7,2 kW mot öster och väster

12345 ... 7

Re: 7,2 kW mot öster och väster

Hej igen

Är det verkligen glas? Känns som tveksamt, känns mer som nån plast, men hugga bort is är nog ej så bra, jag hade endast kallsnö som lätt åkte av,  heatpipe är av glas och väldigt lätt att "explodera". Och hört flera som gjort just detta, verkar betydligt bräckligare.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Det är tydligen oftast men inte alltid, någon form av glas, men det finns många olika sorters glas.
Glaset innehåller ofta kiseldioxid (SiO2)

Här visas hur man producerar solpaneler, glaset visas i början:

https://www.youtube.com/watch?v=ihEIaYsB4yg

Mer info om solpanelsglas:
http://www.greenrhinoenergy.com/solar/technologies/solar_glass.php

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Fick idag ett kontobesked från svenska kraftnät för elcertifikat i systemet Cesar.

Enligt beskedet var antalet elcertifikat för huvudkontot 0 st, vilket stämmer.

Anläggningen blev godkänd för tilldelning av elcertifikat i början av november, så den har inte hunnit mata ut 1000 kWh på elnätet ännu.

Jag tänkte passa på at logga in på mitt Cesarkonto för att se hur systemet ser ut.
Men det visade sig att fastän jag fått ett brev som talade om att jag är kund och har konto i Caesar,
så kan jag inte logga in i systemet!

Här är en länk till Cesar:
http://certifikat.svk.se/default.aspx

Inloggning görs här:
http://certifikat.svk.se/lists/publicpages/Contact.aspx

I mitt fall valde jag att logga in med bank-id, med inloggningsförsöket gav resultatet:
     "Användare hittades inte"

Man får ansöka om ett inloggningskonto, trots att man redan har ett elcertifikatkonto.
Hittade denna ansökningsblankett:

http://certifikat.svk.se/Public%20documents/Anmalan%20om%20certifikatkonto%20IL%C3%85.pdf

Så jag får helt enkelt fylla i den, det är ju snabbt gjort.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Isen och snön försvinner sakta men säkert från solpanelerna. Jag har provat snörakan igen, men is försvinner ju inte med den.

Så här såg det ut idag:

Lufttemperaturen har hållit sig under noll alla gånger jag tittat, men panelerna kan ju ha värmts upp till nollstrecket.

Lustigt nog finns det inga spår av vatten på dem, eller någon avrinning.

Det ska tydligen vara möjligt för ämnen att gå direkt från fast form till gasform, det kanske är det som händer?
Enligt wikipedia är ett exempel på sublimering när man hänger tvätt på tork och det är minusgrader ute. Tvätten torkar fast det är minusgrader.

Eller så blir det helt enkelt små vattendroppar som sedan avdunstar.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Informationen om att man måste ansöka om ett konto hos svenska kraftnät för att kunna hantera sina elcertifikat var relativt klar och tydligt.

Men för att få reda på lite mer om anledningen till det kontaktade jag svenska kraftnät och frågade.

Jag fick följande svar:

För att du ska kunna logga in måste du anmäla att öppna nytt konto på formuläret du har hittat.
Den person som anmäls som kontoansvarig har behörighet att logga in.

Vänliga hälsningar
(Svenska kraftnät)
==================================

Även om man har ett konto för elcertifikat så vill svk att man registrerar den person som har behörighet att administrera kontot, och det är alltså därför man måste ansöka en gång till efter ansökan hos energimyndigheten.

Det känns ju helt rimligt för företag med många anställda, men lite mer ovant för en privatperson som brukar hantera sina egna konton.

Om kraftverket/produktionsenheten har ett personnummer som ägare itstället för ett organisationsnummer borde väl den personen kunna logga in utan någon extra ansökan kan man ju tycka.

När Svk börjar få tusentals ansökningar kommer kanske de också tycka att det är lämpligt...

Nu är ansökan iallafall inskickad.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Då var elcertifikat-kontot för Cesar aktiverat hos Svenska kraftnät. Det gick fort att få igång det, behövde inte ens vänta på vändande post, de svarade via e-post.

Har även provat att logga in med bank-id, och det fungerar bra:

https://certifikat.svk.se/

Nu har jag ju inga elcertifikat att sälja än, så jag får ge mig till tåls tills anläggningen matat ut 1000 kWh på nätet. Om jag antar en egenutnyttjandegrad på 50% betyder det att anläggningen måste producera ca 2000 kWh, det bör bli någon gång i vår/försommar.

Och så måste jag ju ha någon att sälja elcertifikaten till, ska kontakta Falkenberg energi och se hur de hanterar elcertifikat.

Under registreringsprocessen nämndes flera gånger den administrativa avgiften på 200 kr per år som ingen solcellsproducent i praktiken har behövt betala.

Och kostar den inget så är det ju inte så bra om det ser ut som man skulle behöva betala.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Nu har regeringen lagt fram det slutliga(?) förslaget om skattereduktion, och tanken är att det skall börja gälla den 1:a juli i år.

Här är hela förslagstexten:
http://www.regeringen.se/content/1/c6/23/30/28/6194aef4.pdf

Förslaget innebär att ersättningen från statens sida (i form av en skattereduktion) är 60 öre per kWh.
Ersättningen är samma för alla, det spelar exempelvis ingen roll vilket elområde man befinner sig i, utan ersättningen är exakt 60 öre.

Tänkte därför göra en uppskattning vad det skulle innebära för mitt system.

Jag har fått min första utbetalning för den solel jag producerar, och jag upptäckte till min förvåning att man får ersättning från nätägaren för minskade överföringsförluster - "nätnytta".
Den ersättningen är tydligen 6 öre/kWh för Vattenfall.

Jag trodde först att det var en avgift Vattenfall tog ut, men upptäckte sedan minustecknet. Jag får alltså 6 öre extra per kWh.

Idag (innan det nya lagförslaget) ser ersättningen ut så här per kWh från Falkenberg/Vattenfall:

100 öre elförsäljning från Falkenberg
6 öre nätnytta från Vattenfall
20 öre för elcertifikat från någon köpare, gissningsvis Falkenberg
-----------------------------------
Summa: 126 öre

Med det nya lagförslaget:
100 öre elförsäljning från Falkenberg?
6 öre nätnytta från Vattenfall
20 öre för elcertifikat från någon köpare, gissningsvis Falkenberg
60 öre från staten i form av skattereduktion
-----------------------------------
Summa: 186 öre

Om ersättningsnivån från Falkenberg skulle ligga kvar på 1 kr/kWh även med skattereduktionen skulle alltså ersättningen bli 1,86 kr/kWh!!

Det skulle i så fall vara en *riktigt* bra ersättning.

Men vad som kommer hända med ersättningsnivån från t ex Falkenberg vet vi inte. Den kommer troligen ändras till en mindre belopp, men det borde inte finns några skäl till att de skulle lägga sig på nivåer runt nordpools spotpris. Det finns ju en anledning till att de betalar 1 kr/kWh idag.

Med spotpris och det nya lagförslaget:
~40 öre elförsäljning?
[...]

Med spotpris skulle det alltså hamna på ungefär den ersättning jag får idag.

Falkenberg kan sätta vilken ersättningsnivå de vill, och jag skulle gissa på en ersättningsnivå någonstans mellan dagens och spotpris. Det innebär då att jag kommer få bättre betalt med det nya lagförslaget.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Början på året har varit rejält molnigt, med motsvarande låga elproduktion.

Idag är det ett kompakt mulet, samt dimma vid marknivå. Här är en bild på dagens väder:

Bakom träden skymtar ett fält, men skogen bakom fältet syns knappt...

Januari ger ändå så lite energi, så det spelar ingen större roll om det är mulet.
Hela januariproduktionen kan tas igen på en enda vacker sommardag.

Men februari kan ge en del energi om det är vackert väder.

Anläggningen har genererat 75 kWh totalt under fabruari så här långt, med bara någon dag kvar till månadsskifte.

Det motsvarar lite drygt 10 kWh/kW. Öst-väst-orienteringen gör att den ger mindre när solen står lågt, men den skillnaden minskar betydligt när solen står högre.

Jag känner en del personer som önskar att snön försvinner tidigt under vintern, men är det detta "väder" som är alternativet så önskar jag istället klart och kallt väder.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

jansimon
Verkar som om ni haft det dystrare februari än Västra Götaland. Enbart 3dgr hittills i vinter som det ej genererat något alls. Dessa dagar låg det ett tunt snötäcke på solpanelerna. Hittills i februari har anläggningen (7.2kW) genererat 100kWh.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Det verkar stämma, jag tittade som hastigast på produktionsdata för några anläggningar i västra götaland respektive östra svealand.

I östra svealand var det ca 15-20 kWh/kW hittils i februari, (högre än mina 10 alltså).

För västra götaland såg jag en anläggning som låg nära 30 kWh/kW. (Lyngåkra)

Imorgon är sista dagen i februari, får se vad slutresultatet blir.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

jansimon
Ja någon extra kWh bör väl gå att klämma ut trots risk för grå morgondag....

/Janne

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Idag var en klar och fin marsdag, solcellerna producerade 17 kWh under dagen.

Här är effektkurvan:

Trädet som skymmer blir ett hack i kurvan, men denna kommer minska betydligt när solen står högre.

Mars har börjat ganska bra, 126 kWh under de tretton första dagarna i Mars.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Har räknat på anläggningen i ekonomiska termer, och det ser ju riktigt bra ut.

Solelanläggningen kostade ca 64 000 kr totalt.
Anläggningen har inte gått ett år ännu, så det återstår att se exakt hur mycket det producerar per år, men man kan för enkelhetens skull anta en årlig vinst på ca 6400 kr, det borde kunna hamna där någonstans.

Den årliga avkastningen blir då 6400/64000 = 10%.

Anläggningen kommer alltså ge 10% i årlig avkastning i 30 år (säkert mer än så).
Det är *riktigt* bra, speciellt med tanke på att risken är mycket låg.

Det går att få 10% avkastning på aktier eller liknande, men den investeringen är i så fall *betydligt* mer riskfylld. Aktierna kan helt förlora sitt värde efter bara en kort tid.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Så var det dags igen, med "earth hour" och släckning av lampor i en timme.
Jag släcker lite pliktskyldigt väl medveten om att mina led-lampor drar en näst intill försumbar mängd energi.

Varför inte uppmana folk att göra något meningsfullt istället som att sätta upp solceller på taket?

Re: 7,2 kW mot öster och väster

Höll ett litet tal för barnen med i samma tema, all vår belysning, ute som inne är LED, förutom spottarna på toaletten, förbrukar mycket litet energi, samt att energin i "vårt" nät är endast vind och vatten, värre om det vart kolkraft och glödljus, men ändå mycket litet energi denna timme..

Re: 7,2 kW mot öster och väster

filip71
Jag tycker man ska se earth hour som en manifestation, uppmärksammade och ett sätt att stödja arbetet för en hållbarare värld. Ett sätt att visa att man stödjer det är att släcka lamporna. Handlingen som sådan hjälper jorden lika lite som att ett rosa band på jackan skulle bota cancer eller att ett par udda strumpor på world down syndrome day den 21a mars skapar bättre förutsättningar för utvecklingsstörda. Men det är som sagt ett sätt att stödja, inte att spara någon större mängd kWh.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Ja, visst är det så, och symboliska handlingar är nog så viktiga.

Men mediabevakningen brukar sluta där, med några rapporter om kända platser som släcks ned.
Solceller brukar inte nämnas alls i samband med earth hour. Och inte speciellt mycket under årets övriga 364 dagar.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Tretton sekunder in i denna film skymar något i två sekunder som faktiskt skulle kunna vara solföljare:
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=sFIL0l-e1j4

(För den tekniskt kunnige och intresserade tittaren, annars är det oklart vad det är som visas)

Men sedan under rubriken "impacting around the world" nämns bl a att man samlat in många _underskrifter_ för att skydda skogen.

35 GW solceller under 2013 nämns liksom inte...

Det går ju att göra lite mer än att släcka lampor och skriva på namninsamlingar.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Här är den officiella video för earth hour.

https://www.youtube.com/watch?v=2UywrjnOaUE

Man har tre minuter på sig att förmedla sitt budskap, men filmen är kliniskt ren från alla former av solceller.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Här är vår elförbrukning (köpt el) de senaste åren:

Först installerades bergvärmen, och sedan solcellerna.
Under 2013 användes bergvärme hela året, men solcellerna bara andra halvåret.

Under 2014 kommer solelen användas hela året, så förbrukningen kommer sjunka ytterligare.

Sedan tillkommer såld el som inte syns i diagrammet ovan.
12345 ... 7