Driftsdata till internet

Re: Driftsdata till internet

filip71
Lunken wrote
Säger som att det fungerar nog, men verkar inte riktigt uppdatera sig direkt.
Det är riktigt att det finns (minst) en bugg i detta avseende. Rätt summa får man aldrig säkert förrän dagen efter. Vidare så kan graferna visa en sak men det faktiska värdet är ett lite annat - förmodligen för att pvoutputs spline-funktion som ska få grafen snyggt kurvig kan hamna lite snett. Här går tydligen form före funktion.
Jag vet inte om teamet bakom pvoutput är medvetna om dessa två fel men jag har inte brytt mig om att felanmäla eftersom det inte stör mig så mycket. Huvudsaken det blir rätt till slut.

Re: Driftsdata till internet

Får starta FELIX Solar i min SAMSUNG Android allt som oftast, programmet är stoppad, har programmet stoppat så har det alltid sket på natten.
Kan det var någon form av automatiska uppdateringar som ställer till det?
Lars N.

Re: Driftsdata till internet

callec
Jag köpte billigaste tänkbar LG android med 4.?
Jag ställde enbart in blåtand och wifi och enbart Felix.
Inga uppdateringar, inget annat. Soprent.
Men fungerar klockrent.

Re: Driftsdata till internet

filip71
Jag har stängt av automatiska uppdateringar eftersom det kan stänga av eller låsa felix. Har hänt mig flera gånger. Bättre att göra det manuellt  och under övervakning.

Re: Driftsdata till internet

DrivMedEl
Ja så var det, hade misslyckats med att blockera uppdateringar.
Så nu återstår att se om det går utan avbrott en längre tid.

Re: Driftsdata till internet

DrivMedEl
Har fortfarande problem med att FELIX Solar programmet stoppar, då det sker är det alltid på natten och så är det inte i gång på morronen då Invertern drar igång.
Använder en SAMSUNG Android Pocket model GT-S5301 Android 4.0.4.
SIM kort borta och uppdateringar blockerade.
Någon som har något tipps?

Re: Driftsdata till internet

filip71
DrivMedEl wrote
Har fortfarande problem med att FELIX Solar programmet stoppar...
Tråkigt. Tyvärr har jag inget tips att ge eftersom mitt bara går och går, och om man inte får öva felsökning så blir man heller inte bra på det. De telefoner jag har använt är Huawei och Samsung och ingen av dem har SIMkort utan går på WiFi.

Re: Driftsdata till internet

Hade stora problem när jag bytte från en gammal Androidtelefon, som hängde sig nån gång, bytte till en Samsung S3, med nyare android, den började med att strula varje dag! Provade det mesta, sen funkade den bara, flyttade den till annat ställe, sen funkar det perfekt, hänger sig kanske 1gång varanna månad.

Hur stänger man av uppdateringar? I hate android..bökigare och fulare får man leta efter..

Re: Driftsdata till internet

DrivMedEl
För att stänga av uppdateringar i Samsung Android.
Gå in i "Inställningar " och sedan välj "Mer" och sedan välj "Om enheten" där hittar du det.

Re: Driftsdata till internet

callec
Ta bort alla appar som inte behövs, de som inte går att ta bort, inaktivera dessa.
Allt sker i inställningar.

Re: Driftsdata till internet

DrivMedEl
Pilip71 du nämnde en app. "automate it" hittar bara en som heter "automate" är det den vänder att få android att starta om och dra igång "felix solar" en gång om dygnet?
Har fortfarande problemet med att "felix solar" stoppar.

[...]

Jag skrev fel; det hade smugit in sig ett mellanslag. Appen heter "automateit" som ett ord.
https://play.google.com/store/apps/details?id=AutomateIt.mainPackage
Jag ser nu att det kanske inte blir så enkelt att starta om eftersom att göra kill eller reboot kräver att telefonen är rootad (alltså en form av knäckning som öppnar upp möjligheter men också blottar sårbarheter i telefonen. Det är varken svårt eller olagligt att roota en telefon men alla garantier försvinner). Okej, nu minns jag min ful-lösning som inte krävde root. Jag använde automateit för att autostarta felix. Stängde av gjorde jag med hjälp av en vanlig timer till strömmmatningen och då måste batteriet såklart vara urplockat eller ganska dött. Alltså sätt en dygnstimer på att stänga av strömmen mellan 5 och 6 och låt sedan automateit starta felix under uppstart och nu slog det mig att en telefon inte startar automatiskt bara för att den är spänningsatt... jag hade ju heller ingen telefon utan en multimedia-Android som startade automatiskt vid spänningssättning. Sorry. Det här blev lite krångligt. Kanske enklare trots allt att roota telefonen och sedan köra med programmet automateit... eller prova med en helt annan telefon. Om du inte gjort det innan så prova att fabriksnollställa telefonen och sedan bara installera felix på den. Stäng sedan av all autouppdatering. Hur ofta lägger felix av förresten?

Re: Driftsdata till internet

filip71
Hittade av en slump en alternativ app till felix. Jag har inte provat den alls men den har många fans.  Den heter  Oxley solar och finns i en free och en pro-version på Google play.
Tyvärr krävs pro-versionen för att kunna ladda upp till pvoutput. Som tur är kostar den bara 40kr. Som sagt jag har inte hunnit prova men ville ändå dela med mig av det eventuella  fyndet.

Re: Driftsdata till internet

Re: Driftsdata till internet

Re: Driftsdata till internet

DrivMedEl
Har som ni kanske har följt här så har jag haft problem med Felix solar programmet i min Samsung pocket, programmet  stoppar oftast under natten, har nu testat en Samsung GT-S5690 men med den fungerar uppladdningen till PVOUTPUT instabilt . Så fick åter gå till den tidigare pocket modellen, och har nu funkat i 3 veckor utan problem, så vad problemet var har jag ingen förklaring till.

Re: Driftsdata till internet

filip71
DrivMedEl wrote
 så vad problemet var har jag ingen förklaring till.
Ja vad ska man säga... bra att det äntligen verkar stabilisera sig. Min enda slutsats är att inte pilla på någonting när det fungerar. Någonsin!

--filip

Re: Driftsdata till internet

Hade samma strul, men bytte telefon till Samsung Galaxy S3, men den gnäller nån gång och är frånvarande ibland nån timme, innan den laddar upp, den säger " bad request more then 60times/min" eller nåt sånt.

Men funkar ändå otroligt bra!

Funderar lite ang laddningen av telefonen, om man ska sätta en timer på den? Ligger i köksfönstret med laddaren i jämt..

Blir lite fundersam med alla bränder som varit med telefonladdare, funderar ibland på att sätta den i Alu låda på utsidan huset..

Re: Driftsdata till internet

magneten
Har skippat mobilladdaren. Tar ström direkt från en usb utgång som fanns på min router som är lämpligt placerad i köksfönstret. Skönt med en kontakt mindre i vägguttaget.

Re: Driftsdata till internet

filip71
och så fick JAG strul på min ena telefon. Helt plötsligt efter att det gått felfritt i flera månader. Inget fel på felix tror jag utan det är själva uppladdningen med wifi-anslutningen som strulade. Startade om luren vartenda morgon denna vecka. Sedan provade jag att tömma cachen men det gjorde ingen skillnad. Gott om minne i både lur och filsystem. Fattade ingenting. Så jag fabriks-återställde luren och installerade (endast) felix igår och den här morgonen så behövde jag inte starta om så nu verkar det fungera igen...