Projektering av 7-8kWp (blev 10kW)

12345 ... 10

Re: Projektering av 7-8kWp

Pratade med Länstyrelsen idag, var inga problem att handla solpaneler och växelriktare från utlandet, säkert annorlunda med tjänster, att dessa skall betala svensk moms..

Och helt klart prisvärt med paneler från utlandet och bidrag beviljat.
Dan

Re: Projektering av 7-8kWp

Dan
Vet du om det behövs mer än ett vanligt kvitto där VAT/moms samt momsregistreringsnummer framgår?
Dan

Re: Projektering av 7-8kWp

Dan
Sitter och funderar lite på hur jag ska bygga systemet, Befintlig inverter SMA SB2000HF, med 10st 230W PVE paneler kopplade.

Eftersom jag redan har en inverter så tänkte jag välja att köpa 2st andra inverters att använda på de två andra faserna, min tanke är då 2st SMA SB3600TL-21, eftersom jag endast har 16A säkrings abb så vill jag inte säkra upp mer för att slippa den årliga kostnaden, jag tror jag får plats med 33st paneler på husets tak.

Eftersom jag vill nyttja mitt bidrag maxiamalt har jag även börjat fundera på att köpa fler paneler som kopplas med micro inverters till samma fas som den befintliga anläggningen sitter på, dock inte så de överskrider de 16A inmatat, är det en vettig tanke?

Re: Projektering av 7-8kWp

magneten
Låter som ett klokt och bra val, ty på en sma 3600 kan du ansluta 4400Wp med paneler uppdelat på en eller två strängar, (20% extra paneleffekt är ok för växelriktaren och du kommer att få en framtidssäkrad anläggning med bra verkningsgrad under hela livslängden)

Alltså med två st sma3600 + dina befintliga paneler skulle du kunna få en installerad toppeffekt på 4400+4400+2300= 11100Wp vilket torde räcka långt, eller?  då kanske det inte är någon ide att bry sig om de där sista Watten du skulle kunna få ut av några microinverters på den redan påbörjade fasen.

Re: Projektering av 7-8kWp

Ja eller en till växelriktare på 2kw, tror denna lösning är billigare än microinverters, samt litet högre verkningsgrad, hur mycket förbrukar du/år?
Dan

Re: Projektering av 7-8kWp

Dan
Förbrukningen ligger runt 7000kwh, men jag avser att installera värmepump och då lär det gå åt mer.

Re: Projektering av 7-8kWp

magneten
En liten fundering jag hade bara angående oss mikroproducenter, villkoret för att få vara mikroproducent är ju att man skall konsumera (importera) mer el än man skickar ut på nätet (exporterar) och så långt är ju alla med.. Antag att man har en årsförbrukning på t.ex.. 7000kWh och installerar en solcellsanläggning som producerar totalt ca 7500kwh/år.

Antag för enkelhetens skull att man lyckas konsumera 50% av soleleln direkt i hemmet, resultatet skulle då bli att man minskar andelen köpt el med motsvarande mängd (7000-3750) andelen köpt el skulle då bli totalt 3250Kwh/år och resterande solel som skulle levereras ut på nätet skulle då bli totalt 3750Kwh/år, och då uppfyller man ju inte längre kraven för att få vara mikroproducent. (med ett dyrt inmatninsabbonemang som följd)

(troligt är dock att exportenav el blir ännu större i en vanlig villa då den normalt inte drar så mycket ström dagtid på sommaren)

Re: Projektering av 7-8kWp

Tänk dig leveranspunkten, mätpunkten från elnätsägaren som den punkt som avräkningspunkten.
I denna punkt måste importen vara minst lika stor som exporten på årsbasis. Man kan producera och använda hur mycket energi som helst så länge importen är lika med eller större än exporten på årsbasis för att vara mikroproducent.
Elnätsägaren har ju normalt ingen koll på vad som producera i en solcellsanläggning.
A.

Re: Projektering av 7-8kWp

A.
Hej

Har med funderat på detta, vårt hus förbrukar ca 7000-8000kwh/år, och huset förbrukar endast 150-200kwh/månad Maj-Sept, OBS, utan solel.

Och kommer då bli rejält överskott dessa månader när jag byggt ut anläggningen klart, 8000-8500kw.

Så hur ser detta ut över året? Om huset förbrukar 8000kwh/år, kan jag då producera 8000kwh solel? Men skillnaden är producera eller sälja, bara jag som vet hur mycket anläggningen producerat, och det enda mätbara är den el jag sålt, inte helt "sol" klart tycker jag..

Re: Projektering av 7-8kWp

filip71
För att räknas som mikroproducent så får du inte sälja fler kWh än du köper på årsbasis. Oavsett pris, produktion eller vad du använder själv. Säljer (skickar in på nätet) du mer än du köper (tar ut) i mer än tre år i rad så räknas du inte som mikroproducent och du kan tvingas betala för mätarbyte (som du fick gratis) och dessutom så misstänker jag att det börjar räknas som näringsverksamhet så då blir det väl inkomstskatt också.

Så om du tidigare förbrukade 8000kWh/år så köpte du allt från din producent. Nu producerar du kanske 6000kWh/år och om du använder 100% själv så kommer du att köpa 2000kWh och that's it. Din nätägare komemr inte en märka av att du har en solanläggning på annat sätt än att du minskat din förbrukning till en fjärdedel.

Mer realistiskt är att du använder kanske 30% själv och 70% åker ut på nätet. Alltså kommer du att köpa 8000-30%*6000 = 6200kWh och sälja 70%*6000=4200kWh. Eftersom 4200 är mindre än 6200 så är du mikroproducent. Hur mycket eller lite du än använder så kommer dina 6000 aldrig att bli mer än 8000 vare sig du förbrukar dom själv eller skickar ut dom på nätet. Och vice versa; Om du producerar 8000 och förbrukar 6000 så finns det ingen annan utväg än att börja förbruka (alltså inte nödvändigvis slösa) mer el genom att t.ex. ändra uppvärmningsystem (värmepump) eller skaffa en elbil.
(Jag utgår från att ingen lagrar sin elektriska energi i jääääättestora batterier över åren.)

Re: Projektering av 7-8kWp

Hej igen

Kommer nog snarare att sälja 80-90% vår/sommar/höst, och eftersom jag trycker in på nätet så sjunker även årsförbrukningen, kanske till 6500-7000kwh/år, och kanske med 8500kwh/år så finns risken att jag överproducerar,  första steget är att bygga 3100w på takets ena halva, och kolla av året.

Re: Projektering av 7-8kWp

magneten
husets "riktiga/verkliga" årsförbrukning kommer ej att sjunka såvida du inte gör andra enegergibesparande  åtgärder.

har du en verklig årsförbrukning på 7000 +  ev ny värmepump som kanske drar 1500kWh/år? så kan du utan vidare bygga en anläggning som producerar runt 8500kWh på ett normalår! Detta oavsett om du exporterar 95% eller  bara 10%

Re: Projektering av 7-8kWp

Husets totalt inköpta energi är 7000-8000kwh/år, och husets "förbrukning" sjunker, eller menade lite med en som förbrukas, vilket är mycket lite sommartid, Maj-Sept förbrukas ca 850kwh, och på nattetid endast kyl/frys och lite standby förbrukning, ca 300-500w/dygn när solen ej lyser.
A.

Re: Projektering av 7-8kWp

A.

Ingen som funderar på att beställa från EV Power? Funderade ibland på att åka och handla solpanelerna i butik, men rymms ej på vanlig släpvagn, med 22st 290w paneler, och jäkligt skeptiskt att förskottsbetala 43000kr....

/A

Re: Projektering av 7-8kWp

magneten
Man får ju kola upp firman så gott det går innan... Förskottsbetalade själv min anläggning från tst (tyskland) och höll tummarna och det gick ju vägen :)  från tst kunde man även betala med pay pal tror jag det var dock så blev det ju några procent dyrare, så efter att ha kollat upp firman så blev det en banköveröing till deras konto.

Men 22 paneler på en kärra borde väl inte vara några problem, panelerna brukar ju ligga stabilt förpackade på en stor pall?

Re: Projektering av 7-8kWp

De är ganska stora, 1956x992x50, men har inte gjort nån större uppskattning, men kanske funkar? Endast 207mil enkel väg, och en färja, kanske lite galet, men rymms väl några kartor billiga öl med..

/A.

Re: Projektering av 7-8kWp

Hur kollar man bäst upp dem? Eller ska man fega och dela upp laddningen i 2 omgångar?  Har mailat dem före helgen men inget svar, frågade om Paypal eller liknande tjänst.

Re: Projektering av 7-8kWp

Här finns det folk som gör större inköp än 40000 kr, batterierna till en elbil går på mer än så:
http://elbil.forum24.se/

En exempeltråd:
http://www.elbil.forum24.se/elbil-about4363-0.html

Jag köpte 25 st 240W-paneler på en pall, och det gick in på ett standard-släp, även om det inte var mycket marginal:

Dimensionen på mina paneler är 1650*991*40 mm, och de du funderar på att köpa är 1965*992*50 mm.

En vanlig släpvagnslängd är 2400mm, så längden är inget problem.

Solpaneler transporteras stående, ej liggande på varandra.
Så i ditt fall skulle bredden bli 22*50 = 1100 mm, plus emballaget, Det borde väl finnas någon släpvagn som klarar det?

Höjden blir 992mm plus emballage/pall, men höjden borde inte vara något problem.

Men, det är betydligt enklare att hantera en hel pall än enstaka moduler.
I mitt fall ställde KVD helt enkelt på pallen på mitt släp med en gaffeltruck, det hela tog någon minut.

Re: Projektering av 7-8kWp

magneten
mina paneler trasporterades liggande, var iaf inget problem med 16 paneler på höjden, låg små plastklossar i varje hörn och några på sidorna mellan varje panel (som fixerade panelerna). Är de staplade på höjden så är det ju egentligen bara vikten som den understa pandelramen tål som sätter gränsen för hur högt du kan stapla.

ett vanligt flakmått är typ 128x258 CM, ser inte problemet om du har lite tid över bara...

Re: Projektering av 7-8kWp

Givetvis.!! Tänkte jäkligt trångt! Tänkte liggandes, men stående borde ju gå, visst finns det släp som är över 1100mm?, men lättast är om kan beställa på ett säker sätt, men Ev Power verkar ej svara på mail, känns inte seriöst..
12345 ... 10