Driftsdata till internet

12345 ... 9

Re: Driftsdata till internet

Uffe
This post was updated on .
Oj, jag får uppdatera mina data på pv-log (och några andra). Tyvärr stöder inte Fronius autouppdatering från växelrikatern mer än till sin egen portal Fronius Solar.web.

Gott Nytt År. Må solen skina över oss alla .

Uffe
Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput

Re: Driftsdata till internet

Hej på er

Intressant Filip.! Har en likadan växelriktare som du, och med börjat fundera att kunna se produktionen på nätet, jag loggar den mindre anläggning via egen elmätarens blinkade diod som sänder in till huset till och classes energimätare, och en som loggar energibolaget elmätare.

Växelriktaren sitter i förrådet, ca 4m från huset, och borde ha wi-fi där inne, är det bökigt att få detta och funka med androidtelefonen? Och finns denna app på AppStore? Så den funkar på Apples produkter..?

Snyggt jobbat..

Re: Driftsdata till internet

filip71
Jag har bara snabbt tittat igenom appstore och endast hittat en app som kan läsa data som ligger på pvoutput. Däremot har jag inte hittat någon app alls som kan skicka den här typen av data till en portal. Jag tror inte att man vill avsätta en iphone eller ipod touch för flera tusenlappar för att läsa bluetooth och skicka vidare via wifi. En avdankad android-telefon (eller varför inte en sprillans ny för 499:- på ICA) gör ju jobbet...

Jag vill påstå att det hela är jättelätt (telefon = androidenehet med wifi och Bluetooth);
1. Skapa ett användarkonto på pvoutput.org
2. Under "settings" väljer du "add system" och där matar du in lite data om ditt system. Här väljer jag också uppdateringsintervallet till 5 minuter
3. Gå tillbaka till settings där du under "registered systems" kan se "system ID" på ditt system - ett femsiffrigt nummer och under "API settings" så väljer du under access "enabled" och klickar fram ett "API key" som är en hysteriskt lång hexadecimal nyckel. Denna nyckel är ditt hemliga lösenord som du ska mata in i din telefon. SystemID kan du däremot sprida.
4. I din androidtelefon så installerar du via Google Play "SMA inverter" (gratis) eller "Felix solar" (kostar ~50kr).
5. Slå på Bluetooth på din telefon. Para ihop din telefon med växelriktaren (Password "0000") - detta gör du i telefonens menyer - inte i inverterläsarprogrammet.
6. I Felix så går du in under settings och sedan "manage inverters". Välj Scan for devices, telefonen hittar invertern och du kan acceptera förslaget.
7. Ange namn på din enhet, password för din enhet vilket också default råkar vara "0000" och sedan lite längre ner anger du pvoutputs system-ID och APIkey. Spara och hoppa tillbaka till settings
8.Gå in på "current inverter" och välj invertern du nyss skapade
9. Backa tillbaka till huvudsidan och gör "connect to inverter." På din 4000TL kommer en blå lampa tändas (men på min 2100TL tänds ingenting vid uppkoppling). Du bör nu få upp aktuell driftsdata och grafiskt hur det har gått under dagen.
10. Klart.

Du borde redan efter 7-8 minuter kunna se dina första data på pvoutput. Du har också en möjlighet att skicka gammal data (dvs all data som är lagrad i växelriktarens logg) till pvoutput.org om du vill. Vill du även använda pv-log.com så är det motsvarande jobb. Vet man exakt vad man ska göra så är det hela fixat på en kvart. Vill påstå att det är betydligt meckigare att försöka få till det med en PC även om det var så jag började, så första gången jag gick den vägen så tog det en kväll.

Även om pvoutput är gratis så stöd gärna projektet genom donera några dollar om året via paypal. Man får dessutom lite bonusfunktionalitet.

Re: Driftsdata till internet

Nej menade inte så, en Androidtelefon får göra jobbet, men måste väl finnas en hemsida eller app som Apples produkter kan läsa? Har annars en gammal iPad 1 som mest ligger, långsam och trött, men funkar perfekt.

Ska testa till våren när anläggningen förhoppningsvis kommer i drift...
Dan

Re: Driftsdata till internet

Dan
Det här var ju verkligen fiffigt, då slapp man en sunny webbox för 4000kr, fick bli en samsung android för 300kr istället.

Använder PVOutput appen i Iphonen för att kolla produktionen och där fanns även stöd för att visa konsumerad el, vilka strömmätare behöver man ha inkopplade för att se hur mycket man konsumerar?

En fråga till, finns det någon möjlighet att mata in mina gamla uppgifter som ligger i min Sunnybeam för att även se dem i pvoutput, exportera hade varit bäst handlar om ca 1,5års produktion?

Re: Driftsdata till internet

filip71
Som jag uppfattar det så finns en gräns på 90 dagar gamla data. Enklaste sättet att få upp gamla data är att läsa av hela minnet i SMAn och sedan trycka upp det med felix-programmet dag för dag. Så brukar jag göra om jag upptäcker att det hängt sig
Dan

Re: Driftsdata till internet

Dan
Det löste sig ganska smidigt, har säkerhetskopia på CSV-filerna från sunny beam i datorn sedan tidigare och PVoutput hade en fin CSV-läsare så några minuter senare så finns åtminstånde dagsvärde för anläggningen sedan start.

Men hur kan man lösa att visa förbrukningen?

Re: Driftsdata till internet

nelos
Ditt elnätbolag kanske har en webbtjänst för att visa förbrukningen. I mitt fall kan jag logga in på Vattenfalls sidor och få förbrukningen timvis med en viss fördröjning.

Men jag antar att du vill ha in den informationen i pvoutput?

Det borde gå att mata in datat manuellt, om det exempelvis går att få ut csv-filer från elnätsbolaget.
Men snyggare vore ju om det gick automatiskt.

Och elnätsägaren mäter troligtvis bara timvis, så någon bättre upplösning än per timme blir det inte.
För högre tidsupplösning får man ta ut mätdata själv, antingen med elnätsbolagets elmätare eller med en egen mätare.

Men tänk på att vara försiktig med att lägga ut förbrukningsdata direkt på nätet utan inloggning.
Produktionsdata från solceller/växelriktare säger ju ingenting om man är hemma eller inte, produktionen är helt oberoende av förbrukningen, och det enda som framgår är vilket väder man har.

Men förbrukningsdata kan visa om man är hemma eller inte, så man får akta sig för "oanmälda besök"...

Dan

Re: Driftsdata till internet

Dan
Min elnätsägare har någon tjänst för att visa förbrukning men den är rätt dålig.
Ja jag skulle vilja ha all info på ett ställe, och då verkar PVOutput vara bra det hela skall helst sköta sig automatiskt.
Jag har skickat ett mail till kundtjänst om vad de rekommenderar för att visa förbrukning/produktion får se vad de säger.
Ja, man får tänka på integriteten i detta uppkopplade samhälle, får kolla om det går att dölja det på något sätt i PVOutput.

Re: Driftsdata till internet

Har installerat inverter reader (dock ej konfigurerat för att pvoutput ännu) appen hittar växelriktaren när jag klickar på connect  dock så stannar räkneverket på 59%  57/103 hela tiden när appen försöker att ladda ner data från växelriktaren? Någon som har några bra idéer?

Re: Driftsdata till internet

filip71
Har haft motsvarande problem ibland. Det går då inte att få ut något under dagen, men nästa dag funkar allt jättebra. Det intressanta är att det går oftast att tanka ur med sunny Explorer. Hände någon dag i månaden med inverter reader. Betydligt mera sällan med Felix programmet. Du kan väl rapportera om du har samma erfarenhet som jag.

Re: Driftsdata till internet

Norrlandssol.
Uffe, har din loggsida fastnat.? Klickade nyss och såg den endast producerat strax över 7kwh idag, och producerade endast 450w, jag har i ett molnig Norrland producerat 4kwh och just nu 250w, med 2205w.

Du har 5ggr större anläggning, tänkte jag..

Men avis på att du är "uppkopplad"..

Trevlig kväll..

Re: Driftsdata till internet

Uffe
Hej!

Fronius har lite problem med uppdateringar på sin Solar.web. Jag har felanmält och dom arbetar på det.

Idag har det varit en ganska dålig dag i Helsingborg m a p solenergiproduktion. 12 kWh för mig att jämföra med 60 kWh den 1/4 och 3/4.

Bra produktion hos dig med 1.8 kWh/kWp mot mina 1.1 kWh/kWp. Vad har du för utrustning?

Trevlig kväll
[...]

Hej igen U.

Trodde det fanns här under? Men kanske ej funkar, skrev en liten uppsats om den lilla anläggningen, kör din favvo! 9st microinverter med 240w paneler, anledning att ville ha 3 fas, samt att husets nock skuggar garaget, och framför allt vår och höst då solen ej orkar upp riktigt..

Är lite missnöjd över toppeffekten, och ångrar att jag ej tog 290w panel med microinverter.. Hade nog blivit betydligt bättre verkningsgrad.

Ville inte verka klankig på din anläggning, var mest nyfiken..!

Trevlig kväll..

/A

Re: Driftsdata till internet

Uffe
Aha, jag ser inte din signatur (eller någon annans) i Chrome bara i IE. Mysko. Ställer frågan i annan tråd i "Synpunkter på hemsidan".
Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput

Re: Driftsdata till internet

Jag har Chrome på gott och ont.

Hade problem för ett tag sedan och laddade in Chrome på nytt, sedan funkade allt.

Re: Driftsdata till internet

Uffe
AdBlock i Chrome blockade signaturerna. Nu funkar det  Tack Calle för att du väckte tanken!
Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput

Re: Driftsdata till internet

Nu så har jag fått igång min androidlösning lite provisoriskt, verkade fungera bättre då jag valde en annan modell på växelriktaren än min sb3600 i Inverter Reader (har valt sb 300 tl21 istället)

uppkopplingen är dock högst provisorisk ännu då den är lite för långt mellan växelriktaren (i garaget 30 m från huset) och min trådlösa router (på övervåningen i huset med väggar o tak i vägen) och telefonen hänger i grabbens babygunga på farstukvisten.... Tips på hur jag enklast/bäst ökar styrkan på det trådlösa nätverket utomhus tages tacksamt emot! (routern går inte att flytta så lätt)

Hur gör jag smidigast för att ladda upp historiska värden från växelriktaren?  jag provade att ladda upp från inverter reader men den sade stopp då värdena var äldre än 14 dagar (verkade dessutom bara gå att ladda upp en dag i taget)...

Re: Driftsdata till internet

filip71
Kul att du fick det att fungera!

För att förlänga wifi finns det många knep. Enklast brukar vara att sätta upp en repeater. Sätt den högt - gärna på andra våningen och vrid antennerna tills det blir bäst.
http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/accesspunkt
Själv tog jag en gammal router, stängde av dhcp och satte en statisk ipadress på den. Drog en kabel från min nya router till den och använder den gamla som accesspunkt. Istället för vanlig tp-kabel kan man använda elnätet. http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/powerline_homeplug

Att ladda upp en hög historiska värden vet jag inte. Om det är viktigt så kan man mata in manuellt dagnoteringar direkt i pvoutput men det blir ju utan kurvor då.
Själv använder jag Felix PV solar. Den minns jättemånga dagar bakåt. Men det är som sagt ingenting jag behövt använda.

Re: Driftsdata till internet

Har testat också men får samma problem som "magneten". Har två SMA 3000HF och SUNNY BEAM som på något sätt hänger samman kommunikationsmässigt. Kommunikationen stoppar vid 57%.
Kan det var detta som ställer till problem.
I Inverter Reader går det bara att installera en Inverter.
12345 ... 9