9 x 240 W Involar i Gryt, Ösmo

Re: Växelriktare

Norrlandssol.
Elproducent är helt annan sak än Microproducent! Skatt samt moms skall betalas, samt tar energibolaget betalt för mätarhanteringen mm, de kanske köper men till lågt pris..

Är nog betydligt bättre att bilda förening med medlemmar som använder el'en..

Re: Växelriktare

Anders J
Givetvis är det bättre att sälja dyrt än billigt och om man kan leverera till grannar eller till något annat community dyrare än till nordpoolpris så visst.

Jag försöker bara undersöka om man kan få det att gå runt ekonomiskt med billigaste möjliga installation alldeles för egen maskin och utanför evt bidragssystem. Jag fick först ett ordinarie inmatningsabonnemang av misstag och då kostade väl det 2-3 000 kr/år i fasta avgifter, liksom att inkommande kabel naturligtvis också kostar. Momsen lever ju sitt eget liv vid sidan av både in och ut.

Men nu är jag mest av allt upptagen med att få upp det jag har liggande, så jag släpper det just nu.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Växelriktare

Norrlandssol.
Helt annat läge om jag är storförbrukare själv, och förbrukar 30-40Mwh/år, och Max 1500kw effekt på microproduktionsanläggningen och 63A.

Re: Växelriktare

Har kollat lite på schott paneler (likadana som du köpt till tänkta utbyggnad) När jag körde en simulering i SMA sunny design med dessa paneler och min transformatorlösa sma 3600 så protesterade programmet och sa att paneltillverkaren hade särskilda jordningsföreskrifter till dessa paneler och att det ej skulle fungera ihop med min växelriktare (antar att de menar att panelernas - pol skall anslutas till jord)

Är det något du känner till angående jordningen av dessa tunnfilmspaneler?
SCHOTT Solar AG Schott ASI 97 Dünnsch. 97 Wp

Re: Växelriktare

Anders J
This post was updated on .
Det vet jag inte hur jag skulle tolka. Men det är PROTECT ASI 100 jag har. Isolationen anges till 1000 V och eftersom panelerna ansluts i serie så blir det ju en omöjlighet att ansluta panelernas - poler (i pluralis alltså) till jord.

Jg vet inte riktigt vad det skulle skilja mellan tunnfilmspaneler och kristallina paneler, annat än att jag så där i princip inte tyckar om tanken att inte ha galvanisk isolation. Men jag kan ju ha en 2 kVA isoationstrafo mot nätet om jag får tag på en omriktare för 100 EUR. Eller nåt...

Växelriktaren jag försäker köpa är ju ett långskott, har inte hört något ännu...
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Växelriktare

nelos
Här är dimensioneringsverktyget för SolarMax, "MaxDesign":

http://www.solarmax.com/en/maxdesign/

Re: Växelriktare

Anders J
Tack! Det hoppade inte igång under Wine, jag får väl boota upp en Windows fast det tar emot.

Fick just en "Einkaufsbestätigung" från säljaren, det ser ut som det skulle funka. 100 EUR är ju ganska OK. Tänkte jag skulle försöka hålla utbyggnaden nedåt 6 kr/kWp, jag menar att taket behövde ju litet underhåll ändå...

En kompis som ska bygga ett höförråd konstaterade att om man får fatt på tunnfilmspaneler för 0,20 EUR/Wp så är kvadratmeterpriset inte så blodigt jämfört med takplåt från Byggmax.

Och stalltaket är snart redo att ta emot den ena strängen med nio paneler i alla fall:
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Växelriktare

Det blev samma resultat när jag valde Protect ASI 100

Re: Växelriktare

Anders J
Körde igenom "MaxDesign" och får verkningsgrad 94,17% och ett grönt kryss i rutan "Layout OK". Inga felmeddelandet eller påpekanden om jordning, vilket jag ju inte trodde på ändå, på rent ingenjörsmässiga grunder.

Däremot så tar ju det programmet, lika litet som SMA:s, hänsyn till skuggande träd, vilket ju är mitt huvudsakliga problem.

(Är det så att vara skeptisk till SMA är att häda? det är lätt att få den uppfattningen...)
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Växelriktare

magneten
Skönt att det funkade med solarmax :)

Nejdå jag skulle absolut kunna köpa växelriktare av annat märke till framtida anläggningar, nu är det bara så att jag ju redan har en transformatorlös sma som jag hade tänkt att lägga till fler paneler på.

Har själv dålig koll på jordning och ellära, men visst är det väl så att man kan + eller - jorda hela sitt system för att minska PID problem eller vad det nu kallas när panelerna i en sträng försämras i olika snabb takt?

Som sagts tidigare så är ju varje anläggning unik och skall med fördel designas efter rådande förhållanden..

Re: Växelriktare

Norrlandssol.
Magneten, så många paneler ryms väl inte på din 3600'a? Eftersom du har 4008w och "ganska söderläge", men jag har 2380w DC övereffekt, men då Öst/Västläge, men klar fördel om solen är blek..

Re: Växelriktare

Det sista jag såg om PID var att det av någon outgrundlig anledning inte var något problem i Sverige.
"Negativ jordning för tunnfilmspaneler" känns likartat.

Om det nu vore något problem så tycker man ju att tillverkaren borde gå ut med den informationen.
Det ligger ju i deras intresse att panelerna fungerar så bra som möjligt.
Att inte gå ut tydligt med sådan information skulle vara mycket kortsiktig från tillverkarens sida.

Det finns ingen information i databladet:
http://www.proinso.net/pub/doc/File/ingl/schott_protect_asi_100-107_data_sheet.pdf

Re: Växelriktare

Jodå har kört en simulering med mina 4080W +1000W nästan i söderläge med bra vinkel i en egen sträng till mppt2 och får då en energiutnyttjandegrad på 99,9% vilket känns helt ok. Måste väl säga att jag är en stor förespråkare till överdimensioneringens positiva effekter.

Kollar du mina kurvor så ligger jag oftast runt 3000W ut vid stadigt solsken och sommarvärme så det finns helt klart en del utrymme kvar under långa perioder :) (växelriktaren maxar på 3680W)

Re: Växelriktare

Norrlandssol.
Då håller jag med.! Trodde 4080w i söderläge att den skulle ligga nära sitt Max, fördel överdimensionering är de dagar det ej är kanonsol, som idag har vi sol dis/moln och helt ok prod.

Re: Växelriktare

Var det 18 st paneler du hade?

Jag körde också MaxDesign med ditt system, och här är resultatet:

Har jag tagit rätt värden enligt din planering?

SolarMax 2000S med en maximaleffektföljare, Schott Proctect ASI 100 solpaneler.
Gissade på 30 grader rätt mot söder, det är inte så kritiskt för denna simulering.

Två strängar med 9 paneler i varje sträng (på samma maximaleffektföljare).

Gav detta:

Överdimensioneringsfaktor: 0,91
Max öppen spänning: 416,69V
Max DC-ström: 6,82A
Verkningsgrad: 94,17% (Samma som dig!)

Re: Växelriktare

Anders J
Jodå, Magistern, jag gjorde likadant och fick samma. Jag måste dock vrida alltihop en hel del åt väster om rätt ska vara rätt vilket ju påverkar totalresultatet ganska litet ändå. Som sagt, träden är överlägset största hindret ännu.

Jag passerade 1000 kWh sedan november i förrgår, så det blir ju inte ens 900 kWh/kWp och år för befintlig anläggning, men inte så pjåkigt ändå.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Halva stalltaket uppe nu!

Anders J
Snyggt med de sobert mörka panelerna. Men väldigt så tydligt det blir att taket inte är plant.

Hade tänkt mig att ha den ena slingan med 9 paneler i drift inom någon vecka och så får andra halvan ta den tid den tar.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Halva stalltaket uppe nu!

magneten
Snyggt må jag säga!

Re: Halva stalltaket uppe nu!

Mycket snyggt!

Är intresserad av fastsättningen av tunnfilmspanelerna, ta gärna några närbilder på det.

Re: Halva stalltaket uppe nu!

Anders J
Det inga konstigheter, de har 35 mm Al-profil i ramen. För att vinna plats i takets längsledd så har jag 6 mm skruv i mellan dem med en 30 mm bricka under varje, vilket innebär att det bara är litet drygt 6 mm mellan varje vertikal rad.

I höjdledd ligger de kloss mot varandra, t o m med en silikonsträng emellan. I botten på varje rad om 3 sätter jag ett sådant där 35 mm avslutningsfäste med genomgående bult.

Det är dubbla lager glas i dem, med cellerna i mitten, och de är rejält tunga att hantera.

Ett vanligt format för tunnfilmspaneler är ju annars 600 x 1200 mm utan ram och då får man hantera dem på annat vis. Sådana kan man ju tänkas hantera mera som något slags taktäcknig i glas och det skulle vara väldigt piffigt om det funnes lämpliga plåtbeslag för det, hmm...

Idén är ju inte så dum, de blir såpass billiga att man litet mera okritiskt kan använda dem på tak i största allmänhet om läget inte är helt idiotiskt. Jag har också funderat att integrera dem i ett staket som ligger soligt och fint södervägg i en höst/vårhage vi har man kan ju sätta en eltråd överst och höja upp del ett par dm. Om inte djuren betar rent intill får man väl köra ett varv och slå framför.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/