Projektering av 7-8kWp (blev 10kW)

1234567 ... 10

Re: SV: Re: Projektering av 7-8kWp

nelos
Den här är det ett riktigt bra pris på, men kanske för stor i ditt fall?

http://webshop.ppam.se/sunnyboy-4000tl--p-103-c-147.aspx

Du kan ju se vad dimensioneringsverktyget säger.
Dan

Re: SV: Re: Projektering av 7-8kWp

Dan
Tack för tipset, det ser hyffsat ut i Sunny design men det står att den behöver 22A säkring på utgående AC. men det var ett bra pris! för visst går det väl inte att sätta den på ett 16A abonnemang? bara så jag inte missuppfattar något..

Re: SV: Re: Projektering av 7-8kWp

nelos
Det kommer ju aldrig gå större ström än det som solpanelerna kan ge, så det kommer sätta maxgränsen.

Med 3975W så blir stömmen I = P / U = 3975 / 230 = 17,2A

Filips anläggning ligger över gränsen, men det går bra för hans system med samma växelriktare:

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Utbyggnad-2-88kWp-gt-4-88-kWp-td5001486.html

Re: SV: Re: Projektering av 7-8kWp

magneten
Rent tekniskt sett går fint att installera en 4000 med dina paneler på 16A huvudsäkring de korta stunder strömmen ev går upp till 17A tål säkringen då den har en viss tröghet. I konfigurationen för växelriktaren kan man även ställa in MAX uteffekt AC och på så vis begränsa så att det inte går ut mer än 16A.

Problemet med 4000 växelriktaren är väl att din nätleverantör med största sannolikhet inte kommer att godkänna att du installerar den mot en 16A huvudsäkring
(då du gör för/färdiganmälan, vilket egentligen skall göras för varje ny produktionsanläggning som kopplas in mot elnätet)

Jag ser dock inte vitsen med att välja en 4000 istället för en 3600 i ditt fall, såvida du inte har planerat att hänga på ytterligare paneler och säkra upp till 20A/25A i framtiden?

SMA 3600 kostar ca 10600:- och är mycket bra dimensionerad för dina 3975Wp (som du kan se i Sunny design, 100% energy usability factor) samtidigt som det inte blir något krångel med nätägaren!
http://www.photovoltaik-shop.com/sma-wechselrichter-sunny-boy-sb-3600tl-21.html
har även sett billigare på nån sida efter att jag köpte min minns dock ej var..

Re: SV: Re: Projektering av 7-8kWp

Givetvis funkar det mycket bra med 16A huvudsäkring, några 22A är teoretiskt omöjligt, till trots att jag har 6380w DC effekt in i en SMA 4000TL, så kommer sen stänga av när den kommer upp i sitt Max på 4000w på AC sidan, och vi ligger på 235V, alltså 17A, samt att huset förbrukar några A på samma denna fas, tänkte mäta vilken den bästa fasen att lägga denna på.

Och är bara trams de vissa nätbolag tjafsar om med att trycka ut på en fas, vår Ugn förbrukar 16A på 1 fas! Samt alla dessa luftvärmepumpar och alla andra stora enfas förbrukare, som vattenkokare, Motor/kupévärmare mm mm.

Nätbolaget skall logga min anläggning med start snart, och se hur denna påverkar spänningen på nätet...

Undrar hur detta kommer att se ut?

Re: SV: Re: Projektering av 7-8kWp

filip71
Jag har också en 4000TL och den har klättrat upp mot 17A under nån kvart mitt på sommaren som mest. Det intressanta är att spänningen åker upp mot 237-238 Volt ... Men jag har inte drabbats av något tjafs nånstans... men å andra sidan så var jag "tidigt" ute. Jag vet att Vattenfall bara några månader efter min senaste installation blivit "strängare" beträffande faslaster, överspännig etc.

Men jag håller med i allt det A skriver. Dessutom sker denna snedlast mitt på sommaren när belastningen på elnätet i stort är som minst.

Re: SV: Re: Projektering av 7-8kWp

Hej igen

Om vi trycker ut 16A på en fas, först tar huset nån Ampere, sen matas det vidare till skåpet på gatan, där 5-7 villor finns, och där finns även en till skåpmatning till nästa skåp där 5-7 villor finns, sedan vidare mot nätststionens trafo.

Ajdå, så den puttar upp spänningen så mycket? De skall logga mätarskåpet samt nästationen, för att jämföra spänningarna..Mao så höjer den spänningen 3-4V.

Men i vårt nät finns väldigt väldigt få Microproducenter, tror det var 2-3St.

/A

Re: SV: Re: Projektering av 7-8kWp

magneten
Vid de tillfällen min anläggning maxat sma 3600 altså 3680w ut så har spänningen åkt upp till runt 245v vilket ju är ganska nära gränsen för att riktaren skall stänga ner. Så det beror nog väldigt mycket på hur elnätet ser ut. Sommartid skall man inte heller räkna med ett man har så stora om ens någon egenförbrukning som är helt konstant och på någon ampere. Ty kyl och fry går ju inte konstant och drar  förhållandevis lite, varmvattenberedare går ju oxå intermittent.

Re: SV: Re: Projektering av 7-8kWp

Har läst här i inlägget men inte hittat vilka vinklar du får på din anl. då solen står som högst mitt på dagen detta, på verkar ju maxeffekten.

Kör själv 3,6kWp på en 3,0kW och en 3,825kWp på ytterligare en 3,0kW. Har kollat på 10 minutersvärden och det är inte så många 10 min. perioder jag har med effekt kring 3,0 kW på ett år då jag inte har optimal vinkel.
Azimut 300, tak 25grd.
3,6kWp anläggningen producerade 983kWh/kWp första driftsåret ändå.

Dan

Re: SV: Re: Projektering av 7-8kWp

Dan
mitt tak ligger i princip rakt i söderläge med 23° lutning, inte helt optimalt.

När jag lägger in 15st 265w paneler med dels SB3600TL-21 och SB4000TL-21

så blir det ganska lika resultat, och jag kan inte riktigt se någon skillnad.

Som jag förstår så måste man välja till Bluetooth till SB3600 medan det är standard på SB4000?

visst är det väl mer optimalt med en SB3600 men med tanke på priset hos PPAM och deras svenska support och förmodat svenska inställningar när det gäller elnätstandad mm, jag är nämligen lite brydd att det kan strula till sig även om jag förstått av er här att det inte är så komplicerat att köpa invertern utomlands och vrida på några rattar innan man driftsätter.

Det bästa är kanske att kontakta nätägaren och fråga om man får sätta en SB4000 på två faser samt en SB2000 på den tredje med 16A abonnemang?

Re: SV: Re: Projektering av 7-8kWp

nelos
Med 23 grader söderlutning kommer effekten att komma nära maxeffekten vid midsommar,
iallafall om man bara tittar på vinkeln mot solen.

Om vi antar en maximal solhöjd på 54 grader (för Stockholm) kommer solcellernas vinkel mot solen vara 103 grader. Skillnaden mot optimal position (90 grader) blir 103-90 =13 grader.

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Solhojdsberakning-td5001614.html

Med lite trigonometeri så får man fram att maximal effekt jämfört med optimal position (90 grader) blir:
   cos(13) = 97,4%

Så istället för 3975W blir maxeffekten 3975W * 0.974 = 3873W, dvs inte så stor skillnad.

Det finns många andra faktorer som diffust och reflekterat ljus etc, men slutsatsen är iallafall att maxeffekten vid midsommar inte kommer skilja så mycket jämfört med en högre takvinkel.

Re: SV: Re: Projektering av 7-8kWp

Om du kontaktar nätägaren, påpeka att det går att ställa in max uteffekt så att det inte går ut mer än 16A om de kräver det. (Enligt magneten ovan, du kan ju dubbelkolla manualen att den funktionen finns även på den modellen)

Re: SV: Re: Projektering av 7-8kWp

magneten
Elnätsinställningarna justeras enkelt på två switschar tror de ska stå på  6 och 1 ser lika dant ut oavsett var den är inköpt. Blutooth är standard på 3600. Se bara till att ha en godkänd föranmälan från elnätsbolaget innan du ev beställer 4000 omriktarna, surt att stå med dom i garget och bli nekad att ansluta dom.

Re: SV: Re: Projektering av 7-8kWp

Lunken
Skulle nästan mera välja en 3fas inverter jag, och sälja iväg den befintliga SB2000.

Såhär tänker jag:

Re: SV: Re: Projektering av 7-8kWp

magneten
Mycket smart gillar skarpt iden med en omriktare istället för 3 st separata, torde ju bli mindre förluster samt en mycket snygg o bra installation. En trefas på 10kw behöver ju inte kosta mer än två st 3600, pengarna du får för din gamla SMA blir således en ren bonus :)

Ser ju mycket bra ut kostnadsmässigt om du tex. väljer en kostal 10, din gamla sma 2000 torde ju vara lättsåld för nån femtusing eller mer kanske...
http://www.photovoltaik-shop.com/kostal-piko-10-1.html

Re: SV: Re: Projektering av 7-8kWp

Om han ej vill bygga ut och klarar sig med 4kw/fas plus den gamla växelriktaren, så ganska prisvärt med 2st SMA 4000 från PPAM, tror ej det blir några problem med Nätbolaget., men verkar hänga ganska mycket på vilken man har..

Är mer misstänksam mot att dessa ger ut så hög spänning, som 245v, Nätbolaget skall logga min anläggning,  och de lär så synas..men visserligen CE märkt..
Dan

Re: SV: Re: Projektering av 7-8kWp

Dan
Ja spontant så hade en 3-fasare varit bättre men det har byråkratiska skäl till varför jag inte kan välja en sådan. Min lilla 2,3kwp anläggning som jag tidigare installerat har jag i efterhand sökt bidrag för. Så om jag ska kunna beviljas bidrag för både min nya kommande anläggning och min befintliga så måste de ligga på 2 olika byggnader på samma fastighet och får de inte, som jag fattat det på kommunikationen med länsstyrelsen, vara sammankopplade.

Vet inte vad nätägaren säger om man har en SB2000 på en fas och sätter en Tripower 10000 på samtliga faser... blir nog strul. Nu känns det som om det lutar mot 2st SB3600 från Sverige, lite dyrare men förmodligen minst problem..

Re: SV: Re: Projektering av 7-8kWp

magneten
nja en 2000 +3300 gillar de nog inte... blir ju teoretiskt max på 5300W på en fas vilket inte fungerar så bra med 16A säkring ty de kan ju aldrig veta hur mycket paneler man hänger på 10kw riktaren i framtiden.

Tycker som sagt var att 3600an är ett mkt klokt val, är ju dessutom kul/bra att handla från sverige, behöver ju inte bli så mycket dyrare heller då du kanske kan hämta själv eller få en billig frakt.

Beställer du från TST (vilka jag för övrigt varmt kan rekomendera) så kostar frakten 249 EUR för 2st sma 3600

Kan ju oxå vara bra att veta att det går att köpa till en utökad garanti på SMAs riktare (upp till 25år) förmodar att även denna garanti går fint att handla inom ramen för solcellsstödet.

Re: SV: Re: Projektering av 7-8kWp

jansimon
Har handlat en del från PVstore-europe, bla. SMA Inverter. Fri frakt är det på SMA SB3600TL-21. Just nu kostar SB3600-TL21 €1225 exkl.moms. Dyrare än TST, men fraktfritt.

http://pvstore-europe.com/other-inverters/sma/sma-sb-3600-tl-21-in-stock#.UuaOsYIRkbw

Bra att göra med. Funkat bra. Behöver man kod till de mest djupaste inställningarna i SMA:s inverter är detta inga problem. Man kontakter bara SMA direkt via ett formulär.

Ja varför inte en 3-fas inverter. Då slipper man eventuell diskussion med nätbolaget. Drygt 19500:- inkl.moms och frakt för en SMA STP 6000 TL-20.

/Jan

Re: SV: Re: Projektering av 7-8kWp

Såg att SMA 4000 kostade 11200:- plus frakt på denna sida, då är PPAM.se oslagbara med sina 11900:-.
1234567 ... 10