7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

1 ... 3456789

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Det intressanta är ju att jag inte är kustnära. Har ca: 6mil till kusten, så jag får nog kalla mig inland :) Men jag har märkt att vi har ett lite annorlunda microklimat här i området. Regnar många gången runt om, men inte hos oss.... Molnen delar sig gärna runt här.

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

callec
Kustnära får nog räknas till de som bor på öarna eller inom 2km från kustlinjen.
Mitt hus ligger säkert >10km från älvsborgsbron.
Jag seglar största delen av somrarna, och när man ligger några distanser utanför kusten så är det inte ovanligt med strålande solsken medans det blixtrar och ösregnar över land.

Så vädermässigt är det nog inte så stora skillnader mellan våra 3 anläggningar.
Jag ser fram mot den första årsjämförelsen med tanke på takvinklar etc.

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

Norrlandssol.
Vi bor nära kusten, har ca 500m till havet..ibland kommer dimma in från havet, framför allt på våren.

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Jamen det är ju på östsidan

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

magneten
Har också för mig att det är mindre molningt/dimmigt på västsidan, klart vi ska ha ett eget litet team, förslag på bra namn?

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

callec
Solsidan

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

magneten
Klockrent hur gör man??

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

callec
Jag kan inte, måste ha minst 30 outputs.
Klicka på add team under grafen sedan på edit team.

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

Ja under vissa perioder tror jag det faktiskt stämmer. Dock skall man veta att Piteå havsbad har flest soltimmar i hela Sverige. Skellefteå Camping har nästan bara norrmän (var så tidigare iaf) som vill besöka solen under semestern. Holmsund kanske är ett undantag?

Ja vad skall teamet heta? Team Swedish Westcoast eller kanske något med mer Göteborgs humor i sig

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Så snabb var jag! Solsidan är ju Göteborgskt fyndigt :)

Callec du är snart där!

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

Norrlandssol.
Umeå har 1800 soltimmar/år, och vi bor 1.5mil närmare kusten, upplever som vi har något fler soltimmar, Skeå och Piteå och Holmsund ligger ganska lika geografiskt efter "solkusten".

Vet inte vad Gbg har för antal soltimmar? Tror det skiljer väldigt lite..

En snabb titt på Aftonbladet hade Facit...: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19226785.ab

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Ja ska sanningen fram så är det väl så att vi hellre toppar den motsatta topplistan, mest regn. Så med de förutsättningarna så tycker jag vi visar att även här går det att producera sol.

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Göteborg ligger någonstans runt 1700tim/år. Inte så pjåkigt!

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

Norrlandssol.
Fort vänder det, och väldigt olikt från sommar till sommar...

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

Så nu har  jag lyckats att skapa ett nytt team "solsidan" :)
har dock bara en stackars ensam medlem ännu...

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

callec
Nu är det två

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

magneten
woho, storleken har mångdubblats :)

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Har addat mig, tror jag..... :)

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

callec
Hej Janne

Är det din webbox som strular?

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Hej hopp!

Nja det är jag som strular :) Åskan har gått rätt så kraftigt i området och bor man på landet får man manuellt säkra sig! Grannen fick allt med elektronik i sig bortblåst förra lördagen. Så den manuella säkerheten råder när man kan vid åska.

Så gårdagen stämmer inte överens med verkligheten. Får lägga in gårdagen manuellt om det skall stämma.

Dags för aktivering igen på forumet efter 3veckor av frånvarande från datorn (nåja mobil och padda har är ju med så koll har man ändå).

Skall summera Juli månad. Callec, du producerar du! Så roligt att se att det rullar på bra!

1 ... 3456789