Driftsdata till internet

Re: Driftsdata till internet

DrivMedEl
Har också fått problem efter en längre tid utan avbrott. ( I går o i dag)

Upload failed, Status Code :400  Bad request 400: Batch size greater than 30 records (100).

Felet börja ungefär samtidigt som donationen skulle gått ut om jag inte betalt dagen innan.
Någon som har ide vad det beror på?
Har provat med en annan Android, en kort stund gick det sedan samma problem.

Har sökt på http://pvoutput.org/help.html bland errors men hittar ingen förklaring till problemet

Upload failed, Status Code :400  Bad request 400: Batch size greater than 30 records (100).

Felet börja ungefär samtidigt som donationen skulle gått ut om jag inte betalt dagen innan.

pilip71 har du något tips??

Får jag inte ordning på det får jag skippa PV Output!
Lars

Re: Driftsdata till internet

Jag skrev mail en gång till pvoutput pga ett problem, kommer inte ihåg vad.
Men dom svarade korrekt och hjälpte mig att lösa mitt problem.

Prova med ett mail, dom svarar rätt snabbt.

Re: Driftsdata till internet

filip71
Har du provat appen Oxley som ett alternativ till felix?

Re: Driftsdata till internet

DrivMedEl
Får inte FelixSolar till att ladda upp till PVOutput längre, tydligen sänder Felix upp för mycket data i varje batch, hittar inget i Settings för att ändra detta. Provat med tre olika Androider samma resultat.

Nu kör jag med Oxley men hittar inget om hur jag laddar upp äldre data så det saknas några dygns mätdata kring månadsskiftet. (tack filip71)

Re: Driftsdata till internet

callec
Skrev du något mail till pvoutput?

Re: Driftsdata till internet

filip71
Du kan alltid lägga in dagsproduktionen retroaktivt manuellt i pvoutput från pvoutput webbsida. Det blir inga dagskurvor men månadstotalen blir rätt...

Re: Driftsdata till internet

callec
Under settings

Re: Driftsdata till internet

DrivMedEl
Ja jag skrev till PVOutput och fick de svar jag redan viste att Felix försöker ladda upp för mycket data i batchen.

Men hur jag ändrar detta i Felix kan jag inte hitta.

Re: Driftsdata till internet

Lars
Jag ser att du har med paneltemperaturen i pvoutput.
Hur får du till det?
Igår dök den kurvan upp för mig i grafen som en rak linje med 0 graders temp.

Re: Driftsdata till internet

DrivMedEl
I appen Oxley finns det under settings, bockade i något tror det stod något om DC eller AC data.

Vill inte pilla med det nu när det funkar.
Har funkat oavbrutet sedan starten, programmet går i bakgrunden då man tror man stoppat det, ingen mätdata visa då på Anroidskärmen.
Lars

Re: Driftsdata till internet

callec
Jag ser nu att det måste vara Inverterns temperatur.

Re: Driftsdata till internet

magneten
Min invertertemp visas på fliken för extended data och på huvudbilden så visas AC spänningen när jag kör med felix solar.

Men vilken skillnad det var på våra invertertemperaturer drivmedel ligger runt 70 grader och min runt 45 grader vid en likvärdig produktion ...

Re: Driftsdata till internet

callec
Min temp ligger också under extended, men jag har fått en ny tempkurva fast den är rak och 0ad på första sidan "all"

Säkert Lars som ställt till det

Re: Driftsdata till internet

Ser ut som om kurvorna i min mätdata är skiftade Average Power och Power Generated eller?
Ett genomsnitt blir väl en mera utdragen kurva!
I bland ser det rätt ut men vissa tider ser det konstigt ut.
Man skall nog ta dessa kurvor med en "nypa salt" som man säger.
Tror de mäter temperaturen i transformatorn eller induktansen där effektutvecklingen är som störst.

Re: Driftsdata till internet

DrivMedEl
Appen Oxley i min ANDROID har funkat utan problem sen första starten, tycks vara den stabilaste appen hittills.
Lars

Re: Driftsdata till internet

filip71
Bra! Fick känslan av att du höll på att ge upp (men inte utan kamp). Det verkar inte finnas några generella silverkulor utan det gäller att hitta en lösning som bara funkar. Tur att det finns några alternativ i sammanhanget. Alltså
- Felix Solar PV
- Oxley Solar Pro
- SMA Inverter Reader

--filip

Re: Driftsdata till internet

clafa
Loggar ni konsumptionsdatan till pvoutput också, och i sådana fall hur?

Re: Driftsdata till internet

filip71
clafa wrote
Loggar ni konsumptionsdatan till pvoutput också, och i sådana fall hur?
Min elmätare gör ingen skillnad på inmatad och uttagen energi så jag kan tyvärr inte mäta, än mindre skicka till pvoutput.

Re: Driftsdata till internet

Min elmätare loggar mha en extern mätare som kopplas in till den.
Dock så skickas denna data ej vidare till pvoutput. Finns endast hos solaredge server. Dock så skall det vara på gång att man även kan få ut de siffrorna.

Just nu så skriver jag manuellt in dem när jag känner för det. Alltså dagsvärderna.

Sent: Friday, October 23, 2015 8:25 PM
Subject: Re: Driftsdata till internet

Loggar ni konsumptionsdatan till pvoutput också, och i sådana fall hur?

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Driftsdata-till-internet-tp5001147p5009440.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Drift och underhåll, email [hidden email]