17,4 kWp på sydvästtak, hallandskusten

Re: Välja växelriktare och paneler (16A abonnemang)

magneten
Under vintermånaderna erhålls endast ca 6% av årsproduktionen, så skuggor av snö och pga lågt stående sola är inget att bry sig
om! Jag har själv tokmycket skugga på min anläggningen under vintern men får ändå ut en tämligen hög årsproduktion med mina SMA strängväxelriktare.

Måsskit på stora områden på panelerna hanteras galant av paneletnas 3 inbyggda bypassdioder:)  du har helt rätt i att SE kräver ett ganska stort antal snöfria paneler innan den vill starta medans min  SMA går igång om man tar bort snön från endast 6st paneler :)

Har Novotegra 47mm fästen på ett plåttak, valde dessa då jag ville ha mer luftspalt samt undvika att det skulle fastna ex löv mellan paneler o tak, tyckte dock att de var ganska dyra i förhållande till mängden material man fick.

En bekant som monterade liggande paneler på sitt plåttak valde istället att montera långa vanliga montageprofiler under panelerna från nock till hängränna vilket blev nådde billigt och bra luftspalt!!

Re: Välja växelriktare och paneler (16A abonnemang)

magneten
Här finns en hel del matnyttigt att läsa om Solaredge system med både fördelar och nackdelar från verklig drift.

https://mcelectrical.com.au/blog/solaredge-inverter-optimiser-review/

Re: 17,4 kWp på sydvästtak, hallandskusten

solis
This post was updated on .
magneten wrote
Här finns en hel del matnyttigt att läsa om Solaredge system med både fördelar och nackdelar från verklig drift.

https://mcelectrical.com.au/blog/solaredge-inverter-optimiser-review/
Tack.

Jo jag har redan svängt tillbaka till de ursprungliga planerna. Jag har även kontrollerat ännu en gång och det verkar som jag trots allt får plats med 54 liggande paneler. (Men det blir trångt på taket)

magneten wrote
[...]

Ja det blir 47mm höga miniskenor.  Jag funderar även på att lägga en hel skena för ökad hållfasthet men det blir lite dyrare.

Har du några tips om var jag köper Novotegra-grejer utan att få betala orimliga priser?

Re: Välja växelriktare och paneler (16A abonnemang)

magneten
Kolla med Yokk solar i Uddevalla kanske? Jag köpte från TST i Tyskland men var ej superbillugt tyckte jag men värt att kolla upp även med TST

[...]

Tackar!

Re: Välja växelriktare och paneler (16A abonnemang)

solis
This post was updated on .
Någon som kan tipsa om bra monteringsclips. Jag behöver kunna fästa upp kablar med hjälp av UV-säkra buntband mellan panelerna mot panelramen. Det behöver absolut inte vara Novotegras egna klämmor.

EDIT:
Hittade Buntband kantclip S:flex Kan de hålla i 30 år tro...

Re: Välja växelriktare och paneler (16A abonnemang)

magneten
Hellerman &Tython. Har bra panelclips i rostfritt (utan buntband vilket borgar för lång livslängd )

Re: 17,4 kWp på sydvästtak, hallandskusten

solis
This post was updated on .
Tack @magneten

Är det en sån här du menar?

Dom verkar ju bra. Vet du var var får tag på dom?

Re: Välja växelriktare och paneler (16A abonnemang)

magneten
Jepp typ sådana, jag fick en provpåse men de går att beställa på Ahlsell eller billigare kopior från ex Aliexpress..

Re: Välja växelriktare och paneler (16A abonnemang)

https://www.titansolarsupply.com/hellermanntyton-151-02189-90-degree-metal-edge-clip/

Tack för länken snälla @MAGNETEN !

Re: 17,4 kWp på sydvästtak, hallandskusten

solis
This post was updated on .
Tänkte bara berätta hur det går. Panelerna är beställda och jag ska även köpa en låda med metallclipsen. De verkar väldigt bra.

Nedan kan ni se min installationsplan av 54 st Heckert NeMo® 2.0 60 M 305 Watt (5BB) PV4-S.

Det blir 3 strängar med 18 paneler i varje. Strängarna är horisontella så de två översta raderna av paneler bildar en sträng jag kallar för A1. Jag har ritat in hur jag planerat att dra ledningarna för dessa.

Det lär sitta 2 st kablar á 1 meter på varje panel så det är gott om kabel. Dessa ska jag naturligvis klamma fast med hjälp av metallclipsen. (Panelerna ska sitta på ett plåttak på vertikala aluminiumprofiler)

Re: Välja växelriktare och paneler (16A abonnemang)

magneten
Är dock lite klurigt att fästa upp kablaget bra med liggande moduler pga att de är för korta för att fästa i panelernas mångsidig tyvärr, chipsen är dock grymt bra och lär ju hålla i 25 år vilket inte är helt säkert för buntband som annars används flitigt...

[...]

Menar du att kablarna är för korta? Det borde ju bli 1+1 meter kabel mellan varje panel och det känns ju som om det räcker för att klamma på panelernas långsidor...

[...]

Har inte fått svar än på mitt e-mail men jag får väl prova att ringa dom imorgon.

Är dom stabila dessa profiler tycker du @magneten?  (De ser lite tunna ut på bilden)

EDIT:

Ser att de har långsmala monteringshål.

Funderar på hur tätt det blir. Hade skruvhålet varit runt så hade skruvens EPDM-bricka tätat över hålet. Kanske det blir tätt om man drar i skruven rätt hårt så skruvens gummi går emot gummit under profilen. Kanske tänker jag för mycket, kanske inte ...

EDIT2:

Det finns tydligen en specialskruv som löser det.

Re: Välja växelriktare och paneler (16A abonnemang)

magneten
De är superstabila i ganska tjock aluminium, det "ostabila" i konstruktionen är i så fall infästningen med tunnplåtskruven ner i takplåten, jag monterade 4 skruvar/fäste trots att det enligt beräkningen för mitt tak skulle räcka med 3st. Ju tjockare plåt ju stabilare blir det, jag hade 0,5mm på mitt tak vilket var ok men skulle jag lagt ny plåt hade jag absolut gått upp lite i tjocklek! Sen är jag väl lite av typen att det ska sitta riktigt rejält fast, kanske överdrivet men men...

Tack för svaret @magneten. Du är verkligen hjälpsam. Hann redigera mitt inlägg strax före du svarade.

Re: Välja växelriktare och paneler (16A abonnemang)

magneten
Det ser ut som en annan design än på mina Novotegra profiler som hade mång små hål istället!

Re: Välja växelriktare och paneler (16A abonnemang)

En fundering angående svart baksida; solen värmer upp panelens framsida, värmen vandrar väl igenom panelen till dess baksida, vill man bli av med denna värme borde väl baksidan vara svart för bästa värmeavgivning, tänker på att feta kylflänsar för elektronik ofta är i svart matt färg. Eller?

Re: Välja växelriktare och paneler (16A abonnemang)

magneten
Nja den svarta backsheeten blir iaf varmare om man mäter på den så då borde ju hela konstruktionen jobba varmare...hänger man upp en svart och en vitmålad plåt eller plastbit i solen så blir ju onekligen den svarta varmare :(

Dessutom så är ju en del av backsheeten mellan varje cell/cellrad direkt exponerad för solens värmande strålar, hur mycket är ju beroende av hur tätt de 60 cellerna i varje panel har placerats vilket ju varierar en del..