Planering projekt till våren -16

1234567 ... 14

Re: Planering projekt till våren -16

Du får plats med 16 % mer installerad Wp med dyra 290 Wp moduler än med prisvärda 250 Wp moduler,
men du måste punga ut med 100 % mer pengar för dyra 290 Wp modulerna.
Alltså dyrköpta extra 1,72 kWp. (1,72 = 12,47 - 10,75)

Det är i huvudsak solcellsmodulerna, som bestämmer hela anläggningspriset.
Därför viktigt att få bra pris för dem.

Vi var också och nosade på dyra moduler uppe vid 280 Wp för ett år sedan,
men sansade oss och köpte 230 Wp och 260 Wp moduler.
Anläggningen blev mycket billigare då.
(Vi kan ha olika typer pga SolarEdge-system).
Du måste ha samma modultyp pga Froniussystem.

Re: Planering projekt till våren -16

Jag förstår dig Arne, men det här är ett långtidsprojekt.
Vi köper 8 paneler i år, förmodligen så köper jag 4 till när/ om bidraget kommer. Efter det så blir det stopp under lång tid. Frun ska ha oss utomlands o sånt.

Jag räknar kallt med att 290W modulerna kommer att sjunka i pris (nu har jag inte det faktiska priset, då jag fått en summa offert). Jag tror också att modulerna kommer att bli effektivare i framtiden, så kanske finns inte ens 250W paneler att köpa när jag är på gång att köpa mina sista? Kanske finns inte heller 290W?

Enligt offerten så får jag 11st 260W (2,9kWp) paneler till samma pris som 8st 290W (2,3kWp), så jag valde 290W :)

Jag kommer iofs kunna ha två olika typer av paneler när det är klart, iom att jag tänker köra med två växelriktare.
Jag skulle kunna köra med 21st 250W-270W på växelriktare 1 och 22st 290W (eller större) på växelriktare 2.

Spånar vidare, går det inte att ha olika paneler på de olika MPPT strängarna?

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Jag har frågat leverantören nu och visst har du rätt, det blir billigare med mindre paneler.
Mellan JA solar 290W och JA Solar 270W (290W är mörk och 270W är svart) skiljer det: nästan 3000:- för alla 8.
Mellan JA Solar 290W och leverantörens billigaste 260W blå panel skiljer det 6000kr, men den vill jag inte ha.

Valet står då mellan JA Solar 290W och JA Solar 270W och 375kr / panel. Eller att jag får 9st ist för 8st.

Re: Planering projekt till våren -16

Ja, då har du verkligen "genomlyst marknaden" om du frågat 17 olika företag om anbud.
Det skall nog bli en fin anläggning ni får.
Då kanske den kungliga avundsjukan drabbar era grannar,
och att de också skaffar solcellsanläggningar (istället för en ny skoter varje år).

Förslag: gör en skiss över hur du tänker lägga modulerna på taket. Beskriv modulerna.
Gå sedan till byggnadskontoret och be dem godkänna och skriva under direkt på din skiss(stämpel och underskrift från tjänstemannen)
Då kan de svårligen i efter hand kräva att du monterar ner eller måste ändra din anläggning.
Vi gjorde så.

Re: Planering projekt till våren -16

Hej.

Jag har begärt in totalt 17 offerter tror jag att det är nu (dock inte fått svar av så många), bland annat från mg-solar och Photovoltaik4all.
Tyskarna valde jag bort ganska fort, minns inte exakt varför nu, men nä... jag föredrar att köpa "hemma".
Nu på slutet så har jag haft tre alternativa leverantörer, att jag nu "bestämt" mig för den här är ett rent lotteri, det kunde blivit vilken som av dom. Alla känns mkt intresserade och seriösa.

Jag tänker montera allt som jag får själv och ta hjälp av behörig elare med det som krävs.

Jag gjorde faktiskt en jämförelse mellan Photovoltaik och min nuvarande offert.
Jag tog priset på 1st Fronius och 8st av samma paneler, då är Tyskarna ca 6000kr billigare än det pris jag fick för hela paketet i Sverige. Men då fattas en del saker, så jag undrar om dom blir så mkt billigare i totalpris. Men som sagt, jag kommer inte fråga dom en gång till :-)

Jag "vill" ha svarta pga skumma bygglovs regler, vi får sätta upp paneler utan bygglov om dom inte ändrar byggnadens karaktär - vad det nu betyder? Men jag gissar att om jag sätter upp mörka paneler på ett svart tak, i samma vinkel som taket, så bör det gå bra. Det lät som om byggnadsnämnden tycker det samma.

375kr per modul, nej det är inget tryckfel.
Det skiljer ca 3000kr för 8st och 3000kr / 8 = 375kr (JA Solar 270W mot 290W).
Mot den billigaste som han mailade om så skiljer det strax under 800kr / panel.

En elmätare "måste" jag ha, jag är loggnörd :-) Men jag "måste" inte ha just Smart Metern, den är lite i överkant dyr för den funktion som den ger, jag skulle klara mig nästan lika bra med 2 billigare mätare och mäta: tillverkat - totaltförbrukat = sålt/köpt

Tack för att du ifrågasätter och ger nya förslag, det får mig att tänka fler varv runt en inte helt lätt fråga - det uppskattas. Nu när vi "pratat" och jag läser mina inlägg, så inser jag att jag fastnat i min plan, så jag kommer köra på den.

Tack för dina input

> [...]

>Då kan de svårligen i efter hand kräva att du monterar ner eller måste ändra din anläggning.

Bra ide, ska göra så. Nu har jag bara beskrivit vad jag vill göra.

Jag frågade:
--------------------------
Hej XXXX.

Jag funderar på att sätta upp solceller på vårt tak. Behövs då bygglov?

Vi bor på XXXXXvägen och taket lutar såpass brant att vi kommer montera panelerna platt mot taket, det kommer alltså att se ca likadant ut som det gör nu.
--------------------------

Dom svarade:
<citat>
Hej!

Nej, såvida inte ni väsentligt ändrar husets karaktär krävs inget bygglov.

Så om taklutningen blir densamma och huset inte förändras kraftigt, så gör jag bedömningen att inget bygglov krävs i detta fallet.
</slut citat>

Jag kanske inte ska utmana ödet genom att frågan igen?

Re: Planering projekt till våren -16

callec
Kommunerna brukar ha sådana här byggregler publicerade på deras webbplats, kolla där.
Printa sedan ut tillämpliga sidor och spara.

Re: Planering projekt till våren -16

Eftersom den svenska regimen anger att mer förnyelsebar energi skall produceras i Sverige för att uppnå vissa mål, som regimen själv har beslutat, så tror jag de har gått ut med direktiv (om inte till och med lagar) att medborgare som själv vill  bekosta installation och produktion av förnyelsebar energi, att myndigheter och kommuners byggnadsstyrelser inte får sabotera och motarbeta medborgarna, som har sådana avsikter.

Jag tror därför att en byggnadsstyrelse har små möjligheter att sabotera och försvåra för medborgare, även om de är påve och envåldshärskare i sin byggd. Det skulle då vara om medborgaren vill lägga solcellsmoduler på sin kulturminnesklassade byggnad, då kan en byggnadsstyrelse ha vissa mening hur det skall se ut.

Lägger du solcellsmodulerna med samma lutning, som taket, de skall läggas på, ja då är det nog OK.
De kan knappats invända mot att du lägger normala blåaktiga multikristallina moduler eller monokristallina moduler. De skall inte heller behöva vara svarta, utan vanliga blåaktiga måste duga.

Om du tar dig till att vinkla upp solcellsmodulerna från takytan (för att skörda mer ljus), ja då kan byggnadsnämnden ogilla det. Ofta vill man inte det själv heller, pga ser tok ut. Att lägga blåaktiga moduler på ett rött tegeltak, eller på ett svart tegeltak, måste de väl godkänna.  I Tyskland, tror jag att byggnadsnämnder ogillar om solcellsmodulfälten inte är sammanhängande, utan ligger i grupper av flera osammanhängande solcellsmodulfält på samma takhalva. Men sådant tycker säkert en husägare inte heller ser snyggt ut, och avstår från att göra så.

Re: Planering projekt till våren -16

Jag har letat på kommunens hemsida, men inte hittat något.
Jag tror att dom helt enkelt inte tänkt på det här, det är inte många som har solceller på sina hus, vad jag vet så finns det inga alls (ej räknat stugor som laddar batterier).

Nåja, nästa steg blir att skotta garagetaket, så att jag kommer åt att mäta grovleken på takplåtarna, det blir på lördag. Sen drar jag iväg beställningen någon gång nästa vecka.
Jag håller med Arne, jag tror inte att kommunen kan säga nej, speciellt inte eftersom jag lägger panelerna platt mot taket och dom är dessutom mörka. Våra tak är iofs inte så mörka längre, dom har reagerat med ankarspiken och det har "runnit ut" och blivit vitt under varje spik.

Jag drar mig lite för att gå och fråga kommunen igen, för när jag la om garagetaket, då sa den ena "Om du ändrar takbeklädnad så måste du ha bygglov", jag ställde en följd fråga och sa att taket är helt platt, det finns inte en landlevande människa som kommer se det. Då svarade en annan att det var bara att byta. Tror att jag håller mig till mailet som jag har om det blir problem framöver.

Re: Planering projekt till våren -16

callec
Tror du gör rätt, men det finns idioter och paragrafryttare i alla kommuner.
Men det är antagligen politiskt självmord att begära rivning av en solcellsanläggning.
Lycka till

ps. Jag hade också gjort så, för det har jag redan gjort

Re: Planering projekt till våren -16

rikkitikkitavi
Underskatta inte kommunala byråkrater i förvaltningarnas förmåga att skapa problem för medborgare.

Av det skälet funderar jag på att lägga mina solceller på det platta carporttaket.

Med lite flyt syns de inte ovanför takkanten som är högre. Tyvärr kan jag inte vinkla upp dem då.
Men hade jag gjort det hade de skuggat varandra

(orienteringen är i nästan rak sydriktning och närmaste skugga är grannens hus, 25 m bort)

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Det har du helt rätt i, men jag tänker vifta med mitt mail om något händer. Jag har ju frågat och fått ett svar, tycker inte att jag ska behöva göra mer.

Har du frågat? Kanske får du ett liknande svar och kan sätta upp panelerna där du vill ha dom.

Re: Planering projekt till våren -16

Takplåten duger. Minimum tjocklek 0,5mm för aluminium, vi har ca 1mm. Det går alltså att skruva bara i plåten utan att behöva komma ner i takstolarna.
Jag försökte vicka skjutmåttet fram och tillbaks, uppåt och neråt, men kom inte under 1mm

Re: Planering projekt till våren -16

Beställt
Nu är det då bara resten kvar så att säga.

Är det ide att göra momsanmälan redan, eller ska jag avvakta med det?
Hm, det känns helt plötsligt som att det är mycket annat att ta tag i också, alltså i pappersväg. Anmälningar hit och dit ansökan om det ena och det andra. Men det ska jag tydligen få hjälp med av leverantören.

Re: Planering projekt till våren -16

Ja, skicka in anmälan momsregistrering till fogden.
Då blir det gjort.

Se här hur du fyller i den:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/file/n5009099/Momsregistrering.pdf

Du kommer då att få ett momsregistreringsnummer av fogden,
som elhandelsbolaget, som skall köpa din solström vill veta.

Fyll inte i mer än så.
Fogden lämnar ut dessa uppgifter nämligen till obehöriga firmor,
som kommer att ringa dig och skicka reklam per post för att de tror att
du börjat driva företag och de vill sälja dig tvål, kontorsförnödenheter,
kaffeautomater, bokföringstjänster med mera med mera.

Jag hoppas att du inte har avtal och köper el till fast pris.
När du skall sälja din solström, kräver företaget, som köper
din solström att du också köper fulström av dem.
Det elhandlarföretag, som du idag köper din fulström av,
kanske köper solström till skampris, och du måste byta ut dem.
Kolla upp det!
Skall du gå ur ett fastprisavtal i förtid, tvingar din nuvarande
elhandelsbolag nog dig att betala straffavgift.

Du bör redan nu skaffa en elektriker, som hjälper dig att koppla in växelriktaren.
Det kan ibland vara svår att hitta villiga elektriker.
Den elektrikern, skall också föranmäla att du skall vara mikroproducent hos din elnätsägare.
Det är 1 st A4 blad att fylla i, + att du skall lämna med databladet över växelriktaren, som du tänker ha.
Var det Fronius?
Dessutom skall du lämna med certifikat från tillverkaren att växelriktaren uppfyller kravet
 SS EN 50438 SEK TK8  det är troligen 1 st A4 sida.
Det hittar du nog på Fronius hemsida.
Lämna allt sedan till elektrikern, så får han anmäla det hos din elnätsägare.
(du som privatperson kan inte själv anmäla det, utan det måste vara en behörig elektriker)

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Ang, elavtal så tänkte jag faktiskt till den här gången (det händer inte alltid). Jag tog ett 1 årsavtal som går ut i november. Jag har Vattenfall och vad jag förstår så ger dom spotpris + 40öre + moms under första året, det känns helt ok. +40öre försvinner efter ett år.
Jag tror att Umeå energi får ett samtal när det närmar sig november, sist jag tittade hade dom 1kr ink moms (80öre ex moms).
Men det där är nog en mattematiskformel som blir svår att få till. Det måste väll jämföras köp- och säljpris mot hur mycket som faktiskt köps och säljs?

Skickar in momsblanketten i morgon tror jag.

Jag ska ringa min elare i morgon igen och verifiera att han kan och har tid.

Jepps det blir en Fronius Symo 5.0-3-M, jag gissar att leverantören har alla papper som jag behöver för den, han säger iaf att han ska hjälpa till med allt sånt.

Re: Planering projekt till våren -16

Här är föranmälningsblanketten till Vattenfall:

http://www.vattenfalleldistribution.se/sv/file/ANM_LAN_ANSLUTNING_MIKROPRODUKTION.pdf_90199524.pdf

För övrigt välkommen in i gänget som stolt kraftverksägare, nästan som en gammal hederlig brukspatron.
Det blir till att lägga till ännu en titel på visitkortet.
Kaffet smakar mycket bättre, när det bryggs på solström.

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Elementärt, jag angav priset +moms pga Vattenfall anger sitt pris ex moms, Umeå energi anger sitt pris ink moms.

Jag håller fullt och fast med dig om att priset inkl moms är missvisande och vilseledande, för precis som du säger så ser vi inte röken av dom pengarna.
Vattenfall ger alltså: spotpris + 40öre i ett år, sedan spotpris.
Umeå energi ger 80öre, vad jag kan se gäller det tillsvidare.
Dessutom är båda priserna gamla, jag har inte kollat dom sedan oktober, november nått. Dom har säkert ändrats.
Så nu är det rätt :-) Fast nu hade du hunnit radera frågan, så jag formulerade om svaret.

Tack för föranmälanblanketten och välkomnandet, ser verkligen fram emot att få se elmätaren snurra baklänges.

Re: Planering projekt till våren -16

AndreasN
Vad & vart blev beställningen tillslut då om man får fråga =)

Re: Planering projekt till våren -16

Visst får du fråga det.
Det blev från Solcellsproffsen.se
Växelriktare:          Fronius Symo 5.0-3-M
Paneler:                 8st JA Solar 290W mono (2,3kWp)
Monteringssystem: Renusol Metasol
100 meter DC kabel + kontakter.
1st AC brytare.
Och trots att jag tycker att den är lite dyr Fronius Smart Meter. Jag gillar den online sidan, så jag kunde inte låta bli. Titta på https://www.solarweb.com/ och välj där "See Exemple system" och sedan "Fronius IT Bussolengo" (tydligen går det inte att direktlänka, pga blir utloggad - varför det nu ska loggas in på exempelsystem?)

Jag köper alltså lite för lite paneler till den växelriktaren, men jag räknar med att bygga ut allteftersom.
1234567 ... 14