Projekt Ellösgatan Gbg

12345 ... 7

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

jansimon
Ja kan förstå hur dom tänker.... Om man skall göra ett arbete ute i mark, stänger av strömmen i området, så behöver man komma åt din anläggning enkelt. Annars kommer ju inte nätet vara strömlöst, och man vill inte ha det strulet att försöka ta sig in i källaren och synka att någon är hemma vid tilfället. Tror dom tänker så.

För min del så tyckte dom inte att det spelade någon roll var brytaren satt, även med portar för öppningarna i carporten. "Det går alltid att ta sig in om vi anmäler arbetet".

Men det är första gången jag hört att man specifikt sagt så här.

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

Norrlandssol.
Växelriktaren skall ej mata ut spänning om nätet faller bort, för mig ställdes inga som helst krav på inkoppling.

Men helt klart som du säger så om det matas in "solel" på nätet, in på LSP nätet som transformeras upp till HSP, men jobbar alla enligt ESA så ändå ingen fara.

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

jansimon
Vid elarbeten vill man mentalt ha möjligheten att bryta fysiskt en möjlig matning. Att kunna kontrollera. Vad än tekniken säger, så säger huvudet något annat.

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

Norrlandssol.
Finns många brytställen efter serviskabeln, det är inget problem, är likadant med bönder med reservkraft, men även dessa är förreglade..

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

callec
Min undran är bara om detta är reglerat via lagar regler etc.
Eller är det upp till vem som helst att sätta sina egna regler.
Om så är fallet behövs det ju inte så fina invertrar.

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

jansimon
Drivmedel kanske har koll på detta? Tror han har diger bakgrund. PM:a honom!

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

DrivMedEl
Skall finnas en frånskiljs möjlighet "brytare" både på DC sidan och AC sidan och den på AC sidan skall vara åtkomlig för nätkoncessionshavaren.

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

callec
Då är det klart.
Trodde inte det behövdes då invertern stänger av direkt vid nätfel.
Tack för svar.

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

Norrlandssol.
Och vart sättes denna brytare för ni som har växelriktaren i hallen? För mig vart det mycket enkelt då jag drog kabeln till fasadskåpet, säkrade och satte låsbar AC brytare där, och även där är nätägarens avlämningspunkt.

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

Nu producerar jag:

Gratis el till Svenska folket, väntar på mätarbyte men gör som Nelos säger under tiden.

Problemet är att jag har lagt in Felix på min jobbmobil, måste hitta en annan mob.
kan jag föra över Felix till en annan eller ska man köpa Felix en gång till?
om jag åker till jobbet en dag, uppdaterar sig pvoutput sig då när jag kommer hem?

Hälsningar
callec som strålar som en Sol

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

Nej har du köpt det en gång så har du, när du söker på Felix solar på samma konto så står det bara installera, gratis alltså.

Ja det funkar att uppdatera varje dag, den laddar upp när den blir ansluten, eller så trycker du meny och ladda upp.

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

Norrlandssol.
Hej igen

Såg på din Pvoutput, Hur/vart kommer det rosa förbrukningsstrecket ifrån? Men hursom kan det ej väl förbrukas 5000w?

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

Snyggt!

Men håll koll på elmätaren så att du inte får någon stor elräkning bara,
det är ju en rejäl anläggning som kommer kunna ge uppåt 100 kWh per dag, dvs ca 100 kr.

Normal elanvändning per dag den här årstiden borde vara någon eller några tiotal kWh, kanske 10-20 kWh.

Om elmätaren en solig dag registrerar, säg, mer än 50 kWh så kan det vara läge att slå av anläggningen för att inte behöva betala för det du matar ut.

Men det skulle också (beroende på elmätaren) vara så att elanvändningen minskar eftersom en viss del av solelen används direkt i huset och minskar mängden köpt el.

I så fall är det bara att ha systemet igång, då tjänar du ekonomiskt på att ha det igång.

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

Nej, 5000w drar vi inte.
Vår medelförbrukning ligger på ca 1000w.
Jag vet inte riktigt hur elfirman har kopplat in.
Hoppas den nya mätaren kommer snart.

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

Nu har jag kollat av kurvorna.
Det är inte egenförbrukning dessa 5000w, det är elspänningen, men det finns ingen stapelmätning för den.

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

Norrlandssol.
Viktigt att kolla när solen lyser, att inte elmätaren registrerar det som förbrukning, för oavsett vad huset förbrukar blir det förlust! Om huset förbrukar 1kw och du trycker in 10kw så får du ändå betala för 9kw, vår gamla elmätare förstog ej vilken väg strömmen åkte, medans vi väntade på elmätaren tvättade och diskade och lagade lunch när solen lyste..

Vart kommer detta röd/rosa strecket ifrån? Verkar förändra sig över tid, men hade varit kul att få in husets förbrukning i grafen..

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

callec
Toppar 232v och bottnar på 227v

Ja, det hade varit underbart att se egenförbrukning i pvoutput.
Mätaren i källaren visar, men en snygg graf ihop med produktionen skulle var toppen.

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

Norrlandssol.
Ja nu ser jag! Klickade på rosa strecket och då kom antal volt fram..trodde först det var utgående effekt..

/A

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

magneten
Laddas Volt värdet alltid upp från SMAs växelriktare om man kör med Felix?

jag skulle gärna vilja ha en volt graf också på min anläggning ( var uppe i 247v en stund idag), kör dock med invearter reder fortfarande då det verkar fungera klockrent än så länge för mig..

Re: Projekt Ellösgatan Gbg

Norrlandssol.
Felixappen på telefonen så ser man DC volt/slinga samt Amp /slinga, vet inte hur man lägger in VAC så det syns i grafen.

12345 ... 7