9 x 240 W Involar i Gryt, Ösmo

Re: Tunnfilm!

Anders J

Har börjat med stalltaket nu. Monterar en regel längst ned så jag har någonstans att placera stegen.

Börjar med att att fästa bultar ned i de  bärande delarna och sedan måla taket när jag ordnat något att fästa mig själv i.

Panelerna kommer endera dagen, men det får ta den tid det tar!
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Tunnfilm!

nelos
Mycket intressant med tunnfilm, intressant att följa!

Re: Tunnfilm!

Ja detta skall verkligen bli spännande! Härligt projekt och härligt med lite ny energi

Med de priser som tunnfilm ligger på kan ju detta verkligen vara av intresse för en stor grupp med byggnader att nyttja! Kommer följa detta med intresse.

Re: Tunnfilm!

Anders J
Idag kom pallen:

De låg platt på mage på pallen och vi lyfte alla och inspekterade.

Jämfört med 240-wattarna så är ju dessa paneler mimdre i yta men litet bredare och med dubbla lager glas. Den där extra decimetern i bredd tillsammans med tyngden gör att det inte känns lika självklart att lyfta dem själv och i jämförelse med de jag har ska de ju betydligt högre upp och dessutom via carportens tak.

Det är kanske en god idé att spara pallen de kom på och lyfta upp den med några i taget med pallgaffeln på traktorn.

Häromdagen rev jag ned vidrigt dammigt trasigt och åldrat kondensskydd i plastfolie från från talets insida, så nu får arbetet med taket fortskrida och så hoppas jag få in några kWh extra innan mörkret sänker sig över oss igen.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Tunnfilm!

nelos
Vad har tunnfilmspanelerna för modellbeteckning?

Tänkte titta på databladet.

Re: Tunnfilm!

Anders J
Schott Protect ASI 100, finns numera 103:or att köpa från SecondSol.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Tunnfilm!

Re: Tunnfilm!

nelos
Tunnfilmstypen är "amorft kisel", a-Si.
LC4-kontakter istället för MC4.

Spänningarna ligger liknande som vanliga kiselpanel, men strömmen är ungefär hälften mot dem.

Re: Tunnfilm!

Anders J
Som jag helt saknar erfarenhet av strängväxelriktare själv och är en smula skeptisk mot underdimensionerandets konst så försöker jag få till stalltaket som en riktigt lågbudgetgrej.

Det förefaller som om Eversol på något vis marknadsförs av SMA och deras lilla Eversol TL 1500 finns i varje fall att köpa för 295 EUR, exkl. MwSt, men ändå. Fast där står ju "auf Verhandlungsbasis" på priset, jag har inte lyckats lista ut vad det egentligen betyder i relation till angivet pris och om man förväntas bjuda över eller under det, någon som har köpt på det viset från SecondSol?

 Jag har också tittat på Thea 2 kW, men den har ett MPPT-område som börjar litet högt ticker jag, det kommer ju att vara vissa skuggproblem ett tag och jag skulle gärna vilja att invertern hoppar igång. Maximal strängeffekt anges till 1,8 kW och det är ju exakt 2 x 9 x 100 Wp jag har, så den borde ju sitta som en smäck och det gäller bara att få fatt på typgodkännandeintyg som min nätägare är nöjd med.

Det borde väl funka?

2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Tunnfilm!

magneten
Jag skulle ha kört på den mindre "sma" varianten, tycker inte att du skall oroa dig för att "underdimensionera" växelriktaren då det så gott som alltid lönar sig räknat på produktion.

Att välja en "lika stor eller större" växelriktare ger en sammanlagd lägre verkningsgrad under sin livscykel, vilket ej täcks upp av det fåtalet kwh som den ev klipper bort under de gynsammaste förhållandena. Är den större riktaren dessutom ex 1500:- dyrare så måste den ju köra in först 1500kwh extra innan den skall köra in ett antal kwh som man har förlorat pga den lägre årsverkningsgraden.

Re: Tunnfilm!

Anders J
Jag har skrivit till Eversolar pch bett att få pdf av typgodkännanden, men ingen reaktion ännu. Annars får jag väl gå på SMA SB1600, där borde det väl vara "Ordnung muß sein" med dokumenten...
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Tunnfilm!

När jag ansökte om att få installera hos Fortum så behövde jag inte bifoga ett enda intyg när jag skickade in min för/färdiganmälan....(lite slappt kan man tycka)

Re: Tunnfilm!

Anders J
Eftersom jag redan har en anläggning i drift så kan jag ju bara koppla in det nya och inte tjafsa mer om det ön så. Det är ju så illa att de ringer och frågar mig snarare än tvärtom...
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Tunnfilm!

Norrlandssol.
Ja har man redan en anläggning inkopplad så klart lättare, men visst måste uppgifterna ändras för elcert?

Re: Tunnfilm!

Anders J
This post was updated on .
Jag vill nog inte minnas att den blanketten innehöll några uppgifter om anläggningen, bara pers-nr, anläggnings-ID och sådant. Men nätägaren vill nog veta.

Dessutom fick jag svar från Eversolar: "After consulting our experts department in regards to our inverters being compliant in Sweden, I found out they don't fulfill the Swedish regulations (EN50438 TK8)." och då är ju frågan om de med det menar "de nya" eller "de gamla" gränsvärdena? Jag har förtydligat min fråga med +11/+15/-15% och så får vi se, det vore ju smaskens med de billiga växelriktarna från Eversol.

De tyska gränserna är tydligen, om jag läst rätt, +15% 0,2 s och -15% 1,5 s, medan +11% 60 sek saknas, frekvensgränserna är lika. Himla dumt att detta inte kunde harmoniseras när det är så lika eljest.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Tunnfilm!

Norrlandssol.
Min nya elköpare ringde och frågade vilken effekt anläggningen hade för ursprungskontrollen, krävs egentligen färdiganmälan för ny växelriktare, men tror det är få som gör detta, jag frågade, men det behövdes ej.

Växelriktare

Anders J
Hittade en SolarMax 2000S hos secondsol.de, begagnad och enligt uppgift med trasig RS485-port, men om det här nu funkar så har jag bärgat den för 100 EUR. Laddade hem typgodkännandet, snyggt och prydligt på svenska, borde tillfredställa nätägaren.

Så 1,8 kWp för 800 EUR (700 för panelerna och 100 för växelriktaren, och åjovisst, frakter, moms/MwSt och så) känns ändå rimligt. Skiter det sig ändå så är det ju inte hela världen.

Såg också ett jätteparti tunnfilmspaneler, 2450 x 110 Wp, med ett angivet pris på 45 815 EUR, vilket skulle bli 0,16 EUR/Wp. Skulle kunna användas som del av ett fårstängsel eller så, inte så himla noga med exakt vinklar med sådana priser.

Men litet mera allvarligt då, det går att få fatt på tunnfilmspaneler för 0,20 EUR/Wp eller under och för den som har lämplig markplätt, några granar att såga stativ av och litet tid över så borde det ju gå att räkna hem det på rent ekonomiska grunder.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Växelriktare

nelos
Låter som ett rikigt kap! En markmonterad tunnfilmanläggning vore något det. När man får tid någon gång så...

Här är solarmax:en:
http://www.solarmax.com/en/products/string-inverters/s-series/
https://www.youtube.com/watch?v=qyob0AZfUfM
https://www.youtube.com/watch?v=lENqS1-iX0o

Re: Växelriktare

Norrlandssol.
Hur ser det ut om man ska bli elproducent? Eller skall man bilda förening? Precis som vindkraften gör.

Inget elbolag köper väl av elproducenter?

Re: Växelriktare

Anders J
Varför skulle de inte göra det? Om de inte köper av producenter så vet jag inte av vem de skulle köpa...

Om man väljer att driva det i aktiebolagsform, ekonomisk förening eller hur man gör spelar väl knappast någon roll för nätägaren / köparen. Givetvis så hamnar man i ett helt annat läge som elproducent och nu man får ett mycket dyrare inmatningsabonnemang och så kan man glömma allt annat än spotpriset (med litet marginal åt "fel" håll...), men det borde gå runt. Men det gäller nog att vara extremt kostnadsmedveten, billig mark, billiga tunnfilmspaneler och nära till elmatning.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/
12345678