Driftsdata till internet

1 ... 3456789

Re: Driftsdata till internet

Tack N..sol!
Du påminde mig och även jag saknade mätvärden i Pv output.
Kollade upp det och nu har jag uppdaterat så nu skall allt vara komplett.

Re: Driftsdata till internet

Uffe

Välj "Favourites" i översta menyraden. Sök efter anläggning du vill lägga till och klicka på anläggningen när den hittas under sökrutan.
Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput

Re: Driftsdata till internet

filip71
Norrlandssol. wrote
Hej Filip.

Vad har hänt med din anläggning "Solcell 1"? Eller vart den bortplockad vid din uppgradering? Ser på Pvoutput att den legat vilande sen 2013-05-24.
Pv1 är min ursprungliga anläggning. Men eftersom jag byggde ut den i maj förra året så la jag den i malpåse (" decomission") och skapade en ny anläggning som jag kallade pv2. Förfaringssättet är enligt pvoutputs rekommenderade. Om jag skulle fortsätta skicka data till pv1 så skulle det se ut som att min anläggning plötsligt blev väldigt mycket mera effektiv när jag byggde ut. Eller att den var rasande ineffektiv förr...

Re: Driftsdata till internet

Norrlandssol.
Kan man inte bara plocka bort den då?

Re: Driftsdata till internet

filip71
Jo... Men då försvinner statistik och min historik...

Re: Driftsdata till internet

Utökad loggning för Felix solar till Pvoutput

Har precis börjat att logga med felix från min sma, en smart funktion i felix är "extended logging" (bara att klicka i en bockruta i inställningar på felix solar) så laddas även aktuell nätspänningen AC upp till pvoutput på översiktsbilden :)

Är man dessutom "Pvoutput donator" (skänker en slant) så kan man även logga sina DC värden för panelerna Watt/Volt och temperatur på växelriktaren på följande sätt:

Klicka på Settings i pvoutput och scrolla ner till ditt system och välj Edit, scrolla sedan ner och konfigurera värdena för extended data enligt följande:

DC värdena och temperatur kan man sedan se genom att klicka på den lilla boxen längst till höger under aktuellt datum i pvoutput.

Lycka till!

Re: Driftsdata till internet

filip71
magneten wrote
[...]

Heya. Den funktionen hade jag bommat. Funkade fullständigt med min SMA4000 men på SMA2150 så delas inte strängarna upp (allt presenteras som sträng 1) och temperaturen är noll. Temperaturen på SMA4000 är jag dock lite fundersam till eftersom jag har paneler i två väderstreck så jag funderar på vilken som åsyftas.
Hur som helst, tack för tipset!
--filip

Re: Driftsdata till internet

Norrlandssol.
Är det inte temperaturen i växelriktaren? Solpanelernas temp måste vara svårt att veta..

Fixar inte riktigt detta med extended, har endast köpt Felix appen..och abb.

Re: Driftsdata till internet

Helt korrekt Norrlandsol, Temperaturen som visas är växelriktarens interna temperatur, snygga kurvor du har Filip, nu kanske kan man se vid vilken temperatur som din fläkt startar i din 4000? är lite nyfiken då jag ev. funderar på att extrautrusta min 3600 med en liten kylfläkt.

Vet att det går att köpa en extra SMA modul som mäter solinstrålning och paneltemperatur om man vill logga dessa (dock så kostar denna modulen nån eller ett par tusingar)

För att kunna lägga upp extended i pvoutput måste man donera minst 10AUD (ca 60 spänn) man blir då "premium" användare med extra funktioner och en stjärna i kanten under ett år.
http://pvoutput.org/donate.jsp

Re: Driftsdata till internet

callec
jag behöver lite hjälp

har försökt ett par dagar att få in invertertemperaturen utan att lyckas.
Felix är ibockad för extended, i PV-Output har jag gjort som du med temperaturen.
har även provat lite olika varianter men inget har funkat

Re: Driftsdata till internet

magneten
När jag klickar på din "extended knapp" så står det bara V7 och temperatur längst ner på "parameteraxeln" är du säker på att inställningarna är rätt ifyllda?
Är de det så kan det kanske vara så att din växelriktare är programmerad på något annat sätt så att inte felix appen får ut de värden han frågar efter.

För att denna loggningen skall fungera måste androiden vara avsedd för enbart loggning och uppkopplad hela tiden mot växelriktaren då det inte sparas någon historik för AC/DC spänning temperatur mm.

Re: Driftsdata till internet

callec

Så här ser det ut
Försöker radera första raden och spara, men det återkommer ändå.

Re: Driftsdata till internet

magneten
vad händer om du fyller i samtliga rader då? eller kan du inte skriva in något heller på de 5 första raderna?

hmm ser att min inställning för temperatur har ändrats oxå, angav "highest" från början och nu står det "last"..... skall ändra tillbaka till highest igen....

Re: Driftsdata till internet

Norrlandssol.
Är det bara du som ser temperaturen? På din graf ser jag endast Volt och de vanliga parametrarna, hur kan man avläsa temp i SMA'n? Alltså komma åt parametrarna, kan man se dessa i nån meny?

Re: Driftsdata till internet

Har du bockat i att du är Donator i FelixSolar?
Har en känsla att det hjälpte för att jag skulle få igång det.
Har kollat och det funkar även utan att vara inloggad.
Men det blir luckor i kurvan beroende på att FelixSolar växlar inverter, har bara en android som då växlar inverter.

Re: Driftsdata till internet

magneten
Det är bara AC Volten som visas tillsammans med de "vanliga" parametrarna i huvuvbilden!

Växelriktarens temperatur och DC spänning/effekt får man fram genom att klicka på den lilla (grå/lila) boxen längst till höger precis under dagens datum under grafen i pvoutput. (det är den gröna boxen längst till höger som är förvald "show all")

För att läsa av aktuell temperatur borde det gå fint att logga in med Sunny Explorer i växelriktaren via blutooth då får man tillgång till alla inställningar och driftinfo i realtid.

Just det som Drivmedel skriver oxå, Det fanns även en ruta att bocka i i felixappen "donator pvoutput" eller något i den stilen som måste vara ibockad det hade jag helt glömt bort, sorry

Re: Driftsdata till internet

Tack Drivmedel

Den ibockningen gjorde allt

Re: Driftsdata till internet

DrivMedEl
Team funktionen i PVOutput tycks inte fungera tillfredsställande.
Tidvis då man kör "Live" får man "Non Systems online" fast mina båda system tycks vara uppe, och dags produktionen stämmer inte heller med summan från mina övriga två system som finns i PVOutput.
Gårdagens produktion var i verkligheten runt 43kWh men i Teamet Klockarebanken finns bara runt 35kWh.
Eller är det  jag som klantar mig?

Det finns ett uttryck "Att mäta är att veta" ett felaktigt mätvärde är inget värt!

Re: Driftsdata till internet

Lunken
Säger som att det fungerar nog, men verkar inte riktigt uppdatera sig direkt.

kollar på Klockarebanken 19/7 42,781 kWh

titta nu på dagens 20/7 34,750 kWh, men sen gick jag in på dagens 20/7 för att se vilken anläggning som producerat vad. så ligger dina båda på ca 23 kWh var i skrivande stund. 23+23 blir inte 34 vad jag vet iaf.
ge det säg till imorn är det nog uppdaterat som de ska va.

"live" funktionen har jag också märkt att säger "no systems online"
Det jag har kommit fram till är att man trycka på "live" fram till ca 13-14 tiden, efter den tiden kommer dagens datum med nedanför "date"

Men loggar man in kan man gå på "live" hela tiden och kolla i alla team.

Re: Driftsdata till internet

DrivMedEl
Ledsen! Det var jag som klanta mig! Tolkade sista stapeln som gårdagens värden.

1 ... 3456789