17,4 kWp på sydvästtak, hallandskusten

Re: 17,4 kWp på sydvästtak, hallandskusten

solis
Resultat efter utbetalt solcellstöd: 8256 kr/kWp. Då ingår tyska kvalitetspaneler, smart-meter, en DC-box med överspänningsskydd, brytare och strängsäkringar, 6 mm2 kabel, lång garanti mm.

Värt att nämna är att om man byter ut tegel eller betongpannor till plåttak så är det inget som Länstyrelsen ger bidrag till oavsett om bytet enbart syftar till att sänka totalkostnaden. (Även om pannorna är helt nya och något renoveringsbehov därför inte föreligger).

8256 kr/kWp är nog inget belopp som är så högt att man behöver skämmas.  Jag vill passa på tillfället att tacka alla som bidragit med tips och hjälp till projektet. Utan er hjälp hade det utan tvekan varit omöjligt.

Så nu gubbar lutar jag mig tillbaka i solstolen och njuter av solens strålar i 30 år  innan det är dags att förnya anläggningen. Vid den tidpunkten så är jag själv nog ganska förbrukad också så det får bli någon annan som tar hand om.

Särskilt tack till @Arne som förutom att vara hjälpsam har den skönaste underfundiga humor.

Re: 17,4 kWp på sydvästtak, hallandskusten

Krux
Hittar man dig på FM på SK7OLR Hallandsåsen?

Re: 17,4 kWp på sydvästtak, hallandskusten

solis
Krux wrote
Hittar man dig på FM på SK7OLR Hallandsåsen?
Nej. Jag kör CW på lägre frekvenser.

Re: 17,4 kWp på sydvästtak, hallandskusten

Hej Solis,

Du la Lindabs LTP20 takprofil Grevie tegelröd på ditt tak. Du har en länk tidigare i denna tråd till produktbladet, men länkar kan försvinna efter något år. https://itsolution.lindab.com/lindabwebproductsdoc/pdf/documentation/BuildingProducts/se/Byggkatalogen2018/Tak18.pdf

Men vilket plåttjocklek valde du, 0,4  0,5  0,6  0,7 mm?

Är Grevie kulören?

Re: 17,4 kWp på sydvästtak, hallandskusten

solis
Arne wrote
Hej Solis,

Du la Lindabs LTP20 takprofil Grevle tegelröd på ditt tak. Du har en länk tidigare i denna tråd till produktbladet, men länkar kan försvinna efter något år.
Men vilket plåttjocklek valde du?
Hej Arne!

Takprofil 20 ltp20 1035 Tegelröd 742 pe 0,5

Så 0,5mm

Re: 17,4 kWp på sydvästtak, hallandskusten

Vad är där 742 ? (är tydligen färgkoden tegelröd)
Vad jag hört är minimum 0,50 mm för takplåt för att plåtskruvarna ska fästa, i alla fall enligt montagematerialtillverkarna. Varför valde du inte t.ex. 0,60 mm eller 0,70 mm? Jag tänker man trampar runt på taket och kanske bucklar takplåten om man har valt tunn plåt.
Längre leveranstid?

Hur har anläggningen producerat varje år jämfört förväntat?

Re: 17,4 kWp på sydvästtak, hallandskusten

solis
Arne wrote
Vad är där 742 ?
Vad jag hört är minimum 0,50 mm för takplåt för att plåtskruvarna ska fästa, i alla fall enligt montagematerialtillverkarna. Varför valde du inte t.ex. 0,60 mm eller 0,70 mm?
Längre leveranstid?
Jag  gissar att 742 är färgkoden.

Tjockare takplåt bedömde jag inte behövdes. Det blir naturligtvis starkare men det kommer med en högre kostnad.

Re: 17,4 kWp på sydvästtak, hallandskusten

Arne
Den Lindab takplåten finns med filt på undersidan för att suga upp ev. kondens.
Men sådan valde du alltså inte?

[...]

Jag har för mig att jag sett det också men jag valde inte till någon filt.

Re: 17,4 kWp på sydvästtak, hallandskusten

Arne
Filten på undersidan takplåten är tänkt att suga upp kondens som kan bildas på undersidan på takplåten. På så vis droppar inget kondensvatten från takplåten. Sedan ska filten torka långsamt är det tänkt. Filten är nog också tänkt att dämpa regnsmatter mot takplåten.

Men lägger man paneler på nästan hela taket då ser takplåten ingen himmel och någon kondens bildas ej på undersidan av takplåten. Kondensen bildas i så fall på undersidan av panelerna och på panelernas täckglas.

Har ni märkt om det blivit svalare på övervåningen(om den är inredd)? Ca 20 % av solbestrålningen blir ju ström i panelerna och endast 80 % blir kvar som kan värma. Det är kanske för litet för att märkas.

[...]

Ja det har blivit betydligt svalare på vinden soliga sommardagar så det är perfekt!