Projekt Ellösgatan Gbg

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

callec
Hej Nelos

Min egen förbrukning tas ifrån solcellerna, kväll och natt får jag köpa ström.
Vi får väl tvätta och laga mat på dagtid under tiden tills mätarbytet.

40 kwh redan trots en mulen dag.

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

Norrlandssol.
Bara att kolla producerad effekt mot effektuttaget, din anläggning är ganska stor, går den fullt så trycker du in 12-13kw, inte i närheten av vad huset förbrukar, förbrukar du 3kw så får du ändå "böta" eller betala för 10kw som åker ut på nätet, som ej mätaren förstår, var lugnt för min del när jag hade endast 2.2kw och mätaren ej var bytt.

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

callec
Huset drar på årsbasis 9-10.000 kwh
Om jag odlar grönsaker i växthuset hela vintern, vilket jag gjorde vintern 12-13, då kom jag upp till 14.000 kwh.
Den här anläggningen bör ge ca 12.500 kwh/år.
Så storleken blir bra.

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

jansimon
Härligt att höra  att anläggningen är igång! Ja 40kWh låter ju rätt. Min har idag producerat hittills 22kWh. Å jag är ungerfär halva din. Det skall bli spännande att följa den.

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

callec
Janne
Jag la in din anläggning som jämförelse i morse eftersom de båda är jämförbara.
Det gick direkt att utläsa att vädret och molnigheten var värre hos dig än här.
Det ska bli skoj att jämföra efter en månad. Och en vintermånad.

Må solen lysa på dig

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

jansimon
Ja det är otroligt vad man börjar läsa väder via pvoutput. Flera gånger i vår/sommar när jag varit iväg på jobb så har jag haft koll på vädret hemma. Det är som att ha en väderstation hemma  Dock tufft att ställa längre prognoser än........... Nyss!

Ja det skall bli intressant och se hur våra förhåller sig till varandra över längre period. Har lagt till dig som favorit i pvoutput.

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

Norrlandssol.
Menar givetvis före mätaren är bytt..! Så måste du hålla koll på producerad energi och använd energi.

Vi kommer att producera nästan hela husets årsförbrukning, och nu när elen säljs för 1.50kr/kWh så blir det så i pengar mätt, får se vad staten hittar på med den påstådda skatten, då lär dessa 1.5kr sjunka med motsvarande.

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

Har också lagt till dig som favorit skall bli kul att följa då vi har så när som på 9° samma riktning mot sydöst, dock har jag bara futtiga 8° taklutning... strax norr om Uddevalla..

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

Nu sitter det en brytare utomhus och färdiganmälan gick in i tisdags.
Göteborgs Energi ringde idag och bokade tid för mätarbytet i morgon.

Helt Fantastiskt, lyfter på hatten.

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

Jag har lagt in dig oxå, är förundrad över ditt goda utbyte, vädret måste vara väldigt bra hos dig.

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

magneten
Vet inte om jag har speciellt mycket bättre väder, dock så har jag möjligen en lägre paneltemperatur pga. relativt god ventilation ute på carporten.

Norska REC som tillverkat panelerna hävdar ju även att de skall vara bland de bästa vad gäller utbyte under ej optimala förhållande (molnigt och diffust ljus). Fast det påstår väl kanske alla paneltillverkare?

men det känns helt klart som att anläggningen presterar något över förväntan med min dåliga takvinkel :)

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

Norrlandssol.
Hej, jo nog har du bra väder! Du har ju sol snudd på varje stapel på Pvoutput..! Vi har haft snudd på mulet hela Juni, och början av Juli med, antingen sol på morgonen och sen kommer molnen, eller tvärtom, eller så mulet, dock utan regn, som vi skulle behöva!

Ändå säger Pvoutput "Fine" idag, när det är mulet halva dagen, vart får dessa värden ifrån? Eller förstår den värderna?

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

Påmin pvoutput så verkar den som att det blir "fine" och en stor sol på de dagar som jag kommer upp i eller runt 100%. Den beräknade dagsproduktion syns som ett litet rött streck på "Daily" översikten http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=24585&sid=22422

Jag kan ej se detta på din anläggningssida, så det verkar som om du inte har angivit några "Power Estimates"

Har matat in mina kalkylerade månadsvärden från PVGIS för min anläggning i pvoutput  det gör man under Edit system "Output Estimates" det finns en knapp ungefär på mitten av sidan som heter "Edit Estimates" klickar man på den så kan man sedan ange sin beräknade månadsproduktion för årets alla månader.

Har nu justerat upp min beräknade produktion något så att den stämmer överens med SMA sunny designs beräkning angav följande på PVGIS:
För att få mina beräknade 3300kwh/år var jag tvungen att sänka förlust% till endast 3% (tror den var förinställd på typ 14% i PVGIS)

Nominal power of the PV system: 4.1 kW (crystalline silicon)
 Estimated losses due to temperature and low irradiance: 6.6% (using local ambient temperature)
 Estimated loss due to angular reflectance effects: 4.3%
 Other losses (cables, inverter etc.): 3.0%
 Combined PV system losses: 13.3%

Fixed system: inclination=8°, orientation=-36°

Jan    35
Feb   100
Mar   220
Apr   373
May  541
Jun   557
Jul    545
Aug   425
Sep   280
Oct   142
Nov    56
Dec    25

Total for year  3300

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

Norrlandssol.
Oj det vart bökigt! Nej har inte matat in några sådana värden, men den verkar ha koll på när den tror det är sol eller ej..

Tittar man "daily", så verkar solen dyka upp när effektiviteten är över 5kwh/kw..

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

magneten
Är inte så krångligt som det låter var nog gjort på drygt 5 min. Och så är det ju alltid kul att kunna se hur väl anläggningen producerat måmads och årsvis på procenträknaren

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

Norrlandssol.
Har noll koll på beräknade värden på anläggningen, sen svårt att beräkna årets vår/sommar/höst.

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

magneten
Gå in på http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php?lang=en&map=europe och markera bara på kartan vart anläggningen ligger samt ange installerad effekt, riktning, lutning och beräknade förluster i % (ex5%) så får du fram dina beräknade månadsvärden!

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

Cool sida, matade in den lilla anläggningens vinklar, för hela anläggningen, alltså att hela Öst/Väst anläggningen även pekade söder med 27gr, och fick fram 7380kwh/år och i Juni månad 1190kwh, i verkliga livet producerade den 1215kwh (1dygn borta med 6380w) och jag tycker ändå Juni varit kasst vädermässigt och solmässigt, ÖstVäst anläggning, samt för liten växelriktare.

Sen här i Norrland så ger det lite på vintern( Nov-Feb) då panelernera är snötäckta, betydligt mer lättsopade på garaget än på huset.

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

magneten
Tycker inte att du behöver bry dig speciellt mycket om snötäckningen vintertid då solinstråliningen ändå är mycket låg under vintern.

Jag hade väldigt få dagar med snötäckta paneler i vintras och några gånger sopade jag tom. av dom dock så blev det inte många kwh att tala om ändå....
http://pvoutput.org/aggregate.jsp?id=24585&sid=22422&t=m

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

Norrlandssol.
Hej igen

Nej det är klart, sopade mina i Mars/April, då börjar solen visa sig lite länge..

Har matat in de beräknade värderna, samt husets förbrukning förra året, alltså utan solenergi.

Men, ser ingen skillnad på grafen i Pvoutput, hittar inget man kan klicka i för att visa heller.