9 x 240 W Involar i Gryt, Ösmo

123456 ... 8

Re: 9 x 240 W Involar i Gryt, Ösmo

Anders J
Nätägarens mätare registrerar ju vad jag matar ut på det anläggnings-ID som hör till mikroproduktionen och så har du ett annat anläggnings-ID som är knutet till Certifikaten.

Tre st totalt alltså.

Jag hade ju redan klart med elcertifikat så jag fick ändra det.

Nu har jag ju tagit smitvägen via egenel och det bolag de har knutit till sig, men det borde ju gå att köra på egen kaluver om man är tillräckligt envis. Jag föreställer mig att programmet i hallonpajen är ett Python-script eller något sådant.

EgenEl ställer inte krav på att man har dem som elhandlare, jag har ju på gränsen till problem med spänningen här längst bort på ledningen, så jag väljer i detta läge att ha kvar min nätägare som elhandlare både ut och in, de är intresserade och tillmötesgående och det är ju viktigt det med. Men jag får se vad som händer framöver. Sannolikt blir det väl nettodebitering innan detta har satt sig.

Jag håller er informerade.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: 9 x 240 W Involar i Gryt, Ösmo

nelos
OK, elnätsägarens mätdata används alltså inte för elcert, utan bara den extra elmätaren används för det.
Då är jag med.

Här är mer information om elmätaren, den kostar 1500 kr i engångskostnad:
http://egenel.etc.se/nyhet/vad-ar-egentligen-elcertifikat

Skulle betala sig fort i mitt fall.

Har du en länk till specifikationen av protokollet från Svenska Kraftnät?

Re: 9 x 240 W Involar i Gryt, Ösmo

Anders J
Meddelandetypen heter UTILTS E66 TIM

Grotta ned dig i www.ediel.se, där finns mycket att läsa men jag anar att det finns flera ingenjörshjärnor här så det är väl bara att sätta igång!

Det borde väl gå bra med en gammal netbook och lämplig Linuxdistro och så totar man ihop ett Pyhonscript. Jag menar, hur svårt kan det vara?

Nytt rekord idag f ö, låg på all time high redan kl 16.00 och sådant är ju kul, alldeles bortsett från det ekonomiska!

:-)

2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: 9 x 240 W Involar i Gryt, Ösmo

Mikroinverterproblem?

Anders J
Någon här har ju rapporterat om dålig verkningsgrad på mikroinvertrar och det har ju könsta oklart om vad dett berott på.

Jag har rätt mycket träd och skuggning och det har ändå känts bra med dem i vetskapen om att varje panel får ge vad den kan.

Men nu, när man första solcellssommar är på väg in så blir jag ändå litet betänksam, Det visar sig att när fasspänningen stiger upp emot 240 V så inträffrar det titt och tätt och invertrarna stänge ned sig. Nätägaren har ju rätt att hålla sig inom +/- 10 %, dvs 253 V och även om databladet från Involar talar om spänning upp till 264 V så finns det tydligen ändå nationella avvikelser.

Det är rimligt att tänka sig att typprovningen innefattar att man säkerställer att invertern stänger ned så att man säkert inte kommer utanför spänningsgränserna och att inställda värden därför ligger innanför gränserna. Men det känns ju litet surt om anläggningen stänger ned sig titt och tätt när spänningen ligger på 238 V.

Enligt nätägaren så har jag 0,715 ohm i nätimpedans och om jag lägger till kabel som är nedgrävd här så får jag nog räkna med nära nog 1,0 ohm. Om jag bygger ut till 6 kW så innebär det ju 10 A och den ingenjör är inte av kvinna född som kan göra något åt att 10 x 1 = 10 och om nätet redan ligger på 240-241 V och jag matar på med 10 A så kan man tänka sig 250 V och det känns ju inte bra alls.

Någon annan som brottats med överspänningsproblem och som bor vid näts ände?
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Mikroinverterproblem?

magneten
Jag ligger ofta runt 243-244v när  jag maxar 3300-3680w riktaren har dock aldrig stängt ner pga av detta.

Re: Mikroinverterproblem?

Här är en tråd som kan vara av intresse:

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Elverksproblem-td5001751.html

Spänningsgränserna har ändrats ganska nyligen.

Re: Mikroinverterproblem?

Nätbolaget loggar min anläggning, och säger att spänningen ökar på nätet då växelriktaren går Max, värst på den fas där SMA själv jobbar och trycker på 4kw, men annars ser elkvalitet och frekvens bra ut.

Nej ångest för dessa microinverters, nu när jag vet bättre! Men ville ha 3-fas, men kass verkningsgrad! Nu när man ser och jämför med enfas systemet, 2205w med microinverter, blir aldrig över 1500-1600w sommartid, har legat i April 1sek strax över 2205w.! Endast 72% verkningsgrad..men dessa 9 är nog rätt omöjliga att sälja...

Re: Mikroinverterproblem?

magneten
hade en stabil och hög produktion under några minuter idag då jag stod och kollade volten ut låg då på 244-246v under några minuter utan att växelriktaren stängde ner vilket torde tyda på att den är konfigurerad enligt den nya standarden.

Går det att göra några inställningar på microväxelriktarna eller är de förprogrammerade för varje specifikt land som de säljs i?

Re: Mikroinverterproblem?

Norrlandssol.
Hur har du koll på att den klipper?

Re: Mikroinverterproblem?

Krux
Syns väl som en tydlig dipp, eller helt avbrott på produktionskurvan eller?

Re: Mikroinverterproblem?

Norrlandssol.
Hej igen

Vet inte om det är så lätt att veta, om det laddar 1500w eller 1600w, men kanske kan vara en förklaring till den dåliga verkningsgraden, men frågan som Anders ställde om confiq på den, borde ju vara olika inställningar som en central växelriktare ang frekvens och spänning, men står 184-268V, vilket känns ganska brett spann..

Och är ju synd att dessa sitter under solpanelerna, man har ingen aning..kanske skall skruva ned en panel och kolla.

Re: Mikroinverterproblem?

SMAs växelriktare skall stänga ner helt om någon av gränserna överskrids för att sedan starta om efter typ en eller nån minut om jag har förstått det rätt (de reducerar alltså inte effekten, utan stänger ner helt om trippgränsen uppnås) om jag har uppfattat allt rätt...

Re: Mikroinverterproblem?

Norrlandssol.
Ja det lätt att se om det faller bort 4kw, samt att växelriktaren sitter bra till, men 9st små växelriktare som sitter gömda under solpanelerna, och producerar 100-150w, så dör en inte så lätt att se..

Re: Mikroinverterproblem?

Anders J
Tack Nelos, den länken gav ju en massa nyttig information. Det innebär då att om jag då har nio st mikroinvertrar som är inställda på +6%/60 sek samtidigt som om min nätägare anser sig ha rätt att hålla spänningen på +10% så kan jag hamna i ngt slags moment 22. Det är antagligen inte så enkelt att ställa om parametrar i dem.

Hade jag däremot haft en central växelriktare har det funnits möjlighet att ändra inställningarna. Det är ju problematiskt att man inte lyckats ena sig om samma inställningar inom Unionen.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Tunnfilm!

Anders J
Lade just order på 18 x 100 Wp tunnfilmspaneler till stallet. Jag tror inte det är många tunnfilmare här. Verkningsgraden är knappt hälften mot kristallina paneler, men de är billiga per watt.

Det ska bli spännande att se skillnaden i effektivitet i olika väder. jag har inte läst något vettigt om varför de skulle vara bättre i mulet som det sägs, annat än att de kan ges en annorlunda spektral känslighet.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Tunnfilm!

Norrlandssol.
Vad kör du för växelriktare till dessa paneler? Har annars 9st microinverter till salu, Svensksålda inkl kvitto..

Re: Tunnfilm!

Experiment med tillskott av el :)

Re: Tunnfilm!

Anders J
Har inget bättre förslag ännu än SMA SB 2000 HF, men visst skulle det kunna fungera med småttingar också, två paneler på varje. Vet du vilka spänningsgränser de är proggade för?

Det går väl iofs att prova det, jag har ett labbagregat 35 V/5 A och en vridtrafo kan jag säkert låna. Jag måste få klarhet i varför de jag har kopplar ned inetrmittent.

Sprillans nya hos EV kostar de 100 EUR.

Du hittar min mailadress via länken.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Tunnfilm!

Norrlandssol.
Hej igen

Spänningsgränsen är 185-264v..mina heter Renesola Micro replus..

Jag skulle köra 3x100w/ inverter...

9st på Ev kostar 1228€ inkl frakt, Eur står i 9kr..

123456 ... 8