9 x 240 W Involar i Gryt, Ösmo

Re: Tunnfilm!

Anders J
I så fall behöver jag ju bara 6 st!

Jo, det står 264 V i databladet, men jag vill nog veta att det är så och jaga måste hitta en förklaring till att de kopplar ned, Det skulle kunna vara så att de omkopplingen i Vattenfalls 20 kV-matning ger korta avbrott som invertrarna triggar på.

Vad ska du ha för dem?
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Tunnfilm!

Norrlandssol.
Ska fundera, mina kopplar ej ned, Ev power rekommenderar 260-290w panel till dessa, så i efterhand verkar det klokt..

Re: Tunnfilm!

Vad blev det för paneler samt pris med frakt? Är oxå lite bygga ut sugen...

Re: Tunnfilm!

Anders J
Jag pratade med säljaren i dag, dock enbart på tyska, så det blev litet trögt. Jag har inte fått något pris för frakten ännu, han ville ha ett par dagar.

Men det är 100 W Schott från Jena, 39 cent/Wp.

För de som har tillräckliga tak- och/eller markytor så betyder ju kostnaden/Wp allt och då, om man även väger in "carbon footprint" så måste ju tunnfilmspaneler vara ett alternativ.

Vi har bara 1,25 ha tomt, men ett halvdussin byggnader och skjul där det skulle vara möjligt att montera, så det är lätt att komma upp till de 10 kW nätägaren har satt som gräns även med tunnfilmspaneler.

Men det är lätt att filosofera över Nelos fundering, här finns t ex en idiotiskt smal remsa mark som man kanske skulle kunna köpa, för smal för att använda för bete eller egentligen något alls. Men rätt många kvadratmeter panel skulle det kunna bli
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Tunnfilm!

Anders J
Frakten för 18 paneler ca 100 x 140 cm blir 140 EUR. Inte alls orimligt.

Det blir till att klättra på tak framöver.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Tunnfilm!

magneten
Toppen det e ju inte mer än 70 kr/panel i frakt. Vilken firma har du beställt ifrån?

Monterar man dessa modulurna på samma vis som vanliga? Har ju sett en del tunnfilmsmoduler utan ram.

Re: Tunnfilm!

Krux
Finns en del nya annonser med bra priser. Jag väntar bara på ett ekonomiskt tillskott så aty jag kan beställa två pallar på samma gång så att jag får samma paneler på båda sidor av taket. Hade ju varit fint om jag fått svar på om jag blir beviljad mitt stöd också, men det lär väl dröja ett halvår misstänker jag. ;)

Re: Tunnfilm!

Av vilken anledning begränsar nätägaren anläggningen till 10kw?
Vilken storlek på propp har du på inkommande ström?

Re: Tunnfilm!

Krux
Callec: Om frågan var riktad til mig så vet jag faktiskt inte, dom har bara satt det som gräns helt enkelt, men jag tolkade det som att det bara gäller om jag ska sälja överskottet till nätägaren, vilket är dom jag köper vår el av idag, med andra ord är det Kraftringen. Vad jag förstår så är det inte så många som har ett maxtak på anläggningsstorleken på 10Kw"bara sådär". Men det är ju en ganska rejäl anläggning med 5Kw på båda sidor av taket så det räcker ju för min del, även om det vore kul att klä hela taket. :-)

Re: Tunnfilm!

Norrlandssol.
Man borde få trycka in lika mycket som jag plockar ut! Vissa elbolag har Max 24000kwh med 1kr/kWh..

Re: Tunnfilm!

Krux
Enligt kraftringen måste jag köpa lika mycket eller mer än vad jag säljer tillbaka till dom.

Re: Tunnfilm!

Anders J
Oops, där fanns det plötlsigt fler andra tunnfilmsmoduler och ännu billigare, hmm, här gäller det att tänka sig för.

Men det är ju ganskla tydligt att om man har rejält med ytor så kan man få väldigt bra ekonomi med tunnfilm. Men växelriktare och monteringsbekymmer tenderar ju att dominera i så fall.

Varför Kraftringen anger max 10 kW vet jag egentligen inte, men för mig som i stort sett har 1 ohm så kan jag inte gärna trycka på ens 10 kW, det är ju så illa att jag redan har problem med utlösningvillkoret och det är Diazed som gäller och inte dvärgbrytare.

Det är litet därför som jag tänkte mig att bygga ut en bit i taget.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Tunnfilm!

Norrlandssol.
Gäller att hålla isär kWh och kW, alla microproducenter måste köpa mer än de säljer, men finns ingen gräns på hur mycket, om det handlar om 1w eller 1kwh.

Jag har ingen effektbegränsning, vilket verkar mest logiskt, eftersom din huvudsäkring är effektbegränsingen.

Re: Tunnfilm!

magneten
Med 16A huvudsäkring får jag ansluta max 11kw 3 fasigt till fortums nät.

Re: Tunnfilm!

Att köpa lika mycket eller mer än vad man säljer är ett krav för att räknas som mikroproducent.
Elbolagen får vi enligt lag inte ta ut någon avgift för mätning och rapportering för mikroproducenter.

Man får sälja mer än vad man förbrukar under ett kalenderår, men då skyddas man inte av lagen.

http://www.kraftringen.se/Privat/El/Elnat/Producera-din-egen-el/Sa-har-gar-det-till/

Re: Tunnfilm!

10 kW-gränsen verkar bara ha betydelse för den ersättning som kraftringen betalar.

Man får 1 kr/kWh elen, under förutsättning att effekten på anläggningen inte överstiger 10 kW.
Annars är ersättningen spotpriset minus 2 öre.

http://www.kraftringen.se/Privat/Solceller/Fragor-och-svar-om-solceller/Om-vara-solcellspaket/

Vill man ha högre effekt kan man byta elhandelsbolag. Falkenberg betalar också 1 kr/kWh men har ingen effektbegränsning.

Re: Tunnfilm!

Du måste fråga nätägaren först om du överhuvudtaget kan få mata in el eller ej.
De är ju de som äger nätet och bestämmer hur det skall användas.

Är man långt ute på linjen så blir det problem när man matar in mycket.
Alt om man är många som gör det på ett litet område.

För att kunna ånjuta gratis byte av elmätare och gratis inmatningsabbonemang så måste man köpa mer än man säljer.
Annars så kan man få betala bytet mellan 4000-6000kr och sedan årligen 1500-2500kr. Det vill man ju slippa.
Alltså köp mer än man säljer alltid.
Eller gå all in och bytt en jätte anläggning max 63A som säkring.

Sent: Wednesday, June 11, 2014 8:48 PM
Subject: Re: Tunnfilm!

Av vilken anledning begränsar nätägaren anläggningen till 10kw?
Vilken storlek på propp har du på inkommande ström?

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/9-x-240-W-Involar-i-Gryt-Osmo-tp5002364p5004531.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: Tunnfilm!

Norrlandssol.
Ja men ingen säger hur mycket mer man måste köpa, sen spelar det ingen roll om jag matar in 16A på en fas eller plockar ut, vår ugn är tex 1fas 16A...

Re: Tunnfilm!

Anders J
Det finns ett "Avtal om köp av elkraft (max 10 kW)" med nätägaren.

Jag har inte känt att det varit meningsfullt att obstruera om det, ska jag trycka på så mycket blir det andra problem, både med tak och med nätimpedans.

Jag kollade f ö på några fler och billga tunnfilmspaneler hos SecondSol, men det blir stora volymer, "ohne Hersteller Garantie" eller den där texten "Suggest price" som jag inte riktigt vet var man hamnar.

Men visst, ska det bli något så får man inte vara rädd att göra business.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Tunnfilm!

Anders J
Mitt upp i alltihop så har jag all time high idag med 12,51 kWh, eller 5,79 kWh/kWp, trots litet molntussar i morse. Men den kalla nordvindnen gav bra kylning, Endast en motorsåg kan förbättra detta!
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/
12345678