17,4 kWp på sydvästtak, hallandskusten

1234 ... 6

17,4 kWp på sydvästtak, hallandskusten

solis
This post was updated on .
Hejsan!

Mitt tak rymmer 3x15 paneler. Jag har ett 16A abonnemang och en årsförbrukning av el på ca 13MWh.

Taket ligger oskuggat (tror jag) bortsett från en hög 50mm mast som står 5m från huset. Jag tror inte den ger någon distinkt skugga på taket. Jag minns inte riktigt hur skuggningen ser ut på taket på hösten och våren, det är faktiskt möjligt att det är någon partiell skugga på kvällen när solen står lägre. Här hade det varit bra om jag hade kommit ihåg lite bättre hur det är med skuggningen.

I början var jag inne på LG-paneler och SolarEdge. Nu har jag läst på någon blogg att det förekommer en del problem med att optimerare som går sönder. Någon/några här på forumet har även skrivit i en annan tråd att om taket inte har någon skuggning så kanske SolarEdge inte är det optimala valet då det innebär fler komponenter som kan gå sönder.

När det gäller solpaneler funderar jag just nu på mellan något av följande (helsvarta)

* 33 st LG Solar LG320N1K-A5 NeON 2 Black Cello (10560 kWp)
* 45 st Heckert NeMo® 2.0 60 M 300 Watt (5BB) Black PV4-S (13500 kWp)

Heckert blir 5000 kr billigare trots att jag köper fler paneler och får högre effekt. Om jag måste köpa optimerare till panelerna så blir det ungefär samma kostnad för de båda alternativen. Jag lutar just nu åt åt att köpa Heckert.

När det gäller växelriktare har jag funderat på någon av

* Fronius Symo 10.0-3-M
* SolarEdge SE10K E-Series

Med SolarEdge måste jag ju köpa optimerare också. Det blir en extra kostnad på 19kkr eller 30kkr beroende på hur många paneler jag köper. Jag tycker det är en hög kostnad.  Det kan ta tid att räkna hem en sådan investering.

Det känns lite "renare" att köra med Fronius även om jag skulle riskera att förlora lite på eventuell skuggning vår och höst i samband med solnedgång.

Vad tycker ni? Har ni lust att ge lite råd till en nybörjare?

EDIT (Lägger in saknad info):

Väderstreck: Sydväst
Takvinkel: 27 grader
Takbeklädnad: Tegel
Takmått: 104 m2 (16.3 x 6.4m)

EDIT 2(Lägger in saknad info):
Inga antenner, takkupa, skorsten takfönster.

EDIT 3
Byter namn på tråden från Välja växelriktare och paneler (16A abonnemang) till 17,4 kWp på sydvästtak, hallandskusten

Re: Välja växelriktare och paneler (16A abonnemang)

Välkommen till forumet,

Du har alltså ett tak som du vill ha paneler på och du monterar själv.
Är det mot söder?
Takvinkel?
Takbeklädnad?
Takmått?

SolarEdgesystem har man om man har betydande skugga som faller på paneler. Det verkar du inte ha enligt din beskrivning. Ett vanligt system med en vanlig växelriktare, t.ex. SMA, Fronius, Kostal osv, de kan även hantera om det blir litet skugga. Det kommer nog att gå bra med en vanlig växelriktare för dig och vanliga paneler. Båda panelfabrikaten du nämner går ju bra, är väl bara en fråga hus stor plånbok du har.
Har du ont om plats på taket eftersom du nämner LG 320 Wp panel. De är nämligen betydligt dyrare per Wp än Heckertpaneler.

Om du ändock skulle envisas med att välja SolarEdgesystem, då kan du få ner priset genom att välja en SolarEdge SE17k på 17 kW, som är billigare än en SE10k. Med SE17k kan du använda effektoptimerare P600, som man kopplar 2 st paneler till, vilket innebär att endast hälften så många behövs jämfört effektoptimerare P300. Det blir även med P600 billigare, eftersom det nog bara kostar ca 25 % mer än en P300.

Masten går det inte att ta bort den? Står den på grannes tomt?

Det kan vara bra att välja växelriktaren litet större än vad man nu behöver. Du kanske kommer att vilja bygga ut framöver. Har du då valt en litet större växelriktare, då behöver du inte skaffa ytterligare en ny.

Re: 17,4 kWp på sydvästtak, hallandskusten

solis
This post was updated on .
Arne wrote
Välkommen till forumet
Tackar!  Många tack också för ditt snabba och hjälpsamma svar.

Arne wrote
Du har alltså ett tak som du vill ha paneler på och du monterar själv.
Japp, så är tankegångarna just nu.

Arne wrote
Är det mot söder?
Takvinkel?
Takbeklädnad?
Takmått?
Jag har uppdaterat startinlägget med den informationen.

Arne wrote
[...]
Plånboken säger att jag jag måste kunna räkna hem en återbetalningstid på projektet på 10 år. Idag skulle jag spara 14.000 kr per år om jag hade haft solceller. Det betyder egentligen att min målsättning är att anläggningen inte ska kosta mer än 140.000 kr. (Jag kan inte räkna med solcellsstödet, pengarna kanske redan är slut)

Arne wrote
[...]
Tack för det tipset @Arne.

Jag gillar SolarEdge för att jag tror att:
* Förenklad felsökning. Jag kan lätt se om jag har problem med en enskild panel.
* Lättare att "stänga ned" systemet.
* Eventuellt skuggningsproblem av min smala antennmast minimeras.
* Minimering av eventuella framtida skuggningsproblem ifall grannen skulle plantera något högväxande.

Jag är osäker på om SolarEdge är rätt lösning för mig för att jag tror att:
* Optimerare fördyrar installationen
* Optimerare kan gå sönder. Det blir ju många optimerare!
* Optimerare har kontakter. Ju fler kontaktdon man har i en anläggning ju fler potentiella felkällor har man. Kontakter kan bli sämre med tiden.

(Artikeln som skrämde upp mig lite ang SolarEdge hittar man här. Artikeln verkar låst numera men jag drog en del slutsatser av de många kommentarerna till artikeln som fortfarande går att läsa.)

Arne wrote
Har du ont om plats på taket eftersom du nämner LG 320 Wp panel. De är nämligen betydligt dyrare per Wp än Heckertpaneler.
Ja, jag har noterat det. Om jag köper LG har jag inte råd att fylla hela taket med paneler. Med 300 Wp Heckertpaneler har jag råd att fylla hela taket med paneler (45) st och hamnar dessutom på 13,5 kWp vilket verkar vara maxat för en växelriktare som ska anslutas till ett elabonnemang med 3x16A mätarsäkringar.

Arne wrote
Masten går det inte att ta bort den? Står den på grannes tomt?
Masten är till min radiohobby. Jag kanske kan ta bort den på lite sikt om det krävs.

Om det blir ett system utan optimerare har jag en idé om att designa strängarna (vet dock ännu inte hur många Heckert-paneler som är lämpligt i varje sträng) så att då ligger vertikalt. En vertikal skugga som faller in skulle i så fall inte påverka så många strängar.

Arne wrote
Det kan vara bra att välja växelriktaren litet större än vad man nu behöver. Du kanske kommer att vilja bygga ut framöver. Har du då valt en litet större växelriktare, då behöver du inte skaffa ytterligare en ny.
Tack för det tipset @Arne. Med 13,5 kWp på panelerna har jag redan maxat systemet för vad min 16A mätarsäkring klarar av. Men det kan ju bli så i framtiden att jag säkrar upp till 20A för att jag köper en elbil. Det kan mycket väl hända. Och då kan jag ju dra nytta av en kraftigare växelriktare och kan ju även utöka med fler paneler på sydöstsidan av taket om jag vill.

Det jag behöver tänka på om jag skaffar en kraftigare växelriktare är väl att den ska gå att konfigurera och vara godkänd för att jag bara har 16A mätarsäkringar. Eller hur?

Finns det några andra nackdelar med en överdimensionerad växelriktare i form av sämre verkningsgrad eller liknande?

Tusen tack så länge!

Re: Välja växelriktare och paneler (16A abonnemang)

magneten
Jag hade valt Heckert panelerna men gått upp till en Fronius 12,5 samt installelarat en Fronius smart meter så kan du bygga ut i framtiden samtidigt som du kan välja en dynamisk effektbegränsning om du även i framtiden vill köra med 16A huvdsäkring! Är inte så många kWh som går förlorade.

Enligt min erfarenhet är det betydligt vanligare med trasiga optimerare än trasiga paneler.....går en panel ändå sönder så kan man lätt se detta genom att strängspänningen sjunker med ca 30v (finns bra och gratis loggning av detta och mycket mer på Fronius solar web!

Re: Välja växelriktare och paneler (16A abonnemang)

Att täcka så stor del av taket som möjligt brukar se snyggare ut än lapptäcke med paneler.
Sydväst är bra väderstreck för paneler.

Är det svarta tegelpannor du har idag?

Masten kommer väl att ge en vertikal skugga, taknock till takfot, som vandrar över panelfältet.
Se om kärnskugga:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Berakning-karnskugga-mot-solcellsmoduler-tp5008575.html

Det är så att om en eller flera paneler i en seriekopplad solcellspanelsträng skuggas, då förloras all produktion för de paneler som skuggas helt eller delvis. Men de övriga i samma sträng producerar som vanligt. Det är alltså inte så allvarligt om någon paneler i en sträng på säg 18 st skulle tidvis skuggas.

Har du antenner, takkupa, skorsten takfönster etc på takytan i fråga?

Varför inte lägga panelerna i landskap?
Det skulle få plats 6 rader med 9 i varje rad. Totalt 54 st paneler.
installerad paneleffekt 16,2 kWp
panelfältet 15190 mm x 6136 mm  (då 20 mm mellanrum mellan panelerna)
En heckertpanel är ju 1006 x 1670 mm

Gör 3 st seriekopplade strängar med 18 st i varje. Parallellkoppla 2 strängar, koppla till dem ena MPPT på växelriktaren. Den andra strängen in på den andra MPPT.

Ta bort tegelpannorna på taket och lägg svart stålplåt TP20 takplåt, plåttjocklek minst 0,50 mm, men låt nockpannorna och tegelpannorna på takfallet på nordost-taket vara kvar.  Då inga problem att lägga panelerna i landskap. Blir mycket billigare montagdetaljer också, och enklare och snabbare att montera. Sälj tegelpannorna!

Nu är du nog nere i ca 6 à 8 års återbetalningstid för anläggningen. Det kan finnas ibland Heckert B-kvalitetpaneler, www.rofoto.se har det ibland. Kostar ca 5-10 % mindre, men har samma garantier och märkeffekt som A-kvalitet.

På en vanlig växelriktare SMA, Fronius Symo, Kostal (även på en SolarEdge) kan man ställa in en maximal AC-uteffekt på. Du knappar då helt enkelt in på din t.ex. Fronius Symo 15.0-3-M som har AC-märkeffekten 15 kW, en AC-effekt som motsvarar 16 A, dvs knappar in 11 kW på den. Någon Fronius Smartmeter behövs då inte. Då kommer den aldrig att ha högre AC-uteffekt än maximalt 11 kW. Elnätsbolaget bör då inte ställa krav på att du ska säkra upp till högre mätarsäkring. När du i framtiden vill öka mätarsäkringen till 20 A tar du bort max.effektbegränsningen på växelriktaren.

Fronius Smartmeter är en effekt- och energimätare som kopplas i ditt elmätarskåp t.e.x. på ingående serviskabel från elnätsbolagets elnät. Fronius Smartmeter kan prata med och ge order din Fronius växelriktare.

En SolarEdge försäljare sa att SolarEdgesystem var så bra för man ser direkt när en effektoptimerare gått sönder och behöver inte leta vilken av alla som gått sönder. Lätt att finna och byta dem. Då påpekade kunden att med en vanlig växelriktare behöver man inga effektoptimerar alls, och inga kan gå sönder, eftersom det inte finns några. Ehhh, hmmm sa försäljaren.

Du kan även välja att först nu bara skaffa 36 st paneler, dvs 4 rader med 9 i varje rad. För att nu först hålla nere investeringskostnaden.
Då har du som utbyggnadspotential ytterligare 18 st paneler, de 2 nedersta panelraderna.

Växelriktare har hög verkningsgrad även långt ner under deras märkeffekt. Se t.ex. databladet för Fronius Symo och där verkningsgradsdiagrammet då ser du att vid så lågt som 10% av AC-märkeffekten har den fortfarande ca 92 % verkningsgrad. Det är liknande för SMA och Kostal, skulle jag tro.

Lycka till med din anläggning!

Re: Välja växelriktare och paneler (16A abonnemang)

TommyE
>Någon Fronius Smartmeter behövs då inte. Då kommer den aldrig att ha högre AC-uteffekt än maximalt 11 kW

En fördel med Smart Metern är att den begränsar effekten dynamiskt. Nu ger en 16kWp anläggning med ca 80% uttag 12.8kW. Den kan ge nära, eller till och med lite över max under korta stunder (ex när solen kommer fram efter den varit bakom ett moln).

Den håller alltså hela tiden koll på hur mycket du säljer och begränsar max försäljningen.

Säg att det är en dag med lätt molnighet.
Du förbrukar konstant 500W till huset.

Solcellerna har fri sikt till solen. Dom ger dig då ca 80% av sitt max, dvs 12.8kW, vilket medför att du skulle sälja 12.3Kw, det är över dina max 11kW. Smart Metern drar ner produktionen till 11.5kW, 0,5 till dig och 11 att sälja.
Solen går i moln och produktionen sjunker till 5kW, Smart Metern tillåter full produktion.
Solen kommer fram och under en kort stund går dom nu svalare panelerna för fullt och skulle kunna ge 16kW, detta stoppas och du får återigen ut 11.5kW.
Panelerna blir varma igen och går ner till sina 80% produktion, du slår på spisen och din direktförbrukning ökar till 2.8kW, nu kommer du "bara" kunna sälja 10kW, vilket är ok. Nu tillåts produktionen gå upp till 12.8kW.

Sen hur lång pay-off tid det blir på mätaren är en annan sak, den är relativt dyr så det kommer förmodligen ta många år.

Re: 17,4 kWp på sydvästtak, hallandskusten

solis
magneten wrote
[...]
Det är en klockren lösning tycker jag. Så får det bli!

magneten wrote
[...]
Ja, färre saker som går sönder låter bra och jag tror verkligen jag tjänar på att hålla det enkelt.

Tack för din kommentar.

Re: 17,4 kWp på sydvästtak, hallandskusten

solis
Arne wrote
Att täcka så stor del av taket som möjligt brukar se snyggare ut än lapptäcke med paneler.
Det tycker jag med. Har ett rött tegeltak idag så det är bättre att täcka precis hela taket så det bara bli en färg.

Arne wrote
[...]
Min mast är 5cm på ett avstånd av 5 meter. Ska försöka sätta in det i formeln vid tillfälle. Blir det kärnskugga så får jag försöka flytta på masten dit den inte stör. Tack för länken!

Arne wrote
[...]
Jag har lärt mig nu att det finns bypass-dioder i vissa paneler som gör att effekterna av skuggning av en enskild panel inte blir lika dramatisk för hela strängen. Heckert-panelen som jag tittar på har 3 st sådana dioder så det kan bli bra!

Arne wrote
Har du antenner, takkupa, skorsten takfönster etc på takytan i fråga?
Inget sådant. Har en avloppsluftare men den passar jag på att flytta till andra sidan av taket.

Arne wrote
[...]
Det är en lysande idé. Så får det bli. Tusen tack för den fina idén @Arne!

Arne wrote
Gör 3 st seriekopplade strängar med 18 st i varje. Parallellkoppla 2 strängar, koppla till dem ena MPPT på växelriktaren. Den andra strängen in på den andra MPPT.
18 paneler i en sträng, är inte det många? Att beräkna hur många paneler som ska ingå i varje sträng är något jag inte behärskar ännu.  Återstår att klura på om jag ska designa strängarna horisontellt eller vertikalt. Det finns nog för- och nackdelar med båda alternativen. Bra att nyttja båda MPPT:erna.

Arne wrote
[...]
Ännu en fantastisk idé! Jag tycker det är lysande att göra enligt ditt förslag. Då blir det inte heller något rött som lyser igenom på kanterna. Bra, tack @Arne

Finns det något tips på bra montagedetaljer jag kan använda på mitt nya TP20 takplåtstak?

Arne wrote
Nu är du nog nere i ca 6 à 8 års återbetalningstid för anläggningen. Det kan finnas ibland Heckert B-kvalitetpaneler, rofoto.se har det ibland. Kostar ca 5-10 % mindre, men har samma garantier och märkeffekt som A-kvalitet.
Det låter fint. Det kommer att bli ett lågt kr/kWp förhållande helt klart. Det där med A- och B_kvalitét... är det något som säljare/butiker i regel upplyser om tro?

Arne wrote
[...]

Mycket nyttig info. Tackar!

Arne wrote
[...]

Japp, men nu är jag helt "såld" på de idér du fört fram. Det blir full utbyggnad i etapp 1!

Arne wrote
Växelriktare har hög verkningsgrad även långt ner under deras märkeffekt. Se t.ex. databladet för Fronius Symo och där verkningsgradsdiagrammet då ser att du fortfarande har ca 92 % verkningsgrad vid så låg som 10% av AC-märkeffekten. Det är liknande för SMA och Kostal, skulle jag tro.
Då så. Då får det bli en Fronius Symo 12.5-3-M

Arne wrote
Lycka till med din anläggning!
Tack så mycket och stort tack för den hjälpsamhet du har visat mig. Det blir en stor nytta på vägen till ett lyckat projekt.

Re: 17,4 kWp på sydvästtak, hallandskusten

solis
TommyE wrote
> [...]

Sen hur lång pay-off tid det blir på mätaren är en annan sak, den är relativt dyr så det kommer förmodligen ta många år.
Tack @TommyE för den fina förklaringen. Nu hänger jag med. Jag tycker det låter som en bra detalj och jag antar att jag även kommer att kunna logga strömmen som går genom SmartMetern genom att använda API:et. Det kommer bli perfekt känner jag! Tack.

Re: Välja växelriktare och paneler (16A abonnemang)

På moderna växelriktare kan man ha maximalt ca 22 st seriekopplade paneler på en MPPTingång på växelriktaren, då MPPTingången tål max 1000 Volt. Har man fler i serie blir tomgångsspänningen(dvs då strängen är obelastad) spänningen alltför hög och växelriktaren knäcks.

Å andra sidan ska man inte ha för få seriekopplade paneler i en sträng, då växelriktaren behöver en viss startspänning. Säg minsta antal seriekopplade ca 10 st. Men gör provberäkning med Fronius Solarconfigurator Quick mode, se
https://fronius.solarconfigurator.de/solar.configurator/Quick

Om den säger OK, då är det också OK att koppla så.

18 st seriekopplade paneler i en sträng är väldigt bra. Bäst vore just 22 st, men det kan du inte ha.
18 st i en sträng blir väldigt bra också pga det är 2 st rader med 9 paneler. Blir bra kabeldragning.

Montagedetaljer för TPplåt har solcellsfirmorna som också har Heckert B-kvalitet paneler, men man får fråga efter B-kvalitet. https://www.rofoto.se/solceller-solpaneler/montagetillbehor-monteringssystem-montagesystem/sflex/alu-profil-sflex-st-ak-112-komplett-l180

Ska du ha 54 paneler på ett och samma tak, 54 x 0,300 Wp = 16,2 kWp dvs alla paneler är riktade i samma väderstreck och har samma uppvinkling, då uppnår de alla också samtidigt på dagen sin maximala effekt.
Därför ska du välja en växelriktare på ca 15 kW, för att inte förlora effekt, dvs förlora kWh. Skulle du ha lagt 27 paneler på ett västtak och 27 paneler på östtaket, då vore en på 12,5 kW OK.

Ditt maströr på 50 mm diameter ska vara minst 5,37 meter från solcellspanel för att just undvika kärnskugga. Men även om du skulle få kärnskugga av masten så är det vid 54 paneler i landskap bara 1 panel per sträng om 18 st som skuggas samtidigt. Och detta endast då du har klart väder och solstrålar som träffar panelerna. Är det molnigt, då blir det ingen skugga alls. Hälften av dagarna i Sverige är molniga, tror jag att det är.

Re: Välja växelriktare och paneler (16A abonnemang)

solis wrote
jag antar att jag även kommer att kunna logga strömmen som går genom SmartMetern genom att använda API:et. Det kommer bli perfekt känner jag! Tack.
Hej. Smart Metern utökar API:t med en del information. Sen får du en lite annorlunda sida hos SolarWeb, du kan jämföra min med Magnetens, så ser du vad som tillkommer, eg mest att jag vet hur mycket huset förbrukar, så jag vet om jag köper eller säljer ström.

Två dåliga saker med Smart Metern.
1. Den kostar cirka 4.200kr.
2. Den gör el installationen besvärligare, så elektrikern vill nog ha mer betalt.
Den ska monteras så att den mäter all ström in och ut från huset, så inkommande serviceledning måste brytas och kanske dras om. Utan mätaren, så behöver elaren bara ansluta växelriktaren till en lämplig grupp i elcentralen.

Re: Välja växelriktare och paneler (16A abonnemang)

Arne
Tommy,

det är väl så säger man till elektrikern att man vill kunna se hur stor effekt som matas ut på allmänna elnätet och har därför en Smart Meter man vill ha installerad. Ja då, kommer elektrikern att montera den på kabeln för husets utgående servisledning. Ja då kommer elektrikern att just montera den där. Han vet troligen inte att det i växelriktaren går att räkna ut: utmatad AC-effekt på allmänna elnätet = växelriktarens AC-uteffekt minus hushållets AC-effektförbrukning. Elektrikern vet alltså inte att Smart Meter alternativt kan monteras på kabeln för hushållets totala effektförbrukning. Det blir nog enklare och billigare att montera Smart Metern på hushållets AC-effektförbrukning. Jag tror inte gemene elektrikern är så väl insatta i solcellsanläggningar.

Re: 17,4 kWp på sydvästtak, hallandskusten

solis
Funderar lite på hur elnätbolagen i praktiken brukar hantera ifall man producerar "lite mer" el än man förbrukar... Jag vill ju gärna redan från början dimensionera systemet för att familjen köper in en elbil. Vad händer om man exempelvis skulle leverera ett överskott på 4000-5000 kWh? Är man "rökt" då. Hur gör ni?

Länsstyrelsen wrote
Nätanslutningskostnad
Ett solcellssystem som producerar mindre el än ägaren förbrukar under ett år producerar el huvudsakligen för eget bruk och kallas dåegenproducent. Produktionsanläggningen kan anslutas till en 63-100 A huvud-/servissäkring3. Under sommarhalvåret kommer troligen ett överskott av el att uppstå för egenproducenten. Egenproducenten betraktas som en vanlig uttagskund och så länge kunden är nettokonsument av el sett över ett helt kalenderår krävs inga särskilda anslutnings- eller inmatningsavgifter krävs. Elnätsbolaget byter mätutrustning eller installerar extra elmätare kostnadsfritt. Om produktionen kräver en större servissäkring tas ofta en engångsavgift ut. All elproduktion, även sådan som sker för eget bruk, måste anmälas till elnätsbolag.

Avgift från elnätsbolaget (endast för s.k. inmatningskund)
Ett system som stadigvarande levererar mer el till elnätet än ägaren förbrukar kan avkrävas en avgift av elnätbolaget. Avgiften motsvarar kostnaden för mätning, avräkning och rapportering till myndigheter (totalt ca 3 000 -24 000 kr/år).

Re: Välja växelriktare och paneler (16A abonnemang)

Jag tror det är så att om privatperson har en solcellsanläggning som gör att privatpersonen säljer fler kWh än han köper under ett år, då har elnätsbolaget rätt att bestraffa privatpersonen, men ingen skyldighet,  genom att de kräver betalat för ett så kallat inmatningsabonnemang. Men ett inmatningsabonnemang kostar inte 10000-tals kronor, utan jag vet att EON vill ha för inmatningabonnemang 190 kr/månad, inkl. moms. Det står i EOn Elnäts prislista för år 2018, "Våra elnätsabonnemang för dig som mikroproducent".

Men monopol-elnätsbolaget EON har skriftligen meddelat en bekant att de upphör med den bestraffningen per den 1 jan 2019. Allt skryt på deras hemsida om hur miljövänliga och hållbarhetsfrämjande de utgav sig för att vara, stack väl stick i stäv med sådan bestraffning.

Det finns emellertid inget som tvingar monopol-elnätsbolagen att bestraffa privata solcellsanläggningsägare som råkar producera en smula för mycket miljövänlig ström. Bestraffar de likväl privatpersoner, visar det egentligen bara deras sanna inställning till miljövänlig och hållbar elenergiproduktion.

Under kalenderår 2017 stängde en bekant av sin solcellsanläggning under slutet av året under ca 3 månader efterson han ville inte unna EON nöjet att bestraffa honom för översproduktion. EON hade vid fråga nämligen hotat med bestraffning med inmatningsabonnemangsavgift och det inte endast för de sista månaderna på året utan för hela året, och kanske retroaktivt också, man vet aldrig.

Dessutom varierar solsbestrålningen ca +10 till -10 % mellan olika kalenderår. Därför måste sådan så kallad överproduktion bedömas under flera produktionsår.

Har man ett "dålig" monopol-elnätsbolag, kan du alltså i värsta fall om de skulle hota med bestraffning, helt enkelt stänga av din anläggning.

Elnätsbolaget har fått monopol på sitt elnät av de folkfientliga svenska politikerna. Elnätsbolagen utnyttjar utnyttjar givetvis då sina monopol ofta på skamlöst sätt. Passar det inte att bli skamlöst utnyttjad, då kan du flytta ditt hus till annat elnätsområde, tycker de nog. Men det kan man ju inte.

Re: 17,4 kWp på sydvästtak, hallandskusten

solis
This post was updated on .
Tack @Arne

Jag antar, att i ett sådant läge, om man ser att man har skickat in för mycket el till nätet faktiskt kan ha nytta av Smart Metern genom att man då kan begränsa hur mycket effekt som man tillåter mata ut på nätet medans anläggningen fortfarande skulle producera för "egenkonsumtion". En tanke bara.

Man skulle ju kunna stänga av anläggningen helt också som du är inne på och då ökar ju även nettoinköpet av el.

Egentligen förstår jag inte varför det kan ses som negativt ifall någon skulle producera lite för mycket. Det hade väl varit bättre för miljön.

Re: Välja växelriktare och paneler (16A abonnemang)

Alla elnätsbolag bestraffar inte sina kunder vid överproduktion.
Ofta saknar t.ex. kommunala elnätsbolag intresse att bestraffa sina kunder(tillika väljare var 4:e år) vid överproduktion. Vi har anläggningen i ett kommunalt elnätsbolag och de bestraffar inte sina kunder.

Ofta kan du se på "mina sidor" hos ditt elnätsbolag timvärden för såld el och köpt el, för varje timma, dag eller månad eller år. Där ser man ganska bra. Där ser man då hur man ligger till med såld och köpt ström.

Dessutom ser du på din växelriktares internetportal momentana effekten(kW), effekten(kW) under dagen,  och produktionen(kWh) för din växelriktare, per dag, månad, år. Har du Fronius Smart meter då kommer även ditt hushålls förbrukning in på växelriktares internetportal.
RC

Re: Välja växelriktare och paneler (16A abonnemang)

RC
Det är inte bara Eon, Enligt en ny lag från årsskiftet kan de inte ta extra betalt om du matar ut mer än du gör av med. (gäller microproducenter) (Det är definitionen av microproducent som blivit ändrad och raden att du skulle göra av med mer än du tillverkade är borttagen)

Problemet verkar vara att sälja överskottet för de som överproducerar :(

Re: 17,4 kWp på sydvästtak, hallandskusten

solis
This post was updated on .
RC wrote
[...]

Det ser ut att bara vara en promemoria än så länge. Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2019 men det är förmodligen försenat pga "regeringskaoset". Till skillnad från det som gäller i dag finns det i promemorian inget krav att elanvändaren ska ta ut mer el från elsystemet än den matar in.

Ellag (1997:857) 4 kap. 10 § tredje stycket wrote
En elanvändare som har ett säkringsabonnemang om högst 63 ampere och som producerar el vars inmatning kan ske med en effekt om högst 43,5 kilowatt ska inte betala någon avgift för inmatningen. Detta gäller dock bara om elanvändaren under ett kalenderår har tagit ut mer el från elsystemet än han har matat in på systemet.
Promemoria ElmarknadslagDs 2017:44 wrote
22 §        En  elanvändare  som  har  ett  säkringsabonnemang  om  högst  63  ampere  och  som  producerar  el  vars  inmatning  kan  ske  med  en  effekt  om  högst  43,5  kilowatt  ska  inte  betala  någon  avgift  för  in-matningen.
Det är absolut positivt om den går igenom och ersätter gamla ellagen.

EDIT: Lagt in rätt citat från promemorian.
RC

Re: Välja växelriktare och paneler (16A abonnemang)

RC
Regeringens proposition
https://www.regeringskansliet.se/4971f9/contentassets/67e2a861e21648d28c8422c6c6f864e9/elmarknadsfragor-prop.-201718237

Riksdagens beslut.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/elmarknadsfragor_H501NU23

Då riksdagen har beslutat att detta ska börja gälla vid årsskiftet så tror jag det gäller, men jag är ingen politiker så jag kan ha fel :)

Re: Välja växelriktare och paneler (16A abonnemang)

Jag har övwrproducerat en del med Ellevio som båtägare och Vattenfall som enklare men ännu har det inte hänt något negativt :) överproduktion är inget som man åker i fängelse för så vi kör på :) 2019 kommer vi dock hamna på noll då vi försöker att enbart ladda den nya elbilen hemma så mycket som möjligt (trots att vi har gratis laddning på jobbet)

1234 ... 6