Ny anläggning 6,12kW på träställning (blev 9,24kW)

Re: SV: Re: Ny anläggning 6,12kW på träställning

jansimon
Bra jobbat! Det har varit några toppendagar nu. Idag...... Sämre

Re: SV: Re: Ny anläggning 6,12kW på träställning

Henrik
Resultatet blev 944kWh för juni. Hade hoppats nå 1000 gränsen men ett par riktigt dåliga dagar i slutet satte käpparna i hjulet för detta. Toppade den 24/6 med 43,7kWh (Rekordet är på 44,3kWh från Maj).
Skall bli kul att se om jag cachar in det första elcertifikatet på ceasar om några dagar. Sålde 310kWh i maj så det borde bli ett nu efter en bra junimånad.

Dock så deppar jag lite då chanserna för att få tillbaka några pengar verkar minimala... Utan dessa blir återbetalningstiden låång....

Har du Jansimon fått någon feedback på din stödansökan?

24 st Jam6 255W, 12 st Jam6 260W 3 strängar. 9,24kW. Fronius Symo 6.0 + 3.0 Vinkel 39 grader i rakt söderläge. Ställning på mark.
Soldemo Sträng 1&2
Soldemo Sträng 3

Re: SV: Re: Ny anläggning 6,12kW på träställning

Pratade med länstyrelsen i mitten av Juni, han sa att han nästan kunde garantera att jag skulle få bidraget och försöka hinna skicka ut papperna innan semestern, inget anlänt än, så kanske hänger löst ändå, men inga jättessummor för min del, 16000:-

Men bara att hoppas..

Re: SV: Re: Ny anläggning 6,12kW på träställning

Henrik
Vet inte när du sökte "Norrlandssol" men jag sökte i oktober och jag tror de är i februari och harvar....

Känns meningslöst att ringa och "Tjöta"

[...]

Fick papper för några veckor sedan där jag skulle meddela mig om projektet var på g. Men slår det mig nu, tvärdött sedan dess. Får kontakta dom imorgon och kolla att dom fått pappret..... vore bra just nu med lite pesetas........

ja de sista 4a dagarna i juni blev en besvikelse. Hade oxå hoppats spränga 1000kWh vallen, men icke. Maj blev bättre tom. Dock bara med ca:3kwh.

Men anläggningen rullar på för dig Henrik?

Re: SV: Re: Ny anläggning 6,12kW på träställning

Henrik
Juli resultatet blev 161kWh/kW. En bra månad med mycket sol!!! Saknade endast 17kWh till den lite magiska 1mWh gränsen- Är alldeles övertygad att den kommer!!! Kanske i Aug? Den som lever får se!

Re: SV: Re: Ny anläggning 6,12kW på träställning

Norrlandssol.
Blir nog svårt, nu vänder solen oss ryggen, och värmen håller i sig!

Re: SV: Re: Ny anläggning 6,12kW på träställning

Henrik
Får nog byta elleverantör nästa år. Fick 27 öre per kW vid min senaste försäljning. Nordpol spot område 3. Tur jag bara tecknade ettårsavtal. Med detta pris så blir återbetalningstiden låååång!!! Hoppas dock på mitt första elcertifikat i morgon!
[...]

27öre är ett hån..!! skulle hellre stänga av anläggningen snudd på, vi säljer nästan allt, producerade 1206kwh och sålde 1086kwh i Juni, och Juli mer, har inte fått uppgifterna än eftersom jag bytt lev, vi säljer för 1.50.

Re: SV: Re: Ny anläggning 6,12kW på träställning

Henrik
Ja visst är det! Vilka har du som betalar så bra?
[...]

Uffe
Självklart ska man få en rimlig ersättning för det man producerar men glöm inte att varje kilowattimme solel är en god gärning för miljön.
Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput

Ny anläggning 6,12kW på träställning

Henrik
Undra hur mycket jag tappat under sommar beroende av den skuggning som den intilliggande luftledning orsakat?? Den skall iallafall bort till hösten!
[...]

Ja lite röjning skulle ej skadat.

I Sverige gör solceller ganska lite för miljön, i allafall i Norrland där all energi kommer från Vind och vatten..

Men känns ändå totalt medingslöst att snudd på ge bort energin, så miljövän är då ej jag, tror väldigt många Svensson är miljövän i relation till pengarna..

Men visst lever vi otroligt miljövänligt ( Billigt) sopsorterar, åker 2 miljöbilar, ( Toyota IQ2,Renault Megane Sporttourer DCI -2013) som bägge körs på under 1liter tillsammans, bor i nytt hus med mycket låg förbrukning 7200kwh/år minus solcellsproduktionen, som kommer att snudd på pressa ned förbrukningen till snudd på noll.

Re: Ny anläggning 6,12kW på träställning

tror nog trädet/slyet till höger på bilden gör större negativ inverkan om det finns kvar... men helt klart stör en lednigsskugga oxå..

Re: Ny anläggning 6,12kW på träställning

Henrik
Det ser ut så på bilden men är absolut inget problem.. Men det ser ut som om den ligger på panelerna.... :-).
Däremot skall jag ta ner två träd till hösten som skuggar på morgonkvisten under högsommaren!
Nu märks det tydligt att det börjar bli höst. Denna dag gick till historien som den mörkaste sedan uppstarten 9kWh... Lägger upp en bild på min installation i källaren!
[...]

spendera
Snyggt och prydligt.

Vad har du använt för brytare och ev. övrig utrustning?

Re: Ny anläggning 6,12kW på träställning

Henrik
I det paket jag köpte ingick lådan till vänster som innehåller överspänningsskydd och dc brytare för mina två strängar. Den stora brytaren ingick också, den bryter AC. Kapslingen har jag köpt själv och innehåller trepoliga säkringar 10A!
[...]

Hej alla soldyrkare!

Augusti lämnar vi bakom oss med 114kWh/kW. Även fast jag inte fått stödet är jag bra sugen på att installera 3kW ytterligare. Jag kommer då upp i lite drygt 9kW och med det nära min totalförbrukning på året. Har kontaktat Länsstyrelsen i Västra Götaland och kollat om det går att öka min ansökan från 6 till 9kW. Han sade inte nej utan skulle kolla upp det. Tydligen fungerar det om man inte ökar för mycket...

Jag kommer att bredda min anläggning med 6 paneler på var sida samt köra en Fronius Symo 3kW. Kommer köra en sträng på denna.

Mer kommer!!
24 st Jam6 255W, 12 st Jam6 260W 3 strängar. 9,24kW. Fronius Symo 6.0 + 3.0 Vinkel 39 grader i rakt söderläge. Ställning på mark.
Soldemo Sträng 1&2
Soldemo Sträng 3
12345678