Projektering av 7-8kWp (blev 10kW)

123456 ... 10

Re: Projektering av 7-8kWp

nelos
Tydligen olika för olika paneltyper/tillverkare hur de väljer att paketera panelerna.

För mina JA solar var tillverkarens instruktion att man inte skulle stapla dem ("Do not stack")
Men då hade de heller inte plastklossar i hörnen, det var kartong som var vikt runt hörnen.

Här är bilder:

SV: Re: Projektering av 7-8kWp

Alla paneler skall fraktas stående. En panel som ligger kan spricka när den tex skakas över ett större gupp. Normalt så levereras paneler i större mängd på pall stående 22-24st per pall. Två pall kan staplas på varandra. Obs en pall väger minst 450kg. Inget man utan verktyg får upp på en släpvagn.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- nelos [via Solcellforum] skrev ----

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Projektering-av-7-8kWp-tp5002228p5002486.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: SV: Re: Projektering av 7-8kWp

Hej igen

Klart galen resa att åka dit, lättast att klicka på köp och hoppas, undrar om killen med batterierna fick dem? Finns försäkring på grejorna när de fraktas tro?

Re: SV: Re: Projektering av 7-8kWp

Fick svar av Ev Power idag, nöjd med svaret.
thank you for your interest about our offer.

Of course you could pay directly at our shop. Please see terms below.

http://www.ev-power.eu/Rules-for-Pay-by-Cash/

Please see our address of warehouse, link http://www.ev-power.eu/Prague-Location/

We prefer pay in advance by bank transfer, credit card (2% charge) or Paypal (6 %), because then we can prepare goods for you. You just pick up at our stock in Czech Republic. It is quicker option for you.

Please let me know your invoice information. I like to make you the price quotation just for you. If you want including TNT delivery fee.

Best regards

Michal Vyhnalik

i4wifi a.s. (member of the GWL Group)
Prumyslova 11/1472
102 00 Praha 10
Czech Republic (EU)

Tel: +420277007500
email: export@i4wifi.cz

www.i4wifi.eu
www.ev-power.eu

Twitter:  www.twitter.com/i4wifi_export
GWL Power Blog: gwl-power.tumblr.com/

Re: SV: Re: Projektering av 7-8kWp

nelos
Bra att det går att hämta upp vid deras anläggning i Prag!

Det finns en hel del att se i Prag, även om sommaren är att föredra.
Speciellt området runt floden (Moldau), t ex Pragborgen.

Se till att provsmaka några Pilsner Urquell också

Re: SV: Re: Projektering av 7-8kWp

Hej igen

Verkar som det endast tar kontanter..! I länken han skickade, och endast 1års garanti..!! Annars får du prata med Kina, börjar förklara varför de är billiga.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

thank you for your email.

If you have already prepare order in shopping cart, you can finish your order directly at our websites.

The solar panels are fragile, So I recommend thoroughly check all panels when you get them. If find any broken part, it is responsibility of TNT company and they refund to you losses.
We have sent some solar panels to Sweden in past without any problem.

We do not offer roof brackets, only solar panels.

The standard warranty of any goods in our shop is one year. But you can extended warranty one year more for free. Or pay extra warranty. Please see link below.

http://www.ev-power.eu/warranty/

The 30 years warranty is given by manufacturer.

Please let me know what you thinking.

Re: SV: Re: Projektering av 7-8kWp

Gomma
Här finns  Centrosolars moduler där frakten ingår tom 10nov
http://www.alma-solarshop.com/solar-power-between-220-250w/383-solar-panel-centrosolar-s-class-250.html

/Peter

Re: SV: Re: Projektering av 7-8kWp

Tveksam att frakten ingår överallt, är nog inom "landet" och ej till Sverige, men kan vara värt att kolla, synd de var de små panelerna..

Re: SV: Re: Projektering av 7-8kWp

Gomma
Om du lägger till "freecentrosolar" i vouchers rutan slipper du frakten.

/Peter

Re: SV: Re: Projektering av 7-8kWp

Schnyggt..!! Funkade..! Var det endast denna panel som var fraktfri.?

Re: SV: Re: Projektering av 7-8kWp

Gomma
Ser så ut.
Ecokraft har samma paneler, http://www.ecokraft.se/s-class-professional/365-0

/Peter

Re: SV: Re: Projektering av 7-8kWp

Hej igen

Ja vågar man klicka på köp från EV Power? nån som läst nåt skit om dem eller verkar de pålitliga?

Re: SV: Re: Projektering av 7-8kWp

nelos
Jag har beställt varor för tiotusentals kronor, och det har fungerat utmärkt.

Gör en sökning på "ev-power fraud", "ev-power problem", "ev-power payment" eller liknande i google eller någon annan sökmotor.
Ser inte ut att bli några relevanta träffar.

Re: SV: Re: Projektering av 7-8kWp

Säkert inga problem alls..! de är snabba att svara på mail, och verkar trevliga och seriösa, och klart prisvärda.

/A
Dan

Re: SV: Re: Projektering av 7-8kWp

Dan
Jaha, våren börjar närma sig så man får väl ta tag i solcellsprojeket, har suttit och jämfört olika paneler hos Alma solar shop och med växlingskurs på 8,7 så kostar de billigaste monocellerna 7,1kr/w, det kommer troligen att bli monoceller och gärna helt svarta, mest för estetiken.

Tänker 2st invertrar SMA 3600TL http://www.sma.de/en/products/solar-inverter-without-transformer/sunny-boy-3000tl-3600tl-4000tl-5000tl-with-reactive-power-control.html#Technical-Data-8621
dessa ger max 16A dvs jag behöver inte säkra upp huset, det står även max DC
 power 3880w, hur noga är det? om jag väljer 265w paneler så hamnar jag över detta dvs 3975w men jag tänker att det inte är så ofta det inträffar.

http://www.alma-solarshop.com/solar-power-between-220-250w/385-solar-panel-axitec-premium-250m-black.html ger 37,98v x15= 569,7v och detta ligger utanför MPP voltage range / rated input voltage 175 V – 500 V / 400 V är det ett problem?

Bara några funderingar nu i början...

Re: SV: Re: Projektering av 7-8kWp

magneten
Låter som ett mycket bra och klokt val!

Jag har själv 4100w paneler till min SMA 3600 Tl och det funkar toppen med 16A huvudsäkring (har även tänkt att hänga på några extra paneler vilket det finns utrymme för då jag ej har optimalt söderläge.

Ser inget problem med din mpp spänning, det är ju dessutom väldigt sällan panelerna ger spänningen i specen (vid 25 grader celltemperatur och med bra solinstrålning)

Ladda hem SMA sunny design och kör din setup så ser du vad min max samt norma arbetsspänning kommer att hamna på (skulle inte setupen fungera så får du röda siffror) Du kommer även att se energiutnyttjandegraden för din anläggning (är dock ganska säker på att den blir 100% altså så gott som ingen enrgi kommer att gå till spillo.

SMA rekommenderar även att man kan överdimensionera solpanelseffekten med upp till 20% i förhållande till växelriktare (alltså 3880*1,2=4656Wp installerad toppeffekt till deras 3600 riktare)

Lycka till!

Re: SV: Re: Projektering av 7-8kWp

Jag provade Sunny design web för din konfiguration, och det fungerar bra:

http://www.sma.de/en/products/plant-planning/sunny-design-web.html

Re: SV: Re: Projektering av 7-8kWp

nelos
Din konfiguration ser bra ut, men du skulle ju även kunna jämföra med en trefas växelriktare.

En trefas växelriktare blir troligen billigare istället för att använda två enfas.
Det förenklar att bara ha en enhet att hantera, och så fördelas effekten över alla tre faserna.

Denna exempelvis:
http://www.photovoltaik-shop.com/powerstocc-excellent-7-0-kostal-piko.html

Dan

Re: SV: Re: Projektering av 7-8kWp

Dan
Ok, jag trodde att 3880w var absolut max, det är kanske därför sunnydesign rekommenderar två stycken SB3000TL istället, frågan hur mycket billigare det blir.....
Dan

Re: SV: Re: Projektering av 7-8kWp

Dan
Anledningen till att det blir 2 inventerar är att jag redan har en annan anläggning på 2,3kwp på den första fasen det är en SB2000HF så jag tror jag ska hålla mig till SMA.
123456 ... 10