7,2 kW mot öster och väster

Re: 7,2 kW mot öster och väster

Krux
Mycket intressant tråd det här då jag är i startgroparna för en Öst/Väst-anläggning själv. Dock hade jag velat se något högre årsproduktion, men jag antar att det är kontentan av att inte ha Söderläge. Mitt hus ligger dock med nocken något vridet åt Väster (nocken ~200° S enligt mobilkompass och 22° lutning på taket) alltså har jag något bättre läge på Öster sida av taket. Skulle du råda mig att dela upp 15/15 eller bör jag favorisera den något lite bättre sidan av taket i Österläge och montera fler paneler där och färre i Väst? Jag har även sett att du klippt lite, med det i åtanke och med mitt något lite bättre läge, råder du mig att gå upp en storlek i växelriktare?

Re: 7,2 kW mot öster och väster

magneten
Jag hade nog satt mer paneler på östsidan om det ryms i en och samma sträng, oftast är det lite klarare och svalare väder på morgonen förmiddagen vilket gör östläget något bättre än väst.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

Krux
Det var det jag misstänkte, frågan är ju hur man ska dela upp det i såfall. Följer denna tråden  noggrant då jag tror att jag ska ha likadan anläggning som TS har men förväntar mig något bättre produktion och kan således gå ner en storlek i anläggning för samma utbyte=mindre investering.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

magneten
Det är ju bara att prova sig fram i ex sma sunny design och se hur du skall konfigurera för bäst produktion med dina paneler och taklägen.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

Krux
Självklart. Kanonprogram är det!

Re: 7,2 kW mot öster och väster

Med jämn fördelning mellan öst- och väst så blir produktionen jämnare under dagen istället för att exempelvis vara hög på förmiddagen med låg på eftermiddagen.

Det går att egenutnyttjandegraden blir högre, och man förbrukar själv mer av den el som produceras.
Men nettodebitering eller ett nettodebiterings-likande system spelar det inte någon roll ekonomiskt, men är taxorna olika för köpt och såld el så är det bättre med jämn produktion under en stor del av dagen.

Vi får hoppas att våra folkvalda för till en lösning så snart som möjligt.

En annan fördel med att använda både öst och väst är att maxeffekten till växelriktaren blir något lägre så man kan välja en något mindre växelriktare.

Men öster ger i normalfallet lite större produktion eftersom det både är kallare på morgonen och det ofta är mindre moln då än på eftermiddagen.

I mitt fall har jag dock skuggning både tidigt på morgonen (kl 06) samt under förmiddagen (10:30), så för mig är inte öster bättre.

Anläggningen har inte haft klippt effekt , har bara sett att jag nått maxeffekt på växelriktaren en enda gång, och jag vet inte om den verkligen reducerade effekten vid det tillfället.

7,2kW paneler med 5,5 kW växelriktare har fungerat bra.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Idag blev det inte bara årsbästa, utan även dagsrekord för anläggningen!

Produktionen blev 43,03 kWh, och det slår det tidigare värdet rejält från 40,75 kWh.
En gran mindre är förklaringen.

Utbytet på 5,98 kWh/kW ligger mycket nära 6,00 kWh/kW, så det är nästa mål att nå.

Förra året blev årsbästa en bit in i juni, så detta borde kunna höjas, rekord är ju till för att slås.

Här är effektkurvan:

Re: 7,2 kW mot öster och väster

jansimon
Snyggt! Ja, sin egen tävling är riktigt spännande! Varje solig och klarblå dag är förhoppningarnas dag :)

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Nu har anläggningen varit i drift 12 hela kalendermånader från juni 2013 till maj 2014.

Resultatet är 5148 kWh produktion över 12-månadersperioden som motsvarar 715 kWh/kW.

Här är produktionen per månad:

Ett träd skymde under det första halvåret som sedan tagits bort.
Ska bli intressant att se produktionen under 2014 som borde kunna bli lite högre utan trädet.

Med en 5% produktionsförbättring borde det kunna bli 750 kWh/kW.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Igår blev det ett nytt dagsrekord med 43,21 kWh.

Början av juni är bra för stor dagsproduktion föe öst-väst-anläggningar.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
.... och det blir 6,00 kWh/kW ser jag nu!

(6,0013888 för att vara mer exakt så det ligger lite över 6 kWh/kW)

Re: 7,2 kW mot öster och väster

jansimon

Ja 1-2juni var bra dagar, men på 3:e dagen så bröts den fina sviten........ Men många dagar kvar att sola sig i!

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Här är en graf med samtliga dagsproduktioner [kWh] under den senaste 12-månadsperioden:

Re: 7,2 kW mot öster och väster

Krux
Vad har du i total produktion sett över ett helt år?

Re: 7,2 kW mot öster och väster

Under denna 12-månadersperiod var det 5148 kWh totalt.

Men det borde gå att hamna på kanske 5400 utan det skuggande trädet.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Under maj sålde vi 531 kWh till elnätet, och köpte 340 kWh.
Totalproduktionen var 800 kWh.

Vi producerade därför 531 - 340 = 191 kWh netto.

Egen användning av solel: 800 - 531 = 269 kWh

Total elanvändning blie då 340 + 269 = 609 kWh:

Egenutnyttjandegraden blev  269/800 = 34%.

Maj månad
=========
Sålde: 531 kWh
Köpte: 340 kWh
Nettoproduktion: 191 kWh
Egen använd solel: 269 kWh
Total elanvändning: 609 kWh
Egenutnyttjandegrad: 34%
=========

Här är en uppdaterad graf över såld el:

Re: 7,2 kW mot öster och väster

Norrlandssol.
Så såg Maj ut för oss:

Köpt el: 185kwh
Såld el: 186kwh
Prod el: 283kwh
Anv el: 97kwh
Totalt anv el: 282kwh

Varav värmepumpen 181kwh,(Kall Maj.!) och HH-el 4kw+97kwh= 101kwh.

Detta endast med 2205w solceller, fr.o.m. 2/6 så ökade produktionen rejält..

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Idag blir det en ny rekordnotering, klockan är inte ens 19 och det gamla rekordet har redan passerats.
Börjar närma sig 44 kWh. Om inget oväntat inträffar kommer det bli mer än så.

Perfekt väder idag, helt molnfritt, kallt och blåsigt.

Det såg varmt ut imorse men när man kom ut insåg man snart att en tröja behövdes.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Över 46 kWh nu, och fortfarande ca 1,5 kW uteffekt.

Re: 7,2 kW mot öster och väster

nelos
Radarbild från SMHI, idag 140614 kl 12:

http://www.smhi.se/vadret/nederbord-molnighet/norden#