7,2 kW mot öster och väster

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Har tittat på erbjudandet från egen el för en mätare som ger elcert för hela produktionen.

http://egenel.etc.se/nyhet/egen-els-mataren-ar-klar

Detta skulle i mitt fall löna sig även om man bara räknar på den delen som tillkommer när man börjar mäta hela produktionen.

Men det finns ett argument till. Falkenberg energi vill tyvärr inte köpa mina elcert.
Jag har alltså ingen att sälja till.

Köper jag denna mätare kommer dels anläggningen tilldelas fler elcert, och det kommer dessutom finnas en köpare till alla elcert!

Jag valde mellan Falkenberg energi och etc el som elhandlare och valet var ganska slumpmässigt, båda betalar 1 kr/kWh.

Men det finns en stor fördel med etc el: De köper även elcertifikat:
http://www.etcel.se/#3-2-s%C3%A4lja-egen-el

    "Om du har elcertifikat så köper vi också dem."

Det betyder att etc el i praktiken ger 1,20 kr/kWh mot 1,00 kr/kWh för falkenberg energi.

Skulle i dagsläget välja etc el om jag tecknade nytt.

Det blir nog ett litet mini-projekt för att köpa och installera egenel-mätaren, återkommer...

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Sista dagen i augusti, dags att summera solelproduktionen för månaden.
Det blev 707 kWh, som motsvarar 98,24 kWh/kW.

Augusti har varit regnigt och ostadigt, men lite kyligare luft har till någon del kompenserat för det.

I augusti förra året blev det 673 kWh, så resultatet är något bättre än då, men förklaringen är trädet vi fällde och som har förbättrat resultatet sedan dess.

Här är produktionen dag för dag:

Ska bli intressant att jämföra med andra system, men jag väntar någon dag eller två innan jag tar fram resultatet så att alla värden hinner rapporteras in.

Såg dock något system som var uppe i över 160 kWh/kW och dit är det ju en bit kvar.
Nu står solen lägre än under sommaren, och det gör skillnad för en öst-väst-anläggning.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Fick idag besked från Falkenberg energi om ersättningen för juli och augusti.

Det blev 1149 kr  för den el som matats in till elnätet.
Elkostnaden var för samma period 712 kr, vilket innebär att Falkenberg kommer sätta in 437 kr på mitt konto.

Ska fundera på Vattenfalls erbjudande om spotpris plus 1 kr:
http://www.vattenfall.se/sv/mikroproduktion-vi-koper-din-overskottsel.htm

Men nu kommer snart några vintermånader då anläggningen matar in bara små mängder energi,
så i praktiken har man till i februari innan man bör bestämma sig.

Men tar man ett halvår på sig att byta en elmätare skyndar jag sakta med att byta, Falkenberg gör däremot det de ska.
Och frågan är hur Vattenfall hanterar elcertifikat?

Re: 7,2 kW mot öster och väster

callec
Telge ringde mig idag, jag har tidigare varit kund där.
Dom erbjöd sig att sälja el för 82 öre inkl. Allt och köpa min el för 1:30:-

Bad dem återkomma med ett skriftligt avtal.

Nu har jag nettodebitering med DinEl och tycker att det fungerar bra.
Hur pålitliga är Telge, ska dom ha mina elcertifikat?
Hur gör man.....

Re: 7,2 kW mot öster och väster

magneten
Jag har telge funkar fint å dom vill ha certifikaten ingår i deras 1.30. För närvarande betalar dom ut solelels ersättningen en gång om året.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Nu går vi mot mörkare tider, och solen står lägre. Höstdagjämningen var i tisdags (23/9).

Skuggningen från den kvarvarande granen är tillbaka sedan några veckor tillbaka:

(Mellan kl 10 och 11 på förmiddagen)

Det har varit ostadigt väder den senaste tiden så jag kan inte se från effektkurvorna när skuggan började skymma panelerna.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

Norrlandssol.
Du har ändå relativt hög toppeffekt, jag har svårt att komma över 2.3-2.4kw, hoppas på sol kvarvarande dagar av månaden..

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Då var september månad till ända. Skuggning och sämre solvinkel börjar synas på utbytet, 66.8 kWh/kW blev det under månaden.

Tittade på andra system, och där fanns det utbyten på upp emot 115 kWh/kW.

Här är produktionen per dag:

Re: 7,2 kW mot öster och väster

jansimon
Å jag som trodde att jag slagit nytt "dåligt" rekord i September. Drygt 87kWh/kW. Hösten har inte glänst som jag hoppats. Men sommaren balanserar upp det

Re: 7,2 kW mot öster och väster

magneten
Hamnade på drygt 91 kWh/kW för september så vi ligger väldigt lika med våra system jansimon

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Nu har det gått ett år sedan elmätaren byttes, och anläggingen formellt kunde starta.
Men då hade den ju redan varit igång i ett halvår utan någon elmätare.

En uppföljning om statligt stöd till solceller ska göras en gång per år de första tre åren om man fått stödet.
Har nu skickat in den första årsrapporten för det lite udda tidsintervallet från den dag i oktober då mätaren byttes och ett år framåt.

Värdet för årsproduktionen för den perioden är så gott som något, men ska man jämföra med andra är det
bättre att jämföra samma tidsperiod för att få så likartat väder som möjligt.

Så ett nytt värde för årsproduktionen blir det till årsskiftet.

Närmare 5300 kWh blev inrapporterat till länsstyrelsen.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Oktober månad är slut, produktionen blev 146 kWh.

Mycket gråväder under månaden, vilket syns då man tittar på dagsproduktionen.
Lite sol till avslutning blev det iallafall.

Imorgon är det dags för sammanställningen av alla andra solelsystem.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Har nu 3 st elcert, det sista blev tilldelat i mitten av oktober:

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
November är slut, med bottenrekord för månaden.

Det blev 31,6 kWh, dvs 4,4 kWh/kW. Ett svårslaget bottenrekord med en månad där solen knapp visat sig alls.

Förra årets november gav mer än dubbelt så mycket.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Sitter och tittar på vad skattereduktionen för mikroproducerad el kommer innebära ekonomiskt för vår anläggning.

År 2014 är inte slut ännu, men hittils har vi sålt ca 3380 kWh under året, och det lär inte ändras så mycket fram till nyår.
Med 60 öre skattereduktion innebär det 3380 * 0,6 = 2028 kr.

Lite drygt 2000 kr per år kommer det alltså tillbaka på skatten per år.

Helt OK!

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Januaris soltimmar är slut, mycket moln och snö under månaden gör att produktionen blir låg.
Men januari 2015 var faktiskt bättre än januari 2014 som är den månad som gett minst under systemets livstid.

Så här såg det ut under 2014:

Då blev det 18 kWh, men januari 2015 gav 28 kWh.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Nu har anläggningen producerat 10 000 kWh, mätaren slog om till femsiffrigt idag:

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Sedan emulsionens elmätare installerades går det lite snabbare att bli tilldelad elcertifikat.

Har i skrivande stund 5 st:

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Nu rasar elcertifikaten in i rask takt, fick ännu ett bara en månad efter det förra.

Har nu 6 st, som kanske kan inbringa någon tusenlapp.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Fick information om denna iOS/Android-app som kan användas tillsammans med Emulsionens energimätare:

https://play.google.com/store/apps/details?id=se.cnet.daniel.eibsolar

https://itunes.apple.com/se/app/energyinbalance/id842499090?mt=8

Har inte provat den ännu.