9 x 240 W Involar i Gryt, Ösmo

12345 ... 8

Re: 9 x 240 W Involar i Gryt, Ösmo

Anders J
Nej, man hittar bara en massa referat om överenskommelsen. Men det är väl ingen EU-lag eller direktiv annars skulle man ju hitta text i Official Journal eller motsvarande.

Hittade däremot http://www.pv-magazine.com/news/details/beitrag/eu-to-cut-minimum-china-module-price-to-053-cents-w_100014626/#axzz2xEnEet2j och texten där tyder ju på att minimipriset sänks till 53 cent/W på tisdag. Inte dramatiskt så att de som just köpt behöver gråta blod eller så, men ändå ett litet pinnhål nedåt.

Det ska bli spännande att se om EV-power justerar ned priset i nästa vecka i enlighet därmed.

Om det nu är sant...
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: 9 x 240 W Involar i Gryt, Ösmo

Re: 9 x 240 W Involar i Gryt, Ösmo

Idag landade solpanelerna från Ev Power..! Otroligt snabbt.. Beräknades komma på Måndag, de hade pengarna i Tisdags, och de lämnade Prag Tisdagskväll..

Mycket nöjd..nu bara resten kvar..applicera dem på taket..

/A

Re: 9 x 240 W Involar i Gryt, Ösmo

nelos
Utmärkt!

Lägg gärna upp lite bilder på projektet, ska bli spännande.

Re: 9 x 240 W Involar i Gryt, Ösmo

Totalt kass på sånt...! Och använder nästan 100% ipaden, och bilder som fotas så används alltid mobilen, och då hamnar bilderna på ipaden via bildströmmen,  hur lägger man upp bilder?

Re: 9 x 240 W Involar i Gryt, Ösmo

Du måste vara registrerad användare för att kunna lägga in bilder.

Re: 9 x 240 W Involar i Gryt, Ösmo

Norrlandssol.
Aha, tror jag registrerade mig, men tror jag glömt min inloggning, finns nån " komihåg" funktion?

/A

Re: 9 x 240 W Involar i Gryt, Ösmo

Norrlandssol.
Problemet löst..! Verkar funka att lägga upp bild med ipaden, men den tycker bilden är för stor, hur stor bild tillåts?

Re: 9 x 240 W Involar i Gryt, Ösmo

nelos
Är bilden för stor kan du kryssa i "resize", så skalas bilden om så att den blir mindre.

Re: 9 x 240 W Involar i Gryt, Ösmo

Anders J
Maxade just 2,28 kW:

Inte så tokigt med tanke på att nominell effekt är 2,16 kWp. Kan tänka att det är en kombinatione av optisk brytning i molnkant och att panelerna hinner svalna litet.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: 9 x 240 W Involar i Gryt, Ösmo

jansimon
Snyggt!

Ja molnen kan göra under (ibland) med kantbrytningar. Igår hade jag några sådana stunder. Dock inte din överklockning av anläggning, men passerade iaf. momentant inverterns max och den beräknade maxvärdena för min placering. Å detta i samband med molnkanter.

Du kör väl småinvertrar och kan maxa på när det går?

/Janne

Re: 9 x 240 W Involar i Gryt, Ösmo

Anders J
2,28 / 9 = 253 W, antag 92 % verkningsgrad i omvandlingen skulle innebära 275 W ut från panelerna. Dvs om taket hade lutat litet mer skulle säkert växelriktarna begränsat. Om de inte redan gjort det.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: 9 x 240 W Involar i Gryt, Ösmo

jansimon
Läste att max Wp input för dessa microväxlare är 300W. Frågan var den begränsar. Verkar ju på kurvans spetsighet att den inte kapar där iaf. För dig. Lutningen har tiden med sig, åtminstone någon månad till :)

/Janne

Re: 9 x 240 W Involar i Gryt, Ösmo

Anders J
Ur databladet:

Input 100 - 280 Wp
AC Power 235 W
Verkningsgrad peak 95,2% och  CEC Weighted 94,1 %

Med sådana verkningsgradssiffror så borde ju DC-effekten kanske varit ännu högre.

Jag kommer hur som helst att byta en växelrikater och i samband med det så ser jag till att se till att få dit en shunt och mätkablar så att jag kan mäta på DC-sidan.

Därifrån är ju steget inte långt till att sätta en extra panel med egen AC-mätning på stalltaket så jag får svart på vitt hur det fungerar...

Det är ju en fördel med mikroinvertrarna, men kan bygga ut en panel i taget och plöstligt är taket fullt!
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: 9 x 240 W Involar i Gryt, Ösmo

jansimon
Ja detta var från EV-power.eu

http://www.ev-power.eu/Micro-Inverters-1/GridFree-Micro-AC-Direct-Invertor-DC-AC-230V-230W-CE.html

Ja klar fördel om man vill pyttsa ut investeringskostnaderna över tid.

Blir intressant att se verkliga mätresultat. Verkar ju som man brottas med verkningsgraden, men fakta är fakta :) först då vet man.

Re: 9 x 240 W Involar i Gryt, Ösmo

Jag maxade med igår, installerad effekt 2205w och var runt 2220w, var ute och jobbade och läste av elmätaren i förrådet, har ingen loggfunktion på maxeffekt, så möjligt den var högre.

Ja helt klart en miss att man inte köpte 290w panelerna till microinvertererna, hade blivit betydligt bättre..

Re: 9 x 240 W Involar i Gryt, Ösmo

Anders J
Tyckte att en sådan här kristallklar, blåsig och kall dag skulle kunna ge nytt all time high och bestämde mig för att spola lagret av pollen från solpanelerna och här är resultatet:

2 minuter per vertikal linje, 0,1 kW per horisontell, ökade 0,15 kW direkt alltså.

EgenEl-mätaren är nu i drift och om allt är som det ska så fullkomligt drösar det in elcertifikatpengar:

Den övre elmätaren är den jag haft till E-logger och den undre är den nya. Såvitt jag ser så trackar de varandra exakt.

Den högra kapslingen innehåller en Raspberry Pi som läser data från elmätaren och kommunicerar enligt Ediel mots Svenska Kraftnät, eller vad protokollet nu heter.

Jag har alltså numera tre anläggnings-ID, ett för elhandel, ett för inmatning och ett tredje för certifikaten.

Jag tänker behålla båda mätarna och när jag bygger ut så får stalltaket en egen mätare. Är man nörd så är man!
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: 9 x 240 W Involar i Gryt, Ösmo

magneten
Vid spolning av panelrna så kyls de ju momentant ner en hel del vilket även kan förklsra den momentana effektökningen, provade att sopa mina rena från pollen med en mjuk biltvättborste dock kunde jag inte notera någon märkbar effektökning.

Elcertifikatmätaren var ju helt klart en intressant lösning som vi på forumet borde kunna "bygga" själv. Det gäller väl bara att ha en godkänd mätare samt att veta vart  avläsningen från denna skall skickas, eller? Vad  heter din mätare, vet du något om hur raspberryn fungerar/ är konfigurerad?

Re: 9 x 240 W Involar i Gryt, Ösmo

Anders J
Det borde ju gå bra med valfri typgodkänd klass 2-mätare.

Det går att tanka hem spec av protokollet från Svenska Kraftnät, det är inget svenskt utan ett standardiserat europeiskt. Jag har en kompis i elmätarbranschen som har span på en elmätare med inbyggt Ethernet och med litet tur så kan man ju tänka sig att det finns en lämplig IP-stack till den.

Sedan är det väl en del administrativt pyssel innan man har fått till det med myndigheten. Jag vet inte vilka andra formella krav de evt ställer.

Jag har ju skrivit avtal med Magneten AB och vi får se hur det utvecklar sig. Det finns ju goda skäl att tro att regeringens skatteåterbäringsproposition nu totalhavererar och att nästa regering drar igång en ny utredning om nettodebitering.

Tills dess blir det väl något slags status quo. Vojne, vojne.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: 9 x 240 W Involar i Gryt, Ösmo

Jag är mycket intresserad av elmätaren, jag producerar lite drygt 5000 kWh per år, vilket innebär 5 elcertifikat när hela produktionen räknas. Med 200 kr/cert blir det ca 1000 kr/år bara för elcertifikaten.

Hur fungerar det med konto i svenska kraftnät, har du ett konto eller behövs det två?

Och hur gör man för att inte räkna dubbelt? Din elnätsägare rapporterar ju in hur mycket el du matar ut, och sedan rapporterar denna elmätare den totala produktionen.

Räknas inte den utmatade elen dubbelt då?

12345 ... 8