Planering projekt till våren -16

1 ... 1011121314

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE

Idag kom så panelerna och resten av montagedetaljerna. Men dom får vänta i garaget till snön har smällt bort - gissningsvis blir det någon gång i mitten / slutet av april.

Re: Planering projekt till våren -16

Den här helgen har snön smält bort och alla var lediga, så nu blev det dax. Det skulle upp 13st paneler till, men pga en liten fadäs så blev det bara 12 den här gången. Den sista åker upp vid senare tillfälle.
Nu sitter det då 8st JA-solar 290W och 12st JA-Solar 285W, dvs ca 5,7kWp.
Även om alla var lediga och vi hade bra väder, så fick vi pga ryggskott lära oss att montera panelerna med bara 1 man på taket, det gick riktigt bra det med.

Klart.

Montage system från Renusol, korta konsoler som sitter med specialskruvar (det var dom som tog slut). Snabbt och smidigt montage, då dom bara sitter i takplåten.

Vi satte 2*4tums regler på korgen, blev lite som en gaffeltruck. Reglarna la vi mot taket som stöd för panelerna, sen var de bara att justera in och dra fast.

Här syns den ena regeln i framkant på korgen.

Regeln läggs mot taket.

Panelen läggs ner med stöd av reglarna och dras fast.

Tyvärr så tappade min växelriktare sin nätanslutning så nu får jag ingen loggning till varken Solarweb eller PVoutput. Hoppas jag får igång den snart, vore skoj att se hur den går nu.

Re: Planering projekt till våren -16

Trevligt Tommy,

Då kan du bräcka grannarna och ståta med ett ordentligt Kraftwerk på 5,7 kW.
Men vad var det för fadaise?
Hur jobbar ni från korgen?
Ingen lämnar korgen utan ni sträcker er ut från korgen och monterar panelerna.
Går  det verkligen?
Ditt tak är väldigt, väldigt brant, där står man nog inte länge innan man ramlar ner.

Är det inte lätt hänt att man råkar styra korgen i fel riktning och river med sig en panel?

Och förresten, det verkar få plats fler paneler. I alla fall 20 till.

Re: Planering projekt till våren -16

Tack Arne.

Konsolerna ska monteras med 4 skruvar, jag är lite räddhågsen av mig så jag satte 6st i dom längst ut, för att klara stormarna bättre... så skruven tog såklart slut :-) Förra året så skickade dom med ganska mkt extra skruvar, i år skickade dom exakt. Fadäs nr 2 är att jag av någon outgrundlig anledning har slängt de skruvar som blev över i fjol.

Hm, hur vi jobbar i korgen... på sista bilden syns det hur vi drar fast de nedre panelklämmorna. Vi är ganska säkra i korgen där. När vi drar dom övre klämmorna så höjde vi korgen lite och sträckte oss lite mer. Allt jobb har skett med största delen av kroppen i korgen. Panelen sitter faktiskt riktigt bra med bara två klämmor.  Det går även att tilta korgen framåt men det blir för jobbigt att ligga så.
Jo det är väldigt lätt att köra fel, så vi har kört mkt försiktigt och klarat det riktigt bra.

Vi får plats med 23 paneler till, inkl den som saknas på nedre raden. Få se när/om det blir så framöver.

Nu väntar jag på lite sol :-) Vi fick faktiskt momentant ut 3,7kW som bäst idag. Som du ser på översta bilden, så är det riktigt mulet, det lovar gott.

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Och nu 8 på morgon så fick vi ut nästan vårt gamla kWp :-)

En sak som fick mig att fundera var i går kväll. Vi hade bra med volt i ledningen, men fick ändå inte ut någon produktion. Kan någon förklara varför det blir så? Med "lilla" så producerade den redan vid ca 280V

Ingen produktion

Inga amphere

Men gott om Volt.

Re: Planering projekt till våren -16

Morby
Du har säkert nåt avbrott i din växelriktare, någon säkring som har gått. Effekten får du i watt genom att
multiplicera ampére med volt.
Och enligt din bild så är den levererade effekten i Watt 0 då är det ingen last i ampére och volt. Du har en otroligt hög spänning med 5745 volt så jag gissar att nån överspänning har löst ut någon typ av säkring.

/Lars

Re: Planering projekt till våren -16

Hej och tack.

Förlåt, det var slarvigt skrivet av mig. Jag var ordentligt trött igår efter montaget.
Den har slutat producera på kvällen, idag har den gått som tåget igen.

DCV visas med en decimal :-) Den gav 574,5V, vilket var gott och väl nog innan vi satte fler paneler - om jag inte minns fel så är det över max vad den gav som 2,32kWp anläggning... tog fram en godtycklig dag i PVOutput och som mest den dagen gav den 2400W och då gick den på 253,6DCV.
I mitt tycke, mkt skumt.

Re: Planering projekt till våren -16

magneten
Den öppna spänningen når man väldigt snart, dock så brukar inte växelriktaren starta förens man har tillräckligt med ström A för att få ut ex ca 12-30W..panelerna ger alltså tillräckligt med spänning men för lite A unnder tidig tidig morgon och sen kväll för att #orka hålla växelriktaren igång.

Hur stor är din produktion när växelriktaren starta på morgonen respektiva stänger ner på kvällen?

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Aha, så dom kan ge volt men inte amp samtidigt? Jag har förstått det som att MPPTn reglerar mellan A och V så att bästa förhållande uppstår, men om det inte kommer några A så blir det inte så mkt att reglera - eller tänker jag fel igen?

Fronius skickade ut en ny programvara under våren, så nu går den så lågt som 1-2W innan den stannar. Ser ut att starta på ca 20W. Innan uppdateringen så startade och stannade på den på ca 40W.

Tittade på den för en stund sedan då hade jag.
Volt: 583
Amp 0,1
W 85
Borde varit 58W, men det varierar så snabbt så det hann nog ändras medan jag bläddrade i menyn.

Hm och jag som trodde att jag skulle få fler drifttimmar pga fler paneler, men ger dom inga amphere, så blir det ingen större skillnad.

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Rätt nöjd med första dygnet, det var halvklart och gav oss ca 35kWh (lite osäkerhet med platåerna i digramet). Rekord med lille anläggningen är 18kWh.

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Väl avvägt?
Vi har haft en period med nästan helt klarblå himmel nu, så jag har tittat lite på produktionen. Det ser ut som om vi hamnade nästan helt rätt med antalet paneler.
Exempelvis igår, då det var helt klart hela dagen.

Först hela kurvan (för den är så fin)

Zoomad över toppen.

Den toppar på 4,9kW, ca 86% av märkeffekten. Det var varmt och soligt, så det är nog helt normalt.
Det här dygnet har växelriktaren alltså inte begränsat något alls. Om vi hade lyckats få upp den sista panelen så borde den ha bidragit med 285W*86%=245W och summan blev då 5,1kW. Även detta hade gett ytterst liten förlust, växelriktaren maxar ut på mellan 5040W och 5080W när den jobbar konstant. I alla fall de gånger jag sett den jobba när det var kallare ute. Den kan spika lite högre när det halvklart, men då är det mkt korta toppar.

Jag är med andra ord, väldigt nöjd över hur det blev och jag tror att ev förluster blir försumbara, nästan så jag vill ha fler paneler - men det går inte rent praktiskt.
Dessutom säljer vi "galet mycket".

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Vi slog ett nytt produktionsrekord igår. En dag med strålande sol, men kallt och blåsigt gjorde att panelerna förmodligen inte blev så varma. Nu syns det tydligt att växelriktaren kan begränsa, men det blev nog inte så många Wh. Den begränsade från ca 12:15 till 14:10

Inzoomat över "begränsningen" så blir det tydligt att den begränsar, men också att det inte kostar nästan något.

Nöjd

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Som Svenskaspel säger "Plötsligt händer det". Idag ringde dom från länsstyrelsen och frågade om jag fortfarande var aktuell för solcellstödet, jag svarade "Ja". Dom ska nu börja behandla stödpengar och jag är iaf med i listan som ska behandlas :-)
Ansökan bekräftat mottagen 2016-02-24, första livstecknet efter det idag 2017-09-21, dvs nästan 1 år och 7 månader. Få se när pengarna ramlar in. Nu gäller det att leta fram alla gamla papper och kvitton.

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Just ja, den 2a oktober beviljade dom min ansökan, så nu har jag skickat in alla papper och väntar på utbetalning. Får för hela anläggningen, dvs även utbyggnaden.

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Äntligen fick vi upp sista panelen, så nu har vi 6kWp. Det tog hela sommaren innan allt föll på plats. Inte ösregn, inte svintrött, skyliften fanns att hyra osv. Känner mig nöjd.
Få se om det blir några fler paneler nu, våran växelriktare är fulltecknad så den vill inte ha fler paneler - men en till Fronius i garaget hade inte varit helt tokigt. Men som vanligt finns det många andra som också vill ha våra pengar.

Samma maskin och samma "personal", dvs min bror och jag. Bror i korgen och jag mestadels på marken.

Det är nästan så jag blir tårögd, men det är klart nu

Re: Planering projekt till våren -16

magneten
Snyggt!

(Fast 2 eller 3 rader till hade ju varit elegant!)

Några grannar som hakat på ännu?

Re: Planering projekt till våren -16

Tack.
2 rader till hade inte skadat, det är max vad som får plats. Med 2 till så kan vi producera hela vår årsförbrukning, kanske kommer det i framtiden. Både jag och frun är iaf positiva till detta nu. Men som sagt, det är många som vill ha våra pengar, för tillfället är det nästan obehagligt dränerat på kontona - vi råkade beställa en ny husbil *oops*

Det har varit ett antal som har frågat och vi har haft ganska många och långa samtal med folk, men vad jag vet så har ingen annan hakat på än. Lite tråkigt kan jag tycka. Men det kanske är förståeligt, vi har haft en riktigt rutten sommar och höst i år, så vädret har inte inspirerat till inköp. Men nu har vi haft två dåliga i rad, så det borde komma en bra snart :-)

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Nu skojade jag visst till det lite. Med 2 rader till får vi 12kWp, med det kan vi producera runt 10MWh / år och vi förbrukar ca 12MWh, så lite extern produktion får vi köpa ändå.

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Nu är äntligen det här projektet över.
Ansökan om solcellsstöd mottaget hos Länsstyrelsen 2016-02-29. Pengar utbetalda 2018-01-26, dvs nästan 2 år. Undrans vad som hänt om jag varit skyldig Länsstyrelsen pengar i 2 år

Re: Planering projekt till våren -16

TommyE
Idag, nästan 3 år efter vi startade så nådde vi 10MWh producerat
Frågan som gnagde mig i början, var "Fungerar solceller i Kiruna?" Jag skulle vilja svara "Nå jo!" på det.

10MWh
1 ... 1011121314