17,4 kWp på sydvästtak, hallandskusten

RC

Re: Välja växelriktare och paneler (16A abonnemang)

RC
För att underlätta letandet...… :)

6Kap

22 §    En elanvändare som har ett säkringsabonnemang om högst 63 ampere och som producerar el vars inmatning kan ske med en effekt om högst 43,5 kilowatt ska inte betala någon avgift för inmatningen

Re: 17,4 kWp på sydvästtak, hallandskusten

solis
This post was updated on .
RC wrote
För att underlätta letandet...… :)
Tack! Jag hade skrivit in fel citat från promemorian i mitt tidigare inlägg. Nu är det fixat.

Re: 17,4 kWp på sydvästtak, hallandskusten

solis
This post was updated on .
Med er fina hjälp är nästan alla frågetecken uträtade och det känns som att det är dags att köpa in utrustningen och planera för installation.

Det blir till slut en Fronius Symo 15.0-3-M växelriktare, en Fronius Smart Meter 63A-3 samt 54 st Heckert Nemo-paneler.

När det gäller panelerna så har jag ännu inte bestämt mig för vilken av följande paneler jag vill ha:

* Heckert NeMo® 2.0 60 M 300 Watt (5BB) Black PV4-S
* Heckert NeMo® 2.0 60 M 305 Watt (5BB) PV4-S

Det som verkar skilja är att den översta är svart, 5 Euro dyrare och har 5 Wp mindre.

Svart är väl snyggt men jag tror ändå att jag kommer välja den senare eftersom jag tror att den kommer att hålla en lite lägre temperatur och ge något mer.

Tack alla som har hjälpt mig!

Re: Välja växelriktare och paneler (16A abonnemang)

Om en blivande eller en befintlig solcellsägare tidigare (t.ex. före 31 dec. 2018) direkt muntligt eller skriftligt frågade sitt elnätsbolag och de kommer att bestraffa honom med straffavgifter likt inmatningsabonnemangskostnad, om att han skulle vara alltför miljövänlig och "överproducerar" miljövänlig solström. Då fick man givetvis svaret att man bestraffas för sådant beteende. De kunde inget annat säga.

Sedan är det en helt annan sak om elnätsbolaget verklig verkställer bestraffningen. De har ju inte tvång att bestraffa sina kunder, utan det är något de helt själva kan välja, och kan avstå ifrån. Många elnätbolag avstod nog från sådan bestraffning. Det skulle se väldigt illa ut för deras renommé. Jag vet ingen privatperson som har bestraffats för det, men har inte så många bekanta som har solcellsanläggning. Vet ni om någon bestraffats?

År 2018 var ett solrikt år och gav ca 15 till 20 % högre solel-produktion. Lätt då det året att bli "överproducent".

Re: Välja växelriktare och paneler (16A abonnemang)

Bra val av produkter!

Kör på 305w panelen med vit baksida, då denna kommer att hålla en lägre medeltempertur sommartid vilket ger mer el och troligen även längre livslängd som du befarar! Att det syns lite vitt mellan cellerna är inget man tänker på eller lägger märke till då panelerna väl ligger på taket!

Svarta ramar är dock snyggt! Men välj som sagt var vit baksida om det är möjligt.

Re: Välja växelriktare och paneler (16A abonnemang)

Tittar man på databladet för Heckerts panel t.ex. 300 Wp och den motsvarande svarta, då anges precis samma NMOT-värde, nämligen 43,7 oC, dvs har samma driftstemperatur 43,7 oC vid bestrålningen 800 W/m2 och omgivningstemperatur på 20 oC.

Dessutom när en panel är monterad på ett tak, då ser panelens baksida(om vit eller svart) bara en takyta, och det lilla ljuset där bakom panelen är nog försumbart. Givetvis går visst ljus rakt igenom paneltäckglas, solcell, inbakningplast och hamnar på svart baksidesfolie. Däremot om man ställer upp paneler i markställning på ett fält, då kan en hel del ljus träffa en svart baksida och kanske värma panelen litet.

Jag tror därför inte det ger nämnvärd uppvärmning av en panel om man väljer en svart panel. Det är trots allt endast de tunna kritstrecksränderna(1 mm breda kanske) på en vanlig panel som fått svart färg påtryckt, en svart baksidesfolie och en svart aluminiumram krängts på.

En bekant planerar nu att att lägga 54 st svarta Heckert-paneler 300 Wp, B-kvalitet, och Fronius Symo 12.5-3M på ett svart tak(ena taket sydväst och andra nordost)

redigerat:
Bekanten ifrågasatte NMOT-värdet för den svarta panelen. Heckert säger då att svart panel på ett tak inte blir nämnvärt varmare än en vanlig panel. Heckert sa att de för flera år sedan, innan normen NMOT fanns, utfört mätning på en normal panel och svart panel vid 26 oC utomhustemperatur och klart väder och endast fått en ca 2 à 3 grader temperaturskillnad. På vilket håll skillnaden är anger de inte, om svarta blir varmare eller kallare. Den NMOT temp på 43,7 oG de anger nu jan 2019 i databladet för normala panelen, har de tydligen uppmätt. Men den NMOT de anger i datablad för svart panel, har de inte uppmätt, utan helt sonika anger samma som för normal panel. Det tycker jag inte är helt korrekt att de gör så. Givetvis ska de mäta upp NMOT även för svart panel.

Magneten varifrån har du att svarta paneler blir besvärande varmare än vanliga paneler?
Intressant att höra från vilken paneltillverkare? Kanske har de utfört noggranna mätningar eller bättre att de låtit ett oberoende institut utföra mätningen? Om en svart panel av ett visst fabrikat skulle bli varmare än det fabrikatets normala panel, då gäller det nog även andra fabrikat.

Re: 17,4 kWp på sydvästtak, hallandskusten

solis
This post was updated on .
Panelerna finns i 2 utföranden med olika kontakter.

Databladet wrote
either 4 mm² TE Connectivity PV4-S or Stäubli MC4 connector
Är det paneler med PV4-S-kontakter jag bör köpa?

Re: Välja växelriktare och paneler (16A abonnemang)

En bekant köpte B-kvalitet svarta Heckert 2.0 60 M 300 Wp på https://www.rofoto.se/solceller-solpaneler/solcellsmoduler
Då får du hjälp med vad du ska ha för att passa ihop.
Tänk på att det kan bli svensk moms på 25 % vid handel utanför Sverige. Kan bli en dyr överraskning.
Jag har för mig att magneten drabbades av det, om jag inte minns fel.
Se här på forumet:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Placering-av-liggande-solceller-tp5016010p5016031.html

magnetens inlägg där, 3:e sista från slutet

Re: Välja växelriktare och paneler (16A abonnemang)

Har delvis mätt på mina egna paneler med både svarta och vita backsheet bredvid varandra och de svarta panelerna blir absolut varmare otast då svart drar åt sig värme betydligt bättre än vitt!

Finns även en del att läsa om detta om man ex googlar Black vs white backsheet, ex.

https://www.solarquotes.com.au/blog/black-solar-panels-efficiency/

Skulle jag köpt paneler idag hade jag INTE valt med svart baksida igen!

Jepp det är o 25% moms som gäller när man handlar från ex TST photovoltaik shop i Tyskland, kom dock inte so. Någon överraskning utan det får man veta direkt i samband med att man får en offert :)

MC4 kontakten är ju vanligast men det spelar ingen större roll vilken man väljer..

Re: Välja växelriktare och paneler (16A abonnemang)

Arne
magneten se min redigering av mitt inlägg ovan angående svarta paneler.
Jag grävde litet mer i det.
Det är inte korrekt av Heckert att ange oriktiga NMOT-värde, tycker jag.
Varför kan de inte mäta det?
Vad hittar ni i andra tillverkares datablad för en viss Wp-effekt om NMOT för vanliga och svarta paneler?

Re: 17,4 kWp på sydvästtak, hallandskusten

solis
magneten wrote
[...]

Tack @magneten. Jag tar ditt råd i denna frågan och beställer de "osvarta". Jag ser dom normalt ändå inte och syftet är ju att få ut så hög effekt som möjligt.

magneten wrote
MC4 kontakten är ju vanligast men det spelar ingen större roll vilken man väljer..
Tackar!

Re: Välja växelriktare och paneler (16A abonnemang)

jag grävde ytterligare i svarta paneler. Heckerts svarta paneler, har tydligen ingen svart baksidesfolie, utan vit. Se foto av baksidan på Heckert svarta panel.

Bekanten som hade blivit förskräck av magnetens utsaga om att svarta paneler blir så väldigt heta, kan lugna ner sig.

Re: 17,4 kWp på sydvästtak, hallandskusten

solis
This post was updated on .
Det är dags att sy ihop det hela och börja beställa komponenterna jag behöver.

Efter tips från er och som jag skrev om så hade jag planerat att ta ned betongpannorna och montera TP20 takplåt. Därefter skulle jag täcka i stort sett hela taket 93m2 med solpaneler. En del jobb blir det. Jag känner att jag inte riktigt bestämt mig ändå. Har försökt väga för- och nackdelar. Kanske tänker jag för mycket. Det kanske finns någon på forumet som kan ge synpunkter på mina alternativ nedan.

Alternativ 1 där jag byter till takplåt

Kostnad för takplåt ca 14,000 kr
Kostnad för frakt 3,000 kr (gissning)
Kostnad för övrigt material som skruv och ställning 3,000 kr (gissning igen)
Kostnad för S:Flex monteringssystem 10,000 kr
=============
Summa 30,000 kr

Fördelar
* Förmodligen billigare
* Enkel installation av montagesystemet

Nackdelar
* Mycket jobb. Takplåtarna är 6,5 meter långa.
* Ett ganska lågbyggt system med lite luft mellan panelerna och taket och det kanske inte luftar lika bra. (Vet inte)
* Byggnadsnämnden skulle kanske ha åsikter om de tycker att jag byter takbeläggning (även om man knappt ser den nya)

Alternativ 2 där jag behåller betongpannorna

Kostnad för Schletter monteringssystem (6x9 paneler landscape) 30,000 - 50,000 beroende på om jag väljer single eller double rail. (Gissar pris igen tyvärr)

Fördelar
* Mindre jobb
* Om jag väljer double rail så får jag bättre luftning av panelerna.

Nackdelar
* Förmodligen dyrare
* Undrar om det sitter stabilt när det blir storm... krokarna lär väl kunna röra sig lite om det friskar på.

Re: 17,4 kWp på sydvästtak, hallandskusten

solis
This post was updated on .
En liten uppdatering.

Projektet går framåt. Forumet har varit till enorm hjälp får jag allt säga, medlemmarna här är fantastiska. Med det sagt så har jag efter mycket studerande, mätande och funderande kommit fram till ett par nya saker som förändrar projektet lite.

1) Vår och höst när solen står lågt så finns det allt en del skuggor från grannarnas hus.
2) Jag bor nära kusten. Här finns det fiskmåsar. Det händer att dessa lägger av en "blaffa" ibland och jag är övertygad om att några välplacerade sådana kommer att täcka delar av någon panel ibland.
3) Det blev allt i "tajtaste laget" att få till 6x9 paneler liggande. Jag skulle då få göra infästningar i nedre delen av TP20-plåten där den inte är så stark och väl infäst. Det känns lite tryggare infästningsmässigt att återgå till 3x18 paneler stående.

Ovanstående gör att jag beslutat att det blir optimerare (16 st P730 och 16 st P370). Det finns ju för- och nackdelar med allt. Vilken beslutsångest... Men nu blir det SolarEdge som ni förstår.

Att byta takbeläggning från betongpannor till tegel kvarstår.

Jag har kikat på S:Flex för infästning av panelerna och har jämfört med Integra. S:Flex:s lösning gör att panelerna hamnar väldigt nära taket och här tänker jag att jag hade hellre sett att de kommit upp en bit då jag inbillar mig att en större luftspalt kan bidra till en bättre kylning av panelerna. Därför faller valet på Novotegra.

Ang frågan ifall byggnadslov skulle krävas för att byta ut betongpannorna mot TP20-plåt (i syfte att kunna montera lättare och billigare)

Plan- och bygglag (2010:900) 9 kap 5 § wrote
5 §  För en- och tvåbostadshus och tillhörande komplementbyggnader inom ett område med detaljplan krävs det, trots 2 §, inte bygglov för att färga om, byta fasadbeklädnad eller byta taktäckningsmaterial, om åtgärden inte väsentligt ändrar byggnadens eller områdets karaktär.

Första stycket gäller inte om kommunen enligt 8 § första stycket 6 har bestämt att åtgärden kräver bygglov. Lag (2018:636) .

Re: Välja växelriktare och paneler (16A abonnemang)

Johan Fält
Hej.

Jag tror att din rädsla angående luftspalten är överdriven.
Min anläggning är precis som du beskriver, byggd med singlefix direkt på TP-plåt.
Årsproduktionen förra året var 1076 kWh/kWp, vilket är betydligt över de nivåer som man borde kunna uppnå i Mälardalen.
Totalt 19 kWp på 20 A abonnemang (13,9 kW)
Solaredge 17K. (15,7 kWp)
Solax X3-Hybrid 10 kW. (3,3 kWp)
54 st Trina 270 W.
16 st Trina 275 W.
Energilager 9,8 kWh LG-Chem RESU 10h
Söderläge 40 grader taklutning, TP-plåt, ingen skuggning.
Enköping

Re: 17,4 kWp på sydvästtak, hallandskusten

solis
This post was updated on .
Johan Fält wrote
Hej.

Jag tror att din rädsla angående luftspalten är överdriven.
Hej! Tjusig installation du har. Ja det kan nog hända.  Jag valde även en bruten skena för att få ännu lite bättre "drag" under panelerna.

Re: 17,4 kWp på sydvästtak, hallandskusten

solis
This post was updated on .
Några synpunkter på min dimensionering av strängarna någon? Systemet är på 48 st 305W paneler (14,64kWp)

Växelriktare SE17K.

Den övre strängen i mörkblått har 2 st 305 Wp paneler per optimerare (P730). Totalt 16 optimerare i strängen.

Den nedre strängen i ljusblått har en 305 Wp panel per optimerare (P370). Totalt 16 optimerare i strängen vilket är minimum för P370 i ett trefassystem.

Jag fick lite funderingar efter att ha läst  i ett annat inlägg att jag behöver minst 16 "aktiva optimerare" i varje sträng.

Nu vet jag inte riktigt när en optimerare räknas som aktiv. Är det här något jag behöver bekymra mig om? Kommer jag att få problem om några paneler skuggas i min planerade sträng med 16 st P370?

Ser att det finns en optimerare som heter P505 också som verkar fungera bättre i kortare strängar. (Minimum stränglängd är 13) Den är ca 150 kr dyrare än P370.

EDIT: Ändrade P404 till P505.

Re: Välja växelriktare och paneler (16A abonnemang)

Roland
Du nämner att du har viss skuggning delar av året och därför vill ha optimerare. Fast många forummedlemmar verkar få bra produktion med fronius och sma växelriktarnas optimeringsfunktioner utan optimerare. Så kanske bästa vore att skippa optimerarna och köra inverter med 2 eller 3 mppt då jag antar att varje rad kommer ha någotsånär lika skuggning samt att undre raderna skuggas mest.

Re: 17,4 kWp på sydvästtak, hallandskusten

solis
This post was updated on .
Roland wrote
[...]
Jag står och vacklar mellan optimerat och o-optimerat. Jag ska läsa lite mer om Fronius optimeringsfunktioner. Det som gör mig osäker är att jag aldrig har bekymrat mig över vårens och höstens skuggor tidigare så jag försöker minnas.

Blir det sol imorgon ska jag titta efter skuggor och fundera ett varv till.

EDIT:

Med 48 st (3 rader x 16) 305 Wp paneler på taket får jag fram nedanstående strängförslag.

Nu blir jag lite osäker men det ser ut som om Fronius Solar Configurator föreslår att det mest optimala är att köra växelriktaren i "Single MPP Tracking Mode" (A+B 3x16) och använda strängsäkringar. Näst överst föreslås A: 2x20 B: 1x8. Men även A: 2x16 B: 1x16 finns med som alternativ nummer 9 i listan.

Ledningsdragningsmässigt föredrar jag A+B 3x16 och A: 2x16 B: 1x16 då varje rad blir en sträng.

Re: Välja växelriktare och paneler (16A abonnemang)

TommyE
Nu bor jag längst norr-ut så det påverkar en hel del.
Men jag tycker att vår och höst skuggorna kan vi i princip ignorera, solinstrålningen är ändå såpass låg, så det blir låg produktion ändå.