Projekt Ellösgatan Gbg

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

magneten
http://pvoutput.org/list.jsp?id=32583&sid=29887

Nu syns det ju en röd linje med förväntad dagsproduktion, men den verkar ligga lite väl högt, står att year target är 7379kwh och det är ju lite för mycket för din 6380 anläggning ty den borde väl hamna någonstans på 5500-5800kwh eller nåt i den stilen?

för juli ser du ut att ha 1120kwh som förväntad produktion, det skulle ju innebära att 6380 anläggningen måste producera 188kwh/kw vilket ju är tokmycket, du får nog ta och kolla över din pvgis simulering igen..  om du inte redan gjort det så måste du göra två separata beräkningar, en för öst och en för västsidan.

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

Norrlandssol.
Aaaargh, vart ju givetvis fel.! Räknade ju även med 2.2kw anläggningen..! Gör om gör RÄTT!

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

Snö på panelerna är ett litet problem som man inte behöver bry sig om.

Min anläggning är “täckt” mellan 4/12 och 15/2. Under den tiden så har det varit snö eller så dåligt väder att jag max producerat 5% av det jag gör maximalt en bra vår/sommar dag.  Bästa dagarna blev 30/12 och 31/12 gav 7kwh vardera (2013/14).

Säsongen 2012/13 så driftsatte jag anläggningen 10/12. Men kunde inte kalibrera den förrän vid nyår. Det krävde snöfritt och sol.
Full rulle blev det först 21/2. Två dagar gav runt 7kWh vardera men det var så lite så det kunde man vara utan.

Summering av två vintrar är att glöm att vad solenergianläggningen kan ge mellan 1/12 och 15/2. Det är både mulet och snö. Sedan så kommer det fina vädret som är molnfritt och kallt. Anläggningen producerar maximalt i April pga den låga temperaturen.

Ett tips; Placeras panelerna liggande så lägger sig snön längst ner på panelen och “spärrar” en av de tre delarna av panelen. Man får då ut 2/3 av panelens effekt.
Har man som jag stående paneler(vanligast) så snön längst ner “spärrar” ljuset för alla 3 delarna och inget produceras. Räknade på hur mycket man skulle vinna och det är högst någon % av årsproduktionen. Alltså inte värt att fixa till. Men kanske något att tänka på när man designar något nytt.

Sent: Saturday, July 05, 2014 10:38 AM
Subject: Re: Projekt Ellösgatan Gbg

Tycker inte att du behöver bry dig speciellt mycket om snötäckningen vintertid då solinstråliningen ändå är mycket låg under vintern.

Jag hade väldigt få dagar med snötäckta paneler i vintras och några gånger sopade jag tom. av dom dock så blev det inte många kwh att tala om ändå....
http://pvoutput.org/aggregate.jsp?id=24585&sid=22422&t=m
4,1kWp: 16 st REC 255PE poly, SMA Sunny boy 3600 tl-21, 8° taklutning, Azimut 145 (sydöst)

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Projekt-Ellosgatan-Gbg-tp5004647p5004869.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

Norrlandssol.
Jag rengjorde panelerna från snö i våras, nja inte många kWh, men i brist på annat arbete så, producerade ganska ok i Mars/April.

Vad menar du med kalibrera anläggningen? Är det inte bara att slå på ON och invänta solen, funkade för mig!

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

calle
Jag kör med SolarEdge system och då måste man identifiera alla optimizers och ställa in en del parametrar.
För att göra det så krävs det solljus på alla paneler annars får man göra om det vid ett senare tillfälle.
Invertern bör också ha fått kontakt med internet för så uppdateras programvaran till det som den skall ha.

Sent: Sunday, July 06, 2014 12:31 AM

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Projekt-Ellosgatan-Gbg-tp5004647p5004877.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

Norrlandssol.
Aha intressant.! Då förstår jag..

Är det värt merpengen för dessa? Lite nyfiken på hur det funkar..

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

Hej Calle, jag har helt varit inne på SolarEdge systemet, men har börjat tveka då jag fått indikation om kvalitetsproblem med deras invertrar men även optimerarna. Har du haft några problem?

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

Anders J
Jag höll på att få en offert från Kraftpojkarna, men när de fattade att jag redan hade installerat för under 13 kr/Wp och snarare siktade under 10 kr så var vi överens om att det inte var något att lägga tid på.

Detta med en "Leistingsoptimierer" för varje panel gör det ju enormt dyrt. Vad jag fattar så är det helt enkelt en MPPT-rgelerande DC/DC-omvandlare på varje panel á la Involar för optimeringen, vilket ju blir snudd på lika dyrt som en mikroväxelriktare, föga förvånanade.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

 "solar edge" systemlösnig med opimizers till varje panel + en central växelriktare verkar ha ett gott rykte! samt bra verkningsgrad.

(är dock det dyraste man kan välja så har man ingen omfattande skuggningsproblemmatik eller många olika montagevinklar så skulle jag alla gånger rekommendera en "vanlig" strängväxelriktare av god kvalitet rätt dimensionerad för det aktuella systemet)

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

Mono Wafer
finns en länk om effektoptimerare under Kunskapsbanken, har lagt in en länk där till en bra artikel.

SV: Re: Projekt Ellösgatan Gbg

När man håller i grejerna så märker man att de har tagit i vad det gäller kylning mm. Tunga och stadiga.
Jag har returnerat en Optimizer som dog efter 2 månader. Jag fick en ny med posten inom en vecka. Alla andra 49 har gått bra i 1,5 år nu. Det är lång garanti på Optimizer och upp till 25 år på invertern.
Jag har hört att en anläggning haft liknande  problem och där var det 2st.

Jag har en kraftig skuggning vår/höst och speciellt på vintern då bara 20 av 50 är belysta.
Avståndet till grannens hus är endast 5m och takvinkeln är 45grader.
Solaredge var det enda systemet som löste mitt problem. Jag är mycket nöjd. 2013 producerade jag 12300kwh

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- urban [via Solcellforum] skrev ----

Hej Calle, jag har helt varit inne på SolarEdge systemet, men har börjat tveka då jag fått indikation om kvalitetsproblem med deras invertrar men även optimerarna. Har du haft några problem?
ännu inga solceller, Skaraborg, 45° takvinkel, syd-syd-väst.

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Projekt-Ellosgatan-Gbg-tp5004647p5004889.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

SV: Re: Projekt Ellösgatan Gbg

Priset är ca 600 för en Optimizer och ca 15kkr gör en 3fas 10kw inverter. För en 10kw anläggning så kostar det 39kkr. Dock så får du ca 2-5% högre verkningsgrad än tex SMA och om man har skuggning då kan det bli ännu bättre. Om man räknar på TCO så kommer den högre verkningsgraden att löna sig. Det är alltså över 25år.

[...]

Re: SV: Re: Projekt Ellösgatan Gbg

ja, det är väl så, att de dåliga ger upp tidigt (badkarskurvan). Hur satt den som du fick byta till, fick du plocka ner många paneler för att komma åt den? Detta är det andra skälet, svåråtkomlig möjlig felkälla, att jag börjat tveka välja SolarEdge, men ser samtidigt dess fördelar, så har beslut ångest.

SV: Re: SV: Re: Projekt Ellösgatan Gbg

Den satt i övreraden näst längst ut. Och inte ifrån den enkla sidan.
Det var bara att klättra upp på nordsidan, glida längs nocken till 10e panelen. Sträcka sig ca 1,2m ner för att lossa bultarna. Lyfta lite på panelen. Sträcka sig ca 0,5m ner och med MC4 nyckeln ta bort Optimizern. Den nya hade kommit någon dag innan. Sedan var det bara att göra allt baklänges.
Tillslut så synkar man om alla så det nya registrerades. Jo jag hade lite tur. Det kunde ha vart värre.
En bra sak är att det är enkelt att bygga ut. Bara att koppla in fler.

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Projekt-Ellosgatan-Gbg-tp5004647p5004904.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: SV: Re: SV: Re: Projekt Ellösgatan Gbg

Mono Wafer
hej calle, du skrev "MC4 nyckeln", vad är det? MC4 kontakter och crimptång vet jag, men nyckel? Krävs det en nyckel för att lossa en MC4 kontakt?

Re: SV: Re: SV: Re: Projekt Ellösgatan Gbg

nelos
Jag gissar på dessa:
http://www.soleldalby.se/installationsmaterial/verktyg-for-solel/MC4-kontaktverktyg

Fungerar dock bra att montera utan dessa verktyg.

SV: Re: SV: Re: SV: Re: Projekt Ellösgatan Gbg

Japp ett litet svart plastverktyg. Kostar 25kr eller så. Bra att ha om man enkelt vill få isär MC4 kontakter. Samma används för att montera ihop dem. Då behövs dock 2. Calle

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/SV-Re-SV-Re-Projekt-Ellosgatan-Gbg-tp5004906p5004908.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: SV: Re: SV: Re: SV: Re: Projekt Ellösgatan Gbg

Mono Wafer
öööööö, få isär MC4 kontakter, är det inte snabbkontakter som man kan koppla ihop och isär med bara händerna? Eller syftar ni på att nyckeln används för att lossa kabeln från kontakten?

Re: SV: Re: SV: Re: SV: Re: Projekt Ellösgatan Gbg

Norrlandssol.
Förstår inte heller.! Man trycker ihop dem och  de säger klick! Enklare kan det ej bli, men lite bökigare att ta isär dem, men behövs inget verktyg då heller.

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

Äntligen en dag utan regn och stora moln, bara lite dis och småmoln på em.
På kurvan syns ett väldigt stort körsbärsträd på morgonen som skuggar till kl. 06:20