7,2 kW mot öster och väster

Re: 7,2 kW mot öster och väster

Mono Wafer
Det är så man vill se sina staplar. När driftsatte du bergvärmen, månad?

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Bergvärmen driftsattes september 2012, och solcellerna juni 2013.

Så bergvärmen hann gå 4 månader under 2012, och sedan under hela 2013.
Solcellerna var inkopplade 7 månader under 2013.

Har gått från runt 19000 kW och ska ner till runt 3000-4000 kW netto.

Ska blir intressant att få data för 2014 med både bergvärme och solceller inkopplade hela året.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Har varit en solig dag idag, produktionen blev 31,6 kWh (4,4 kWh/kW):

(Ett träd skymmer 10.30)

Re: 7,2 kW mot öster och väster

callec
Nelos

Är det något som skymmer på morgonen, skulle gärna vilja se en mjukare kurva till kl 8:00

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Rakt åt öster finns det både träd, häckar och hus, påverkan minskar något när solen står lite högre.

Fast trädet 10.30 ger nog ett större tapp.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Tittade på elnätsägarens mätare hur mycket el anläggningen matat in till elnätet sedan elmätaren installerades, den visade nu ikväll 757 kWh.

Elmätaren har varit i drift sedan oktober 2013.

Snart nås 1000 kWh utmatat energi, och det betyder att det första elcertifikatet kommer tilldelas anläggningen.

Det tog lite tid innan jag fick in ansökan om elcertifikat så jag antar att räkneverket måste gå lite över 1000 kWh för att det första elcertifikatet ska tilldelas, men det ska inte vara så långt dit iallafall.

Under vintern blev det inte många kWh som matades ut. Dels var produktionen i sig låg, och av det som producerades så använde vi det allra mesta själva.

Nu är det tvärt om, bra produktion och vi använder inte så mycket av elen själva.

Skulle gissa att det första elcertifikatet tilldelas för maj månad, dvs det kommer tilldelas den 15:e juni när svenska kraftnät gör sin körning för maj.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Loggade in på svenska kraftnäts webbtjänst för att se mina kontouppgifter för elcertifikat.

Har tydligen tre konton, huvudkontot, konto för annulering och ett för annuleringsbeslut.
Ska väl bara vara det första som man behöver använda.

Saldot är för närvarande 0 st elcertifikat, med det kommer troligvis att ändras om en månad.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

Uffe
Ser likadant ut hos mig. Antar att de andra två kontona gäller enbart för kvotpliktiga. Se även Nya konton i Cesar för elcertifikat.

Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Idag nådde anläggningen märkeffekten för växelriktaren (på AC-sidan).

Det är första gången jag sett det hända, även om det troligen hänt åtskilliga gånger förut:

Uteffekten blev till och med lite högre än märkeffekten på 5,5kW.
Effekten 5513W registrerades som fördelades över de tre faserna:

1882 W + 1789 W + 1833 W = 5513 W

Det är kallt idag, och under natten har det kommit snö som nu smälter i solskenet.

Kallt väder i kombination med sol och växlande molnighet gör att effekten temporärt blir hög.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Här är dagens effektkurva:

Som synes är kurvan inte i närheten av 5,5 kW, trots att uteffekten varit strax över 5,5kW.

Kurvan representerar medelvärdet över ett antal minuter, och snabba effektvariationer samt toppar syns därför inte.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

Förmodar att beräkningen går till så här.
1. Läser energiregistret.
2. Väntar ett mätintervall.
3. Läser energiregistret igen. Skillnaden är då producerad energi (Wh) under mätintervallet.
4. Producerad energi under mätintervallet (Wh) X 60/Mätintervallet i min.=Medeleffekten i Watt.
O.s.v.
Detta ligger nog till grund för kurvan.

Men på displayen är det nog rent momentana värden som presenteras. Ström X spänning X cosfi. Detta med kort tid för uppdatering.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Här är en graf över mängden såld el sedan elmätaren byttes i oktober 2013:

Under vintermånaderna var det inte mycket el som matades ut på elnätet, det mesta av energin använde vi själva.

Men i april börjar det öka rejält, och anläggningen matade ut 465 kWh på elnätet till försäljning.
Total solelproduktion under april var 689 kWh, så vi använde 689 - 465 = 224 kWh själva.

Det ger en egenutnyttjandegrad under april på 224/689 = 33%.

Under april köpte vi 469 kWh el, dvs nästan exakt lika mycket som vi sålde (465 kWh)!

Här är data i tabellform:

Total solelproduktion: 689 kWh
  därav egenanvänd: 224 kWh
  därav såld el: 465 kWh.

Köpt el: 469 kWh.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Har fått fakturan från Falkenberg energi fram tom april.

Under perioden februari till april matade vi ut 694 kWh till elnätet, och med 100 öre/kWh innebär det att falkenberg betalar 694 kr för det:

Under perioden mars till april köpte vi 1089 kWh el, som vi betalar Falkenberg 882 kr för:

Falkenberg energi är vårt elhandelsföretag, sedan tillkommer också elnätsägaren Vattenfall som inte ingår i summorna ovan.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Idag gick elmätaren för exporterad el över 1000 kWh:

Det betyder att vi exporterad el motsvarande ett elcertifikat.

Enligt de noteringar jag har så hade vi sålt ca 85 kWh när energimyndigheten godkände anläggningen för elcertifikat.
Men några dagar till så är exporten 1085 kWh, och det innebär tilldelning av ett elcertifikat.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Det är fortfarande lite ljust ute, men här är dagens effektkurva så här långt:

Det är en intressant detalj att notera: Trädskuggningen som uppträdde under våren vid 10:30 är borta!

Som jämförelse kan man titta på effektkurvan den 24/4:

Här är det ett tydligt effekt-tapp ca 10:30, som inte finns i dagens kurva.
Solen står nu så högt att skuggan inte når fram till solpanelerna.

Skönt att de bästa sommarmånaderna blir utan skuggning under dagen.

Det har varit monliga dagar ändå sedan 24/4 from tills idag 17/5
så jag vet inte exakt vilken dag under denna tre-veckorsperiod som var den sista med skuggning.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

magneten
Du måste ta fram motordågen ty nästa år så har eländesträden vuxit sig både högre och bredare....

Har oxå en liknande skuggning under vår o höst fast lite tidigare på morgonen, har dock sågat ner det mesta i den dungen så nu är det bara 2 stora träd kvar...

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Ja, det kliar i fingrarna, men trädet som skuggar står på grannens tomt så jag får ge mig till tåls med det trädet.
Det var samma grannar som var snälla och lät mig såga ner ett som stod ännu närmare.

Det är en bra bit bort till trädet (en gran), men det är ett enormt träd som slår det mesta med sin höjd.
Men förhoppningsvis innebär det att det iallafall växer långsamt på höjden.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Det var en bra dag idag, inget rekord men väl ett årsbästa på 38,7 kWh.
För öst-väst-anläggningar blir vinkeln mot solen blir bättre ju närmare sommarsolståndet man är så rekorden kommer runt midsommar.

Det är idag exakt 5 veckor till sommarsolståndet som inträffar den 21:a juni, dvs midsommardagen.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Här är information från Vattenfall för solelproduktionen i april:

465 kWh exporterades ut på elnätet. Det står "förbrukning", men mer korrekt vore "produktion".
Det står även "kostnader", men bättre vore "intäkter".

Den enda ersättningen man får från elnätsägaren är "energiersättningen", även kallad "nätnytta" på i detta fall 6 öre/kWh.
Totalt 28 kr.

Den stora delen av ersättningen för elen kommer istället från elhandelsbolaget.

Notera att det står "belopp eller del av belopp är ej momspliktigt".

Jag är inte registrerad för moms, och det går tydligen utmärkt för Vattenfall att betala mig 28 kr.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Idag är det ett år sedan anläggningen startades för första gången. Den stängdes av några dagar innan den sedan driftsattes permanent, så det kan vara lämpligt att vänta tills månadsskiftet innan den första ordentliga årssumeringen av produktionen görs.

Men total produktion så här längt ligger på lite drygt 5000 kWh, som innebär nästan 700 kWh/kW.

Första sommaren kördes även med skuggning från ett träd som nu är fällt.
Utan trädet gissar jag att det hade blivit 5% högre produktion, och då skulle det blivit en god bit över 700 kWh/kW.

Det är jag mycket nöjd med för vår öst-väst-anläggning. Men med ett söderläge hade det blivit över 900 kWh/kW istället.
1234567