7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Sent skall han vakna! Värmen har hållit mig borta från tangetbordet, men nu börjar det normaliseras.

Juli kan summeras som en bra månad.

1096kwh för Juli. Prognosen för Juli var satt till 868kWh. +26% (kanske lite lågt satt?)

snittet är 35kWh/dag. Man anar en solig månad :)

152kwh/kw.

Sommaren har hittills varit bättre än väntat. Maj-Juli har varit väldigt jämna. Nu ser vi fram emot augusti!

/Janne

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

Norrlandssol.
Jag låg också över budget, ca 270-280kwh, men denna Juli extremt fin, en "vanlig" Juli hade nog prognosen stämt bättre, blir det en regnvecka i Juli så sänker det rejält..

Juni förr oss var klart sämre i soltimmar, men sval och blåsig.. Så Juni/Juli vara ganska lika..

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Ja helt klart kan man notera att Juni var betydligt kallare och/eller blåsigare. Toppvärdena låg ca: 8% högre vilket ligger i linje med teoretiska värmeförluster.

Ja årets Juli får vi kanske sätta en lite parantes runt i ett Juliperspektiv. Men man får glädja sig åt situationen och njuta av flera anledningar :)

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

callec
En sån dag du har haft idag, fantastiskt resultat jämfört med oss andra.

Och Lunken lunkar på som ett lokomotiv, måste vara en helt optimal anläggning.
Han är säkert kvalificerad för Solsidan......

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

Lunken

varit "dåligt" idag, strömavbrott, moln tussar ivägen, lite regn kom det med.. man får va glad för den sol som är :)

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

Ja tydligen har det varit en ok dag. Varit inne i Gbg. Och jobbat idag. Härligt att det äntligen blir en vettig dag.

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

Norrlandssol.
Det enda vi önskar är rikligt med regn! Kommit 3-5mm Max i Juli, och inte 1 droppe i Aug, de lovar regn imorgon, men hört förr..

Otroligt torrt vid kusten, längre in i landet rikligt med regn idag.

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Satt och tittade som snabbast på augusti som solmånad....... Ingen munter läsning. Av augusti hittills så har det varit 7dgr. Som nått medelvärde eller över. Nått 70% av månadens beräknade generering. Det blir inget augustirekord iaf :(

Nå några futtiga dagar kvar som kan boosta upp det totala, men tittar man på SMHI:s kommande vecka så ser det inte så lovande ut.

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

magneten
Vi behöver iaf inte tvätta våra paneler

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

callec
Nej, tvätt är det sista som behövs.
Vi har inte haft en enda dag utan moln och regn
De få tillfällen då solen har lyst har det även regnat

Augusti har varit rent bedrövligt på  Solsidan
Men i September

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Ja September då........

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

Norrlandssol.
Jag nådde månads "budget" idag, strax över 100%, men annars regn/mulet nästan i 1.5-2v, men då lite buffert på Juni/Juli, trodde Aug ej skulle uppnå Estimerade värdet..

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Ja efter en tråkig augusti så får man väl trösta sig med att bidraget anlänt kontot! Det blir man glad över :) Blir spännande att se hur en ny/gammal regering ser på framtiden.

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

Norrlandssol.
Hej på dig..

Visst måste din anläggning ha för höga beräknade värden? Eller har ni bara haft otroligt kasst väder? Jag har legat rejält över varje månad, och tror nästan de beräknade värderna är för låga, men det syns väl över året...

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

callec
Om du tittar på effektiviteten så ligger Jans anläggning betydligt bättre till.
Effektiviteten är det viktigaste värdet.
Dessutom har vi i västsverige haft ett riktigt skitväder i Aug och delar av denna månad.

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Ja vi har haft makalöst skitväder som Callec säger. Augusti går till historien. Anläggningen gör nog så gott det kan. Ja jag tror jag har en rätt så optimerad och intrimmad anläggning. Det som ligger den i fatet är riktningen, men den är jag medveten om och inget att göra.

Nä här kan man nog bara skylla på skitvädret

/Janne

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

callec
Måste tillstå att dina fm fram till kl 13 är rent fantastiska vid bra väder trots att du har lite skugga tidigt på morgonen.
Jag har betydligt mer skugga nu och tittar på din produktion med avund och kalkylerar vad min hade gett utan denna skugga.
Mitt närmsta körsbärsträd har sett sitt sista bär, i vinter faller det.
Sedan får jag skicka en skrivelse till stan och be dem fälla lite träd direkt utanför min tomt.
Håller tummen för oss alla.

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Idag har PVoutput inte hängt med. Kl. 12.55 så tvärnitade avläsningen på något konstigt sett. Kurvan ser oxå konstig ut... Med ett kraftigt stopp på 30min. Mätvärdet stått still på 27.720kWh.

Här är min konstiga kurva: http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=31014&sid=28413

Tittar man i Sunnyportal så ger den slutresultat för dagen på dryga 41kWh. Kanske får vänta till imorgon för att se om det rättas till..... Ingen annan som haft knas i PVoutput?

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

callec
Den genomsnittliga effekten har för min del alltid varit densamma som 5 minutersuppdateringen