Projekt Ellösgatan Gbg

1234 ... 7

Projekt Ellösgatan Gbg

Nu äntligen är jag på G, allt material hemma, krokarna sitter fast idag 18/6 2014.
Ellösgatan får byta namn :-)
Så här ser det ut:
Totalentreprenör är Nordhenergy i Göteborg
En taksida SO, 33 grader takvinkel
41 st BenQ 325w paneler, 4strängar 1x8 på en mppt, 3x11 på den andra mppt
SMA 12000 TL, brytare innan och brytare efter

Fler uppdateringar kommer

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

jansimon
Jag lyfter på hatten! Äntligen!

/Janne

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

Norrlandssol.
Vågar man fråga kostnaden för denna anläggning installerad och klar? Jag som tycker min var dyr, ändå brak rea med bra deal och gjort allt jobb själv, både bygg och el, och inte haft nån lejd..

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

Mitt projekt är egentligen lite för dyrt 17.000:-/kw, men jag har enbart ett tak och huset är i en stad.
När anläggningen projekterades gällde solcellsstöd, överskottsförsäljning/skatteavdrag etc.
Nu får jag säkert ingenting så troligen kommer det hela konverteras till bolagsbildning.
Jag får se hur mycket jag orkar med, det viktiga är att mer energi tillverkas direkt från solen.

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

Varför har strängarna utformats som de har gjort med just 3x11 paneler på ena ingången och 1x8 på den andra?

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

jansimon
Panelen har en lastspänning på 54,7Vdc. 1x8=437.6Vdc och 3x11=601,7Vdc. Känns som om det är coolt.

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

SMA design var entydigt med detta upplägg, var själv lite skeptisk men har provat alla möjliga upplägg i programmet och detta blev det optimala.

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

magneten
Läste precis panelspecen

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

SMA har ju otroligt bra spänningsvidd min/max. Dock är det ju bra för verkningsgraden om man jobbar med högre spänning. Men detta faller bra inom SMA:s ramar. Jag ligger på en strängspänning på 441Vdc med mina 15st. Jobbar bra på det.

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

Det kommer att bli en grym anläggning, är lite nyfiken på vad du fått för pris på panelerna om det är specificerat?

Har ju tänkt att bygga ut min anläggning med ca 1000w i en egen sträng och då skulle 3 st benq paneler på 55v kunna fungera ty jag har lite ont om bra takyta.

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

Jag har inte fått det specifierat, men jag har fått ca 25 offerter från Sverige och Tyskland.
Solel dalby har lägst pris i Sverige, men kan inte leverera.
Flera Tyska företag offererade Euro 320 ex moms för panelerna.
www.nordhenergy.se som jag anlitar kan säkert ge dig ett bra pris
Obs. Att dessa paneler har en betydligt mindre nedgång av kapaciteten än andra 87% återstår efter 25 år och en teoretisk livslängd av 40 år jämfört med 30 år för andra.
Konkurrenten heter Sunpower vilken byggs på samma fabrik med samma specifikation.

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

Bara en dag kvar, hoppas jag.

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

callec

Lärt mig lägga in bild med rätt storlek.

Så här ser det ut i källaren.
Hur lång tid tar Gbgs energi på sig för att byta mätare?

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

jansimon
Härligt Callec!

Gbg Energi kanske har en tröget.... Har inte hört något om hur lång tid det tar. Vissa har ju fått vänta i veckor att deras nätbolag skall komma ut........ Vi hoppas att dom är snabba!

Bjärke Energi kom samma dag som allt kopplades in! Ibland är det bra med små lokala kvicka nätbolag

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

Snyggt!

Själv väntade jag i sex månader på att Vattenfall skulle byte min elmätare,
men några dagar eller veckor verkar vara normalt för alla andra elnätsbolag.

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

Nu är det bara väntan på Gbg Energi
Jag har uppenbarligen gjort ett mätfel, en panel till borde få plats till höger om takluckan.

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

nelos
Har elektrikern kopplat in anläggningen så kan du starta den och testa systemet.

Jag körde i ett halvår utan mätarbyte, och jag hade tur eftersom den gamla elmätaren inte registrerade utgående energi alls.
Vissa elmätare registrerar utgående el som inkommande så att man får betala för att producera el...

Får du betala kan du ju stänga av efter någon dag, men har du samma elmätartyp som mig så är det bara att producera el, även om du inte får något betalt för exporterad el.

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

callec
AC-sidan är inte inkopplad
Det är precis som på bilden.
I morgon ska elektrikern komma och koppla upp.
Troligtvis kommer Gbg Energi i nästa vecka och installerar en ny mätare.
Använder nu Sunny Explorer, kan bara se att spänningen stämmer och att invertern drar ca 40w.

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

callec
Min mätare, ingående elkabel är i källaren mitt i huset.
Gbgs Energi begär att det ska finnas en utvändig brytare på AC-sidan.
Är det så för er andra också?

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

Lät lite konstigt, men för mig vart det så ändå, eftersom jag drog Kabeln från förrådet direkt till fasadskåpet, och där sitter säkringar och AC brytare som är låsbar som bryter bort hela solproduktionen.

Men de fanns inget krav på detta, men alla solcellsanläggningar går ej att köra i " ö-drift" alltså direkt inkommande AC nät bortfaller så slutar produktionen, samt att det skall märkas i fasadskåpet att spänningen kan gå bägge håll.

1234 ... 7