7,2 kW mot öster och väster

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Temperatur i Stockholm idag 140614 enligt SMHI:

http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/observationer#

Vind, Stockholm/Tullinge:

Minst 7 m/s medelvind, och upp till 17 m/s i byarna.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Det nya rekordet för dagsproduktionen blev 47,18 kWh, dvs 6,55 kWh/kW.

All mätdata finns ännu inte tillgänglig i piko solar portal, men här är lokal data från växelriktaren:

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Effektkurvan:

Re: 7,2 kW mot öster och väster

Norrlandssol.
Vi har ganska sammalika, jag har 6380w i rakt Öst/Väst, och för liten växelriktare..

Men ser att Pvoutput börjar mäta kl 04:00, men det börjar ladda kl 02:45..

Gårdagens körning: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=32583&sid=29887&dt=20140614

Re: 7,2 kW mot öster och väster

Loggade in till SVK och kontrollerade elcert-kontot, inga elcertifikat registrerade ännu som förväntat.

Imorgon gör SVK körningen för tilldelningen av elcertifikat, och då förväntar jag en tilldelning av 1 st certifikat.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Har nu blivit tilldelad mitt första elcertifikat:

Nästa steg blir att se hur och till vem man kan sälja det.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

Jag bytte elbolag idag, de köpte elen för 1.50kr/kWh, bytte från Falkenberg Energi, 1.50kr är inkl elcert, jag som just hann skicka in ansökan, men kändes enkelt att överlåta detta.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

jansimon
Nyfiken vilket bolag det är?

Re: 7,2 kW mot öster och väster

Norrlandssol.
Vet inte om det är hundra officiellt än..

Re: 7,2 kW mot öster och väster

jansimon
Väntar med spänning :)

/jansimon

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Var i kontakt med Falkenberg Energi angående elcertifikat, men de köper inte dessa.

Här är deras svar:
Vi har inte möjlighet att köpa dina elcertifikat.
Vi är snarare en säljare än en köpare av certifikat.

Med vänlig hälsning
===============================

Så det blir till att leta vidare...

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Tittade när solelproduktionen startade och stoppade vid sommarsolståndet.

Den 21/6 var produktionen högre än noll (någon watt) från 03:40 till 22:20.

Det är 18 timmar och 40 minuter.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Solelmånaden juni är slut, och detta är första månaden då jag kan jämföra produktionen med förra årets månadsproduktion.

Juni 2014 gav 872 kWh, att jämföra med juni 2013 som gav 879 kWh:

Juni 2014 872 kWh
Juni 2013 879 kWh

Ingen större skillnad alltså, även om det var några kWh mindre, men eftersom mitt skuggande träd nu är borta innebär det att juni 2014 var lite sämre vädermässigt än 2013.

Väntar till imorgon med att läsa av resultatet för övriga anläggningar så de hinner registrera alla mätdata.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

Norrlandssol.
Juni slut, 1215kwh, helt ok trots dålig Juni.
Köpte:58kwh
Vad vi sålde vet jag ej än, men ca 1100kwh.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

Min nätägares produktionsvärden för juni finns nu tillgängliga, så nu kan första halvåret 2014 summeras.

Total solelproduktion var 2851 kWh under första halvåret. Av detta såldes 1828 kWh.
Den egenanvända energin blir då 2851 - 1828 kWh = 1023 kWh.

Det ger en egenanvändningsgrad på 1023/2851 = 36%.
Det bör också ligga ganska nära värdet för helåret.

Total prod: 2851 kWh
Sålt: 1828 kWh
Egen användning: 1023 kWh
Egenutnyttjandegrad: 36%

Inmatad/såld el per månad första halvåret 2014:

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Har fått elräkningen/fakturan för maj och juni från Falkenberg energi.

Har köpt el för 541 kr:

Har sålt el för 1133 kr:

Det ger totalt 541 - 1133 kr = 592 kr att erhålla från Falkenberg energi:

Jag har autogiro, så jag gissar att de kommer sätta in pengarna på mitt konto den sista juli.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Juli blev en bra solelmånad, totalt 973 kWh, det är nytt anläggningsrekord.
Inte långt från 1000 kWh under en enda månad alltså.

Utbytet blev 135 kWh/kW under juli.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

Norrlandssol.
Fick med utbetalt från Falkenberg för Maj/Juni, men bytte elhandlare den 18/7, men nu när jag loggar in på Falkenberg så är det helt tomt.! Undrar dessa 18 dagar som saknas om de kommer om 2 månader, så man hinner glömma dem, får slå dem en pling..

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
På fredag kommer anläggningen tilldelas sitt andra elcertifikat, och det är faktiskt inte så långt borta med det tredje också. Har sålt ungefär 2700 kWh sedan mätaren byttes, så några hundra kWh till så blir det tre st.

Vi har en egenutnyttjandegrad på ca 36%, dvs andelen el som exporteras är ca 64%.
Men en årsproduktion på totalt 5400 kWh ger det ungeför 3400 kWh såld el per år, som ger lite mer än 3 elcertifikat.

Med priset 200 kr/elcert skulle det innebära ca 600 kr per år för anläggningen.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Loggade in och kontrollerade kontot på svenska kraftnät.

Fick ett till elcert tilldelat i fredags, så nu är det två st.

1234567