Projektering av 7-8kWp (blev 10kW)

1234 ... 10
Dan

Projektering av 7-8kWp (blev 10kW)

Dan
This post was updated on .
Hej, är ny här men har en 2,3kWp anläggning hemma på taket som snurrar på fint. Den anläggningen har jag inte fått något bidrag för, men jag har ansökt om bidrag för en större anläggning på 7-8kWp. Jag har nu fått veta att den är uppe för behandling och att svar väntas inom ca 1mån så jag har börjat titta efter leverantörer.

Min lilla anläggning, där köpte jag panelerna från KVD och SMA Sunnyboy invertern från Ongrid.se mest för att jag fick så bra support därifrån med inställningar och kommunikation med nätägaren mm.

Min tanke för den nya anläggningen är att köpa invertern från Sverige men att köpa paneler från europa pga av lägre moms.

Jag har tidigare beställt bla en Sunny Beam från Alma solar shop och det funkade bra men det känns lite värre att beställa celler för 80´ på en hemsida i europa.

Har någon här köpt sin utrustning från europa, från Alma eller någon annan firma som är prisvärda,  bra och säkra att ha och göra med?

Alla erfarenheter mottages, likaså tips på betalningsmetod där man inte blir blåst på pengarna, min nuvarande tanke är mastercard kreditkort, då får man grejorna innan fakturan kommer.

Får väl avvakta lite med köpet innan det är utrett hur möjligheterna att få tillbaka momsen på inköpt material för privatpersoner hanteras av skatteverket.

MVH
Dan

Re: Projektering av 7-8kWp

Hej Dan

På Alma solar shop, kan man få fram fraktpris direkt på hemsidan? Annars prisvärda solpaneler..tror jag beställer 10st därifrån..

/Andreas

Re: Projektering av 7-8kWp

Jag beställe från http://www.photovoltaik-shop.com/ i Tyskland vilket funkade jättebra, de svarar snabbt och bra på både tel och mail! Man ser det aktuella priset och exakt fraktkostnad i varukorgen (priserna inkluderar 19% tysk moms.

Min tyske vän kollade upp dom först och kunde intyga att det var ett stabilt och tryggt företag som funnits länge på marknaden, ett stabilt företag var mig viktigare än absolut lägsta pris.

Jag betalde via banköverföring(eu betalning i internetbanken kostnad endast 10:-) i förskott och fick en dag senare bekräftelse på att de mottagit pengarna, jag fick även flashdata för modulerna och deras serienummer samtigigt som de skickades vilket kändes seriöst. Frakten tog mellan 4-10 dagar då det var 3 olika kollin (moduler/växelriktare, montagematerial, kablar och kanotakter)

Mitt betyg på denna säljaren är 5 paneler av fem möjliga då de även gärna svarade på frågor och funderingar efter köpet.
Dan

Re: Projektering av 7-8kWp

Dan
Tror inte man ser frakten, möjligtvis i kassan. Får du veta vad en pall kostar att frakta så skriv det här.

Re: Projektering av 7-8kWp

nelos
Här är ett alternativ:

http://www.ev-power.eu/Solar-Panels/Solar-panel-SCHUTTEN-Poly-290Wp-72-cells-MPPT-35V-EUFREE.html?cur=1

27 st 290W, dvs 7830W skulle kosta 5899 euro inklusive både moms och frakt:

Det blir ca 51200 kr, dvs 6,53 kr/W.

Det är även intressant att se vad det skulle kosta utan frakt eftersom det är det priset man ofta tittar på när det gäller svenska nätbutiker.
Frakten kostar 692 euro, så priset utan frakt blir 5207 euro.

Utan frakt blir totalpriset 45200 kr, dvs 5,8 kr/W.

Dan

Re: Projektering av 7-8kWp

Dan
ja det var ganska prisvärt, inte visste jag att frakten skulle vara så dyr, det är ju nästan lönt för oss i skåne att köra ner och hämta grejorna om det inte är för långt ner i Tyskland.

Re: Projektering av 7-8kWp

Kollade på dessa, Sambon inte jättepositiv att vårt nya hus ska få fula blå paneler på taket, men kommer ej att synas allt för mycket..

http://www.alma-solarshop.com/solar-power-between-255-300w/241-solar-panel-zn-shine-255-mono.html
Dan

Re: Projektering av 7-8kWp

Dan
Det är ju snyggt med monokristallina celler på taket! Och det är ju lite av ett statement att ha taket fullt med solceller, man ligger i teknikens framkant och bryr sig om miljön.. eller något ditåt! Det är faktiskt samma panel som jag är mest intresserad av, bra pris. De håller även bra mått för vårt tak det skulle då bli 3x11paneler och som sagt mycket snyggare än tegelpannor. Vill dock stödja den europeiska tillverkningen de verkar ha vettiga priser på Tyska Q-cells http://www.alma-solarshop.com/solar-power-between-255-300w/320-solar-panel-qcells-qpeak-265.html  det passar hyffsat på vårt tak, blir 3st över man kan sätta mikroinvertrar på och ha på vedskjulet.

Re: Projektering av 7-8kWp

Åka ner är ju en möjlighet, EV-power finns i Prag, Tjeckien, så det är något längre än till mitten av Tyskland.

Prag är en trevlig stad, så kombinerar man det med en semesterresa till kontinenten sommartid så kan det ju fungera.
Men man får i så fall kontrollera att det verkligen går att hämta själv, det är långt ifrån alla webb-butiker som ger den möjligheten.

A.

Re: Projektering av 7-8kWp

A.
Hej

Klickade in på contact, där står kordinater och öppettider, finns grejorna hemma är det bara hämta...
A.

Re: Projektering av 7-8kWp

A.
Såg att jag rört ihop, jämförde lite mellan Alma solar shop och Ev power, och bla $ med €, så är Ev power svårslagna i pris! Men där finns inga mono paneler, litet synd!

Vart köper du din växelriktare?

/A

Re: Projektering av 7-8kWp

nelos
Köper man växelriktare i en svensk nätbutik så kan man (förhoppningsvis) utgå från att den har stöd för svenska inställningar.

Men kända fabrikat kan man ju även handla utomlands.

Soleldalby är en möjlighet om för växelriktare i sverige:
http://soleldalby.se/shop/Solenergi/V%C3%A4xelriktare

Här är en utanför sverige:
http://www.photovoltaik-shop.com/powerstocc-excellent-4-2-kostal-piko.html

Såg att EV-power har några monokristallina solpaneler, fast de är lite små för nätanslutna system,
de är nog mer anpassade till batteribaserade system.

Här är en 140W panel:
http://www.ev-power.eu/Solar-Panels/Solar-Pannels-GWL-Sunny-Mono-140-Wp.html

A.

Re: Projektering av 7-8kWp

A.
Ja såg denna 140w panel, för liten och lika dyr som 240w panelen, hade nog tänkt handla panelerna denna vecka, pratade med en tysk genom en blocket annons som sålde skadade solpaneler och andra sortering i mängder, han sa att man ska köpa L-profiler i aluminium till fästerna, och skruva solpanelerna i dessa, mycket billigt sa han, 3mm godstjocklek med 3x3cm kostade strax över 200:- för 3m, fanns även i 6m längder.

/A
Dan

Re: Projektering av 7-8kWp

Dan
Jaha, igår kom ett litet brev från Länsstyrelsen där de informerade om att vi beviljats bidrag för 35% av installtionskostnaden. Nu ska det funderas lite....innan det ska shoppas.

Hade varit intressant med utgången av dommen där man i Europa skall få tillbaka momsen man betalt för sina solcells anläggningar, skatteverket kollar på hur det skall tolkas här i Sverige, om man ändå slipper momsen så kan man likväl köpa de här i Sverige.

Re: Projektering av 7-8kWp

Handlade min inverter från http://www.solarshop-europe.net

Bra att göra med på alla sätt. Bra priser på Inverters iaf.

/Jan

Re: Projektering av 7-8kWp

Hej igen

Dan, hur menar du? Kan jag inte handla i utlandet om jag ska söka bidrag för det? Mest prisvärda panelerna jag hittat är från EV-Power, för mig blir 240w panelen för små, köper 290w eller gärna större till rätt pris.

Pratat med de som bygge solcellsanläggning modell större i Umeå, de hade köpt nya paneler från Isa med verkningsgrad på 20.1%, men såklart ganska dyra.

Har med sökt mer bidrag, men var ganska fullt nu, inväntas ev mer pengar till nästa år.

/A
Dan

Re: Projektering av 7-8kWp

Dan
Jo visst kan man handla utomlands, länstyrelsen har dock krav på som jag förstått det att man kan uppvisa att de betalat moms mm. så här står det"om utländska företag anlitas, kopia på intyg eller annan handling som visar att företaget genom sådan kontroll i sitt hemland som avses i förordningen 6 §" men jag vet inte riktigt om det bara syftar på montaget, får nog läsa på lite mer.

Det som jag syftade på med momsavdraget är bättre beskrivet här http://bengts.blogg.viivilla.se/2013/09/16/eu-dom-ger-manga-miljoner-ater-for-solcellsagare/

Re: Projektering av 7-8kWp

Har just mailat kontakten på Länstyrelsen, om detta med privatimport av paneler, skatt betalar man på dem, men inte svensk skatt! Och ska man betala svensk skatt/moms, då inte speciellt lönt, eller billigare att handla i Sverige och få bidraget.
Dan

Re: Projektering av 7-8kWp

Dan
Moms betalar man i det landet inom EU man köper grejorna ifrån, sen tillkommer inget utom frakten, det är väl det som är fri rörlighet av varor och tjänster. Köper du utanför EU så tillkommer tull/moms? och kanske någon straffksatt på solceller, men det vet jag inte riktigt hur det funkar.
Du får köpa från EU med bidraget men som jag fattar så skall man kunna uppvisa att företaget betalar moms mm.
Men du får gärna lägga upp svaret från Länstyrelsen här.

Re: Projektering av 7-8kWp

Uffe
Så här står det i villkoren för stöd:

"Till begäran om utbetalning ska följande handlingar
bifogas:
- Handling som visar innehav av F-skattsedel för den firmatecknare som har utfört arbetet. (Om
utländska företag anlitas, kopia på intyg eller annan handling som visar att företaget genom
sådan kontroll i sitt hemland som avses i förordningens 6 §."

Som det står gäller det enbart moms på utfört arbete, inte material. Är det rätt tolkat?
Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput
1234 ... 10