7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

1234 ... 9

7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Årets högsta notering! 34.1kWh. Dock inte någon toppnotering på effekten, men det visar verkligen att vi är på rätt väg! Snygg kurva men topp tidig (10.30) pga. Av min riktining på anläggningen.

Då det är mitt första år så är man nyfiken på hur en högsäsong kommer se ut! Välkommen våren!

/Janne

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

nelos
Bra dagsproduktion med 34 kWh. Jag hade 23 kWh igår med min lika stora anläggning, det är öst-väst-orienteringen som fortfarande tar ner produktionen.

Högsta dagsproduktionen hittills är drygt 40kWh, och då var det två stora träd ivägen. Med ett träd mindre kommer det kunna bli några kWh till och du bör kunna få något liknande.

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Ja man ser på årstiden hur kurvan med produktion går från att likna K2 till mer att likna en hög böljlig skotskt högland (hmm. Kanske inte rätt liknelse men.... Bildlig iaf.)

Ja Nelos, vi har ju likadana paneler så vi hoppas på långt leverne på dessa. Undras om vi krigade samtidigt. När köpte du dina?

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

Hej Janne

Lite lätt avundsjuk på er. Och morgonen har börjat strålande för dig.
Jämfört med lunken fick du en mycket bättre och snabbare start idag.

Kommer nog lägga min order ner till Tyskland i nästa vecka, så jag kan ta upp jakten på er andra.

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Ja morgonen är min styrka :) Eftermiddagen kommer vara min akilleshäl. Men så är det bara. Har funderat lite och efter att varit lite purken på min mer sydöstliga riktning än vad jag velat, så tror jag att det faktiskt kanske är så dumt. Vi har normalt bättre förmiddag än eftermiddag. Inlandets uppsamlande av molnbankar kommer oftast senare på dagen.

Ah. Det blir Tyskland för dig ändå. Har du kollat med PPAM? Men tror att det fortfarande är mest prisvärt i europa. Där tror jag inte heller att man behöver oroa sig för små företag med den risken med förskottsbetalning.

Ser framemot mer info om dina val och processen :)

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

Ev power har bäst priser, har kollat och jämfört, frakter och priser, och mycket bra service, och mycket snabba leveranser. Det som kan vara till prisets nackdel är garantierna, men vet inte vad som gå trasigt på en solpanel, yttre åverkan täcks ändå ej av garanti.

Vi har en närmare 30år gammal solpanel på sommarstugan, ser likadan ut som den var ny, effekten torde sjunkit, men köpte en ny från Ev power, en litet större.

/A

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

Jag köpte panelerna i slutet av 2012, men jag tror inte att vi bjöd samtidigt på KVD för jag fick dem till reservationspris.
Slutpriset på auktionen låg under reservationspriset och då ringde KVD upp mig och frågade om jag kunde tänka mig att betala reservationspriset som var det minsta pris de accepterade.

Betalade 7,6 kr/W och det står sig ju ganska bra även ett drygt år senare.

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Nä då var det någon annan post jag bjöd på då. Det var i slutet av december för mig med. Även jag under reservationspriset. Hamnade på 6,97:-/kW. Ringde oxå upp mig och frågade om jag ville höja. Nixade och bad dom återkomma med besked. Iskall i rösten, men skitnervös att jag skulle mista affären. Ja det står sig bra fortfarande. Totalt har jag hamnat på 108'000:-, men jag flyttade min elcentral och bytte ut den i samma veva så där stack det iväg lite pengar. Men jag tror att det är en hyffsad anläggning till det priset fortfarande.

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Snabbsummering av mars ger att anläggningen produerade 71.73kWh/kW. Vilket inte är så mycket att säga om. Det ljusnar är väl vad man kan säga om årstiden :)

/Janne

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

callec
Ta på dig ett par mörka solglasögon en kall öl i handen och sätt dig i en solstol.
För nu cashar du hem  :-)

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

Jansimon
Ja varje morgon som jag kommer ut och ser att det producerar utan att man
gör något så ler jag :) härlig känsla! Å är jag inte hemma så checkar jag status
På sma appen :)

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Idag var årets bästa dag. 5.121kWh/kW. Totalt 36.874kWh över dag. Detta trots en dipp mitt på dagen med förlorade kWh. Hade en topp på 6Kw exakt vid 12-tiden. Morgondagen ser inte lika lovande ut......

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Ja då blev det nytt årsbästa idag. 37.21 kWh över dagen. 5168kWh/kW. Dock ser man resultat av underdimensionerad inverter. Tiden får utvisa om det var ett rätt val.

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Å jag menar naturligtvis 5.168kWh/kW å inget annat

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

magneten
Ja idag var det bästa dagen för mig oxå i år med 5,5 kWh/kWhp trots lite mulet på förmiddagen, är riktikgt nöjd trots sydostläge och bara 8 graders lutning.

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Morgonen förstörde en annars riktig snygg kurva. Så det finns mer att ta av :) Den kyliga vinden såg till att optimera temperaturen på panelerna. Skall försöka få upp termometrarna jag har liggandes till helgen....

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

jansimon
Nytt dagsrekord! 5.483kWh. Tror att värmen visar sig med reducerad makvärden. Inte en enda gång nåddes  maxtak. Vindstilla och årets varmaste dag. Val av inverter var kanske ändå rätt.....

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

callec
I morgon går du över 40 kwh
Blir inte riktigt klok på att din anläggning startar så sent på morgonen trots att du ligger i SO läge.
Kan det bero på ladans tak?
Hur är dina strängar kopplade

Re: 7.2kW i Sydostlig riktning 38gr. Lutning i Västra Götaland.

Snygg kurva, så ska det se ut. Själv fick jag en produktion på lite drygt 30 kWh under dagen.