Planering projekt till våren -16

1234 ... 14

Planering projekt till våren -16

<edit>
Slut resultatet.
Först lite snabbt om huset.
Taklutning 45°. Azimut ca 190° (med 180° rakt syd).
Taket är uppdelat i 2 sektioner avdelat av en skorsten med tillhörande takstege.
Sektion 1: är 8,2m bred och 7,1m högt.
Sektion 2: är 3,1m bred och 7,1m högt.
Läget är nästan helt skuggfritt, vi får lite skugga tidig vår och sen höst. Skorstenen ger lite skugga tidigt på morgonen och sent på kvällen.
Midnattssol från 26 maj till 15 juli.
Polarnatt från 11 december till 1 januari.
Beräknad årsförbrukning innan solceller 12MWh.

Anläggningen:
1st Fronius Symo 5.0-3-M växelriktare (5kW, 3 fas, 2 MPPT). Till den en Fronius Smart Meter elmätare.
Det blev 8st JA-Solar 290W (tot 2,32kWp), dessa har monterats som översta rad på sektion 1, ett år senare monterade vi upp 12st JA-Solar 285W och kom upp i 5,7kWp. Ytterligare 4 månader senare fick vi äntligen upp den sista panelen, så nu är det färdig byggt på den växelriktaren och slutresultatet blev 6,025kWp totalt.

Montage system renusol metasol
Beräknat  utbyte cirka 5000kWh/år.
Leverantör: Solcellsproffsen.se (som tyvärr har slutat sälja till privatpersoner, iaf när detta skrivs)

Vi har kört en "Prof Of Concept" i ett år, för att verifiera att det fungerar som det är tänkt.
POCen har gått bra, så vi har uppgraderat, se föregående stycke. Vi har nu 6,0kWp och vi kan fortfarande bygga ut mer, vi får plats med ca 12kWp.

Planen just nu är:
Att bara fortsätta köra med den uppgraderade anläggningen, ska vi bygga ut mer så måste vi köpa en till växelriktare, för vår nuvarande är full. Vi har plats med 22 paneler till på taket, så vem vet om det kommer eller om vi helt enkelt är nöjda nu. Om det blir mer utbyggt så är jag 99% säker på att det blir en till Fronius växelriktare som vi kör parallellt. Att använda en till Fronius känns rätt när det gäller uppföljing av produktion, för dom går att sammanlänka och få på en gemensam sida på solarweb.

Sommaren 2017 såg det ut så här

I oktober 2017 kom den sista panelen på plats. Det alltså lite över 2 år innan vi blev "klara".

</edit>

<edit 2>
Fram till sidan 5 är det förarbeten och planering.
Från sidan 5 påbörjas själva bygget.
</edit 2>.

Hejsan.

Tänkte delge mina tankar runt att bygga en anläggning i Kiruna och få höra vad Ni tycker om mina tankar.
Först och främst, så är jag då helt novis. Det jag lärt mig är från säljarofferter, så det ger jag inte mycket för :)

Min första tanke har varit att fylla hela söder taket med paneler, det ska enligt offerterna rymmas mellan 10 och 11kW på det och ska ge mellan 9kWh och 10kWh per år. Jag och frun har pratat om detta några gånger och vi kommer fram till att det är för mycket pengar att lägga ut på ett bräde, spec som vi inte är helt övertygade om att solen kommer producera så mycket som offerterna säger.

Min nuvarande plan - som är under ständig förändring. Är att börja litet och bygga ut när ekonomin tillåter, naturligtvis tar vi då också hänsyn till de förutsättningar som då är kända, ex hur mycket vi faktiskt får ut av varje installerad kW.
Steg 1 skulle då bli att köpa in 1st 3kW, 1 fas inverter och 6st paneler för att få ut 1,5kW vad jag förstod på säljaren skulle det vara min för att få invertern att jobba. Vi bygger sedan ut med fler paneler till vi kommer upp i ca 3,5kW.
Steg 2, köp en till likadan inverter och börja om. När den är full så köper vi den tredje invertern och sätter in den på den tredje fasen.
Fullt utbyggt har vi då 9kW inverters och 10,5kW paneler (om det ryms så många paneler på taket).
Vilken/ vilka inverters vi ska ha vet jag inte, men dom måste kunna följas upp online. Vi räknar kallt med att folk kommer bli nyfikna och då är det skönt att kunna visa exakt vad som händer.

Låter det som en sund plan?

Frågor som snurrar i huvudet som jag inte lyckas hitta några svar på.
Hur kopplas invertrarna in? Jag vill sätta dom i garaget precis bakom fasadskåpet, kan jag koppla ut från invertern till ett nytt säkringsskåp, till en elmätare och till fasadskåpet? Eller måste jag gå via nuvarande säkringsskåp som vi har mitt inne i huset (lång kabeldragning).
Hur kopplas dom rent elektriskt? Nollan och jorden är det som bekymrar mig. Jag kommer ta hjälp av en elektriker med AC elen, men jag är nyfiken av mig.
Jag vill montera panelerna själv, hur betar jag mig på taket så jag inte ramlar ner och bryter armar och ben? Taket lutar 45 grader.

Kanske vore det smartare att bita i det sura äpplet och ta ett lån och beställa monterat och klart direkt?

Mvh
  Tommy

Re: Planering projekt till våren -16

Hej Tommy,

Vi började själva i mars 2015 och fundera på att skaffa
en solcellsanläggning, då på ca 7 kW.
Då visste vi inte mycket därom.

Dock blev det en på 9,2 kWp med trefas växelriktare på 12,5 kW
Den kördes igång den 21 juli 2015, och går som tåget sedan dess.
Om du skulle var intresserad av den, se tråd:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ny-9-2-kWp-solcellsanlaggning-tp5008649.html

Nu i okt. 2015 skall vi lägga på flera solcellsmoduler och det blir totalt ca 16 kWp.
p betyder peak, dvs toppeffekt. Vi installerar nu allt själva för denna utbyggnad,
och behövs ingen behörig elektriker. Växelriktaren installerade en behörig elektriker,
den kommer att vara densamma.

1. Vad har ni fått för pris, inkl. montage, inkl. moms, för 11 kWp anläggningen?

2. Jag tycker det där med flera växelriktare, inte är så bra. En behörig elektriker
måste då vid varje ny växelriktare anlitas. Många växelriktare att hålla reda på,
och blir dyrare än att installera en styck större.
Och större sannolikhet att någon går sönder.

3. Om ni skulle undra vad ni får ut för årlig kWh-skörd.
Så kan ni lätt räkna ut det själv med beräkningsprogram,
som växelriktartillverkare gratis tillhandahåller.

Ni behöver då veta:
Antal solcellsmoduler, fabrikat, och typ.
Takets uppvinkling i grader från horisontalplanet, 45 grader i ert fall.
Takets azimut i grader.

Azimut är åt vilket håll taket tittar (och därmed solcellsmodulerna).
T.ex. rakt åt söder är azimut 180 grader.
och rakt åt norr är azimut 0 grader.
Beräkningsprogrammen beaktar ingen skuggning, t.ex. grannhus,
träd, stolpar och annat som kan skugga den direkta solstrålningen.

4. När det gäller priser, så tittar jag faktiskt just nu på en
anläggning på 9,92 kWp åt en bekant:

Totalt ca 125000 kr, inkl. moms
eller 12,5 kr/Wp.
Detta om man installerar själv.
Sedan fås 20 % därav i solcellsstöd av länsstyrelsen.
Ur egen ficka blir det då 99 400 kr.

Om en solcellsfirma installerar, allt så blir det ca 30 % dyrare.
Alltså ca 160000 kr, inkl. moms.

Jag har tittat mycket på priser under senare tid och tror att ovan är bra.

Överspänningsskydd är för att skydda solcellsmoduler
och växelriktaren mot höga inducerade spänningar,
vilka kan uppstå i solarkabelslingorna vid blixtnedslag i närområdet.
Det behövs alltså ingen direktträff för att det skall bli skador.

5. Att halta och vingla runt runt på ett starkt lutande tak är icke riskfritt.
Man får ha säkerhetssele och förankra sig väl. Och kanske också
ha byggnadsställning. Man bör vara 2 man på taket. Det är ofta knepigt
att få upp solcellsmodulerna från marken upp på taket. Det är ju glasrutor på dem.
Du nämner inte vilken taktyp du har, tegelpannor, korrugerat plåttak,
plåttak med plåtfalsar eller vad.  Avstånd mellan takstolar?

6. Jag har räknat ut att det blir 8900 kWh per år för ert tak om 9,92 KWp.
1 st 3-fas växelriktare på ca 9 à 10 kW.
Takets azimut= 180 grader.
uppvinkling= 45 grader.
Stad: Kiruna.

Man skulle annars kunna tro att solen inte lyser så mycket uppe
i höga Kiruna, vilket är sant på vintern, men kompenseras på sommaren.

Jag använde SolarEdge Designer.(för att det är lätt att använda).
http://www.solaredge.com/files/zip/solaredge-site-designer.zip

Beräkningen förutsätter att ingen skuggning förekommer.
Andra program kommer att ge liknade resultat.
T.ex. växelriktartillverkaren SMA

7. Växelriktaren kopplas in efter elmätaren (dvs på förbrukarsidan)
vid inkommande servis-ledning. Praktiskt sett alltså i fasadskåpet.
(alltså inte i er elcentral där när har elsäkringar för hushållet).

Om du väljer en 3-fas växelriktare, vilket jag tycker bestämt
att du skall välja, så har den 3 fasledare, noll-ledare och jordledare.

Dessutom måste er elnätsägare byta ut er nuvarande 1-vägs-elmätare
mot en som kan mäta både er förbrukning och er inmatning av
solström till allmänna elnätet. Det gör de kostnadsfritt.

8. Hur är det med byggnadslov för solcellsanläggning i er kommun?
Det skall inte behövas, men vissa kommuner utnyttjar sina
kommuninnevånare för att oförskämt plocka dem på ytterligare
slantar genom att kräva byggnadslov.

Re: Planering projekt till våren -16

- Se svar längre ner -

Re: Planering projekt till våren -16

Tommy

Jag vill bara förtydliga:
Växelriktaren ansluts inte med någon
smältsäkring eller automatsäkring(om det är det du menar) till fasadskåpet.

Dock skall växelriktaren anslutas med en brytare på växelströmssidan.

Växelriktaren måste mata in sin solström före er elcentral
(den med säkringarna för de olika förbrukarna)

Se denna tråd hur en växelriktare ansluts:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Elnatsanslutning-solcellsanlaggn-tp5008023.html
Det är Alternativ 1. som gäller. (men smältsäkring, som anges behövs ej)

En växelriktare har avancerade skydd inbyggda, och smakar ständigt på
växelströmsnätet, till vilken den är ansluten. Skulle frekvensen eller
spänningen avvika från fastställda värden, eller jordfels-strömmar föreligga,
ja stänger den omedelbart av sig själv.

Ett par ord till:

Om du avser att bygga ut solcellsanläggningen så småningom.
Säg du börjar med solcellsmoduler med totalt 3 kWp.
Då kan du välja en 10 kW 3-fasväxelriktare.

Visst kommer den inte att ge den allra högsta verkningsgraden
pga den är överstor för 3 kWp moduler, men det är inte så tragiskt,
som du ser nedan.
T.ex. en Fronius 10.0-3-M, dvs 10 kW växelriktare har:
 vid 100 % last, dvs vid 10 kWp en verkningsgrad på 98,0 %.
 vid 50 % last har den faktiskt ca samma dvs 97,9 %.
 vid 25 % last, dvs 2,5 kWp, har den ca 97,3 % verkningsgrad.
 vid 10 % last, dvs 1,0 kWp, har den ca 94,9 % verkningsgrad.

De flesta andra växelriktare har ca samma verkningsgrad vid lägre laster.

Därför kan man gott välja en överstor växelriktare med en gång.
Det lilla du förlorar i verkningsgrad är så litet, jämfört med att
ständigt köpa nya växelriktare och betala elfirman för
växelströmsinstallationer.

Vad kostar växelriktare då:
Fronius Symo 3.0-3-M 3 fas, 3 kW: 10 450 kr.
Fronius Symo 6.0-3-M 3 fas, 6 kW: 12 950 kr.
Fronius Symo 10.0-3-M 3 fas, 10 kW: 18 600 kr.

Alltså inte mycket i prisskillnad. Det är ungefär samma för andra
växelriktartillverkare, dvs att priset inte växer lika snabbt som storleken.

Det är faktiskt så att en större växelriktare kan vara billiga än en mindre.
Titta på SolarEdges växelriktare. En 12,5 kW kostar 16050 kr,
medan en större på 15, 16 eller 17 kW är billigare.
17 kW kostar bara 14600 kr. Märkligt, men kanske säljs fler större.

Dessutom finns inga 3-fas-växelriktare för effekter under ca 3 kW.
Elnätsägarna är ibland kinkiga med snedbelastning på deras elnät,
och ser helst att man har 3-fas-växelriktare, som matar ut jämnt på alla faserna.

Nu när även du vet allt detta, så är du expert på området.

Re: Planering projekt till våren -16

Tack igen för ett långt och beskrivande svar +tummenupp.

Jag svarar här en gång till och raderar sedan från föregående svar - ok?
1. Vi har fått ett cirka pris på 170.000kr för 10,4kW installerat och klart. Vi får vid totalentreprenad räkna 30% av totalkostnaden som arbetskostnad och får då dra av halva den kostnaden i ROT, dvs 15%. 170.000kr - 15% = 144.500kr att betala.
Den anläggningen skulle producera någonstans mellan 8000 och 9000kWh / år, vi skulle sänka månadskostnaden för el med ca 900:-
Jag söker efter en finansiering som gör att jag kan sänka min totala månadskostnad för den anläggningen, men har inte hittar någon än. Normalt har jag inget emot att betala mer på huset och mindre till Vattenfall även om totalkostnaden blir högre, men vi har redan en sådan lösning på bergvärmen och en åt gången får räcka. Bergvärmen är färdigbetald om ca 3 år.

2. Jag trodde att det var tvunget av avsäkra även växelriktaren? Tanken är iaf att elaren drar färdigt allt som behövs i fasadskåpet och gör en kopplingspunkt för växelriktarna/ växelriktaren inne i garaget, om det är med säkringar, brytare eller med elmätare vet jag inte - jag har ingen kunskap i hur det kopplas i fasadskåpet.

3. Jag har fått fram att vi ska hamna på mellan 800 och 900kWh / kWp, så jag räknar på 850kWh/kWp.

4. Om en solcellsfirma installerar allt blir det 160.000kr - 15% i ROT om Ni får använda ROT = 136.000kr Men då måste du ta allt matereal från dom och då drar det antagligen iväg lite. Är det någon mening att räkna på solcellsbidraget? Finns det kvar några pengar i det?
Ett förslag till Er är att ta in en offert från Norden Solar, dom hade grymt bra priser i våras, jag har en offert från 2015-03-15 på 9kW (250kW moduler) för 103.000kr (ink moms och frakt). Ingen aning om hur den firman är men dom var riktigt snabba på att svara på mail och ge offerter. Hm, undrans om jag ska ta kontakt med dom igen och be om en totalentreprenad, även om dom tackade nej till installation så långt "hemifrån".

5. Vi har korrugerad aluminiumplåt, ingen aning om avstånd mellan takstolarna.
Jag tittade på när dom monterad in kaminen, när dom drog ut kaminröret genom taket så gick dom upp på norra sidan och la sedan stegar över nocken (stegarna gick över nocken och ned en liten bit på andra sidan, L formade). Var dom fäste fallselarna såg jag inte, men antagligen i stegarna. Det såg ganska tryggt ut. Kanske är det så jag ska göra?

6. Håller helt med, vi har inte så mörkt och kallt som folk generellt tror :)

7. Till äffärerna igen :)
Som jag sa, min plan ändras hela tiden. Även jag ser problem med en gäng växelriktare, det var därför jag kom hit och frågade.

<Skrevs innan det sista du la till om att det går att mata en 10kW växelriktare med 3kW paneler>
Två nya alternativ.
Alt 1.
Köpa en 5kW 3 fas växelriktare och mata den med 6st paneler, bygg ut den tills den är full. Byt mot en 10kW 3fas och bygg klart.
Alt 2.
Köp en 1 fas 3kW växelriktare (finns 3 fas 3kW?) och mata den med 6 paneler, bygg ut den till den är full. Byt mot en 10kW 3 fas och bygg klart.
(hemligt alternativ microinverters)
För att finansiera uppväxlingen till 10kW så betalar jag först klart bergvärmelånet (dvs 3 år), tar ett nytt lån med motsvarande månadskostnad och använder till solen.
<Slut>
Jag ska ta in en offert med 10kW växelriktare med 3kW paneler så får jag se vad det kostar. Jag har som sagt en begränsad budget för initial kostnaden.

10kW växelriktaren, måste inte vara en 10kW, det kanske räcker med en 8 eller 9kW, men det får framtiden utvisa.

8. Bygglov, ja du det var inte så lätt att svara på. Jag har mailat och frågat kommunen två gången. Första svaret var att om jag ändrar takbeklädnad, så ska det till ett bygglov om det väsentligt ändrar byggnadens karaktär vilket solceller kan anses göra. Det andra svaret jag fick var att om jag monterar dom platt mot taket, så ändras inte byggnadens karaktär och då behövs inget bygglov, när vi tar beslut om att köra, så kommer jag förmodligen lämna in en bygglovsansökan för säkerhetsskull.

Re: Planering projekt till våren -16

Hej igen,

103000 kr för en 9 kW solcellsanläggning verkar alltför lågt för att vara sant.
man frågar sig ingår momsen, ingår montaget i det priset.
Kanske har de dragit av ROT-bidraget. Kanske mindervärdiga solcellsmoduler?

Visst, om du antar att din fullt utbyggda solcellsanläggning blir på totalt 10 kWp.
Då behöver du då vid fullt utbyggd, inte ha en 10 kW växelriktare,
utan en på ca 9 kW, räcker nog.

I och med att du har alla modulerna på ena taksidan(södersidan) så ger alla
samtidigt sin högsta möjliga effekt kl. 12:00. Givetvis skall du ha dem mot söder,
inget snack. (Skulle du ha haft ett annat hus, med hälften på väster-tak och hälften
på öster-tak, då har de aldrig samtidigt sin högsta effekt, och man kan välja mindre
växelriktare kanske 7 à 8 kW.)

Takstolsavståndet är för att uppskatta antal fästpunkter för alu-skenorna.
Det brukar varav 1,2 meter takstolsavstånd, på enfamiljshus.

På tak med alu-plåt (förmodligen stora plåtar ca bredd 2 m och höjd 1 m,
Måste man borra hål i alu-plåten för att kunna skruva i takstolsbulten i takstolen.

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Enligt offerten så ingår moms och frakt, men inte montage.

Solceller är ET-P660250WB/WW 250W.
Växelriktaren är en SMA STP 8000TL
Montagesystem K2.

Kan vara värt att dra iväg en förfrågan tänkte jag.

Re: Planering projekt till våren -16

Jag har aldrig hört talas om solcellsmodulen ET-P660250WB/WW 250W.
Rymdvarelse? Högkvalitativa??

Tänk på att solcellsmodulerna skall hålla minst 20 år. Måste du byta
dem efter, säg 10 år, ja då blir det väldigt dyra moduler, och inte alls så billiga.
Växelriktare kan gå sönder. De har ett hårt jobb och är fulla av elektronik.

Däremot växelriktaren SMA växelriktaren SMA STP 8000TL.
Se upp att det inte är den äldre modellen  SMA STP 8000TL-10.
10 står för modell.

Den nya modellen heter SMA Sunny Tripower 8000 TL-20.
TL står för transformatorlös, för övrigt.
STP står för Sunny Tripower.

Att du räknar med skörden 850 kWh per installerad kWp, är korrekt.
Det är alltså om inget skuggar, skall du veta.

Om du skulle börja med 3 kWp moduler och en 9 kW växelriktare,
då måste du givetvis göra beräkning med den växelriktartillverkarens
beräkningsprogram. Detta för att se att modulerna kommer upp i spänning,
så växelriktaren startar. 3 kWp är 12 st 250 Wp moduler,
som om de seriekopplas vid märkeffekt ger ca 12 x 31 V = ca 372 Volt. Men,
märkeffekten uppnår de endast ca vid midsommar kl. 12:00, all övrig tid ligger de
betydligt lägre. Därför måste en beräkning göras, så du inte gör något tok,
som inte fungerar.

Re: Planering projekt till våren -16

Nja....

Tänk på att panelernas verkningsgrad ändras med temperaturen. I normala fall ca -0,45% per grad.
I norr så är det kallare än i söder. Mina högsta effektsiffror har varit under riktigt kalla mars dagar.
Så när man dimensionerar en anläggning för Kiruna så borde man ta ordentlig hänsyn till den högsta spänningen och effekten när det är kallt.
Normalt så kollar man att fungerar vid –10 grader. Men jag skulle nog också göra en koll vid kanske –20.

Det kan resultera i färre paneler per slinga för att skydda sig emot max spänning och att inte överdimensionera med avsikt mot effekten.

Tipset är att konstruera en anläggning med flera slingor. Köp en växlare som kan hantera max effekten och sedan bygg en slinga i taget.
Varför inte låta firman montera allt montage material på taket direkt och sedan kan du när du får råd köpa panelerna till nästa slinga en i taget.

Tips 2. Se till å spara mailet angående bygglov. Det är onödigt att betala xxkr till kommunen för ett lov du inte behöver.

Carl-Johan

Sent: Sunday, September 6, 2015 4:18 PM
Subject: Re: Planering projekt till våren -16

[...]

Visst, om du antar att din fullt utbygga solcellsanläggning blir på totalt 10 kWp.
[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Planering-projekt-till-v-ren-16-tp5009134p5009139.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: Planering projekt till våren -16

Kan tyvärr inte ge mer info om panelerna, men dom har "10 år produktgaranti, 25 år linjär effektgaranti".
Ang växelriktaren så står det bara TL inte något -10 eller -20 efter.

Jag kommer montera allt som jag får själv. Bara ta hjälp med att koppla in AC sidan.

Calle, tycker du att jag ska köpa en växelriktare på 9, 10 eller 12kW? (finns 11kW?) Max på taket är mellan 10,5 och 11kWp, nu finns ju inget som säger att jag måste maxa taket - men känner jag mig själv rätt så kommer det bli så med tiden ändå.
Har jag ens budget för att köpa en "full stor" växelriktare?

Kanske börja med 3kW ändå. När jag framöver vet exakt vad vi får ut, så köper jag det som behövs. 3kW anläggningen kan då kanske till och med flytta till norra taket för att ta hand om midnattssolen. Där finns även sol tidigt på morgon och sent på kvällen under sommaren även om det inte är midnattssol.

Jag ska sova på saken, tack för Er input så här långt.

Re: Planering projekt till våren -16

Be leverantören om datablad över solcellsmodulerna och över växelriktaren,
även över montagesystemet, så du ser vad det är. Det brukar man alltid
få i ett anbud utan att fråga efter.

Endast den som har alltför mycket pengar lägger solcellsmoduler på tak,
som tittar mot norr. Om uppvinklingen är 45 grader, och kWh-årsskörden är
100 för moduler som tittar rakt mot söder, är den endast 30 om de
istället tittar rakt åt norr. Dvs 3,3 gånger sämre. Norrsken,
tror jag inte ger märkbar effekt.

Då är det bättre att lägga kanske på garagetaket, om sådant finns.
Om det skulle titta åt söder eller väster, öster.

Eller montera solcellsmoduler på ytterväggar, dvs uppvinkling 90 grader.
Om väggen tittar rakt mot söder ger det kWh-årsskörden 78.
Alltså mycket bättre än norr-tak. och enklare att montera också.

SMA växelriktare är dyra, Fronius är betydligt billigare.
Fronius är en österrikisk firma, som för många många år sedan började
med tillverkning av svetsmaskiner. Så det kan det här med
omformning av ström, som sker i en växelriktare.

I redigeringsläge, tryck på knappen "fler" så går det att ladda upp filer.
Datablad över växelriktaren finns på tillverkarens hemsida,
så det behövs inte läggas upp.

Fronius har som du kallar det online-uppföljning. Dvs växelriktaren laddar
upp data på Fronius server, och du kan se växelriktaren från valfri dator.
Växelriktaren pratar med din internet-router via WLAN (eller ethernet-kabel)
WLAN är seriemässigt inbyggt i Fronius växelriktare av typ Symo,
vilka är den modell jag nämnt ovan.

Jag kan inte på databladet se att solcellsmodulen har några tyska TÜV-certifikat,
eller heller vilken front-glastjocklek det är, ej heller om solcellsmodulen har
skyddsdioder(brukar vara ca 3 st). Förmodligen är det kinestillverkade moduler.
Alltså ett kinesiskt företag lämnar garantier. Hur skall du kunna häva din rätt mot dem?
Åka till Peking och vegetera där i åratal, som kineserna, som har klagomål
mot kommunistpartiet.

Re: Planering projekt till våren -16

Nu ska vi vara snälla mot Norden Solar, dom har skickat med datablad på allt och lite annat också. Men jag kan inte tyda dom, det är därför jag kan inte ge mer info. Går det att lägga upp filer här?

Nä norr var inte en så bra ide, lågt stående midnattssol ger nog inte så mkt. Förmodligen ger jag den till min bror så att han kan bygga på sitt hus, han har också ett södertak, han har dessutom fjärrvärme så han har låg el förbrukning. Men vem vet vad som händer under 3 år?

Just nu väntar jag iaf svar från banken för att se exakt hur mkt pengar jag kan spendera.

Priserna som du angav tidigare för Fronius var väldigt lockande, jag antar att dom också har online uppföljning? Jag har inte kommit så långt att jag funderat på den exakta hårdvaran än. Det jag vet är att det ska gå att följa produktionen online.

Datablad solcellsmoduler från Norden Solar.
1a__Solcellmoduler_Datablad_ET_solar_245W-260W_poly.pdf

De två garantipapper som följde med, skulle nog skickat dom också på en gång men.
1b_Solcellmoduler__Intyg_återförsäkring_PowerGuard_ET_Solar.pdf
1c_Solcellmoduler_Produkt_effektgaranti_ET.pdf
Det var alla filer om panelerna som följde med offerten.
Jag har *inte* bestämt att jag ska köpa dessa paneler. Men den offerten är i särklass billigast av de som jag fått.

Citat:
Fronius har som du kallar det online-uppföljning
/Citat:
Perfekt, jag ska läsa på mer om dom.
Dom ser spontant mycket intressanta ut :) Bra med 3fas 3kW om jag väljer att gå den vägen, då blir det betydligt lättare att uppgradera växelriktaren till en 10kW (dra ur sladdarna ur brytarna och koppla in de nya, visade sig än enklare när jag hittade en installationsvideo, dra ur sladdarna ur växelriktaren och sätt in dom i den nya - klart).
Vad jag kunde tyda så behöver 3kW växelriktaren 150V för att starta (min input voltage). 10kW behöver 200V, så istället för 6 paneler, så får jag köpa 8st (eller 9st för symmetrin på taket), då blir inte prisskillnaden så stor.

Re: Planering projekt till våren -16

På hemsidan nordensolar.se står det att de tar 2395 inkl. moms
för solcellsmodulen ET 250 W polykristallin, det måste vara den du menar.
(de har också en 300 Wp modul, men den vill de ha 3895 kr.
Precis, som jag sa dom är dyra för effekter på 300 Wp.)
Dvs 9,58 kr/Wp, dvs dyrare än  den modulen jag föreslår
Axitec 310 W, som kostar 7,25 kr/Wp. Jag har inte hittat
någon solcellsmodul som är mer prisvärd.

För att nå 10 kWp, behövs då 40 st ET 250 Wp.
Enbart för dessa ET 250 Wp blir det då hela 95800 kr inkl. moms.
Anbudet med växelriktare, montagesystem och allt annat var
på 103000 kr, inkl. moms, nämnde du. Verkar lågt.
Visst, kan de ge rabatt för paket.

Jag ser nu att de på hemsidan har paket t.ex.
för 10 kW-anläggning för 125 990 kr, inkl. moms, eller 12,6 kr/Wp.

Men tack för att du nämnde ET 250 Wp.
Men det finns hundratals olika tillverkare av solcellsmoduler,
och varje har flertal olika modeller.

Re: Planering projekt till våren -16

Jag har ingen aning om hur dom räknar på offerterna, det är inte min firma.
Som sagt, jag har inte beslutat om någon hårdvara än - jag gav dig bara ett förslag till din kompis anläggning, om du tycker att det inte är något att beakta så är det bara att strunta i det.

Vet inte riktigt varför det blev så viktigt att bekräfta offerten? Men ok, bifogar en skärmbild (snarare ett skärmfoto, då jag inte lärt mig hur jag tar skärmbilder på min nya dator) - så kanske vi kan lämna den därhän sen?
offert.jpg

Re: Planering projekt till våren -16

Hej igen!

Titta på denna tråden i detta forum.
Moses, Han har hittat moduler för 1500 kr, inkl. moms för 250 Wp, dvs 6,0 kr/Wp.
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/20kw-markanlaggning-tp5008046.html
De är kinesiska moduler, men behöver ju inte vara dåliga för det.

Detta är verkligen lågt pris för moduler.
Hemsida är solcellsexperten.se i Helsingborg.
De tar tydligen nu 1650 för 250 Wp.

Och moses visar även i realtid i den tråden sin produktion på Fronius-servern.
Kallas Solarweb.
Det är sådan övervakning du vill ha.

Tommy ta god tid på dig innan du köper. Man behöver nästan
fundera ett par månader för att skaffa sig en överblick.

Viktigt är vad du får betalt för din solström, som du matar ut på allmänna elnätet.
(Jag kan säga att Vattenfall inte betalar sådant bra pris. De har ju förskingrat
minst 50 miljarder kr av skattebetalarna pengar när de köpte "bankrutta" holländska Nuon.)
Idag kan man få runt 1,15 kr/kWh, exkl. moms av elhandelsföretag.
Du får dessutom nätnytta av din elnätsägare med ca 0,05 kr/kWh, exkl. moms.
Dessutom för du elcertifikat och ursprungsgarantier med ca 0,15 kr/kWh.
Och även 0,60 kr/kWh som direkt minskning av din skatt, av skattemyndigheten.

Inalles alltså 1,95 kr/kWh, exkl. moms, när du säljer din solström.
Du köper ström rörligt av elhandelsföretag och nätägaren för
ca 0,90 kr/kWh, inkl. moms och skatter och allt.
Vad du får för din solström är mycket viktigt för lönsamheten.

Jag kan säga också att Fronius inte ännu har årsskördsberäkning(alltså kWh per år)
i sina gratis tillhandahållna beräkningsprogram. Jag påpekade detta för Fronius,
som svarade att de snart kommer med den funktionen i sitt online-beräkning-program.
Men det kan ta kanske 1 månad innan de får till det.

Lycka till med ditt projekt. Var alltid kritisk, speciellt vad som du läser på internet.
Där finns många lögnare och bedragare. Även det jag skriver här,
behöver inte vara sant. Du skall alltid kontrollera med annan källa.

Apropå kinestillverkning: För ca 20 à 30 år sedan var kinestillverkade
varor inte av högsta kvalitet, om man säger så. Nu år 2015, tror jag dock att
kvaliteten kan vara likvärdig europeisk.

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
God förmiddag.

Jag drog iväg en offertförfrågan till Solcellsexperten enligt de förslag vi diskuterat här. Ska bli kul att se vad dom kommer med.
Den online uppföljning som Moses har är precis den info jag vill ha :)

Jag är helt enig med dig, det är en stor investering och det krävs ganska mycket info innan jag gör en sådan. I det här fallet krävs det än lite mer, för frun är inte alls lika exalterad som jag är, så hon måste överbevisas rent ekonomiskt. En inte helt lätt uppgift då det inte finns någon egentlig närliggande anläggning att titta på.

Nå i vilket fall så kom vi fram till att
- Det inte är så där vidare värst klokt att sätta in 3st växelriktare, det fungerar men är oekonomiskt. Det finns säkert praktiska fördelar men, vi struntar i dom just nu.
- För att jobba säkert på taket, så kommer jag nog använda L stegar och hänga över nocken. Ev så gör jag det sent på vintern/ början på våren då det ligger mycket snö under taket, så blir ett ev fall inte så långt och landningen blir lite mjukare.
- Jag behöver inte säkringar på AC sidan, även om jag förmodligen sätter in säkringar ändå - det känns tryggare. Mest troligt väljer jag alternativ 2 (för att få med en egen elmätare) i tråd: http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Elnatsanslutning-solcellsanlaggn-td5008023.html
- SMA växelriktare är dyra, men inte nödvändigtvis bäst.
- Jag drog en slutsats att: Om jag ändå väljer att sätta in 3st 3kW växelriktare, så har dom varsin nolla och jord, dessa går att koppla ihop till en kabel in i fasadskåpet (?), alltså en gemensam nolla och en gemensam jord.

Just nu känns det smartast att köpa en 3kW 3 fas växelriktare. Detta för att om jag inte får ut det jag tror (och alla säger) att jag ska få ut, så kostar det minst med pengar att testa. Om det fungerar bra, så kan jag sälja den och köpa en ny 10kW. Det blir lite pengar i sjön om det fungerar, men minimerar risken om det inte fungerar.

Jag ska fundera på det ett tag, tack för all input det gav lite nya frågor, men rätade ut några frågetecken också.
Återkommer med beslutet sen när det är taget.

Re: Planering projekt till våren -16

Tommy,

Ett sista råd, som dock är viktigt.

Ansök omgående om solcellsstöd hos din Länsstyrelse.
Det är väldigt viktigt.

Här är blanketten från Energimyndighten:
Solcellstod.pdf
Fyll i och posta.
Det går även att göra ansökan per internet, men då tror jag man
måste ha e-legitimation och krångla med det.

Ansök om stöd för fullt utbyggd solcellsanläggning, dvs sätt 12 kWp
och då ca 250000 kr, inkl. moms.
Det att bättre att ta till för mycket än för litet.

Om ni sedan beviljas stödet, men kanske då inte längre vill bygga
någon solcellsanläggning, så gör inte det heller något.
Då avstår ni endast från stödet, och den i kön efter er blir glad
att beviljas stödet istället. Ni kan också om ni beviljas stödet,
istället välja ROT-avdraget(vilket dock vore tok) och avstå från solcellsstödet.

Ni kan dock inte både få ROT-bidrag och solcellsstöd för samma anläggning.
Det ena eller det andra gäller. Skall du installera det mesta själv, ja
då är ROT-avdraget med 50 % av arbetskostnaden inte något värt.
Betänkt detta.

När man har beviljats solcellsstödet på 20 % av investeringen,
skall man skicka in till Länsstyrelsen kopior av fakturorna och alla kvitton,
som har med installationen av solcellsanläggningen att göra. Alltså,
om du i ansökan bedömde att anläggningen skulle kosta 250 000 kr, inkl. moms,
men du har lyckats bygga den för 125 000 kr, inkl. moms, så är det stödet
du får 20 % av 125 000 kr.  Länsstyrelsen granskar sedan alla fakturor och kvitton,
och betalar ut de 20 %. Alltså, du får inte ut stödet innan du gör investeringen.

En privatperson(men inte ett företag) kan sätta igång och installera en solcellsanläggningen
och när den är klar ansöka om solcellsstödet. Då kommer man dock längre bak i solcellsstödkön.

Det där med elmätare:
Ha endast en enda elmätare, nämligen din befintliga, som elnätsägare
måste gratis byta ut mot en 2-vägs elmätare.
Skall du ha ytterligare en elmätare, måste du betala
abonnemangsavgift till elnätsägaren för den, kan vara 2000 kr/år.
Skall du köpa en egen 3-fas-elmätare, så kostar en sådan kanske 3000 à 4000 kr,
och den skall installeras av behörig elektriker också.
Om du orkar gå ut och titta på den nya elmätaren, så ser du där hur
många kWh du köpt och hur många du levererat ut på allmänna elnätet, dvs sålt.

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Som loggnörd så måste jag ha en separat elmätare , jag köper en likadan som jag har på värmepumpen, kostar 500-600kr + lite för skåpet, den duger såklart inte för att sälja några elcert - men den duger till min egen loggning. Sen kör jag även den online, med en mätare som mäter blink pulserna.
Installationskostnaden blir inte många kronor, då jag har en behörig elektriker i bekantskapskretsen.

Re: Planering projekt till våren -16

Tommy,
Jag fick idag veta av elnätsägaren att deras nya 2-vägs-elmätaren,
som de installerade, har så kallad S0-utgång (som med en diod blinkar 1000 gånger per kWh)
som registrerar den ström vi köper.

Du som vet, finns det någon mackapär, som man kan klistra på denna
blinkande ljusdiod, och som räknar ljuspulserna, och skicka signalen till
vår växelriktare? Om det skulle gå att få ut själva dessa elektriska pulserna,
istället för ljuspulserna,  vet jag ej.
Man kan ju inte öppna elmätaren, pga den är plomberad.
Hur signalen skall skickas vet jag ej. Kanske per kabel RS485,
eller RJ45 Ethernet. Växelriktaren skickar sedan upp de normala data
över solströmproduktion och dessutom denna köp-ström, allt till
växelriktartillverkarens server( i vårt fall SolarEdge monitoring portal).
Då skulle vi vid var tid veta hur mycket ström vi köper och
hur mycket solström, vi säljer.

Nu vet vi endast hur mycket solström växelriktaren producerar.

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Hej.

Det finns några alternativ att läsa ut via S0 utgången, men att gå in i elnätsägarens mätare brukar som du säger vara förbjudet och plomberat - har du tur så kan dom tydligen sätta in en sladd åt dig när dom är och gör jobb i mätaren - annars blir det nog dyrt om dom ens tillåter det. Vattenfall sa blankt nej när jag frågade.

Kvar att göra är då att läsa av blinkljuset, till det finns det läsare. Jag använde Efergy ett tag, men dom klarade bara en kanal (nu tror jag att dom klarar flera). Gick över till en pulsräknare från m.nu och läste av med en Raspberry PI, väldigt pillrigt att hålla på med, då man får göra skript och grejer själv (kräver en viss Linux vana). Nu använder jag Eliq, den kan läsa flera kanaler (i mitt fall total förbrukning och bergvärmens förbrukning), den har ett API så man kan hämta ut data från deras servrar. Om det går att få in detta i växelriktaren vet jag inte, jag har inte pillat på det än :) Min gissning är att det inte går.

//Tommy
1234 ... 14