Driftsdata till internet

1234567 ... 9

Re: Driftsdata till internet

filip71
Norrlandssol. wrote
Går det att använda Felixsolar som app i mobilen? Alltså ej via bluetooth, använder Pvoutput appen, men Felixsolar har mer info.
Kanske inte Felix men prova solaranalyzer eller sunwatcher. Sunwatcher äter tyvärr en hel del datatrafik om man har den som widgets men det går ju att spärra bakgrundstrafik. Själv gillar jag pvoutput som widget även om den prenumerationen kostar en dollar om året.

Re: Driftsdata till internet

Norrlandssol.
Hej igen

Jag kör med Pvoutput som app, men fick den ej att funka som widget, måste man ha Abb då? men lätt värt den lilla dollarn..

Re: Driftsdata till internet

filip71
Norrlandssol. wrote
...men fick den ej att funka som widget, måste man ha Abb då? men lätt värt den lilla dollarn..
Jo man behöver abb. Man måste betala för att prova men om man ångrar sig så kan man häva sitt köp och få tillbaka sin dollar. jag tror mig minnas att jag har provat det också.
Här kommer två skärmdumpar för att visa mina widgets på min telefon. Jag har ju två växelriktare som jag kallar pv2 och pv3. Min homeskärm visar pvoutput; visar kWh i siffror, momentaneffekt gult över dagen samt den gröna linjen som visar energi i kWh:

Sedan har jag en sida med lite andra widgets den orange är SolarAnalyzer Free och de gula är Solarwatcher. Solarwatcher kan läsa både pvoutput och pv-log. Pv-log är däremot väldigt seg i uppdateringarna och har problem att uppdatera bilden ifall det var avbrott under dagen (vilket det faktiskt var idag för första gången på flera månader). Inte appens fel utan pv-log. Sunwatcher visar också bara kWh/kWp - inte totala kWh som jag gärna vill se. Men jag har det som ett komplement för att se att det är pvoutput som krånglar (har aldrig hänt!) och inte min uppkoppling.

(Vädret är kopplat till min väderstation via Wunderground)

Re: Driftsdata till internet

Norrlandssol.
Schnyggt.!

Hur blir man med abb? Kollade på appen, och finns inget "PRO" eller tillägg att köpa till..

Hur får man in fler parametrar i appen? Som tex temp? Och ser även att det finns konsumerad energi, men frågan hur man löser detta?

Hursom, jäkligt kul att det funkar, så man har lite koll under semestern...

Re: Driftsdata till internet

filip71
Jag tror du köper abb via Google play  på samma sida som appen.  Hur man får in förbrukning och temp vet jag inte. Har provat men inte lyckats. Tempen ska man kunna få in via sin väderstation eller via växelriktare... Men det går nog inte via sma utan då är det nog kostal som gäller...

Re: Driftsdata till internet

Filip, behöver din experthjälp, har bytt till nyare telefon, Galaxy S3 med android 4.2 tror jag det är..
Har du nån ide? Funkar inte heller med Inverter reader, säger samma sak..

Funkar ibland och ibland inte, den klagar på följande:

Skumt att bilden blir felväg trots att den är rätt när jag bifogar den..

Re: Driftsdata till internet

filip71
"Upload failed. Status code 403"

Det här betyder att din telefon som skickar upp data inte får svar tillbaka på sin upload. Det kan finnas flera anledningar med här skvallrar felraden med "exceeded 60 requests per hour". Det finns alltså en övre gräns på hur många gånger man får skicka upp data i timmen för att pvouput-servern inte ska sänkas av för mycket dataanrop. Det är alltså pvoutput som säger stopp och inte felixprogrammet
http://pvoutput.org/help.html står följande

Forbidden 403: Exceeded number requests per hour
The maximum number of requests per hour has been reached for the API key. Wait till the next hour before making further requests.

Jag tror att Felix skickar var femte eller tionde minut så det borde bara bli 6-12 gånger i timmen så felet borde inte uppstå. PVoutput kanske har fått en knäpp nånstans. Vid något enstaka tillfälle så har mina system också hängt sig och jag har inte fått rätsida på det förrän nästa dag. Så mitt tips är att först vänta en timme och sedan vänta till nästa dag så kanske det reder ut sig. Hur frestande det än må vara så stressa inte runt med att ställa om allt. Det brukar sällan funka.
Har tyvärr inte mer hjälp än så att ge just nu.

--filip

Re: Driftsdata till internet

Norrlandssol.
Hej igen

Det funkade ok med den gamla Androidtelefonen, men hängde sig då och då, låter troligt det du säger, eftersom bägge apparna säger samma sak.

Ibland funkar det, men oftast gnäller den på denna rad..

Ska prova senare..

Tack för input..

Re: Driftsdata till internet

Norrlandssol.
Hej igen

Nej det vill inte funka! Funkade så här i efterhand otroligt bra med den gamla kassa avlagda Androiden med 2.1, nu vill det inte Alls funka, den kopplar upp sig och klagar på detta felmedd, och ibland kopplar den upp sig och säger "upload complete", sen går det 10-15min så slutar den ladda upp värden...

Några förslag? Telefonen ligger nu i köksfönstret, 3-4m till förrådsdörren, som även har ett fönster, och växelriktaren hänger bredvid dörren, och full täckning på wi-fi...

Jäkligt synd, vill ha detta att funka, blir för snål att investera i en webbox...

Re: Driftsdata till internet

filip71
Kan du läsa av växelriktaren med sunny Explorer (pc windows)? Jag funderar på om det är avläsning av växelriktaren eller uppladdningen till pvoutput som är problemet. Om det är pvoutput och det är något tjall på ditt konto så skulle man kunna skicka upp data till ett annat konto bara för att prova.
Om det är växelriktaren som hängt sig så kan man prova att starta om den. Min lilla sma startar om sig varje dygn men den stora måste man bryta strömmen till nätet när det är mörkt (eller också bryta strömmen till panelerna om det är ljust)  för att växelriktaren ska starta om.

Förstår din frustration. "tyvärr" har den här lösningen fungerat tillräckligt bra för mig så jag har inte behövt öva felsökning så mycket.
--filip

Re: Driftsdata till internet

Norrlandssol.
Vi har några bärbara PC, men undrar om nån av dessa har bluetooth, ska prova en norsk reset på växelriktaren ikväll, men blå lampan lyser på växelriktaren..

Och trots att jag endast provar att hämta hem data på kvällen 1 gång så gnäller den på detta felmeddelande..

Telefonen har kontakt med växelriktaren, eftersom värderna syns i realtid.

Får fundera vidare, trevlig dag..

Re: Driftsdata till internet

jansimon
Fick precis igång PVoutputs App. Nu kan man ju skippa SMA:s app. Den är trög och inte speciellt igg på att uppdatera data. PVoutputs är riktigt trevlig! Vet inte om den är lika bra för Android.

MEN det förutsätter förstås att det laddas upp till PVoutput.org :)

Re: Driftsdata till internet

Norrlandssol.
Visst finns den endast för android och Windows? Skulle vilja ha den för Apple...

Re: Driftsdata till internet

jansimon
SMA:s finns för Iphone iaf. Vet inte hur det är med mac.

PVoutputs app kör jag på iphone, funkar bra.

Men hur det är för datorprg. PVoutput vet jag icke!

Re: Driftsdata till internet

Norrlandssol.
Pvoutput finns ej på iPad..

Re: Driftsdata till internet

DrivMedEl
Hittade en helt ny SAMSUNG Pocket + på Blocket för 275:-
Denna går nu som länk mellan SMA inverterna och PVOutPut med Felix Solar.
I morse efter första natten fick jag återstarta med "connect to Inverter" vet inte varför.
SAMSUNG Galaxyn S4 som jag kört med hittills har inte bråkat vad jag minns.

Re: Driftsdata till internet

Ja det är inte lätt, hade en kass avlagd HTC wildfire, Android 2.1, den funkade ok, sen när jag bytte till Galaxy S3, så strulat det konstant, konstiga felmeddelanden, men bryr man sig ej, så börjar det funka ett tag igen, för mig är den ansluten och blåa lampan lyser, men får inga värden på den anslutna telefonen, ibland, och ibland kan den ej ladda upp, då får man ladda upp manuellt.

Re: Driftsdata till internet

Pvoutput kör man i safari på Ipad

Re: Driftsdata till internet

Norrlandssol.
Ja det gör jag med..men konstigt att appen finns på IPhone men ej iPad.

Re: Driftsdata till internet

callec
Jag kör med Ipad och sony android
Androidappen är inte speciellt snygg eller informativ.

1234567 ... 9