17,4 kWp på sydvästtak, hallandskusten

Re: 17,4 kWp på sydvästtak, hallandskusten

solis
This post was updated on .
Idag tittar jag närmare på att köpa in en DC-kopplingsbox/kombinerbox med överspänningsskydd. (Min anläggning ska ha  3 strängar och 2 MPPT) Strängsäkringar är inget som krävs men antar att det inte kan skada ifall att det följer med.

Har ägnat några timmar med att googla runt. Har hittat följande:

1) Zjbeny Kombinerbox 4 strängars - 2MPPT - Stringsäkrad och DC överspänningsskydd. 4544 kr

2) DC-boxsats,DC-boxsats med överspänningsskydd för 2 MPPT. 3325 kr + 1000 kr i "småbeställningsavgift" + prisjusteringar  (webbsidans pris gäller inte)

3) Hensel Mi PV 2242. Hög "Vill-ha-faktor" men har inte hittat någon som säljer den + att den ser dyr ut. MC4-kontakter på lådan är smidigt! EDIT: alles-mit-stecker.de kan få fram den  för  613 € + 11,90 € frakt.

Jag tycker inte att jag hittat så mycket att välja på.

Alternativ 1 är tillverkat av ett kinesiskt företag. Jag antar att produkten är godkänd att använda då jag köper in den av ett svenskt företag. Här får jag med både strängsäkringar och DC-brytare. Verkar praktisk.

Alternativ 2 innehåller också strängsäkringar men ingen DC-brytare. (Är osäker men den kanske kommer i delar...)  Småbeställningsavgift och prisjusteringar (priserna angivna på hemsidan verkar inte gälla när man väl beställer)  gör att slutpriset blir högre.

Alternativ 3 ser ut som "tysk kvalitet" men det blir nog en kostsam historia om jag skulle lyckas hitta någon som säljer den.

Visst kan man kanske sätta ihop en själv men då jag saknar bra inköpskällor så ser jag fördelar med att köpa en som är färdig. Hur gör ni? Några kommentarer angående mina alternativ ovan eller kanske bättre tips?

Re: Välja växelriktare och paneler (16A abonnemang)

Gunnar
Här har du den svenska representanten för alternativ 3.
https://www.hensel-electric.de/in/kontakt/weltweit-land.php?p=schweden

Re: 17,4 kWp på sydvästtak, hallandskusten

solis
This post was updated on .
Gunnar wrote
Här har du den svenska representanten för alternativ 3.
https://www.hensel-electric.de/in/kontakt/weltweit-land.php?p=schweden
Tack! Jag har mailat dom så får vi se om dom svarar.

Re: Välja växelriktare och paneler (16A abonnemang)

magneten
Jag beställde direkt från Kina ZJBeny
Tog detta till mina två mppt och monterade i en vanlig normkapsling. De hade även kompletta boxar att köpa till bra pris :)

4pcs DC surge protection device BUD-40/3 3P 1000V $25/pcs
1pcs DC isolator switch BYT.2a-32  1000V $10.2/pcs

Shipping cost by DHL to Sweden $40
Shipping cost by TNT to Sweden $50

Tack @magneten. Jag drog iväg ett mail med förfrågan till zjbeny ang en BHS-4/2.

Re: 17,4 kWp på sydvästtak, hallandskusten

solis
This post was updated on .
DC-Box beställd.

Boxen kostade inte så mycket men tillsammans med UPS-frakt, bankavgifter, tull och moms så kostar det mera. Men nu får jag ju en DC-box med "extra allt".

Re: 17,4 kWp på sydvästtak, hallandskusten

solis
This post was updated on .
Det finns flera olika sätt att flå en bäver på.

Medans jag väntar på att allt materiel ska levereras har jag funderat på den optimala ledningsdragningen. Jag trodde jag hade bilden klar för mig när jag fick se en annan variant. Elektriskt så är ju både "A" och "B" likvärdiga.

I den enkla skissen nedan ser man de båda alternativen.

För båda alternativ gäller att det är en stående panel på vänster sida följt av två rader  med 3 st liggande paneler. (I verkligheten har jag 2x9 st men principen framgår) Sen har jag 3 likadana strängar, totalt 57 paneler.

Jag hade tänkt att dra enligt "B" om jag inte ändrar mig.

Re: Välja växelriktare och paneler (16A abonnemang)

magneten
B känns mest naturligt! Samt ingen antydan till öppen loop på + kabeln som i A

Vad blev priset på boxen jämfört med att köpa den i Sverige?

Re: 17,4 kWp på sydvästtak, hallandskusten

solis
This post was updated on .
magneten wrote
Vad blev priset på boxen jämfört med att köpa den i Sverige?
Boxen 166 USD
Frakt med UPS 150 USD (Då postpaket är inte snabbt nog för mig)
Knevliga bankavgifter för banköverföring 500 kr (Jag betalar även mottagarens kostnad)
Tull och moms samt avgift ca 1000 kr

Räknar med ca 4,400 kr, dvs snäppet billigare än att köpa den i Sverige. (4 793,75 med frakt) Nu verkar boxen inte finnas på lager i Sverige och jag är även osäker på om de säljer till privatpersoner.

Hade jag vetat i förväg att banken ville ha 500 kr för betalningen så hade jag funderat en gång till på att välja den dyra tyska DC-boxen istället.

Banken ville veta varför jag vill skicka pengar till Kina samt varifrån pengarna kommer.

Re: Välja växelriktare och paneler (16A abonnemang)

magneten
Ok trist med banken, betalde med PayPal direkt till säljaren på deras inrådan, kändes dock lite tveksamt då det paypalkontot hade något helt annat namn än företaget zjbeny..men men prylarna kom snabbt iaf..

Re: Välja växelriktare och paneler (16A abonnemang)

genua
Tyvärr hör Ellevio till gruppen nätägare som tvärvägrar detta arrangemang

Re: 17,4 kWp på sydvästtak, hallandskusten

solis
Ligger i startgroparna och vill komma igång. Väntar på att elektrikern ska återkomma angående förhandsbeskedet. Vilken tid det tar. Kanske är det bara jag som är otålig.

Våren kommer på fredag säger dom, det känns ju bra. Lite värme underlättar arbetet på taket.

Re: 17,4 kWp på sydvästtak, hallandskusten

solis
This post was updated on .
Idag har varit en fantastiskt dag på många sätt.

Mitt solcellsprojekt har också gått framåt. Jag har fått klartecken från nätägaren på min föranmälan. .

Det firas just nu med ett glas rött Rioja-vin

Max 2 smilies per inlägg så nu är inlägget maxat.

Har dessutom fått min DC-Box från Kina. Den är jättefin. Tog inte mer än någon dag från det att dom skickade den. Fantastiskt vad fort det kan gå. Hoppas att de glömt av att förtulla det men det kommer nog faktura så småningom.

Just det! Fick ju växelriktaren också. En Fronius 15.0-3-M. J**** vad stor den är! Tysk moms värmer gott nu när våra svenska pesetas knappt är värda något. Bättre var det förr.

Men det har varit en bra dag som sagt ;)

Re: 17,4 kWp på sydvästtak, hallandskusten

solis
This post was updated on .
Det tar nog en månad innan panelerna kommer. De ska tillverkas först. Populär modell det där.

Jag får utnyttja tiden fram till leverans med att försöka förbereda så mycket som möjligt.

Något jag borde kunna förbereda är jordkablarna som ska gå från panel till panel. Använder 6mm2 kabel och kabelskor som jag ska pressa med en riktigt fin tång jag köpt.

Jag minns att jag läste något inlägg på forumet om någon annan som också förberett kablar men att han (för det var en han) gärna hade önskat att de var lite längre för att underlätta om någon panel skulle lyftas på.... Men jag vill ju inte ha så långa jordkablar så att de ligger och skaver mot plåttaket.

Nu har ju jag liggande paneler (i huvudsak) så vad tror ni om att göra kablarna (panellängd + panelavstånd + 20 cm)? Sen kan jag ju förankra jordkabeln i panelramen med ett UV-stabilt buntband. Låter det som en bra idé? Kommer jag bli nöjd med den längden?

Re: 17,4 kWp på sydvästtak, hallandskusten

solis
This post was updated on .
Panelerna har kommit. Med panelerna kom naturligtvis en flash-lista. Nu har jag sorterat alla paneler i strömstyrkeordning (Impp) så att sträng B1 kommer att innehålla de 21 strömstarkaste panelerna, sträng A1 kommer att innehålla de strömsvagaste panelerna och sträng B2 kommer att innehålla resterande. Denna uppdelning hjälper till att försäkra att jag får maximal effekt av mitt system då den strömsvagaste panelen i en sträng sätter gränsen för max ström genom hela strängen.

Det skiljer ungefär 2% i strömstyrka (Impp) mellan den svagaste och den starkaste panelen.

Hur mycket min strömstyrkesortering av panelerna kommer att göra i praktiken kommer jag naturligtvis aldrig att få veta men nu har jag optimerat.

Re: Välja växelriktare och paneler (16A abonnemang)

magneten
Så gör man oftast när man bygger stora anläggningar om man vill ha ut max, så helt rätt tänkt! Källsortering för att minska missmatch  kallas det :)

Re: 17,4 kWp på sydvästtak, hallandskusten

solis

Anläggningen är igång och fungerar förträffligt.

Det enda jag vill ändra på är placeringen av växelriktaren (Symo 15.0-3-M) i tvättstugan av 2 orsaker (tvättstugan är en del av huset). Dels kan det bli mycket varmt i det rummet när växelriktaren arbetar för fullt. Det andra problemet är att den väsnas en del. Det hörs in i andra delar av huset. Jag tror därför att jag skulle vilja flytta växelriktaren och sätta den utomhus istället. Det är inget jättejobb att göra det, jag får väl måla om i tvättstugan iofs.

Växelriktaren är godkänd att användas utomhus. Det finns en ganska skyddad plats på norrsidans gavel. Vad tror ni? Är det rätt tänkt? Måste den sitta så att man kan nå den stående på marken? Måste säkerhetsbrytaren (AC) sitta bredvid växelriktaren? Som ett alternativ skulle jag kunna sätta den i vindsutrymmet också. Det är full ståhöjd där men är inte säker på om ljudet tränger in i bostadsplanet eller inte om jag har den på vinden. Det kan bli ganska varmt på vinden också på sommaren men det går förmodligen att förbättra ventilationen.

Fronius Symo 15.0-3-M
=========================
Omgivningstemperatur: -40°C - +60°C
IP66

Re: 17,4 kWp på sydvästtak, hallandskusten

ilPadrino
Jag har min i garaget. Det är jag glad för. Lever om mer än vad jag trodde.
Vinden känns tveksamt, både vad gäller ljudnivån men kanske framförallt värmen. Det blir ju väldigt varmt på sommaren uppe på vinden.

Re: 17,4 kWp på sydvästtak, hallandskusten

solis
ilPadrino wrote
Jag har min i garaget. Det är jag glad för. Lever om mer än vad jag trodde.
Vinden känns tveksamt, både vad gäller ljudnivån men kanske framförallt värmen. Det blir ju väldigt varmt på sommaren uppe på vinden.
Garaget låter som en bra lösning.

Jag har kollat upp vilken temperatur det har varit uppe på vinden i sommar och max temperatur är 34 grader. Det är max och normalt ligger det en bit lägre, typ 27-28 grader mitt på dagen. Det bör växelriktaren klara av. Får fundera på en upphängning som inte leder ljudet till husstommen.
123456