Driftsdata till internet

123456 ... 9

Re: Driftsdata till internet

magneten
För att få det att fungera så vale jag som sagt en annan växelriktare modell i ivnverter reader. Den stoppar dock fortfarande på 57%  men vrider jag på telefonen 10 sek efter att den stoppat så poppar dagens kurva fram. För att ladda upp til pvoutput så skall man bara välja läget "live" (inte connect) och då blir det ingen procenträknare som hänger sig utan den ansluter bara med blåtanden till riktaren var 5e minut eller vad man nu har valt för tid.

Har fungerat klockrent för mig nu i flera dagar utan avbrott sedan jag hittat en bra plats på övervåningen för androiden så att den får bra kontakt med riktaren ca 25 m bort och ok wifi signal.

Re: Driftsdata till internet

DrivMedEl
Får inte fart på kommunikationen med Inverter Reader!
Har provat alla typer av Inverter som finns att välja i "Settings".
Blåtanden kopplar upp och är uppkopplad då man kör "Connect"
Testat med en Samsung Galaxy S4 Active med Android.
Någon som har idéer på vad problemet kan vara?
Kan problemet vara att det finns två SMA 3000HF med i bilden?
Får kanske satsa på annan programvara än Inverter Reader.

Re: Driftsdata till internet

filip71
Jag tror inte att det hänger på telefonen/androideneheten eftersom jag har lyckats få det fungera med åtminstone 5 olika sorter. När jag läser runt på nätet så är det många som ger detta gratisprogram (som inte underhålls längre, eller har åtminstone inte uppdaterats på flera år) betyget 1 eftersom det inte fungerar för dem.
Felix Solar får däremot många 5:or. Mitt råd är därför att kämpa inte i flera timmar för att spara knappt 60 spänn. Felix uppdateras regelbundet med nya enheter, funktioner och buggrättningar och de som har behövt support har fått det av upphovsmakaren.

Re: Driftsdata till internet

DrivMedEl
Har fått fart på Felix Solar, men lyckas inte hantera de två SMA3000HF inverterna så jag kan se dess summa som SUNNY BEAM gör. Lycka bara med en inverter i taget.
Någon som har någon ide?

Re: Driftsdata till internet

filip71
Jag tror inte att det går att göra direkt i appen.
Jag skickar upp bägge mina invertrar till pvoutput och så låter jag de göra summeringen. Summeringen går att göra på två olika sätt i PVoutput;
1) du skapar ett (privat) team av dina två anläggningar och sedan kan du få en summa av hela ditt team. Så har jag gjort; http://pvoutput.org/intraday.jsp?tid=693&sid=19719,19720 Nackdelen med denna lösning är att inga androidappar kan visa team så jag kan aldrig se totalsumman i appen - bara via webbläsare.

2) men jag tror att de helst vill att man gör en virtuell parent med child-system eftersom pvoutput nog gärna ser att team är öppna. http://pvoutput.org/help.html#general-aggregation Nackdelen med denna lösning är att man inte i efterhand kan se hur stora de individuella bidragen är till hela systemet, men jag har som sagt inte grävt i denna lösning.

Re: Driftsdata till internet

DrivMedEl
Om jag förstått det rätt så kommer detta att kräva två Androider en för varje inverter eller?

Re: Driftsdata till internet

filip71
Jag har visserligen löst det med två androider eftersom jag har mina växelriktare i olika byggnader och inte kan nå bägge med Bluetooth. MEN om jag förstått det hela rätt så kan Felix Solar Log-programmet rotera mellan de olika växelriktarna - i menyn så väljer du "enable Connection Rotation" och så sätter du vilken cykel i minuter som den ska rotera mellan (default är 15 minuter). Det blir alltså inte lika snabb uppdatering jämfört med icke-rotering men man borde inte missa något eftersom programmet laddar ner alla sparade värden efter varje växling.

Re: Driftsdata till internet

jansimon
Äntligen! Idag vid 11-tiden fick jag tummen ur.......

Även jag finns på PVoutput.org.

Tog mig lyxen att kompensationsköpa SMA:s webbox när jag handlade invertern så billigt :) Har bara laddat sunnyportal med data. Men nu även pvoutput!

Hade bara tråkiga arbetsuppgifter framför mig så det var ju en självklarhet att detta blev prioritet 1  Nu får man sota för det............. De tråkiga finns kvar!

Re: Driftsdata till internet

DrivMedEl
Har lagt upp båda mina anl. på PVOutput, min engelska kunskap är minimal så jag vågade inte lägga upp ett "Team", tror det varnades för något som inte gick att ångra om man nu gjorde fel.
Någon som känner sig manad att hjälpa mig med en steg för steg instruktion?
Lars

Re: Driftsdata till internet

jansimon
Läser i hjälpmanualen att: "Ett team kan startas av vem som helst som har en anläggning med minst 30st matningar (outputs). Verkar vara tänkt till de stora systemen. Men hade varit intressant att kunna lägga upp ett eget team även med färre tycker jag! Ett enklare sätt att hantera sina system.

http://pvoutput.org/help.html#teams-getting-started

/Janne

Re: Driftsdata till internet

filip71
Om man kopplar en anläggning till att vara Child till ett parentsystem så slås bägges data ihop och du kan inte få ut vad den enskilda anläggningen ger. Att ansluta till ett team är däremot helt riskfritt. Hur man skapar ett team står på
http://pvoutput.org/help.html#teams-management
Notera att man måste ha minst 30 dagars inmatning på någon anläggning för att få skapa ett team. Vad jag kan se så har du bara skickat upp 10 dagar så du får vänta 20 till innan du kan slå ihop dina två anläggningar som team. När du däremot har gjort det så kan du få se allt bakåt också så du går inte miste om någonting - du får bara ha lite tålamod.

1, Okej, så den 25:e maj så loggar du in på pvoutput och väljer en av dina två system (vi kallar dem "ettan" och "tvåan") och du får upp en graf över de senaste dagarna. Under grafen finns en lång meny-radda. Välj "Add Team" (Varje system kan skapa högst ett team)

2, Välj ett bra namn

Nu är teamet klart och den innehåller ditt system "ettan"!

3, Gå in på listan över team och leta upp ditt team - det borde ligga sist... och innehåller som sagt "ettan"

4, Här väljer du nu "join team" och du får upp en fråga på vilket av dina system som ska ingå i teamet. Då väljer du "tvåan", och ditt team är nu helt klart.

Dagens övning för dig (och alla andra som finns på detta forum och är med på pvoutput) är att gå med i teamet "Norden". Man får tillhöra högst 10 team och man får gå med i ett team när man har skickat upp 5 dagars data - så där kvalificerar man efter en knapp vecka.
Så klicka på http://pvoutput.org/listteam.jsp?tid=581 och välj join med alla era system så sätter vi Sverige lite bättre på världssolkartan. Man kan alltid gå ur ett team om man inte känner för det längre.

Re: Driftsdata till internet

jansimon
Tur det finns folk som kan :) Ett webinar om PVoutput hade varit något på forumet!

Re: Driftsdata till internet

jansimon
Då var "Norden" joinad!

/Janne

Re: Driftsdata till internet

DrivMedEl
Fick en Ericson Experia E15i med med Android av min dotter, men hittar inte Felix Solar bland apparna under "Market".
Kan det var för det är felaktig version på något? (Telefon, Android)

Re: Driftsdata till internet

Norrlandssol.
Hej Filip.

Kör Felix solar med android och SMA 4000, skall man lägga in denna appen som gör att den startar om själv varje dygn? Vill inte att det skall strula och hänga sig när man är borta under sommaren, brukar annars bli så! robotklipparen kör perfekt hela sommaren, den vecka man är borta så missköter den sig!

Re: Driftsdata till internet

Laddade hem den från play butik...

Re: Driftsdata till internet

filip71
DrivMedEl wrote
Fick en Ericson Experia E15i med med Android av min dotter, men hittar inte Felix Solar bland apparna under "Market".
Kan det var för det är felaktig version på något? (Telefon, Android)
Ericson X8 är en riktigt gammal lur (från 2010) som kör Android version 1.6 (uppgraderbar till 2.1) .
"Android Market", eller "Google Play" som det heter idag, listar bara appar som luren är kompatibel med. Du ligger på gränsen eftersom Felix Solar kräver Android version 2.2 eller nyare så du får inte upp appen på Market och även om du laddar ner den från någon annan site så kan din gamla lur inte köra den i alla fall. Tyvärr.

Re: Driftsdata till internet

filip71
Norrlandssol. wrote
[...]

Jo jag känner igen det där men det finns några program som kan starta om android-lursen automatiskt och periodiskt och en massa andra saker. Jag vet inte om det egentligen löser dina problem men försök gärna och rapporta hur det går.
Förslag på lämpliga appar:
https://play.google.com/store/apps/details?id=AutomateIt.mainPackage
https://play.google.com/store/apps/details?id=net.dinglisch.android.taskerm
https://play.google.com/store/apps/details?id=ch.gridvision.ppam.androidautomagic

eller varför inte den minst avancerade?
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.pereira.autoreboot

Jag har bara provat automateit eftersom jag hade lite problem med min första androidenhet som behövde sina regelbundna omstarter och autostarter men efter att jag bytte ut den till en gammal Huawei med spräckt glas körandes den gamla ("oanvändbara") Android 2.2 så försvann alla dom problemen.
Mina Androidenheter har nu kört i över två månader i sträck utan en enda omstart eller strul. (ta i trä)

Re: Driftsdata till internet

Norrlandssol.
Tack för dina input..!

Har en gammal och knappt använd Htc Wildfire, hittade en bra plats i garaget som fick nästan fullt på wlan och kände av bluetooth från växelriktaren i förrådet, Perfa!

Tog lös baksidan, skruvade fast den på väggen och knäppte fast telefonen, och in med laddaren.

Otroligt nöjd.! Och kör appen Pvout och får grafer mm.

Men jäkligt synd att man ej får med microväxelriktarna, finns det inget knep för att få med dessa?

Re: Driftsdata till internet

"Hittade" en ny SMA telefon, med nyare programvaran, men den gnäller ibland när den skall ladda upp till Pvoutput, can not proceed more then 60sec eller nåt liknande säger den, men gillar appen..

Går det att använda Felixsolar som app i mobilen? Alltså ej via bluetooth, använder Pvoutput appen, men Felixsolar har mer info.

123456 ... 9