7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

12345 ... 9

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Callec, jag lagårns tak skymmer starten. Det är kopplat i två strängar. Två fyrkantiga, höger och vänster med tanke på just morgonskugga och vinterskugga väster ifrån. Den vänstra strängen blir fri ca. 07.30, sedan tar det ca.30min. Innan nummer två blir fri.

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

callec
Jag har en liten känsla att du borde ha 3 strängar, en för varje rad.
Låt den översta ha egen mppt eventuellt låta de två översta ha egen mppt.
Kanske skulle det ge ett bättre resultat.

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

Jan Simon
Invertera har bara 2mppt, vilket gör detta bästa lösningen med denna utrusning. Att den har flera strängingångar gör ingen nytta. Vill nå en så bra strängspänning som möjligt! Skuggning sent västerläge gör att tre strängar i rad inte gör nytta eftermiddag. Därav valet. Studerat solens rörelse en hel del. Vilket man ska göra! Alla anläggningar ÄR unika :) Mitt mantra i solvärlden....

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

Nu har jag lyckats få igång min loggning lite provisoriskt, lite kul att jämföra då jag oxå har sydostläge (västra götaland)  jag har dock bara 8° lutning jämfört med dina 38°

Slänger med en länk till min anläggning :)

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

Jan Simon
Hade jag haft 3st mppt så kunde jag gjort 3st. Fyrkanter, det hade varit bra, men då hade strängspänningen varit för låga.... Fler paneler hade varit bra :D

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

callec
Jag vet att du bara har två mppt.
Min ide var att översta raden är en sträng på B
De två nedre raderna två strängar på A.

Eventuellt de två översta raderna som två strängar på A, och den nedersta på B

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

Jan Simon
Hade jag varit säker på att jag inte skulle komplettera med fler paneler, så hade jag kunnat flytta hela systemet mer till vänster. Hade gjort tidigare start.

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

Ah. Lyckans dig Nelos :) Försöker ta mig i kragen och få igång PVoutput. Är lite meck med detta.... Alltid intressant att jämföra, trots olikheterna i lutningar osv.

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

Hmm. Callec... Kanske det.

Det är det att jag har en ek till vänster som vill störa västra/vänstra sidan. Det skulle innebär att alla MPPT:arna skulle störas av skuggningen delvis. Men jag kanske möjligen hakade upp mig för mycket på den biten. Det är ju inte hela året jag har problem med den skuggningen.

Får hålla lite koll på skuggeffekterna för att över året summera valet.

Nackdelen med 10st paneler på en sträng är ju att DC-spänningen faller i jämförelse med 15st........ Men kanske inte hamnar inom ramen för  optimalt? Har inte rotat i detta.

Alla dessa tankar påminner om mitt mantra... "Alla anläggningar är unika" och man gör klokt i att verkligen tänka igenom och studera förutsättningarna noga innan man drar igång.

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Igår slog jag nytt rekord för min anläggning. 41.968kWh. Dvs. 5829kWh/kW. Idag blev det trots blå himmel inget rekord. Tre noteringar är:

1. En svag dishinna fanns på den klarblå himlen.
2. Pollen! En hinna på alla paneler!
3. Idag var det ingen blåst att tala om. Dvs. Kylningen av panelerna var inte optimal.

Idag nådde jag aldrig inverterns maxläge 6kW.

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

nelos
Snyggt!
Då borde du kunna slå det rekordet några gånger innan sommaren är slut.

Ska själv slå mitt högsta på 40.22 kWh. (5,6kWh/kWp), nu när det stora trädet är borta.
Förra rekordet är från början av juni.

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Ja jag tycker att detta borde jag slå. Ju högre upp solen står så ökar ju tiden med bra utbyte. Tycker det borde gå att slå. Men värmen är påtaglig som effektreducerare...... kommer med största sannolikhet slå månadsberäkningen oxå, vilket inte säger så mycket, men är lite pepp iaf :)

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Idag så ser man vad kallare luft och lite blåst gör för verkningsgraden. Jag slog inte dagrekord, men nära på!
41.66kWh. Detta trots pollen på panelerna, disigt/molningt andra hälften av dagen.

Vädergudarna hotar med regn inatt! Bra för både mark och solpaneler :)

Efter 3månader med underproduktion i jämförelse med teoretiska månadsvärden, slår vi till med en positiv månad, april! Vi får se imorgon vad slutresultatet blir.

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

Gårdagen lyckades skapa ett nytt årsbästa! Trots stackmoln och inte alltför jämn eller snygg kurva så blev det ett rekord! 6.19kWh/kW och 44.58kWh över dagen.

De svala vindarna var till fördel. Kylningen av panelerna är verkligen en nyckel till att kunna få ut energin ur panelerna. Inverterns 6kW låg och toppade rekordlänge. Vid några enstaka soliga kontroller över dagen på invertern låg jag på nästan 6300W korta stunder.

April har börjat bra. Nu verkar det som om vi får ta emot lite mulet väder och regn. Behövs utifrån andra synvinklar :)

http://sunnyportal.com/Templates/PublicPageOverview.aspx?plant=364599df-a668-4d76-bbe4-24e4278fa056&splang=en-US

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
En sen summering av april månad säger att det var en solig månad

Enligt beräkningar så beräknades det att producera ca: 748kWh under månaden för att hålla snittet över året. Jag hamnade på ca: 820kWh. Kompenserar lite för den urusla starten på året.

Slutet av månaden var varm och solig. Detta resulterade i tydlig reducering av verkningsgraden. Pollen på panelerna kan kanske oxå vara en orsak.

Maj har startat förträffligt.

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

Magneten. Ursäkta att jag inte svarat. Missat på något sätt Riktigt roligt att kunna jämföra anläggningar på liknande platser med liknande riktning! Det är intressant att titta på din flacka kurva pga. Lutningen. Skall bli intressant att se hur den kommer se ut med högre vinkel mot solen!

Du har en högre anläggningsverkningsgrad än jag. Jag har hitills som bästa hamnat på 6,19kWh/kW. Lägre effektivitet än din anläggning. Kan det vara så att du har en mer sydlig riktning än jag? Ser lite ut så på din kurva?

/jansimon

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

magneten
Har oxå lurat lite på det, får nog ta kompassen och kolla lite mer noggrant när jag kommer hem. ..

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Ja detta med riktningen blir jag kluven till. Mitt söder "i huvudet och gammal hävd" är inte densamma som vad kompassen ger  enligt kompassen ligger jag mer åt öster än vad jag anser :) Tror på magnetiska störningar som gör att kompassen driftar fel

Hoppas även jag på bättre värden med högre sol. Kan utnyttja eftermiddagen bättre.

/Janne

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

callec
Www.rl.se
Kan ge dig ett tillförlitligt sydvärde en klar dag.
Finns mycket annat roligt där också.

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Den var ny! Undrar om inte detta är en gammal arbetskamrat från AVAB tiden! Mycket intressant sida!

Jag brukar använda denna intressanta sida:

http://www.esrl.noaa.gov/gmd/grad/solcalc/

Här kan jag med lite bevakning få exakt gradantal på anläggning.

12345 ... 9