7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

Lunken
Ser att pvoutput fått ordning på det konstiga värdet du hade för gårdagen :)

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Ja dagens kurva gör en inte besviken :)

Å vad gårdagen anbelangar har jag ingen aning vad som hände. Fick manuellt gå in och ändra dagsvärdet.

Å att det bara var PVoutput som krånglade och inte Sunnyportal gör att man inte blev klokare....

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

callec
Alla fel jag hittills har haft härrör sig tll invertern.
Tror inte att det är pvoutput som ställt till det.

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Nja Sunnyportal säger ju "rätt" men inte PV....

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

callec
Det är bara dagsvärdet som alltid har varit ok hos invertern inte dagens regelbundna uppdateringar.

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Nja för min del så tror jag att det var något tillfälligt. Tittar man på dagens kurvor så ser den ut enligt följande: PVoutput: 42716Wh Sunnyportal: 42410Wh Alltså inga större skillnader. Gårdagens PVoutputkurvor var oxå knas. La själv in manuellt gårdagens siffror i morse.

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Idag hände det! Brutit 50kWh vallen idag. Detta trots att det inte alls varit perfekt väder. Dock blåsigt med kyliga vindar. Äntligen! Helt klart finns det utrymme för högre värden..

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Spök igen med rapporteringen till PVoutput. Det skiljer -31kWh mellan PVoutput och Sunnyportal över månaden. Har inte grotttat ner mig på något sätt, men behöver nog göra det. Någon med uppslag? PV var väl nere för ett tag sedan pga av något?

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

Kollade min total på invertern mot pvoutputs total
Det skiljde 40kwh på ett år, pvoutput hade 40kwh mer.
Hur går det till?

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Ja jag måste nog gå igenom hela juni månad för att se var det skiljer sig åt. Tittar man på dagens kurva så har jag ett avbrott runt mellan kl: 10-11. Hade ett kort strömavbrott som inte syns på Sunnyportal, men resulterar i PVoutput drygt 2kWh tapp. Skall man måsta gå igenom alla månader i PVoutput för att kontrollera värdena tro?

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

callec
Jag tror att du ska skicka dem ett mail, och be dem förklara varför det inte stämmer med invertern både plus och minus.
Det kanske är någon inläsningsmodell som gör att det kan bli fel på några promille som vi får leva med eller något helt annat som kan bero på egen promille

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Slänger iväg ett mail och återkommer i ärendet efter svar.

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Fick detta svar på min fråga varför det skiljer sig åt mellan Sunnyportal och PVoutput.

"Hi,

The webbox messages does not provide a daily energy (Wh) feature which we can record.

Only the power (W) data at each 5-minute interval is sent, the energy data is calculated from the power data so there will be difference between the Webbox/PVOutput data and Sunny Portal"

Då det inte är en kontinuerlig uppdatering utan med 5-minuters mellanrum blir värdena olika. Det innebär att man bör ha lite koll på PVoutput och eventuellt korrigera värdena för att den skall ha rättvisa värden över tid.

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Suttit inne och arbetat intensivt idag. När jag checkade av vad dagen gett så blir man glad! 194% av den beräknade dagsgenereringen! Fler sådana så här på höstkanten vill vi ha

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

callec
Jo det har varit ett par bra höstdagar men morgonskuggan har nu gjort sig ordenligt påmind
Om jag jämför med din anläggning så förlorar jag ca 10kwh på förmiddagen vid bra väder.

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Ja skuggning är skit rent ut sagt. Men inget att göra. Vi hoppas på en bra oktober :)

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

Mono Wafer
Är det träd som skuggar kan man se fram emot lövfällningen som ju redan börjat så smått. Kanske silar igenom lite mer ljus då som gör en liten liten puckel uppåt på våra kurvor
I mitt fall några björkar, värre med grannens granna granar

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Har ett lagårdstak på morgonen som görs mer och mer gällande. Ingen silningseffekt än vad jag kan se

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
249% produktion mot den beräknade produktionen. Visst låter det grymt! Men ser man då till hur många kWh som dagen gett är den blygsam. 12.350kWh. Men visst skall man fokusera på det positiva denna årstid?

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Tar en paus i arbetet och tittar på årsvärden. Snart så har jag tre kompletta år att summera. Det slår lite mellan åren (konstigt vore annars), men ändå glädjande att man kan se att solen lyser mer konstant på oss än vad vi upplever :)

2014: 6200kWh
2015: 6243kWh
2016: 6121kWh

Det som gör mig verkligen imponerad är de värden man får med de läget jag har. Läget är verkligen Sydväst. Med tillägg för skuggning på morgonen.

Anläggningen är på 7.2kW. Alltså ett tapp på mellan 13-15%. Förvånansvärt lite tapp tänker jag med allt som påverkar maxvärden.

Får nog konstatera att jag skall vara nöjd med den optimering/tänket som jag haft runt valet av utrustning. Skönt! Mycket tack vare detta forum skall tilläggas!

Gott nytt solår till er alla!

/Janne