7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

Norrlandssol.
Tycker inte 8615kwh är så pjåkigt en regnig dag

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Hahahaha. Ja det var en bedrövlig men nödvändig dag. Ni däremot hade ju en toppendag! Pratade med farsan (som bor i Boliden) och där har det varit toppenväder. Syns på din kurva oxå. Vad hände ca:19.30? Har du skuggning den tiden? Dagen verkar börja ok oxå

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

Norrlandssol.
Ja har lite skog bakom huset i Väst, skulle vara kapat, men kommunens mark...

Vi har haft ganska dålig Juni, kallt och ganska mulet, eller sol och växlande molnighet, hoppas ändå på 1200-1250kwh, en dag borta i Juni för 6380w cellerna..

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Ja man anar att det är skuggning... Du har inte den andra anläggningen i PVoutput?

För mig har det hittills varit 19dgr som producerat över medelvärdet och 4dgr. Som varit urkassa. Så i det stora hela OK månad för mig. April, maj och juni har jag producerat mer än beräknade. Dock är januari-mars under mitt beräknade. Dessa lågmånader spelar ju mindre roll i och med att det är så liten produktion. Februari var ju sämsta solfebruari på mannaminne, å det syns verkligen. Skall bli intressant och se över året. Kan vara så att jag ligger lite högre än vad jag beräknat. Å det är ju isf. Trevligt!

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

Norrlandssol.
Du har inte kört ett helt år? Vi har ganska "sammalika" anläggningar, du har lite mer effekt, och mer AC effekt med 6kw.

Nej jag kör med microinverters på garaget, 2205w, den har producerat strax över 1250w sen 15/9, hoppas på 1900-2000kwh innan 15/9.

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Nej anläggningen mötte kontakt med nätet i mitten på november 2013, men PVoutput kom igång med loggning först i början av maj, men lagt in manuellt mars-april. Bannar mig själv att jag inte tog tag i detta tidigare, men tiden räckte inte till :( Få se om jag orkar lägga in januari-februari manuellt.

Ja det är ju alltid intressant med liknande anläggningar som man kan följa och jämföra. Man lär sig alltid något, å roligt och jämföra olika inverterval.

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Juni slut även i Bergstena

969kWh gav den. 1kWh lägre än maj månad. De sista fyra dagarna har varit usla soldagar. Med soliga dagar hade jag kunnat plussa på 100kWh.

April, maj, juni har gett ca: 100kWh mer än beräknad.

Nu ser vi framemot juli månad.

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Signifikant med Juli hitills är att värmen dämpar verkningsgraden. Bra dagar med tropisk värme sänker toppen synligt. Men hoppet står till fler soltimmar som kompensation. Hyfsad start på månaden...

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

Jan Simon
Glädjande är att jag fått det efterlängtade brevet från länstyrelsen att jag fått min ansökan beviljad och skall styrka de beräknade kostnaderna. :)

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

callec
Grattis

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

Norrlandssol.
Inväntar mitt också, men de ringde och frågade om jag fortfarande var intresserad..

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

När skickade du in ansökan? Har oxå skickat in för ytterligare 1, 5kw. Är det någon som har koll på om man har rätt till bidrag då jag har för avsikt att bara ansluta mer paneler till min befintliga anläggning som jag redan fått bidrag för?

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

Ja det går bra att ansluta mer paneler till befintlig anläggning, blir du beviljad så bifogar du bara kvitton för dessa 1.5kw.

Jag ansökte för denna anläggning i Okt, på förra anläggningen sökte jag för 55' men byggde endast för 34', så jag köpte en växelriktare för återstoden, 11900:-, som användes till nya anläggningen, och ansökte endast för paneler och montageutrustning, för 50'.

SV: Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

Varje ansökan gäller per byggnad om den sätts på tak.
På mark en per fastighet. Går ej kombinera både mark och tak anläggning.
Jag byggde först på huset en anläggning när den var klar ansökte jag gör en 2a på garaget. Totalt 13,25kw dock så har garaget bara 5 graders lutning medans huset har 45.

Planerar att bygga även på fritidshuset i Härjedalen. Ansökan inskickad och väntar på svar.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- magneten [via Solcellforum] skrev ----

[...]
4,1kWp: 16 st REC 255PE poly, SMA Sunny boy 3600 tl-21, 8° taklutning, Azimut 144 (sydöst)

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/7-2kW-i-Sydostlig-riktning-38gr-Lutning-i-Vastra-Gotaland-tp5003307p5005006.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Drift och underhåll, email [hidden email]

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

Jansimon
Sökte i februari 2013. Fick ett brev om jag var intresserad för ca: 1månad sedan, med möjlighet att komplettera. Så länge du inte fått godkänt och beviljat så kan man utöka ansökan utan att förlora sin plats i kön.

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

Tror det är svårt att få beviljat större anläggning än man sökt för, eftersom de oftare söker pengar efter antal ansökningar som inkommit, men är de jättemånga sökanden i ett län räcker ändå inte slantarna till.

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

Juli jämförelse

Våra anläggningar presterar hitintills identiska resultat de två första juliveckorna.
Skillnaderna är inte större än några stackmoln.

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Ja intressant att se den lilla skillnaden. Trodde jag hörde till inlandet

Dock har vi vatten 3min. Ovanför oss som faktiskt påverkar molnens rörelse i vissa fall.

Skall bli intressant att se på hela året.

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

magneten
Misstänker att vi har en fördel som bor nära kusten iaf. ty det  verkar ju som vi producerar lika bra som flera söderorienterade anläggningar :)

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

callec
Vi får starta ett eget team.