9 x 240 W Involar i Gryt, Ösmo

Snålhet vs vishet...

Anders J
Lödde DC-kabel i skymningenoch kopplade in invertern och tänkte att jag skulle få upp startmenyn för att ställa in datum och andra inställningar.

Stendöd. Fullständigt.

Jag får lyfta på kåpan och se om det är något uppenbart som en säkring eller så. Eljest får jag sätta upp 100 EUR på förlustkontot, jag visste ju att det var ett högriskprojekt...

;-(

I så fall får det väl bli en SB 1600.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Snålhet vs vishet...

Måste den inte ha DC spänning för att "leva"? får för mig att SMA'n med dör när DC spänningen försvinner..

/A

Re: Snålhet vs vishet...

Kikade i manualen, och det ser ut som man behöver solljus, men ingen nätkoppling(!) för att starta SolarMax:en.

(Skiljer jämfört med Kostal Piko behöver nätkoppling för att överhuvudtaget starta växelriktaren)

http://docs.solarmax.com/SolarMax/Downloads/Stringinverters/Sseries/Instructionmanual/IMen2000S6000S/GetPDF.ashx
(Sektion 5.2)

Det kanske helt enkelt inte var tillräckligt mycket ljus om det var i skymningen?

Vi kan ju hoppas...

Re: Snålhet vs vishet...

Anders J
Tack för ert stöd i en svår stund, kamrater i solcellsträsket!

Men ni kan ju faktiskt ha rätt. Nu blir det ju en mulen dag idag, men solen går väl likväl upp och tunnfilmsceller är ju så himla bra på det ;-)

Och så är den ju såld under förutsättningen att kommunikationen är död, det skulle ju kunna vara så att den faktiskt fungerar (med de tyska inställningar som den antagligen har... schh) men att hela elektronikdelen med display och sådant är helt död.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Ni hade rätt! 44 W nu...

Anders J
... i denna tröstlöst dimmiga morgon.

Har jag litet röta nu så funkar Ethernet och jag kan få ut data den vägen!
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Ni hade rätt! 44 W nu...

jansimon
HUr har det gått Anders????

Re: Ni hade rätt! 44 W nu...

Anders J
Jag hade ju väntat mig att det skulle vara något slags livstecken från invertern med nät anslutet, men det är tydligen normalt för både den och andra att den är helt död utan spänning från cellerna.

Statistiken är väl litet tunn efter en sådan grå dag, jag gjorde en del avläsningar av effekten och kunde inte så signifikanta skillnader uttryckt som W/Wp mellan de kristallina pch tunnfilmarna.

En sak dock, nu har jag ändrat så att mikroinvertrarna ligger på två faser och den nya på en och det är tydligen stora skillnader på filterkomponenterna, mikroinvertrarna åstadkommer en massa reaktiv effekt och den är i princip noll på den nya.

Men jag har nollställt statistiken i växelriktaren och ber att få återkomma. Dock så har jag ju annan riktning, annan lutning och annorlunda skuggning, så det blir svårt med jämförelser. Det ligger antagligen inom möjligheternas ram att köra en andra kanal på e-logger, alternativt att använda webbservern i växelriktaren eftersom det ju vore intressant att se hur mycket substans det finns i detta att de skulle vara annorlunda/bättre i mulet väder.

I alla fall fick jag en tröstlöst dimmig och mulen höstdag som igår in 1,6 kWh, eller 0,52 W/Wp pch det är väl litet som han sa som fick se Åmål, "ändå någe";-)

Vi tog in hästarna i stallet i går kväll och väntade oss mycket regn, blåst och åska, men det är tydligen enormt svårt detta med att spå väder.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Ni hade rätt! 44 W nu...

Anders J
Det statistiska materialet är ju förfärande litet, några ögonblickavläsningar i gårdagens gråväder och en dags växlande molnighet med tvära kast idag, och med i övrigt vitt skilda förutsättningar i vinkel, riktning och skuggning så har polypanelerna givit 2,27 kWh/kWp idag och tunnisarna 3,0 kWh/kWp. Jag gjorde några ögonblickavläsningar av effekt i värsta dimman igår och dessa pekade litet åt samma håll, då verkade det som tunnfilmspanelerna gav ca 10 % mer i relation till nominell effekt.

Det finns anledning att tro att skillnaden därvidlag inte är större än så, om de ger från några och kanske möjligtvis upp till tio procent högre effekt i relation till nominell effekt i mulet väder så är det ju ändå en så liten andel av energiutbytet att det inte finns anledning att fästa större avseende vid det. Det som avgör är helt enkelt kr/kW, allt  givetvis under förutsättning att man har tillräckligt med ytor.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Ni hade rätt! 44 W nu...

nelos
Ska bli intressant att se om det blir någon skillnad i utbyte mellan polykristallina celler och tunnfilm.
Där skulle det kunna bli en skillnad över ett helt års produktion.

Att solpaneler har märkeffekten 1 kW innebär att de *per definition* ger 1 kW vid STC, dvs 25 grader 1000W/m^2 etc.

Sedan är ju effekten på en enskild panel ett mätvärde behäftad med mätfel.
Mätningen gjordes i fabriken vid produktion, men en tolerans på denna mätning finns ju för alla typer av solceller så det skiljer inget på den punkten.

Märkeffekten 1 kW ger per definition 1 kW vid STC, samma för mono, poly och tunnfilm.

Men panelerna arbetar normalt sett inte vid STC, att ligga vid STC tillhör faktiskt ovanligheterna.
Den arbetspunkt cellerna normalt ligger vid kommer avgöra utbytet för ett helår.

Den (okända) punkten är inte definierad för solceller, och om någon typ av paneler ger mer vid den punkten än en annan typ så kommer det innebära ett större helårsutbyte.

För mono och poly har jag inte sett något som skulle indikera att det skiljer över ett helår.
Men tunnfilm är ju tillverkad av andra material än kisel, så bl a temperaturkoefficienten skiljer.

Så tunnfilm skulle i praktiska tillämpningar kunna ger mer eller kanske mindre räknat per kW än kiseceller.

För kiselceller verkar 1000 kWh/kW för ett helår vara ett bra närmevärde för optimalt riktade paneler.

Men för tunnfilm kanske ett annat värde är bättre...

Ska bli intressant att se!

Re: Ni hade rätt! 44 W nu...

nelos
Såg att det finns fler bilder här:

http://s-solel.se/vastergryt/

Ser snyggt ut!

Re: Ni hade rätt! 44 W nu...

Morby
Har tittat förrut på din länk om GW Power i Tjeckien och tittade igen och blev väldigt intresserad av deras 300 Watts paneler för 157.71€ stycket + moms och + frakt. Nu vet inte jag vad deras moms är och fraktpriser är men bara för panelerna är det ju ett strålande billigt  pris.
Vad tror du priset kan bli för 9 paneler vilket jag har plats för idag på mitt tak?

Re: Ni hade rätt! 44 W nu...

Anders J
Som många företag som har litet volym så verkar de ha bra fraktavtal, det är bara att fråga i den mån det inte framgår direkt av webbshoppen. De svarar snabbt och korrekt. Jag tror att tjeckisk moms är 20 %.

De 50 st 75W 600 x1200 uinnfilsmpaneler jag köpte senast finns att få för 17,50 EUS/st från secondsol.de = 0,23 EUS/W. Att handla via secondsol kräver dock litet mer envishet, har gjorts helt på tyska och man vet inte vilka fraktavtal leverantöreran har, det blev ganska dyrt sist. Jag tror dock knappast man blir blåst.

Som jag konstaterat tidigare, med 1,75 kr/kWh för sålt överskott, 0,60 kr skatteåterbäring, 0,20 kr elcertifikat och några öre därtill i nätnytta så blir payoff-tid i en extrem vulgokalkyl (visst, utan moms, frakt, inverter, monteringsdetaljer etc) ungefär ett år och det är ju ändå helt otroligt hur man än vrider och vänder på det.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Ni hade rätt! 44 W nu...

Morby
Tack Anders J för ett bra svar.
Jag har redan mailat dom och ställt samma fråga. Ska bli kul att läsa vad detta skulle kosta.

Secondsol.de verkar ju mer bygga på att privatpersoner säljer div solcells prylar typ Blocket här i Sverige men det finns ju en del verkligen billiga prylar där. Samtidigt är min tyska kunskap mycket låg idag men jag skulle nog kunna få ihop nåt mail via bistånd av herr Google om det skulle knipa. Fast nu satsar jag mer på Tjeckien som verkar vara mer konversable på engelska.
Fortsättning följer....

/Lars

Re: Ni hade rätt! 44 W nu...

Jag köpte för nästan 1 år sedan 22st 290w paneler från Ev power, mycket nöjd, som Anders säger, snabba på att svara, och snabb leverans, snabbare än om den skulle skickas inom Sverige! Samt bra paketerat..

Bäst att skaffa en användare, 9st 300w paneler inkl moms och frakt till Umeå kostar 2189€ men bor du i södra landet kanske det bär sig att hämta dem, beställer man 50st paneler så slås frakten på fler paneler än om man bara handlar 2st.

Moms: 21% : 322€
Frakt: 272€
Solpaneler: 1537€
Totalt inkl frakt och moms till Umeå: 2189€ (20800kr)

Som sagt, är mycket nöjd, men blir alltid lite skeptiskt när man ska förskottsbetala som i mitt fall 43000kr
/A

Re: Ni hade rätt! 44 W nu...

nelos
Ja, skapar man en användare och loggar in så ser man totalpriset när man uppdaterat sin varukorg.

Så här ser det ut:

Re: Ni hade rätt! 44 W nu...

Morby
Jag fick svar idag från tjeckiska firman, eller var de nu finns:

"Thank you for email.

We would be happy to provide you with 300Wp Schutten panels (http://www.ev-power.eu/_d3999.html).

Price if you purchase 9 panels is 170€/pce.

Delivery to Sweden (done via TNT Express service) is 270€.

Please note, the prices are mentioned without VAT. For end user in EU we will calculate Czech 21% VAT.

Also check our MicroInverters, perfect choice if you plan to connect panels to electric grid: http://www.ev-power.eu/_d4023.html

Are you interested in the price offer? Let me know your billing details, I wil prepare the official order for you.

Best regards

Pavel Radomersky
Export department"

Alltså priset blir då för 9 stycken 300 watt'arei euro:

9 x 170 + 270 =  1800 + VAT 21% = 2178 euro
Euron står idag på 9,57 så då blir priset 21061 SEK.

Räknar man vidare på watt så blir det 21061 / 300 x 9 = 7,80 SEK /watt

Är detta bra ?

Re: Ni hade rätt! 44 W nu...

Anders J
Min närmaste handlare ett par mil härifrån tar 1990 kr för en 250 W Renesola-panel, dvs 7.96 kr/Wp.

Det visar ju om inte annat att priskonkurrensen fungerar, det är svårt att komma särskilt mycket lägre om man inte tänker ge sig in på tunnfilmsträsket och att man lika gärna kan handla av någon som man kan se i ögonen och skaka tass med! Dessutom så tror jag att det lönar sig att be om en offert på allt man köper för installationen inkl fästelement!
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/
Ani

Re: Ni hade rätt! 44 W nu...

Ani

Jag beställde 28 st 250w Schutten paneler från GWL- Power 2014-12-08 och fick dessa levererade 2014-12-12

Jag blev otroligt överraskad av den snabba leveransen.

Panelerna var väl emballerade och oskadade så jag är mycket nöjd.

Mitt pris blev inkl vat och frakt 6,92 sekr/wp

Re: Ni hade rätt! 44 W nu...

Norrlandssol.
Ja priset/watt sjunker ju mer man köper, eftersom frakten slås ut på fler paneler..

Ni får gärna höra av er om ni ska beställa från Ev power, var lite intresserad av ett Ev bike kit..

/A

Re: Ni hade rätt! 44 W nu...

Morby
Ok Anders J, ja då kan jag ju lika gärna sätta mig i bilen med släpet påkopplat och köra till Haninge och hämta panelerna i stället. Det är inte allt för långt från Uppsala.
Jag får ta mig en funderare.