7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

123456 ... 9

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Dagens produktion summerar vi innan solen går ned. Den dök aldrig upp. Lite drygt 5kWh över dagen. Man kan tro det är januari!

Nå det verkar som om det skall lätta fram emot helgen. Glöm  och dröm om nya anläggningar!

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

Norrlandssol.
Här är det lite upp och ned, kanonsol på morgonen, mulet och kolsvart, hagel/snö.. Sen kanonsol, och inväntar fortfarande takfästen..! Ahhhhhh

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Blev inte takfästena en följetong? Vart var det dom dkulle komma ifrån?

/Janne

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

Norrlandssol.
Ja det börjar bli så..! Skickade tillbaka Alu fästerna som hade alldeles för tjockt gods, så måste kapa halva plattan, sen skulle de skicka upp nya, fanns hemma, men de hade nog inte upptäckt att dessa hade fel vinkel och ej passade skenorna de sålde, så de skulle beställa nya, och de var ett bra tag sedan! Och de får tydligen inget lev besked från leverantören, avslutar detta snart och handlar på annat ställe, vill få detta klart, solpanelerna tar upp stor del av garaget, som håller på isoleras och dras el och skruva skivor, har redan burit dem över till andra sidan garaget..

Vi inväntar och ser..

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Ja om dom inte kan få svar om leverans tid då kan det ju ta flera månader............ Låter som firman i Vänersborg eller var det Trollhättan som säljer monteringssystem för solanläggningar med hade inget hemma :)

Du skall ju inte behöva vänta så sådana saker.....

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

Det finns specialhammare (arkeologi) där man enkelt knackar ut en öppning för vinklarna.
Du behöver varken kapa eller slipa i pannorna.

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Det blev inte något rekord idag. Det har både varit disikt och en del stackmoln, syns på kurvan.

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
43.453kWh och 6035kWh/kW.

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

Callec
Grattis....... Igen

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

Jansimon
Tack Callec! Igår blev det 44.900kWh. Det närmar sig 45 :) men jag gissar att där är nog normalmax för min position och storlek.

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Dagens kurva har en liten dipp på "average". Vad kan den betyda?

I övrigt ett nytt dagsrekord. Över 46kWh på ett dygn.

Såg att måsarna släppt lite barlast på ena panelen. Stör mig lite då inget regn väntas in de närmaste dagarna :) Fram med skurborsten och vatten!

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

callec
Snart passerar du 50kw......
Skulle vara skoj o veta vad resultatet hade blivit med monopaneler.

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

nelos
Ja, det är nära 50 kWh på en dag, 48,5 kWh just nu, och solen skiner ännu. Det ger 6,7 kWh/kW.

Växelriktaren reducerar effekten något ser det ut som:

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

Snyggt, du har för bra vinkel mot solen så den kapar av lite effekt mitt på dagen ser det ut som, mina paneler på 4080w gav som mest runt 3300 idag förmodar att det beror på mina flacka 10 grader.  Är.för övrigt andra dagen på rad som jag passerade 30 kwh 7,44 kwh/kwp idag.

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

callec
Du har ofta en snygg kurva

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Dagen gav nytt rekord även för mig. Detta tack vare den kalla luften gissar jag.

48.67kWh / 6,76kWh/kW. Ja jag kapar en del toppeffekt. Spännande och se om jag lyckas nå 50kWh på ett dygn...

Ja min topp ligger runt 10.30-11.00, så jag är mer östlig än önskvärt, men alla kWh är välkomna :)

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

Magneten, dina rekord är trevliga att se 7,43kWh/kW är ju riktigt bra! Njut av kurvorna nu. Det är Din tid nu :) Nyfiken på vad för nya rekord som kan bli!

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

Ja kan det varit ett mindre bra beslut att ta SMA 6000TL? Det kapas kurvor. Nå den dagen jag fyller på med 27st till paneler på taket blir det köp av en SMA 7000TL som byter plats med denna

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

magneten
Tycker inte att du ska oroa dig för ditt val av en 6000, är förmodligen ytterst lite du går miste om under ett fåtal dagar på året, se det istället till att växelriktaren ofta jobbar i sitt övre område där dess verkningsgrad är som bäst!

Kanske gör den högre verkningsgraden att årsutbytet ändå blir högre än om du hade valt en större växelriktare.?

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Ja så var ju tanken med valet att 6000-modellen. Man skulle vilja simulera de två modellerna utifrån verkligheten för att jämföra. Nördvarning nu eller........

Fått besked av länstyrelsen att min ansökan kommer med denna bidrags sväng. Ställde frågan om man kunde komplettera med fler paneler och inverter, och det gick bara bra och samtidigt få det i denna omgång :) Hur finansierar jag detta då? Inte fel att få 35% bidrag på en anläggning! Det är ju ett guldläge som inte kommer att komma tillbaka!

123456 ... 9