörsbehörigheten.
Anläggningsägaren, kan nog inte göra det. Men om du installerat själv din anläggning,
så är du båda personerna i en person. Men det verkar endast att gå att visa
offentligt:
-endast daskbordet.
-daskbord + layout.

Jag såg inte heller någon egenförbrukningskurva på calles daskbord.
(dock, idag den 13 sept., 2015, ser jag att Calle har ändrat så att hans fysiska uppställning av solcellsmodulerna nu visas publikt. Intressant. Dock någon egenförbrukningskurva visas ej.
Man ser på fysiska uppställningen, att speciellt en modul,
tycks lata sig, nämligen modul 1.1.11, han är dock morgonpigg,
men tycks sluta jobba ca 11:30. Förmiddagsskiftet?)

På tal om något helt annat:
Vi hade nu för aug. 2015   125,2 kWh/(installerad kWp)
Det är vår första hela produktionsmånad.

Re: Planering projekt till våren -16

Verkar fånigt att behöva köpa SolarEdge adapterkabel SE1000-S0IF01 då ju den långa kontakten redan finns ledig i växelriktaren. Då återstår bara kort kabel och den lilla kontakten som borde kunna ersättas med en "sockerbit". Men problemet är att det enligt bilden är tre ledningar anslutna på den långa kontakten men den lilla kontakten är bara tvåpolig. Två tampar ligger väl då ihop, frågan är vilka? Men det kanske finns någon dold komponent i skyddsslangen också? Någon som vet?

Re: Planering projekt till våren -16

Monowafer,

Den tredje ledaren, kan vara skärmen på adapterkabel(eller snarare jordledare),
tror jag.

Man skulle även kunna tänka sig, att med 3 ledare, kunna få förbrukning
via impulser på S0+ och jord, och försäljning från S0- och jord. Dock,
bara en gissning.

Har man en lång kabel, säg 20 à 30 meter, då kan man
få in störningar på de två ledarna. Då kan man behöva ha en skärm på den,
som hindrar störningarna.

Visst, det kan finnas ett dolt motstånd eller andra godsaker i adapterkabeln,
som inte framgår på bilden.

Här står litet om hur man kopplar "SolarEdge Einspeisungsbegrenzung Anwendungsbeispiel"
feed-in_limitation_application_note_de.pdf
På sidan 13 står om S0-gränssnittet.

Re: Planering projekt till våren -16

S0 ingången på elmätaren har en plus och en minus och den fungerar med en 2 ledare. Vad den 3e på kabeln gör vet jag inte, kanske vill växelriktaren ha 2st S0-?

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Fick ett pris på 19.000kr för en Fronius 10.0-3-M inkl frakt och moms (från Tyskland), det känns som ett bra pris eller?

Re: Planering projekt till våren -16

Ger företaget rabatt om man betalar i förskott?

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Den här offerten är från www.mg-solar-shop.de men jag har även frågat photovoltaik4all.de men inte fått svar än, det är helg så jag hade inte väntat mig det heller :-)

19Kkr känns riktigt bra, jag har inte grottat runt bland hårdvaran än, men såg ett pris på en SMA 10kW som gick för 27,5Kkr i Sverige, förmodligen plus frakt.

Jag slängde iväg en fråga på en komplett anläggning till mg-solar-shop.de, få se om det kommer något "bra" pris från dom. Ska göra det samma till photovoltaik4all.de när jag hör från dom.

Ni som förstår er på databladen, hur många paneler är det minste som jag måste ha för att Froniusen ska fungera?

Lite spännande det här.

Re: Planering projekt till våren -16

Du kan ju prova att göra beräkningar själv med Fronius online beräkningsprogram, se här:
http://fronius.solarconfigurator.de/Solar.Configurator/

För mig varnade den att det skulle vara en farlig sida. Men det är det ju inte.

Så här ser programmet ut, man fattar först inte att det är ett progarm.

Det är litet långsamt bitvis. Man får vänta till det räknat klart. men det är ju gratis,
så man skall inte klaga. Och man kan inte kräva pengarna tillbaka.

Tyvärr, så har Fronius inte ännu möjligheten att beräkna årsskörd av kWh.
Men, enligt uppgift, så skall det snart finnas den möjligheten.

Jag provade att göra beräkning åt dig med 6 st Heckert Solar,
solcellsmoduler à NeMo 260 Wp, Kiruna,
Fronius 10.0-3-M, men han säger att det är för få moduler.
Alltså testa med ett par till.
Jag provade med 9, och med 15 men det är fortfarande för få.

Så är det på de flesta programmen att man ställer in gränser för minsta
och högsta totala installerad moduleffekt.
Du skall nog sätta lägre än 50%, kanske 20%, dvs 2 kWp moduler, dvs ca 7 moduler.
Du skall också kryssa för i rutan att du skall ha Symo 10.0-3-M,
så han räknar med endast den.
Du får testa!
Då borde han räkna
Arne